Gå til innhold

Besøkshjem i privat regi?

Anbefalte innlegg

Gjest hvordan ordne

En venninne av meg er alenemor og har familien sin langt unna geografisk. Hun har en sønn med mild ADHD. Hun ønsker avlastning en helg iblant, men har ikke lyst til å ha det via barnevernet (fordi hun har flere venninner som jobber der, og fordi det heller ikke er noen "barnevernssak").

Hun har tenkt på å skafffe seg en privat besøksfamilie en helg i måneden. Det syns jeg høres lurt ut, kan være godt for både henne og sønnen. Selv har jeg dessverre ikke tid til å stille opp som besøkshjem for henne. Hva er det beste måten hun kan skaffe seg dette på? Hvordan bør hun gå fram, bør hun skrive kontrakt med dem osv, og hvor mye bør hun betale dem?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/365500-bes%C3%B8kshjem-i-privat-regi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hvordan ordne

Jeg vil tro barnet er innenfor PPT-systemet? I så fall kan hun vel snakke med dem om behovet for avlastning? Det blir jo dyrt for henne å betale for dette selv når hun faktisk kan ha krav på å få det dekket...

Barnet er innenfor PPT ja, men de har ikke noe med besøkshjem å gjøre. Det må man søke barnevernet om. Derfor vil hun heller ha det privat. Det går visst også an å søke kommunens tildelingskontor om avlastning, men det er bare for familier med sterkt funksjonshemmede barn visstnok.

Gjest togli

Barnet er innenfor PPT ja, men de har ikke noe med besøkshjem å gjøre. Det må man søke barnevernet om. Derfor vil hun heller ha det privat. Det går visst også an å søke kommunens tildelingskontor om avlastning, men det er bare for familier med sterkt funksjonshemmede barn visstnok.

Ok.... Uansett ser jeg ikke problemet med å søke via barnevernet? Barnevernet jobber ikke kun med saker der det er omsorgssvikt med i bildet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...