Gå til innhold

Er dette feil?

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

I selskapet vi hadde så spurte noen nonner meg etter middagen;

"er det i orden at vi går nå?", jeg svarte, "Nei det er ikke greit for vi har ikke spist kaker enda". De lo, og ble sittende. Jeg hørte latteren, men skjønte ikke hvorfor de lo, for jeg sa ikke noe morsomt?

Når vi var ferdige med kakene gikk jeg bort til dem og sa, "Nå kan dere gå", så lo de igjen og sa, "Nå vil vi ikke gå". Jeg smilte og sa "så hyggelig" ja for jeg liker spesielt å ha dem her. de er vel noen av mine beste venner muligens (men jeg går ikke inn å den tanken/diskusjonen nå for jeg får aldri orden på dette med venner, jeg glemmer dem og trodde jo for noen dager siden at jeg kun hadde en venn og at denne vennen var min psykiater, jeg skrev langt om det fordi jeg syns det med et var så opplagt) (men så kom jeg på listen og noen av ordene til min psykiater så begynte det å bli mer komplisert igjen dette med hvem som er en venn)

Men saken nå er, hvorfor lo de? og var det galt å svare nei, på forespørselen om det var greit at de fikk gå?

de spurte jo meg og jeg svarte jo som jeg syntes. Jeg syns slett ikke det er hyggelig å gå før kaker og kaffe jeg hadde jo bakt så mange kaker.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

22

• Spenol(1)

8

• Holmes

4

• Elis31

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''hvorfor lo de? og var det galt å svare nei, på forespørselen om det var greit at de fikk gå?''

Når noen spør om det er greit at de går, er det vanlig å svare "Ja det er greit", uansett hva man selv tenker om det :-)

Jeg tror at de lo litt fordi de ble overrumplet av din ærlighet. De syntes nok at det var veldig hyggelig at du ønsket å ha dem der lenger, samtidig som de ble litt overrasket av at du svarte nei på et spørsmål som man vanligvis svarer ja på.

Skrevet

''hvorfor lo de? og var det galt å svare nei, på forespørselen om det var greit at de fikk gå?''

Når noen spør om det er greit at de går, er det vanlig å svare "Ja det er greit", uansett hva man selv tenker om det :-)

Jeg tror at de lo litt fordi de ble overrumplet av din ærlighet. De syntes nok at det var veldig hyggelig at du ønsket å ha dem der lenger, samtidig som de ble litt overrasket av at du svarte nei på et spørsmål som man vanligvis svarer ja på.

Tja, jeg synes det er litt rart å spørre "er det i orden at vi går nå?" rett etter at man har spist, jeg. Særlig siden de tydeligvis ikke hadde det så travelt.

Skrevet

Hei.

Det du sa er noe jeg kunne sagt til noen på spøk, med litt glimt i øyet og smil om munnen. Med det ville jeg ment at jeg hadde satt pris på om de ble litt lenger. Men jeg ville nok snakket litt med dem og hørt om de hadde det travelt og måtte gå. (da hadde det vært "greit" om de gikk, selv om jeg hadde blitt skuffet)

Hvis de ikke hadde det travelt så hadde jeg sagt at jeg syns det var så hyggelig at nettopp de to var her og at det hadde vært godt med litt kake og kaffe før de dro. Det er jo på en måte det samme som du tenkte og følte, bare sagt på en litt annen måte.

Det de kanskje lo litt av, var din direkte måte å si det på, og uttrykke at du ville de skulle bli lenger. Hærlig sjarmerende. Alle liker å høre at de er likt og at andre ikke ønsker de skal gå enda. :)

Skrevet

Det er ikke vanlig å svare "nei" når noen spør om det er i orden at de går nå. :o) Da svarer man noe sånt som at "Javisst, det var svært hyggelig at dere kom". :o)

Det er heller ikke vanlig å si at "Nå kan dere gå", det regnes som svært uhøflig faktisk.

Skrevet

Det er ikke vanlig å svare "nei" når noen spør om det er i orden at de går nå. :o) Da svarer man noe sånt som at "Javisst, det var svært hyggelig at dere kom". :o)

Det er heller ikke vanlig å si at "Nå kan dere gå", det regnes som svært uhøflig faktisk.

''Det er heller ikke vanlig å si at "Nå kan dere gå", det regnes som svært uhøflig faktisk.''

Forslag: Når folk ikke har vett til å gå, så strekker man på seg og sier: Jaja - her er det bare klokka som går...

Skrevet

Grunnen til at de spurte om å gå rett etter middagen, var antagelig en spøk. Det blir nemlig regnet som uhøflig å gafle i seg maten for deretter å gå med en gang.

Skrevet

''Det er heller ikke vanlig å si at "Nå kan dere gå", det regnes som svært uhøflig faktisk.''

Forslag: Når folk ikke har vett til å gå, så strekker man på seg og sier: Jaja - her er det bare klokka som går...

