Sør Skrevet 28. mai 2011 Skrevet 28. mai 2011 ''Åtteåringene Veera og Siiri er Finlands fremtid i en moderne verden med Kina som dominerende aktør. En helt vanlig dag for annenklassingene Siiri Nyman og Veera Sillanpãã starter med matematikk. Men til forskjell fra andre finske skoler foregår undervisningen på kinesisk. De går på Meilathi barneskole i Helsingfors, den første skolen i Norden som tilbyr undervisning på kinesisk. Veera og Siiri undervises i alt fra naturfag og matematikk til etikk på kinesisk. '' Kilde: http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/finske-barn-laerer-naturfag-paa-kinesisk-3492997.html Burde vi ikke omgående ha kinesisk tilgjengelig som språkundervisning på langt flere norske skoler? Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Skrevet 28. mai 2011 Bemerk det er snakk om barneskoler. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest zipper Skrevet 28. mai 2011 Skrevet 28. mai 2011 Helt klart! Utfordringen blir å få tak i kompetente lærere, men det får man i hvert fall ikke uten å etterspørre det. Kinesisk, russisk og indisk, for den saks skyld. 0 Siter
Gjest xbellax Skrevet 28. mai 2011 Skrevet 28. mai 2011 Dette synes jeg er storartet. Men er det noen spesiell grunn til at kinesisk er valgt? 0 Siter
Sør Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Skrevet 28. mai 2011 Hvorfor? Fordi Kina er et av verdens ledende land, og hvis vi skal henge med i fremtiden så bør vi ha folk som kan snakke med dem på deres språk. BRICS landene (Brasil, Russland, India, Kina, Sør Afrika) overtar en stadig stigende andel av verdensøkonomien, og Kina har den største befolkningen. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Skrevet 28. mai 2011 Dette synes jeg er storartet. Men er det noen spesiell grunn til at kinesisk er valgt? At rundt regnet én fjerdedel av verdens befolkning er kinesere, og at økonomien vokser med 8-10% i året. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Skrevet 28. mai 2011 Helt klart! Utfordringen blir å få tak i kompetente lærere, men det får man i hvert fall ikke uten å etterspørre det. Kinesisk, russisk og indisk, for den saks skyld. De importerte lærere fra Kina! Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest bert bert billaa Skrevet 28. mai 2011 Skrevet 28. mai 2011 Fordi Kina er et av verdens ledende land, og hvis vi skal henge med i fremtiden så bør vi ha folk som kan snakke med dem på deres språk. BRICS landene (Brasil, Russland, India, Kina, Sør Afrika) overtar en stadig stigende andel av verdensøkonomien, og Kina har den største befolkningen. Med vennlig hilsen Vi klarer altså ikke å kommunisere med de i dag? 0 Siter
Gjest xbellax Skrevet 28. mai 2011 Skrevet 28. mai 2011 At rundt regnet én fjerdedel av verdens befolkning er kinesere, og at økonomien vokser med 8-10% i året. Med vennlig hilsen Aha, ja logisk. Jeg synes det er helt fantastisk flott, så lenge vi beholder engelsk og spansk såklart. De små barna var fantastisk flinke. 0 Siter
Gjest zipper Skrevet 28. mai 2011 Skrevet 28. mai 2011 De importerte lærere fra Kina! Med vennlig hilsen Genialt - der bør det jo være nok å ta av! Det hadde vært noe framsynt å bruke litt av oljefondet til! 0 Siter
Sør Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Skrevet 28. mai 2011 Vi klarer altså ikke å kommunisere med de i dag? Ikke på kinesisk, og vi forstår derfor kun det de ønsker/gidder å formidle på engelsk. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Skrevet 28. mai 2011 Genialt - der bør det jo være nok å ta av! Det hadde vært noe framsynt å bruke litt av oljefondet til! Hei, Ja, og det er ikke så dyrt at man behøver å bruke av oljefondet, engang. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Skrevet 28. mai 2011 Aha, ja logisk. Jeg synes det er helt fantastisk flott, så lenge vi beholder engelsk og spansk såklart. De små barna var fantastisk flinke. Ja, de lærer raskt i den alderen. Det er verre med oss! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest xbellax Skrevet 28. mai 2011 Skrevet 28. mai 2011 Ja, de lærer raskt i den alderen. Det er verre med oss! ;-) Med vennlig hilsen hahaha... ikke sant... sukk 0 Siter
Sør Skrevet 28. mai 2011 Forfatter Skrevet 28. mai 2011 hahaha... ikke sant... sukk Jeg har faktisk tatt et kurs i kinesisk. Det er vanskelig med pinyin (den latinske versjonen av kinesisk), men tegnene er "umulige" for meg. Hjernen min er ikke trent til å tenke slik. Med vennlig hilsen 0 Siter
nick Skrevet 28. mai 2011 Skrevet 28. mai 2011 Helt klart! Utfordringen blir å få tak i kompetente lærere, men det får man i hvert fall ikke uten å etterspørre det. Kinesisk, russisk og indisk, for den saks skyld. Hvilket språk er kinesisk? Snakker dere om kantonesisk, mandarin, hokkien, hakka, teochew, foochow, eller hva? 0 Siter
Gjest zipper Skrevet 28. mai 2011 Skrevet 28. mai 2011 Hvilket språk er kinesisk? Snakker dere om kantonesisk, mandarin, hokkien, hakka, teochew, foochow, eller hva? For min del tenker jeg helst mandarin, og om det ikke spesifiseres mer, så er det vel ofte det folk tenker når de sier "kinesisk". 0 Siter
Dorthe Skrevet 28. mai 2011 Skrevet 28. mai 2011 Genialt - der bør det jo være nok å ta av! Det hadde vært noe framsynt å bruke litt av oljefondet til! Jeg så også programmet, det kostet 550 000 kr i året å ha den klassen i Finland, jeg synes at det blir blåbær i forhold til hva andre ting koster. 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Det finnes egentlig ikke noe språk som heter kinesisk, men største språkgruppen snakker antageligvis mandarin så jeg antar at det er språket det er snakk om her. Jeg håper at lærerne vet det selvom journalistene vet det ikke. Dette er blitt populært mange steder i USA. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.