Gå til innhold

Er dette feil?

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hvis dette er to som kjenner deg såpass godt at du faktisk (for øyeblikket) karakteriserer dem som dine beste venner, forstår jeg det slik at de kjenner deg.

Prøver å sette meg selv i den situasjonen hvor jeg skulle kjenne et menneske med en personlighet som din (her tenker jeg utelukkende positivt - de jeg kjenner/ vet av som også har en asberger-diagnose har en herlig direkte taleform, og jeg trenger aldri lure på hva de egentlig mener) En slik person ville jeg selv vært veldig direkte mot, fordi jeg vet at underliggende meninger og "normal høflighet" ikke fungerer på samme måten.

Derfor ville nok jeg også spurt det direkte spørsmålet hvis jeg kjente for å gå (føler meg ubekvem sammen med mange kjente og ukjente mennesker), og hadde jeg fått et svar som du ga, ville jeg blitt glad, for da visste jeg at du gjerne ville at jeg skulle bli. En latter hadde jeg nok også sluppet fra meg - litt befriende fordi jeg ville følt meg ønsket.

Så da hadde jeg nok blitt, og sjenansen jeg kjente på i første del av selskapet, pleier å gi seg utover, så når du så hadde gitt meg "klarsignal", er det ikke umulig at jeg ville smilt og blitt værende jeg også.

Hei!

Ja alle som kjenner meg er direkte mot meg, det syns jeg er fint.

Nonnene også i vertfall de som er gode venner.

Jeg sliter litt med å forstå hvem som er venner, men i dag kjenner jeg det sånn at jeg har en hel del og det kjennes greit ut, andre dager begynner det å stresse meg, men det er når min psykiater nevner at vi skal lage den listen, ja for den gruer jeg meg til.

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

22

• Spenol(1)

8

• Holmes

4

• Elis31

3

Mest aktive i denne tråden

Madelenemie
Skrevet

Tja, jeg synes det er litt rart å spørre "er det i orden at vi går nå?" rett etter at man har spist, jeg. Særlig siden de tydeligvis ikke hadde det så travelt.

Hei!

De ville på hyttetur, jeg skjønner det, ville nok dratt selv fra et selskap jeg, men siden de er svært sosiale tenkte jeg de burde bli, jeg liker å ha dem her for de prater og ler og er hyggelige mot alle.

Jeg liker dem fordi de er ærlige mennesker som ikke sier ting de ikke mener.

Skrevet

''Når folk ikke har vett til å gå, så strekker man på seg og sier: Jaja - her er det bare klokka som går...''

Nå lo jeg høyt, den var fin. Notert til en passende anledning :-)

Godt å se noen med humor her:)

Skrevet

Hei!

De nok fordi de syntes det var litt morsomt. Du hadde nok ikke tenkt til å være morsom men det ble likevel litt morsomt.

Når noen spør om det er greit at de går, så venter de ikke egentlig på en tillatelse men det er mer høflig å formulere seg på den måten. Å si " jeg går jeg" kan oppfattes som litt uhøflig.

Så de ønsket å signalisere at de ville gå, og ville bare at du skulle si ok, greit, takk for nå:)

Når du sa at det ikke var greit pga at de ikke hadde spist kaker så ble det litt morsomt . Hvis du ikke hadde hatt AS og sagt det slik så hadde de nok ledd da også, da hadde du vært ironisk. Det vanlige svaret en gir er vanligvis, ok, takk for nå etc. Men når du begynte å snakke om kaker så so de fordi det var et helt annet svar enn de hadde regnet med.

Så når de spør på denne måten så er det ikke egentlig et spørsmål om de får lov, en bare en høflig anmodning om at de vil forlate selvskapet.

Men det er jo fint at du tar opp slike situasjoner her og får ulike svar.

Skrevet

Det er ikke vanlig å svare "nei" når noen spør om det er i orden at de går nå. :o) Da svarer man noe sånt som at "Javisst, det var svært hyggelig at dere kom". :o)

Det er heller ikke vanlig å si at "Nå kan dere gå", det regnes som svært uhøflig faktisk.

Det minner meg om jobben når en spør sjefen om en kan få gå tidligere hjem ;)

Skrevet

Det minner meg om jobben når en spør sjefen om en kan få gå tidligere hjem ;)

''Det minner meg om jobben når en spør sjefen om en kan få gå tidligere hjem ;)''

Et sted jeg jobbet hadde vi følgende skilt på veggen: "Medarbeidere som kommer for sent på jobb bes holde til høyre slik at de ikke kolliderer med de som går for tidlig hjem!"

Madelenemie
Skrevet

Hei!

De nok fordi de syntes det var litt morsomt. Du hadde nok ikke tenkt til å være morsom men det ble likevel litt morsomt.

