Gå til innhold

The Snåsaman

Anbefalte innlegg

Jeg er så lei av slikt som dette.

Jeg er lei av religion og maset om det. Jeg er lei av å fortelle sønnen min gang på gang at dette er noe enkelte tror på, uten at det nødvendigvis er virkelig, fordi skolen tyter ørene hans fulle flere ganger i året. Jeg er lei av svevende ideer om helbredende kraft og annet tull som folk prøver å prakke på deg hver gang du er syk, faktisk syk, slik at man skal ha legehjelp - ikke kaste penger ut av vinduet ved å gå til en eller annen kvakksalver/psykisk syk. Jeg er lei av den desperate letingen etter et mønster, etter en tro, etter noe fantastisk, all den tid verden og livet og det som er sant og beviselig og utforskbart er så uendelig fantastisk i seg selv. Jeg er lei av ignoransen.

Så jeg gidder ikke lese artikkelen ;)

Men det er meg.

''Jeg er lei av ignoransen.''

...eh... Halleluja! ;-)

God skrevet!

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

• Svar 151
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

37

• ShitDiddelyDo

33

• jubalong70

14

• Spenol(1)

10

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Uff, jeg ser at den kunne virke litt smakløs. Det var egentlig ikke slik ment.

Tanken var bare at det hadde vært spennende om du hadde fått kjenne det andre har kjent som har vært nær ham.

Jeg har nære kjente som har kjent kraften han har sendt ut, og som har blitt friske av kroniske sykdommer.

Det provoserer meg at du, og andre, så kategorisk avfeier noe som ikke nødvendigvis kan forklares ut i fra de forklaringsmodeller vi har tilgjengelige akkurat nå.

Nå trodde jeg ikke ønsket meg så syk at jeg dro til Snåsagubben (da skulle jeg tross alt vært rimelig syk ;)), så det er ingenting å beklage.

'' Tanken var bare at det hadde vært spennende om du hadde fått kjenne det andre har kjent som har vært nær ham. ''

Ja, jeg hadde også syntes det var spennende å se noe jeg ikke kunne forklare med annet enn et mirakel (eller noe sånt).

Det jeg ikke forstår er forskjellen på denne mannen og alle de andre innen hans kategori. Det kryr av dem, og vi avskriver dem som bløffer alle sammen. Det er få som tror Martha snakker med døde, maner fram engler eller diskuterer med hester, men ingenting av dette er noe mindre troverdig enn det Snåsamannen driver med, og som alle andre nekter han å la seg teste på noen som helst måte. I stedet skriver han en ny bok "for å bevise".

Han selger 100-2000000 bøker hver gang han gir ut bok, så mannen tjener langt mer enn ymse andre karakterer innen denne typen virksomhet tjener.

I tillegg får han helgenstatus, kirken elsker ham, osv.

ShitDiddelyDo

Jeg er så lei av slikt som dette.

Jeg er lei av religion og maset om det. Jeg er lei av å fortelle sønnen min gang på gang at dette er noe enkelte tror på, uten at det nødvendigvis er virkelig, fordi skolen tyter ørene hans fulle flere ganger i året. Jeg er lei av svevende ideer om helbredende kraft og annet tull som folk prøver å prakke på deg hver gang du er syk, faktisk syk, slik at man skal ha legehjelp - ikke kaste penger ut av vinduet ved å gå til en eller annen kvakksalver/psykisk syk. Jeg er lei av den desperate letingen etter et mønster, etter en tro, etter noe fantastisk, all den tid verden og livet og det som er sant og beviselig og utforskbart er så uendelig fantastisk i seg selv. Jeg er lei av ignoransen.

Så jeg gidder ikke lese artikkelen ;)

Men det er meg.

Og jeg er enig.

Men tyter skolen barnas ører fulle av religion i dag? Trodde det var slutt på den slags.

(Jeg vet man lærer om religioner - men jeg trodde det var som et ledd av historien, og i den forbindelse mener jeg også at religionslære er viktig).

nitty-gritty

''Jeg er lei av ignoransen.''

...eh... Halleluja! ;-)

God skrevet!

Med vennlig hilsen

Heh, takk. Bare en utblåsning.

Jeg har aldeles ikke noe i mot at folk tror på gud og/eller engler, troll og tannfeer. Det er alt som kommer med jeg absolutt ikke kan utstå. Når folk ikke skjønner forskjellen på vitenskap og "Åndenes kraft", så er det noe som svikter et eller annet sted. En del av de som kaster seg med liv og lyst inn i disse diskusjonene forstår ikke en gang hvorfor evolusjonsteorien kalles en "teori" og hva dette innebærer innenfor vitenskapen.

Og innflytelsen i skolen gjør meg oppgitt. Jeg bruker mye av min tid på å forklare 5-åringen hva som er virkelig og hva som ikke er det, mens de snakker om Jesus og hans overnaturlige krefter ved enhver anledning.

ShitDiddelyDo

Uff, jeg ser at den kunne virke litt smakløs. Det var egentlig ikke slik ment.

Tanken var bare at det hadde vært spennende om du hadde fått kjenne det andre har kjent som har vært nær ham.

