Gå til innhold

Anbefalte innlegg

''Åtteåringene Veera og Siiri er Finlands fremtid i en moderne verden med Kina som dominerende aktør.

En helt vanlig dag for annenklassingene Siiri Nyman og Veera Sillanpãã starter med matematikk. Men til forskjell fra andre finske skoler foregår undervisningen på kinesisk.

De går på Meilathi barneskole i Helsingfors, den første skolen i Norden som tilbyr undervisning på kinesisk. Veera og Siiri undervises i alt fra naturfag og matematikk til etikk på kinesisk. ''

Kilde: http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/finske-barn-laerer-naturfag-paa-kinesisk-3492997.html

Burde vi ikke omgående ha kinesisk tilgjengelig som språkundervisning på langt flere norske skoler?

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

Hvorfor?

Fordi Kina er et av verdens ledende land, og hvis vi skal henge med i fremtiden så bør vi ha folk som kan snakke med dem på deres språk.

BRICS landene (Brasil, Russland, India, Kina, Sør Afrika) overtar en stadig stigende andel av verdensøkonomien, og Kina har den største befolkningen.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest bert bert billaa

Fordi Kina er et av verdens ledende land, og hvis vi skal henge med i fremtiden så bør vi ha folk som kan snakke med dem på deres språk.

BRICS landene (Brasil, Russland, India, Kina, Sør Afrika) overtar en stadig stigende andel av verdensøkonomien, og Kina har den største befolkningen.

Med vennlig hilsen

Vi klarer altså ikke å kommunisere med de i dag?

Gjest xbellax

At rundt regnet én fjerdedel av verdens befolkning er kinesere, og at økonomien vokser med 8-10% i året.

Med vennlig hilsen

Aha, ja logisk.

Jeg synes det er helt fantastisk flott, så lenge vi beholder engelsk og spansk såklart. De små barna var fantastisk flinke.

Annonse

Helt klart! Utfordringen blir å få tak i kompetente lærere, men det får man i hvert fall ikke uten å etterspørre det. Kinesisk, russisk og indisk, for den saks skyld.

Hvilket språk er kinesisk? Snakker dere om kantonesisk, mandarin, hokkien, hakka, teochew, foochow, eller hva?

Gjest zipper

Hvilket språk er kinesisk? Snakker dere om kantonesisk, mandarin, hokkien, hakka, teochew, foochow, eller hva?

For min del tenker jeg helst mandarin, og om det ikke spesifiseres mer, så er det vel ofte det folk tenker når de sier "kinesisk".

Genialt - der bør det jo være nok å ta av! Det hadde vært noe framsynt å bruke litt av oljefondet til!

Jeg så også programmet, det kostet 550 000 kr i året å ha den klassen i Finland, jeg synes at det blir blåbær i forhold til hva andre ting koster.

Gjest segunda

Det finnes egentlig ikke noe språk som heter kinesisk, men største språkgruppen snakker antageligvis mandarin så jeg antar at det er språket det er snakk om her. Jeg håper at lærerne vet det selvom journalistene vet det ikke.

Dette er blitt populært mange steder i USA.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...