Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei .

jeg er en dame,kommer fra Irak og har bodd i Norge i 3 månader bare. har tatt min første blodprøve hos fastlegen og det viste seg at alt var bra borsett fra at jeg hadde Hapatitt A positiv virus lgG. også står følgende under : Beskyttet mot hepatitt A virus infeksjon, enten på basis av vaksinasjon eller på grunn av tidligere gjennomgått infeksjon. legen sa at det er noe som jeg hadde i barndommen. hvordan kan det stå positivt hvis det er noe som jeg hadde i barndommen?!! .legen sier at det ikke er farlig, men jeg vet ikke hva jeg skal tro. på blodprøven viste også svart høye verdier av s-alat som var 161 og s-asat var på 54. er jeg syk ? legen bare sier "det går bra" så jeg vil ha en bekreftelse. jeg føler meg heller ikke så helt bra .jeg har vondt i magen av og til også jeg er litt sivimmel.

Legen tok meg ny blod prøven etter den første og det var enda verre på S-alat 302* og S-asat 130 . nå må jeg vente 15 dager for å få høre hva legen har å si . kan dere hjelpe meg å gi meg svar ? eller hva skal jeg spise for å redusere de verdiene mens jeg venter på lege timen ??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365351-lever-sykdommer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

brilleslangen

''Hapatitt A positiv virus lgG. også står følgende under : Beskyttet mot hepatitt A virus infeksjon, enten på basis av vaksinasjon eller på grunn av tidligere gjennomgått infeksjon. legen sa at det er noe som jeg hadde i barndommen. hvordan kan det stå positivt hvis det er noe som jeg hadde i barndommen?!!''

Jeg regner med at det de har funnet er antistoffer mot hepatitt A. Finner de antistoffer men ikke aktivt virus betyr det at du har gjennomgårr infeksjonen på et tidligere tidspunkt.

De kan jo ikke vite 100% sikkert når du hadde infeksjonen, men Hepatitt A er nokså utbredt i flere asiatiske land, så det er trolig at du hadde det som barn. Folk pleier bli friske av Hepatitt A.

Du kan lese mer om sykdommen her om du vil.

http://nhi.no/livsstil-og-helse/reisemedisin/sykdommer/hepatitt-a-2206.html.

Jeg vet ikke om det er spesielle forholdsregler du bør ta, i så fall burde jo legen ha informert deg om det, men jeg foreslår at du prøver å unngå svært fet og salt mat, og at du så klart ikke drikker alkohol eller spiser tabletter som brytes ned i leveren uten at legen har sagt du kan spise dem. Trenger du smertestillende tabletter er feks ibux bedre enn paracet.. ( jeg vet at paracet og andre preparater som inneholder paracetamol påvirker leververdiene) Men ibux skilles ut i nyrene...

Resten du lurte på kan jeg ikke svare på. Men håper de finner ut av det. Prøv å ikke bekymre deg for mye i ventetiden fram til du får vite noe mer

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365351-lever-sykdommer/#findComment-3175733
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...