Jeg har nære kjente som har kjent kraften han har sendt ut, og som har blitt friske av kroniske sykdommer.

Det provoserer meg at du, og andre, så kategorisk avfeier noe som ikke nødvendigvis kan forklares ut i fra de forklaringsmodeller vi har tilgjengelige akkurat nå.

Det skulle stå 100-200 000. Ikke to millioner. Og det manglet et "du" i første setning. Som i "jeg tror ikke du ønsket meg så syk ...".

Tidlig på morran. :)

nitty-gritty

Og jeg er enig.

Men tyter skolen barnas ører fulle av religion i dag? Trodde det var slutt på den slags.

(Jeg vet man lærer om religioner - men jeg trodde det var som et ledd av historien, og i den forbindelse mener jeg også at religionslære er viktig).

Bor i et annet land. Jeg kan ikke opplæringslovene her, men det er utrolig mye om Jesus. Guttungen tror jo nærmest han er en eller annen slags superhelt.

Annonse

ShitDiddelyDo

Det er faktisk et ganske viktig poeng.... Man burde "testa" de som mener å ha overnaturlige krefter- når de selv ikke vet om det... men det er sikkert ikke lovlig her i landet :P

'' Det er faktisk et ganske viktig poeng.... Man burde "testa" de som mener å ha overnaturlige krefter- når de selv ikke vet om det... men det er sikkert ikke lovlig her i landet :P''

Tja. Det går an å komme unna dette. F.eks. var det vel FBI eller Schrødingers Katt som sendte leger på en realitymesse der det satt unge blondiner med et tomånederskurs og målte blodet deres - for så å fortelle dem hva de manglet og måtte gjøre, hvorpå legen svarte.

De slet litt med å forklare seg da. ;)

ShitDiddelyDo

Bor i et annet land. Jeg kan ikke opplæringslovene her, men det er utrolig mye om Jesus. Guttungen tror jo nærmest han er en eller annen slags superhelt.

Ok. Da har de nok ikke kommet lenger der du bor enn de hadde her da jeg gikk på barneskolen på åttitallet. Forkynnende religionslære er noe jævelskap.

ShitDiddelyDo

Det er faktisk et ganske viktig poeng.... Man burde "testa" de som mener å ha overnaturlige krefter- når de selv ikke vet om det... men det er sikkert ikke lovlig her i landet :P

Nå skriver jeg mye rart. Realitymesse. Jojo, det er vel ikke langt unna, men det skulle stå "alternativmesse".

Sorry - første kaffen er ennå ikke fortært, og jeg blir ikke folk før den er godt inne i systemet. ;)

Heh, takk. Bare en utblåsning.

Jeg har aldeles ikke noe i mot at folk tror på gud og/eller engler, troll og tannfeer. Det er alt som kommer med jeg absolutt ikke kan utstå. Når folk ikke skjønner forskjellen på vitenskap og "Åndenes kraft", så er det noe som svikter et eller annet sted. En del av de som kaster seg med liv og lyst inn i disse diskusjonene forstår ikke en gang hvorfor evolusjonsteorien kalles en "teori" og hva dette innebærer innenfor vitenskapen.

Og innflytelsen i skolen gjør meg oppgitt. Jeg bruker mye av min tid på å forklare 5-åringen hva som er virkelig og hva som ikke er det, mens de snakker om Jesus og hans overnaturlige krefter ved enhver anledning.

Fikk du med deg dette?

http://www.secular.org/blogs/mike-meno/kentucky-makes-taxpayers-fund-noahs-ark-theme-park

Jeg har en venninne som bor der, og hun blir mer og mer desperat over idiotiet.

Og ja, kunnskapsløsheten rundt vitenskap og grunnleggende forskjell mellom fakta og ønsketenkning er skremmende, Spesielt for samfunnet som helhet.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo

Fikk du med deg dette?

http://www.secular.org/blogs/mike-meno/kentucky-makes-taxpayers-fund-noahs-ark-theme-park

Og ja, kunnskapsløsheten rundt vitenskap og grunnleggende forskjell mellom fakta og ønsketenkning er skremmende, Spesielt for samfunnet som helhet.

Med vennlig hilsen

Man kan lure på hvem som er skumlest i klippet under. Mafiabossen og hans "familie", eller kristenfanatikeren som presser seg på.

http://www.youtube.com/watch?v=hQxuuCt_cLQ

nitty-gritty

Fikk du med deg dette?

Med vennlig hilsen

Ja, det kan jeg tro hun er.

Denne historien er som tatt ut av en Simpsons-episode.

Ofte, når amerikanere argumenterer for sitt "frie" land, kommenterer jeg at frihet betyr lite uten kunnskap og utdannelse.

Og jeg er enig.

''Men tyter skolen barnas ører fulle av religion i dag? Trodde det var slutt på den slags.''

Nope. De har rle - religion, etikk og livssyn - og lærer om mange forskjellige religioner. De har riktignok julegudstjeneste og påskegudstjeneste, men her kan elvene uten problemer bli fritatt og heller være på skolen med et annet opplegg. Ingen forkynning i norsk skole lenger.

