Gå til innhold

Å være rik

Anbefalte innlegg

Gjest Kari Norge
Skrevet

Lurer på hvordan det hadde vært. Ingen økonomiske bekymringer. Men blir man lykkeligere?

Hva tenker du?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elextra
Skrevet

En slipper selvfølgelig bekymringer ved ikke å måtte grunne på om man kan betale månedens regninger, men en blir (selvfølgelig) ikke nødvendigvis lykkeligere. Lykke har mer med relasjoner, opplevelser og erkjennelser å gjøre (i hvertfall ifølge hva jeg tenker akkurat nå - mulig jeg tenker annerledes i morgen).

Skrevet

Man kan ikke kjøpe seg lykke, men kan kjøpe seg fri fra mye ulykke.

Skrevet

En slipper selvfølgelig bekymringer ved ikke å måtte grunne på om man kan betale månedens regninger, men en blir (selvfølgelig) ikke nødvendigvis lykkeligere. Lykke har mer med relasjoner, opplevelser og erkjennelser å gjøre (i hvertfall ifølge hva jeg tenker akkurat nå - mulig jeg tenker annerledes i morgen).

Man blir ikke nødvendigvis lykkelighere (utover når vanlige regninger er betalt), men (som man sier), jeg vil heller være ulykklig i min Ferrari enn på T-banen. ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest Jacoba
Skrevet

Dersom ikke basalbehovene er dekket, tror jeg nok nissen følger med på lasset selv om en skulle bli rik.

Man slipper en del bekymringer som følger med det å ikke ha nok penger. Men mye vil ha mer, er man rik strekker man seg stadig høyere (tror jeg) og har dermed for lite likevel.

Å bli brått rik ser jeg på som en ulempe, tenk på all misunnelsen... Forventninger fra andre, egen usikkerhet, ang å gi til noen/hvem å gi til, osv........ Høres nok ut som luksusproblemer i utgangspunktet, men det er det garantert ikke.

Klart man som rik har flere muligheter enn en som ikke er pengesterk. Spørsmålet er om *muligheter tilsvarer *lykkelig.

Gjest best å være midt på
Skrevet

Man slipper i alle fall bekymringene om at pengene ikke strekker til, man kan gjøre som man vil på mange måter, reise vekk, ta seg fri, kjøpe de tinga man vil ha osv...

kanskje blir man lykkelig på et overflatisk plan, men på sikt kan det hende det blir litt kjedelig. Noe av det som gjør livet spennende har jeg funnet ut er streben etter lykke... Å jobbe seg frem til et mål. Når man er rik kommer liksom alt i hendene, og det er jo kjekt det, men på sikt kan det jo bli kjedelig som sagt.

Noe annet man kan oppleve som rik er falske folk... folk som liker deg pga pengene. Rike folk er ofte litt overflatiske av seg og det kan være vanskelig å finne ekte venner blant disse...

Jeg har selv venner både blant rike og fattige for å si det sånn, og må ærlig si at de

vanlige og de fattigste er de greieste og mer jordnære, de rike er egentlig altfor overflatiske etter min smak - og falske! Falske smil, later som de bryr seg (men bryr seg kun om seg selv...)... men alle er jo forskjellige, finnes heldigvis noen få rike folk som beholder bakkekontakten...

Selv er jeg ikke rik i den forstand at jeg er mangemillionær, men jeg har så jeg klarer meg og litt til... kunne godt tenkt meg noen mill på konto,

men klarer meg egentlig bra sånn jeg har det nå og.

Skrevet

Ja, jeg tror vi blir lykkeligere av å være rikere. For det er mye enklere da å være ulykkelig

Vi har da råd til å gjøre tiltak for å bli mer lykkelige. Dra på reiser og andre ting som får vårt mentale opp på høyere plan

Vi kan også bruke penger på hjelpetiltak til andre. Mange ganger så kan bli bli lykkeligere av å hjelpe andre som også har det vondt

Vi har også da råd til å kjøpe oss alternative behandlinger, som kan gi oss en større sjangse for å få oss over det ulykkelige stadiet slik at vi blir lykkeligere igjen

De som er vant til å være rike kanskje føler det ikke slik. De er vel muligens vant til å kjøpe seg fremover i livet så de trenger kanskje enda større "gleder" for å komme over mentale kneier li livet?

