Gå til innhold

døde kalver som ligger og råtner på gård

Anbefalte innlegg

Gjest ivrig turgåer

naboen min slenger døde kalver rundt på gården sin(nærmeste nabo), de har ligget fremme så man ser de ligger der og råtner, nå ser jeg han har gjemt dem bak noen høyballer så folk ikke ser det da man går tur, men man kjenner virkelig lukta.

skjønner ikke hvorfor han legger ned arbeid å gjemme dem i stedet for å grave dem ned?? noen som vet om en grunn til det? f.eks at hvis hjorten kjenner lukten av døde dyr så vil de ikke spise av høyballene..osv?

det er utrolig kvalmt, uhygenisk og respektløst å slenge disse døde kalvene utenfor gården sin, jeg kunne tenkt meg å anmelde, men min samboer har lite lyst da dette kan ødelegge naboforholdet, hva gjør man?!

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Jeg tror ikke det er lov å grave ned døde dyr. Det kan forurense grunnen og evt grunnvannet. Det han burde ha gjort var å ringe etter kadaverbilen. Den kommer og henter (gratis) alle døde dyr, slik at de ikke skal ligge og råtne og ikke bli gravd ned.

Ring Mattilsynet anonymt og tips dem, evt ring til landbruksetaten i kommunen.

Gjest ivrig turgåer

Du kan vel tipse Mattilsynet anonymt?

Med vennlig hilsen

å ringe anonymt blir nok ikke SÅ anonymt da jeg er en av de få som går tur der....hehe

i alle fall så langt i år(tursesongen på det området begynner vel i disse tider)

godt mulig han har fått med seg at jeg har gått og bannet for meg selv og kasta stygge blikk mot der de bor også.

det lureste kan være og vente ett par uker til(kalvene forsvinner aldri, det ligger alltid noen der som regel) så kanskje de tror det er noen andre enn meg som har klaget

Annonse

Gjest ivrig turgåer

Har naboen din veldig mange kuer/kalver?

Det er vel ikke helt normalt at det stadig vekk dør kalver?

Dreier det seg om vanskjøtsel av husdyr, må det kommunale

dyrevernet komme på inspeksjon.

jeg er ikke helt sikker på hvor mange kyr han har, men i løpet av 1 år kan det vel ligge 4-6 forskjellige kalver og råtne (som regel på ett sted og ikke alle samtidig, bruker ligge 1-2 om gangen)

vil tippe han har rundt 30 kyr? i alle fall som går ute på beite om sommeren...

de fleste kalvene har hatt merkelapp i øret, sånn plastikkmerke.

Gjest Jacoba

å ringe anonymt blir nok ikke SÅ anonymt da jeg er en av de få som går tur der....hehe

i alle fall så langt i år(tursesongen på det området begynner vel i disse tider)

godt mulig han har fått med seg at jeg har gått og bannet for meg selv og kasta stygge blikk mot der de bor også.

det lureste kan være og vente ett par uker til(kalvene forsvinner aldri, det ligger alltid noen der som regel) så kanskje de tror det er noen andre enn meg som har klaget

Dere er redde for å ødelegge naboforholdet; det har vel naboen deres allerede sørget for?

Annonse

Gjest ivrig turgåer

Jeg hadde tatt en snakk med nabo...

jeg begynner å lure på om grunnen til at han ikke bestiller kadaverbil(og dette faktisk er gratis) at han har noe å skjule....

kanskje han er redd for at det skal bli for stor oppmerksomhet rundt det om kadaverbilen er der ofte.

så jeg skal ta kontakt med mattilsynet på mandag, håper virkelig ikke det er dyreplageri inne i bildet.

så for meg virker ikke en snakk med nabo som en løsning, i tilfelle det skulle være noe som skjer i fjøset.

Gjest ivrig turgåer

Dere er redde for å ødelegge naboforholdet; det har vel naboen deres allerede sørget for?

jeg er ikke redd for å ødelegge naboforholdet, men min samboer er, så jeg føler meg litt mellom barken og veden, men jeg skal ta kontakt med mattilsynet har jeg bestemt meg for.

jeg kan i alle fall ikke leve med at dyrene ikke har det bra(OM dette er tilfellet) bedre med en sjekk for mye, enn en for lite...

Gjest prust

Sier som de andre her at du burde ringe Mattilsynet eller en veterinær og si i fra. Jeg jobbet på en gård en sommer i 5 uker midt i kalvingen, og ingen kalver døde i forbindelse med kalvingen. Ei kvige døde på beite - og den hentet de etter et par dager - ikke snakk om at den skulle ligge og slenge. Husker det var en gris også som døde i løpet av de ukene jeg var der.

Mener at det kom en bil og hentet kadaverne.

Det kan selvsagt være naturlig død, men det kan også være sjanse for dårlig husdyrstell, siden han ikke får dem fjernet.

Si i fra du!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...