Når noen spør om det er greit at de går, så venter de ikke egentlig på en tillatelse men det er mer høflig å formulere seg på den måten. Å si " jeg går jeg" kan oppfattes som litt uhøflig.

Så de ønsket å signalisere at de ville gå, og ville bare at du skulle si ok, greit, takk for nå:)

Når du sa at det ikke var greit pga at de ikke hadde spist kaker så ble det litt morsomt . Hvis du ikke hadde hatt AS og sagt det slik så hadde de nok ledd da også, da hadde du vært ironisk. Det vanlige svaret en gir er vanligvis, ok, takk for nå etc. Men når du begynte å snakke om kaker så so de fordi det var et helt annet svar enn de hadde regnet med.

Så når de spør på denne måten så er det ikke egentlig et spørsmål om de får lov, en bare en høflig anmodning om at de vil forlate selvskapet.

Men det er jo fint at du tar opp slike situasjoner her og får ulike svar.

Hei!

Sier du det, ? , er det bare en høflig anmodning og ikke etvirkelig spørsmål?.

Vel hva skal man gjøre for å forstå alle disse situasjonene?

Det beste for meg er nok som min psykiater sier bare vær åpen om at du har asperger syndrom.

Jeg trodde hun mente jeg skulle holde dette hemmelig,men der misforstod jeg henne for det mente hun slettes ikke. Skjønner ikke at jeg misforstod det også, jeg forstod/tolket det hun sa som at jeg ikke skulle fortelle dette til noen,men det er kanskje 5 år siden jeg trodde hun mente det.

Skrevet

Hei!

Det beste for meg er nok som min psykiater sier bare vær åpen om at du har asperger syndrom.

Jeg trodde hun mente jeg skulle holde dette hemmelig,men der misforstod jeg henne for det mente hun slettes ikke. Skjønner ikke at jeg misforstod det også, jeg forstod/tolket det hun sa som at jeg ikke skulle fortelle dette til noen,men det er kanskje 5 år siden jeg trodde hun mente det.

Jeg tenkte det samme. "Er det greit at vi går nå" høres for meg også ut som bare en variant av å si "Nå har vi tenkt å gå og veil gjerne si hadet til deg". Når du så faktisk svarer på spørsmålet, som egentlig bare var ment som en opplysning, ble det litt morsomt for dem. Selv om de kjenner deg er det ikke alt de kan komme på at du kan misforstå hele tiden.

Madelenemie
Skrevet

Jeg tenkte det samme. "Er det greit at vi går nå" høres for meg også ut som bare en variant av å si "Nå har vi tenkt å gå og veil gjerne si hadet til deg". Når du så faktisk svarer på spørsmålet, som egentlig bare var ment som en opplysning, ble det litt morsomt for dem. Selv om de kjenner deg er det ikke alt de kan komme på at du kan misforstå hele tiden.

Hei!

Ja det er sant.

Skrevet

Hei!

''Vel hva skal man gjøre for å forstå alle disse situasjonene?

Jeg trodde hun mente jeg skulle holde dette hemmelig,men der misforstod jeg henne for det mente hun slettes ikke. ''

Nei, du har noen store utfordringer når det gjelder å forstå situasjoner, og jeg har ikke noe godt svar heller. Men jeg synes det er veldig bra at du skriver innlegg her på DOL, kanskje det kan hjelpe litt ?

Men i dette tilfellet du snakker om så tenker jeg også at de kunne ha formulert seg litt anderledes. Hvis de hadde sagt, ’’takk for nå, men vi må gå nå'’’ så hadde det nok ikke blitt så forvirrende for deg tror jeg.

Jeg vet at det finnes samtalegrupper for mennesker med Asperger syndrom hvor en prater om slike situasjoner. Det er en dame som heter Kari Steindal, som jeg tror driver slike grupper. Kunne det vært aktuelt for deg?

Jeg tror psykiateren din mener at det kan være lurt å være åpen. Men du bestemmer selv hvilke situasjoner du ønsker å være åpen. Det er ikke alltid en ønsker at alle skal vite at man har AS. Det er heller ikke alle som trenger den informasjonen. Så du bestemmer selv.

Gjest Svarttrost
Skrevet

Det var nok en høflig anmodning ja men du ga dem DITT svar, og jeg synes det er knallbra. Og se hva som skjedde - senere hadde de det så fint at de ikke ville gå!

Jeg tror at du tenger å vite mer om hvordan ikke-Asbergere tenker, men de trenger å vite mer om hvordan du tenker også :)

Madelenemie
Skrevet

''Vel hva skal man gjøre for å forstå alle disse situasjonene?

