Gå til innhold

Droppe julegaver - hadde dere blitt sure?

Anbefalte innlegg

Kjekt å kunne avtale slike "dropper".

Vi har hatt det slik i vår familie, de enslige voksne har vi kjøpt en liten oppmerksomhet til, så snart de har fått seg familie, dropper vi de voksne, å gir til barna istedenfor.

Så hos oss er det kun ekteparets foreldre, svigerforeldre og besteforeldre av voksne som får julegave.

Men da er det jo en hel del voksne hos dere som får gaver. Jeg hadde mer tenkt å droppe hele røkla ...

Fortsetter under...

Gjest Hulderen

Enig, formulering er viktig. Men jeg tenker jo at hvis jeg plutselig ikke vil ha gaver, vil noen kunne tolke det slik at jeg heller ikke setter pris på det jeg har fått fra dem de siste 25 år.

Derfor legger du ikke vekt på at det er du som ikke vil ha gaver. Få frem at det er utvekslingen av gaver mellom voksne det blir slutt på. Da er det like mye at de ikke får gaver fra deg, som at du ikke får fra dem.

Det er da ikke kjipt!!

Vi har i hvertfall gått fra dyre gaver til å sende hvert år det samme.

Og det er: 3 Flaxlodd og ett pent julekort til alle i fam..litt kjedelig kansje, men klarte ikke helt å stoppe gavedrysset! :o)

Da blir det mer symbolsk, "jeg tenker på deg". Det er en sympatisk tanke. Men tror likevel jeg heller vil droppe gavene helt.

Gjest nissekjerringa

Men da er det jo en hel del voksne hos dere som får gaver. Jeg hadde mer tenkt å droppe hele røkla ...

5 voksne er det eksakt.

Syns liksom at våre foreldre bør få en ting, de hjelper oss i hverdagen, bestemor får også en liten ting :)

''Jeg hadde mer tenkt å droppe hele røkla ...

''

I såfall blir det fort en ganske sær situasjon som oppstår. Besteforeldre og enslige tanter/onkler kommer til å bruke betydelige summer på gaver til alle barna i slekten, mens de ikke får en eneste gave tilbake. Jeg synes det er rimelig at det gis gaver til de voksne som nissekjerringa nevner.

Annonse

Helt topp synes jeg! :o)

Rent bortsett fra at det ikke ville funket hos oss. *hehe* Jeg vil så gjerne gi søstrene mine en oppmerksomhet for å vise hva de har betydd for meg i året som gikk, men vi holder oss til et moderat prisnivå da. Min far og hans samboer sa et år at de ikke ville ha noen gaver det året og at de heller ikke kom til å gi noen til de voksne, kun til barna. Helt greit for oss, men året etter var det som vanlig igjen.

Jeg kommer alltid til å gi julegave til kjæresten min da... :o)

Jeg gir til de nærmeste, men stort sett ikke til venner bortsett fra noen få. Jeg sluttet med det vennepresangdrysset for mange år siden, det er kun de aller nærmeste som får og ungene mine.

Jeg tror jeg hadde blitt skuffet hvis jeg ikke fikk mine fem presanger, det er ofte noe jeg trenger og har lyst på. Og jeg synes det må være noen presanger å pakke opp på julaften.

Dette må vel gjelde de som har barn som ikke selv har egne barn. Altså f.eks. voksne søsken, dvs. foreldrene til barnas søskenbarn.

Det blir litt drøyt å droppe f.eks. egne foreldre, da får de jo omtrent ingen julegaver i det hele tatt. Den generasjonen gir vi fremdeles gaver til.

Annonse

hidi, the scorpion

I min familie, har vi i årevis latt være å gi gaver til de voksne, bortsett fra besteforeldre!

Vi sluttet også å gi gaver til ungdom som har fylt 18 år. Vi er en _stor_ familie;)

Alle var enige, og det har fungert kjempefint;) Jeg er ingen rik person, men ønsker å gi gaver som mottaker vil sette pris på, og det kan jeg nå!

For egen del, så handler ikke jula om gaver, men å være sammen med familie og god mat (veldig viktig!).

Så har jeg råd til å sende penger til leger uten grenser e.l:)

Snakk med familien din!

Men, jeg hadde aldri gitt en geit eller ku i julegave til noen....

Jeg synes det er kjipt, men jeg hadde ikke blitt sur.

Jeg synes det er hyggelig å gi og å få gaver til jul, det er en måte å vise at vi bryr oss om hverandre synes jeg. Det trenger ikke være dyre gaver, men en liten ting er hyggelig. Vi har såpass stort forbruk på "unødvendige" ting resten av året, at jeg heller vil skjære ned der enn å droppe gavene til familien. De fleste venner har vi sluttet å gi til.

Dette selvfølgelig under forutsetning at man faktisk har nok penger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...