Annonse

ShitDiddelyDo

''Men tyter skolen barnas ører fulle av religion i dag? Trodde det var slutt på den slags.''

Nope. De har rle - religion, etikk og livssyn - og lærer om mange forskjellige religioner. De har riktignok julegudstjeneste og påskegudstjeneste, men her kan elvene uten problemer bli fritatt og heller være på skolen med et annet opplegg. Ingen forkynning i norsk skole lenger.

Det var det jeg trodde. Jeg var bare ikke klar over at nitty-gritty ikke bodde i Norge. :)

Gjest togli

'' Det er faktisk et ganske viktig poeng.... Man burde "testa" de som mener å ha overnaturlige krefter- når de selv ikke vet om det... men det er sikkert ikke lovlig her i landet :P''

Tja. Det går an å komme unna dette. F.eks. var det vel FBI eller Schrødingers Katt som sendte leger på en realitymesse der det satt unge blondiner med et tomånederskurs og målte blodet deres - for så å fortelle dem hva de manglet og måtte gjøre, hvorpå legen svarte.

De slet litt med å forklare seg da. ;)

Pinlig ;)

Når det er sagt tror jeg på overnaturlige evner siden jeg har kjent det på kroppen selv (ikke direkte personlig), men der skjedde det så tilfeldig at det ville vært umulig å måle det... (da måtte vedkommende i så fall vært under konstant overvåking 24 i døgnet over et par år ;))

Gjest togli

Nå skriver jeg mye rart. Realitymesse. Jojo, det er vel ikke langt unna, men det skulle stå "alternativmesse".

Sorry - første kaffen er ennå ikke fortært, og jeg blir ikke folk før den er godt inne i systemet. ;)

Frokosten var ikke fortært her før jeg leste innlegget ditt, så jeg fant ikke feilen jeg heller :P

''Det provoserer meg at du, og andre, så kategorisk avfeier noe som ikke nødvendigvis kan forklares ut i fra de forklaringsmodeller vi har tilgjengelige akkurat nå.''

Det avfeies ikke fordi vi ikke forstår det.

Det avfeies fordi folk ikke blir bedre under uavhengige forhold. Det er ingen grunn til at resultatene skal utebli da.

Med vennlig hilsen

Men hvordan forklarer man da alle som blir bra? Er det bare tilfeldigheter - alle de, sikkert millionene, som blir bedre av folk som Joralf?

Nå trodde jeg ikke ønsket meg så syk at jeg dro til Snåsagubben (da skulle jeg tross alt vært rimelig syk ;)), så det er ingenting å beklage.

'' Tanken var bare at det hadde vært spennende om du hadde fått kjenne det andre har kjent som har vært nær ham. ''

Ja, jeg hadde også syntes det var spennende å se noe jeg ikke kunne forklare med annet enn et mirakel (eller noe sånt).

Det jeg ikke forstår er forskjellen på denne mannen og alle de andre innen hans kategori. Det kryr av dem, og vi avskriver dem som bløffer alle sammen. Det er få som tror Martha snakker med døde, maner fram engler eller diskuterer med hester, men ingenting av dette er noe mindre troverdig enn det Snåsamannen driver med, og som alle andre nekter han å la seg teste på noen som helst måte. I stedet skriver han en ny bok "for å bevise".

Han selger 100-2000000 bøker hver gang han gir ut bok, så mannen tjener langt mer enn ymse andre karakterer innen denne typen virksomhet tjener.

I tillegg får han helgenstatus, kirken elsker ham, osv.

Jeg er helt enig i at det å skrive en bok så absolutt ikke beviser noe.

Jeg mener likevel det beviser noe når så mange føler de har blitt helbredet, eller bedret, av den kraften han har.

Det har til alle tider vært noen mennesker som innehar krefter/evner vi andre ikke har, og ikke forstår.

Hvorvidt Märtha har det, skal ikke jeg bedømme.

Det jeg vet er at mennesker i min nærmeste omgangskrets, som jeg kjenner og stoler på, og som ikke er spesielt "alternative", har kjent "kraften" til Joralf.

Jeg har ikke gjort det selv, da jeg ikke har hatt behov for å kontakte ham :)

For meg blir det så alt for lettvindt å bare avfeie alle som mener de har helende evner.

Nå er jeg også klar over at det helt sikkert finnes mange sjarlataner rundt omkring, som ønsker å utnytte syke mennesker.

Joralf har aldri bedt om penger for det han gjør.

Men hvordan forklarer man da alle som blir bra? Er det bare tilfeldigheter - alle de, sikkert millionene, som blir bedre av folk som Joralf?

''Men hvordan forklarer man da alle som blir bra? ''

Placebo, pluss at mange alltid blir friske av seg selv - uansett hva de gjør.

''Men hvordan forklarer man da alle som blir bra? ''

Placebo, pluss at mange alltid blir friske av seg selv - uansett hva de gjør.

Jeg er stor tilhenger av placebo-effekten. Jeg tror bare ikke at så mange, og så mange som er så dypt skeptisk (for mange blir "tvunget" med til f.eks. Joralf), skal ha så god og varig effekt av placebo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...