Jeg trodde hun mente jeg skulle holde dette hemmelig,men der misforstod jeg henne for det mente hun slettes ikke. ''

Nei, du har noen store utfordringer når det gjelder å forstå situasjoner, og jeg har ikke noe godt svar heller. Men jeg synes det er veldig bra at du skriver innlegg her på DOL, kanskje det kan hjelpe litt ?

Men i dette tilfellet du snakker om så tenker jeg også at de kunne ha formulert seg litt anderledes. Hvis de hadde sagt, ’’takk for nå, men vi må gå nå'’’ så hadde det nok ikke blitt så forvirrende for deg tror jeg.

Jeg vet at det finnes samtalegrupper for mennesker med Asperger syndrom hvor en prater om slike situasjoner. Det er en dame som heter Kari Steindal, som jeg tror driver slike grupper. Kunne det vært aktuelt for deg?

Jeg tror psykiateren din mener at det kan være lurt å være åpen. Men du bestemmer selv hvilke situasjoner du ønsker å være åpen. Det er ikke alltid en ønsker at alle skal vite at man har AS. Det er heller ikke alle som trenger den informasjonen. Så du bestemmer selv.

Hei!

Jeg har gått i gruppen til Kari Steindal, men den drives ikke lenger da hun ikke orket mer. Jeg likte meg i den gruppen, men jeg orket ikke en ny gruppe.

Det er en annen, men som min psykiater sa, de fleste i den er gutter i 20 års alderen og de er i en litt annen fase enn meg som er gift og har barn :)

Men det er fint for meg med svarene jeg får her inne :)

Min asperger venn leser her inne og er imponert over svarene jeg får og lærer en hel del av dem selv, selv om denne vennen ikke skriver selv her inne :)

Hadde de sagt det,nonnene, så hadde jeg ikke protestert på at de skulle gå, jeg sa bare min mening fordi de spurte om det var greit at de gikk.

Madelenemie
Skrevet

Det var nok en høflig anmodning ja men du ga dem DITT svar, og jeg synes det er knallbra. Og se hva som skjedde - senere hadde de det så fint at de ikke ville gå!

Jeg tror at du tenger å vite mer om hvordan ikke-Asbergere tenker, men de trenger å vite mer om hvordan du tenker også :)

:)

Så hyggelig at jeg ga en knallbra svar :) det likte jeg å høre :)

Skrevet

Hei!

Jeg har gått i gruppen til Kari Steindal, men den drives ikke lenger da hun ikke orket mer. Jeg likte meg i den gruppen, men jeg orket ikke en ny gruppe.

Det er en annen, men som min psykiater sa, de fleste i den er gutter i 20 års alderen og de er i en litt annen fase enn meg som er gift og har barn :)

Men det er fint for meg med svarene jeg får her inne :)

Min asperger venn leser her inne og er imponert over svarene jeg får og lærer en hel del av dem selv, selv om denne vennen ikke skriver selv her inne :)

Hadde de sagt det,nonnene, så hadde jeg ikke protestert på at de skulle gå, jeg sa bare min mening fordi de spurte om det var greit at de gikk.

'' Hadde de sagt det,nonnene, så hadde jeg ikke protestert på at de skulle gå, jeg sa bare min mening fordi de spurte om det var greit at de gikk.''

Jeg forstår godt at du ble litt forvirret over at de spurte på den måten. De var nok litt tvetydig. De kunne nok ha formulert på en annen måte. Men det gikk jo bra det. Det hadde nok ikke vært så ok om det var noen som ikke visste du hadde AS.

Har du lest noen bøker om AS? Det er en engelskmann som har skrever en del bøker , som er oversatt til norsk. Jeg husker ikke helt hva han heter .

Men husk at vi alle gjør feil.Alle føler seg til tider litt dumme og lurer på om forstod situasjonen riktig, og vi kan lurer på hvorfor andre lo.

Madelenemie
Skrevet

'' Hadde de sagt det,nonnene, så hadde jeg ikke protestert på at de skulle gå, jeg sa bare min mening fordi de spurte om det var greit at de gikk.''

Jeg forstår godt at du ble litt forvirret over at de spurte på den måten. De var nok litt tvetydig. De kunne nok ha formulert på en annen måte. Men det gikk jo bra det. Det hadde nok ikke vært så ok om det var noen som ikke visste du hadde AS.

Har du lest noen bøker om AS? Det er en engelskmann som har skrever en del bøker , som er oversatt til norsk. Jeg husker ikke helt hva han heter .

Men husk at vi alle gjør feil.Alle føler seg til tider litt dumme og lurer på om forstod situasjonen riktig, og vi kan lurer på hvorfor andre lo.

Ja jeg har lest noen bøker,men de kjeder meg fort.

min mann har lest mer, og det er jeg glad for,

det er nok derfor han er så sikker på at jeg har asperger syndrom, ja for det er han og min psykiater og andre som er så sikre på dette,

det er fint for jeg syns ikke det er så lett å være sikker på slike spørsmål.