Det er frekt synes jeg. Vil man ha gjestene hjem får man enten begynne å gjespe, eller si at vi skal tidlig opp i morgen så det er kanskje på tide vi tar kvelden nå, men det var veldig hyggelig at dere kom.

Skrevet

Det er frekt synes jeg. Vil man ha gjestene hjem får man enten begynne å gjespe, eller si at vi skal tidlig opp i morgen så det er kanskje på tide vi tar kvelden nå, men det var veldig hyggelig at dere kom.

Eller hva med å rett og slett bare si det rett ut på en hyggelig og høflig måte?

mvh

Skrevet

Eller hva med å rett og slett bare si det rett ut på en hyggelig og høflig måte?

mvh

Ja var ikke sistnevnte forslag akkurat det?

Hvordan ville du sagt det?

Gjest lorang staahl
Skrevet

Grunnen til at de spurte om å gå rett etter middagen, var antagelig en spøk. Det blir nemlig regnet som uhøflig å gafle i seg maten for deretter å gå med en gang.

''Grunnen til at de spurte om å gå rett etter middagen, var antagelig en spøk. ''

Kanskje de skulle hjem å be?

Skrevet

Hvis dette er to som kjenner deg såpass godt at du faktisk (for øyeblikket) karakteriserer dem som dine beste venner, forstår jeg det slik at de kjenner deg.

Prøver å sette meg selv i den situasjonen hvor jeg skulle kjenne et menneske med en personlighet som din (her tenker jeg utelukkende positivt - de jeg kjenner/ vet av som også har en asberger-diagnose har en herlig direkte taleform, og jeg trenger aldri lure på hva de egentlig mener) En slik person ville jeg selv vært veldig direkte mot, fordi jeg vet at underliggende meninger og "normal høflighet" ikke fungerer på samme måten.

Derfor ville nok jeg også spurt det direkte spørsmålet hvis jeg kjente for å gå (føler meg ubekvem sammen med mange kjente og ukjente mennesker), og hadde jeg fått et svar som du ga, ville jeg blitt glad, for da visste jeg at du gjerne ville at jeg skulle bli. En latter hadde jeg nok også sluppet fra meg - litt befriende fordi jeg ville følt meg ønsket.

Så da hadde jeg nok blitt, og sjenansen jeg kjente på i første del av selskapet, pleier å gi seg utover, så når du så hadde gitt meg "klarsignal", er det ikke umulig at jeg ville smilt og blitt værende jeg også.

Skrevet

''Når folk ikke har vett til å gå, så strekker man på seg og sier: Jaja - her er det bare klokka som går...''

Nå lo jeg høyt, den var fin. Notert til en passende anledning :-)

Madelenemie
Skrevet

Jeg synes du håndterte dette fint!

Hei!

Takk. :)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Nei de skulle på hyttetur. Så det var grunnen.

Madelenemie
Skrevet

''Grunnen til at de spurte om å gå rett etter middagen, var antagelig en spøk. ''

Kanskje de skulle hjem å be?

Hei!

Nei det skulle de ikke,de skulle på hyttetur og var litt ivrige på å komme frem. Men jeg de ble likevel.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg sa jo "nå kan dere gå" fordi jeg først sa at de ikke kunne gå, slik at når jeg viste de ville avgårde så var det godt ment når jeg gikk og sa dette.Forresten kjenner de meg meget godt.

Madelenemie
Skrevet

Hei.

Det du sa er noe jeg kunne sagt til noen på spøk, med litt glimt i øyet og smil om munnen. Med det ville jeg ment at jeg hadde satt pris på om de ble litt lenger. Men jeg ville nok snakket litt med dem og hørt om de hadde det travelt og måtte gå. (da hadde det vært "greit" om de gikk, selv om jeg hadde blitt skuffet)

Hvis de ikke hadde det travelt så hadde jeg sagt at jeg syns det var så hyggelig at nettopp de to var her og at det hadde vært godt med litt kake og kaffe før de dro. Det er jo på en måte det samme som du tenkte og følte, bare sagt på en litt annen måte.

Det de kanskje lo litt av, var din direkte måte å si det på, og uttrykke at du ville de skulle bli lenger. Hærlig sjarmerende. Alle liker å høre at de er likt og at andre ikke ønsker de skal gå enda. :)

Hei!

jeg gjorde det, jeg snakket med dem og fikk høre grunnen, men jeg fastholdt at jeg personlig så at de ble og ventet på kaffe og kaker.

Da ble de, og de sa før de gikk at de var glade for at jeg hadde sagt nei, ja for de hadde ikke noen bestemt tid og grunn, mere at de gledet seg til hyttetur.

Det var derfor jeg fortet meg litt med å få frem kaffe og kaker fordi de skulle få dette før de gikk og derfor gikk jeg også og sa, "Nå kan dere gå", men da smilte og lo de og sa "nei nå blir vi" og andre ting .

Madelenemie
Skrevet

Hei!

ja det kan hende de ble det, selv om de kjenner meg godt.

de vet i vertfall at jeg ikke mente noe galt med det jeg sa, ja for vi er nære venner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...