Gå til innhold

For høye forventninger til nav

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er godt mulig at jeg tilhører minoriteten eller ikke har forstått hva jeg kan forvente av NAV. Men sånn alt i alt så er jeg veldig fornøyd med oppfølgingen fra NAV. Det er kronglete å orientere seg i Navjungelen men jeg kan ikke helt se hvordan det _bør_ være. Da jeg kom inn systemet så var NAV noe helt nytt, før det het det AETAT.

Jeg har følt meg veldig godt ivaretatt av saksbehandlerne på NAV, men problemet er at det er et så stort arbeidspress at mange av dem blir utbrente eller skifter stilling.

Hva er det rimelig å forvente?

Gjest alvende

Det er godt mulig at jeg tilhører minoriteten eller ikke har forstått hva jeg kan forvente av NAV. Men sånn alt i alt så er jeg veldig fornøyd med oppfølgingen fra NAV. Det er kronglete å orientere seg i Navjungelen men jeg kan ikke helt se hvordan det _bør_ være. Da jeg kom inn systemet så var NAV noe helt nytt, før det het det AETAT.

Jeg har følt meg veldig godt ivaretatt av saksbehandlerne på NAV, men problemet er at det er et så stort arbeidspress at mange av dem blir utbrente eller skifter stilling.

Hva er det rimelig å forvente?

Det er rimelig å forvente at man får de vedtak og penger man etter reglene har krav på. Det er det ikke alle som får.

Det er rimelig å forvente at man får de vedtak og penger man etter reglene har krav på. Det er det ikke alle som får.

''Det er rimelig å forvente at man får de vedtak og penger man etter reglene har krav på. Det er det ikke alle som får.''

Er det snakk om uteblivelse av stønader du snakker om , eller at en får for lite ?

og hva slags vedtak ? jeg forsøker bare å sette meg inn i misnøyen.

Gjest Laktose

''Det er rimelig å forvente at man får de vedtak og penger man etter reglene har krav på. Det er det ikke alle som får.''

Er det snakk om uteblivelse av stønader du snakker om , eller at en får for lite ?

og hva slags vedtak ? jeg forsøker bare å sette meg inn i misnøyen.

Jeg har alltid trodd at de som virkelig trengte det fikk hjelp av NAV. Så havnet jeg selv i behov av hjelp for en periode. Sjokket sitter i meg ennå, og jeg glemmer det aldri.

Jeg er uføretrygdet med minstesats med et barn som den gang gikk første året på videregående.

Jeg og mannen min tok ut seperasjon, og elendig økonomisk styring fra hans side var en av grunnene til at det ikke gikk lenger. Vi var belånt oppover ørene ( mye værre enn jeg trodde for jeg ble holdt utenom flere av lånene hans) Null på sparekontoen som tidligere hadde vært adskillig på, var blitt brukt til å betjene gjeld. Altså, jeg visste ikke hvor dårlig stilt det var, jeg hadde ingen penger, ble trukket i trygden fordi jeg var gift, og i tillegg skattet jeg på trygden fordi jeg var gift.

Jeg sto altså der, med null penger, bare en latterlig lav sum etter skatt på mellom 8 og 9 tusen i mnd, og en sønn som ikke kunne søke om stipend, fordi det var for langt ut på året.

Husleie på 4800 kr, noe som er lavt, men i følge nav for høyt.

I tilleg kom strøm og tlf. Jeg og sønnen min skulle altså flytte inn i en leilighet med mellom 2 og 3 tusen igjen å leve for inntill nav selv klarte å ordne opp i at jeg ikke lenger var gift. Så jeg kunne få de pengene jeg hadde krav på.

Å flytte inn et nytt sted krever mye mer enn vanlig ukehandel. Du trenger vaskemidler, oppvaskmidel, shampo., tannkrem osv.

Jeg kontaktet NAV og ble møtt med at 4800kr var dyrt for en leilighet, jeg synbes det var et kupp, kjøkken, stue, to soverom og bad, og bod.

Vel, la frem saken for saksbehandler og ble møtt med at du skal kunne klare deg på uføretrygden. Jamenn, jeg får jo ikke det jeg har krav på som ufør, dere trekker meg over 3 tusen i mnd fordi jeg fremdeles er registert som gift. Ble møtt med at da kunne jeg låne i en bank inntill de fikk ordnet det. Det tok tre mnd å få ordnet det.

Altså, vi levde på mindre enn 3 tusen i mnd i 3 hele mnd. Jeg lånte ikke, jeg orket ikke tanken på å skulle låne penger til å leve for og slite med det lånet lenge etterpå på min lille lønn.

Jeg lå våken mange netter å lurte på hvordan vi skulle klare oss, dagene gikk med til å ringe og ordne bostøtte, som tok et par mnd å få i orden, og å purre på nav med fortgang i saken.

Opp i alt sammen, fikk jeg knakende tannverk som jeg ikke hadde noen mulighet for å gjøre noe med på flere uker. Til slutt måtte jeg trekke tannen fordi det var det billigste alternativet for meg. Noe jeg er lei meg for i dag.