Jeg syns fortsatt det bare er rart at han og andre mennesker syns det er så opplagt at jeg har asperger syndrom. Jeg ser jeg har mange av trekkene, men at andre ser dette syns jeg er meget merkelig.

Skrevet

Ja jeg har lest noen bøker,men de kjeder meg fort.

min mann har lest mer, og det er jeg glad for,

det er nok derfor han er så sikker på at jeg har asperger syndrom, ja for det er han og min psykiater og andre som er så sikre på dette,

det er fint for jeg syns ikke det er så lett å være sikker på slike spørsmål.

Jeg syns fortsatt det bare er rart at han og andre mennesker syns det er så opplagt at jeg har asperger syndrom. Jeg ser jeg har mange av trekkene, men at andre ser dette syns jeg er meget merkelig.

Nå har jeg aldri møtt deg. Men slik du beskriver problemene får meg til å tenke på AS eller autismespekterforstyrrelser. Det er et spekter med ulike grader. Vi har alle våre problemer og særheter, men slik jeg ser det så har du mer av dem enn andre.

Jeg er ikke så opptatt av hva du kaller det, eller om du kommer inn under diagnosen eller ikke. Jeg tror det viktigste for deg er å forstå at du har noen slike vansker som skaper problemer for deg. Så har du jo også mange ting du er flink til og mestrer. Det er viktig å huske på det også :)

Madelenemie
Skrevet

Nå har jeg aldri møtt deg. Men slik du beskriver problemene får meg til å tenke på AS eller autismespekterforstyrrelser. Det er et spekter med ulike grader. Vi har alle våre problemer og særheter, men slik jeg ser det så har du mer av dem enn andre.

Jeg er ikke så opptatt av hva du kaller det, eller om du kommer inn under diagnosen eller ikke. Jeg tror det viktigste for deg er å forstå at du har noen slike vansker som skaper problemer for deg. Så har du jo også mange ting du er flink til og mestrer. Det er viktig å huske på det også :)

Hei!

Ja.

Men jeg kommer utvilsomt under diagnosen,for min psykiater kaller meg et skoleeksempel, det liker jeg ikke.

Men en ting med meg er annerledes enn med andre med samme diagnose, jeg har samvittighet, det er det ikke mange som har sier min psykiater.

Jeg er glad jeg har samvittighet.

Madelenemie
Skrevet

Glemte:

har jeg det mer enn andre ?

Hva mener du?

Skrevet

Hei!

Ja.

Men jeg kommer utvilsomt under diagnosen,for min psykiater kaller meg et skoleeksempel, det liker jeg ikke.

Men en ting med meg er annerledes enn med andre med samme diagnose, jeg har samvittighet, det er det ikke mange som har sier min psykiater.

Jeg er glad jeg har samvittighet.

'' Men jeg kommer utvilsomt under diagnosen,for min psykiater kaller meg et skoleeksempel, det liker jeg ikke.''

Det forstår jeg at du ikke liker. Ingen liker å være en diagnose. Jeg hadde nok ikke likt det selv. Men det opplever mange med ulike diagnoser. Leger er veldig kjappe med å gi folk psykiatriske diagnoser. , og mange pasienter misliker det.

''Men en ting med meg er annerledes enn med andre med samme diagnose, jeg har samvittighet, det er det ikke mange som har sier min psykiater.''

Jeg er ikke så sikker på at det alltid stemmer. Jeg tror mange har samvittighet men at de uttrykker det på forskjellige måter. Men det er nok riktig at mange med AS kan ha problemer med empati, å ta en annens perspektiv.

Skrevet

Glemte:

har jeg det mer enn andre ?

Hva mener du?

Jeg tenkte på ulike vansker og noen særheter.

Du sliter mer med forstå ironi og å skulle forstå noe som ikke blir uttrykt tydelig. Da tenker jeg på en situasjonen når gjestene dine spurte om det er ok at de gikk.

De fleste med AS har særinteresser. De kan interessere seg for ting som andre synes er kjedelig. Det kan være alt fra dinosauruser, bilmerker, togtabeller og globuser. Vi som ikke er i autismespekteret kan også ha noen sære interesser. Men vi blir ikke like oppslukt av det som de som har AS. Det er graden av intensiteten som er forskjellen.

Du forteller at du er overfølsom ovenfor visse lyder og lett kan bli veldig stresset når det blir for mange sanseinntrykk. Det er mange som opplever det, men for deg er det nok enda mer plagsomt enn for andre.

Så til sammen så skårer du høyere på vansker enn det andre gjør. Og når du skårer så høyt så faller du inn under AS-diagnosen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...