Men jeg er hentende sikker på at mange, mange av oss ville følt en enorm lettelse ved å få bli millionærer om vi skulle sitte veldig ulykkelige et sted i livet. Og jeg er også hendende sikker på at størsteparten av de rike vil innrømme at det nok er mye enklere å være lei seg og ulykkelig med lommene full av gryn

;)

Gjest togli
Skrevet

Ja, jeg tror vi blir lykkeligere av å være rikere. For det er mye enklere da å være ulykkelig

Vi har da råd til å gjøre tiltak for å bli mer lykkelige. Dra på reiser og andre ting som får vårt mentale opp på høyere plan

Vi kan også bruke penger på hjelpetiltak til andre. Mange ganger så kan bli bli lykkeligere av å hjelpe andre som også har det vondt

Vi har også da råd til å kjøpe oss alternative behandlinger, som kan gi oss en større sjangse for å få oss over det ulykkelige stadiet slik at vi blir lykkeligere igjen

De som er vant til å være rike kanskje føler det ikke slik. De er vel muligens vant til å kjøpe seg fremover i livet så de trenger kanskje enda større "gleder" for å komme over mentale kneier li livet?

Men jeg er hentende sikker på at mange, mange av oss ville følt en enorm lettelse ved å få bli millionærer om vi skulle sitte veldig ulykkelige et sted i livet. Og jeg er også hendende sikker på at størsteparten av de rike vil innrømme at det nok er mye enklere å være lei seg og ulykkelig med lommene full av gryn

;)

Jeg har selv vært i den posisjon at jeg har hatt såpass med penger at jeg kunne kjøpe ganske mye uten å tenke særlig på prisen. Idag har jeg dårligere råd og kjøper sjelden f.eks. klær til meg selv. Når jeg først gjør det føler jeg meg mer lykkelig enn da jeg kjøpte klær uten å tenke på pengene.....

Sånn ellers er jeg enig med deg i det du skriver ;)

Skrevet

Jeg har selv vært i den posisjon at jeg har hatt såpass med penger at jeg kunne kjøpe ganske mye uten å tenke særlig på prisen. Idag har jeg dårligere råd og kjøper sjelden f.eks. klær til meg selv. Når jeg først gjør det føler jeg meg mer lykkelig enn da jeg kjøpte klær uten å tenke på pengene.....

Sånn ellers er jeg enig med deg i det du skriver ;)

Jo, men her snakkes det ikke om hverddagsliv og om hvor mye glede vi legger i ting vi kan kjøpe. Det er vel en kjennsgjerning at vi blir lykkeligere for ting det kan være litt vanskeligere å få/få til

Det er snakk om å sitte ulykkelig et sted i livet, og om penger da kan gjøre deg lykkeligere. Og som jeg har svart, det har jeg veldig tro på at penger kan gjøre

:)

Skrevet

Å ikke ha økonomiske bekymringer er ikke det samme som å være rik.

Jeg tror at man er lykkeligst når man har _nok_ penger til å leve det livet man ønsker. For noen betyr det å ikke jobbe, kjøpe stort og dyrt hus, reise til alle verdens hjørner osv., for andre betyr det å ha en jobb man trives med, ha klær så man verken fryser eller er utilpass, ha et sted å bo som man liker osv.

Som flere påpeker, så handler ikke lykke om penger direkte, men mangelen på nok penger kan gjøre en ulykkelig.