Det tok altså 3 lange mnd før jeg fikk det jeg hele tiden hadde krav på, men det er ingen etterbetaling, fra seperasjonsdagen eller noe. Vi klarer oss i dag, jeg har min uføretrygd og ting går rundt selv om det ikke er mye igjen. Men jeg trodde virkelig at en slik situasjon, men en slik økonomisk uføre som nav selv satt meg i fordi de ikke fikk registert fort nok at jeg ikke lenger var gift, ( jeg leverte alle papirene de ba om dagen etter at seperasjonspapirene kom i posten) Jeg trodde det var slike situasjoner som dette som nav kunne hjelpe til med, så folk kan få mulighet til å lande på beina.

Annonse

Man bør i alle fall kunne forvente at de som er ansatt i NAV gjør jobben sin og sørger for at ikke brukerne kommer i økonomisk klemme på grunn av "lang behandlingstid". Har sett en del beviser på det motsatte i media, og sånn kan vi ikke ha det i velferdsstaten Norge.

Ellers er nok de fleste såpass oppegående at de skjønner hva de har rett på og ikke rett på hva økonomiske ytelser angår. I alle fall o mde får det skikkelig forlart- Folk skal få det de har rett på, NÅR de har rett på det. Så enkelt bør NAV-systemet være.

Gjest det var det da

Man bør i alle fall kunne forvente at de som er ansatt i NAV gjør jobben sin og sørger for at ikke brukerne kommer i økonomisk klemme på grunn av "lang behandlingstid". Har sett en del beviser på det motsatte i media, og sånn kan vi ikke ha det i velferdsstaten Norge.

Ellers er nok de fleste såpass oppegående at de skjønner hva de har rett på og ikke rett på hva økonomiske ytelser angår. I alle fall o mde får det skikkelig forlart- Folk skal få det de har rett på, NÅR de har rett på det. Så enkelt bør NAV-systemet være.

''Ellers er nok de fleste såpass oppegående at de skjønner hva de har rett på og ikke rett på hva økonomiske ytelser angår. I alle fall om de får det skikkelig forlart- ''

I mange tilfeller er det dessverre ikke min oppfatning. Det er overraskende mange søknader som går på feriereiser til utlandet, dekking av fertilitetsbehandling, gullplomber i tennene, briller til folk som ifølge øyenlege/optiker ikke har behov for briller, etc etc. Det forklares og forklares, og de kommer igjen og igjen. Du _kan_ selvfølgelig si at det er nav som ikke klarer å forklare at dette ikke er noe de får, men jeg tror vel så ofte det har med brukerne å gjøre.

Flere har også dem oppfatning at det er nav som skal skaffe dem barnehageplass, at de kan komme til nav og klage på skatten, etc etc

Og mange har den meningen at når de går på dagpenger skal de ikke ut i aktivitet i det hele tatt, men den dagen de har brukt opp dagpengerettighetene, etter kanskje to år uten å ha gjort eller villet noe som helst, da skal nav finne jobb til dem på dagen.

Litsen er overhodet ikke uttømmende

''Ellers er nok de fleste såpass oppegående at de skjønner hva de har rett på og ikke rett på hva økonomiske ytelser angår. I alle fall om de får det skikkelig forlart- ''

I mange tilfeller er det dessverre ikke min oppfatning. Det er overraskende mange søknader som går på feriereiser til utlandet, dekking av fertilitetsbehandling, gullplomber i tennene, briller til folk som ifølge øyenlege/optiker ikke har behov for briller, etc etc. Det forklares og forklares, og de kommer igjen og igjen. Du _kan_ selvfølgelig si at det er nav som ikke klarer å forklare at dette ikke er noe de får, men jeg tror vel så ofte det har med brukerne å gjøre.

Flere har også dem oppfatning at det er nav som skal skaffe dem barnehageplass, at de kan komme til nav og klage på skatten, etc etc

Og mange har den meningen at når de går på dagpenger skal de ikke ut i aktivitet i det hele tatt, men den dagen de har brukt opp dagpengerettighetene, etter kanskje to år uten å ha gjort eller villet noe som helst, da skal nav finne jobb til dem på dagen.

Litsen er overhodet ikke uttømmende

''Det er overraskende mange søknader som går på feriereiser til utlandet, dekking av fertilitetsbehandling, gullplomber i tennene, briller til folk som ifølge øyenlege/optiker ikke har behov for briller, etc etc. Det forklares og forklares, og de kommer igjen og igjen. Du _kan_ selvfølgelig si at det er nav som ikke klarer å forklare at dette ikke er noe de får, men jeg tror vel så ofte det har med brukerne å gjøre''

Ofte hører jeg argumentet : "Det skader jo ikke å søke". Dessverre så skader det jo hvis altfor mange søker om ting de vet ikke er stønadsberettighet, da også slike søknader skal besvares.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...