Gjest togli
Skrevet

Jo, men her snakkes det ikke om hverddagsliv og om hvor mye glede vi legger i ting vi kan kjøpe. Det er vel en kjennsgjerning at vi blir lykkeligere for ting det kan være litt vanskeligere å få/få til

Det er snakk om å sitte ulykkelig et sted i livet, og om penger da kan gjøre deg lykkeligere. Og som jeg har svart, det har jeg veldig tro på at penger kan gjøre

:)

Joda, du har sikkert rett i det på et vis... Jeg tror allikevel at det er litt slik at mye vil ha mer, og at det er en mye høyere terskel for en som er rik å bli lykkelig.. Kjenner en mangemillionær, og tror ikke han er spesielt lykkelig. Han sier selv at han var lykkeligere før han ble rik, for da satte han så mye mer pris på hverdagsøyeblikkene...

Jeg tror kanskje de lykkeligste er de som har en sunn og trygg økonomi, men som ikke nødvendigvis kan kjøpe seg det de vil ;)

Gjest luftslott
Skrevet

Jeg vet jeg ville vært lykkeligere om jeg hadde hatt mer penger. Men jeg tror det handler mest om å få dekket slikt som studielån og annen gjeld, kjøpe hus uten å låne i bank, kjøpe en bra og driftsikker bil, kjøpe et hus min mor kan bli gammel i så jeg vet hun har det bra, dekke mine søskens studiegjeld så de får en bedre start på sine voksenliv, gi min kjære en skikkelig ferie og lignende ting som bekymrer meg. Så snart jeg hadde fått gjort dette kunne jeg helt fint klart meg med normalt mye penger, for da hadde jeg hatt en trygg base og sluppet veldig mye dårlig samvittighet. Jeg tror generelt på at man får mer glede ut av ting man har spart til selv og ventet på en stund, så jeg tror ikke jeg nødvendigvis ville vært en lykkeligere person om jeg hadde massevis av penger og kunne bruke dem når og hvordan det falt meg inn.

Så både og: nok til å gi trygghet, men ikke så mye at man glemmer å glede seg over små ting, hardt arbeid og sparing.

Skrevet

Jeg tror man blir noen bekymringer fattigere, men at man absolutt ikke behøver å bli noe lykkeligere.

Skrevet

Joda, du har sikkert rett i det på et vis... Jeg tror allikevel at det er litt slik at mye vil ha mer, og at det er en mye høyere terskel for en som er rik å bli lykkelig.. Kjenner en mangemillionær, og tror ikke han er spesielt lykkelig. Han sier selv at han var lykkeligere før han ble rik, for da satte han så mye mer pris på hverdagsøyeblikkene...

Jeg tror kanskje de lykkeligste er de som har en sunn og trygg økonomi, men som ikke nødvendigvis kan kjøpe seg det de vil ;)

Det tror jeg du har rett i. Etterhvert har jeg fått en solid og trygg økonomi uten å være rik. Det er behagelig.

Det er en meget stor belastning å stadig tenke på om en har nok penger, og da tenker jeg på de som har et nøkternt forbruk - ikke de som pga dårlig økonomistyring har dårlig råd.

Skrevet

''Kjenner en mangemillionær, og tror ikke han er spesielt lykkelig. Han sier selv at han var lykkeligere før han ble rik, for da satte han så mye mer pris på hverdagsøyeblikkene...''

Det gjelder vel på alle "rikhets-nivåer" at det gjelder å slå seg litt til ro med det man har.

Mange veldig rike slår se ikke helt til ro med det, men higer etter mer rikdom og makt. Kanskje er det nettopp denne driven som gjør at de blir så rike som de er? Gi meg ett års inntekt ala noen av Norges rikeste og jeg hadde pensjonert meg tvert :-)

Gjest alvende
Skrevet

Jo, jeg blir lykkeligere når jeg har bedre råd. Man kan ikke kjøpe seg alt for penger, men jeg mener at god råd betyr mer enn mange vil innrømme. Det er en stor påkjenning å tenke på hvordan hver eneste krone skal brukes, stadige prioriteringer osv. selv om jeg er flink med økonomi. Jeg vet jeg hadde vært lykkeligere og hatt et mer behagelig liv om jeg hadde mer penger. Men det er ikke snakk om å være mangemillionær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...