Gå til innhold

Billig "sydentur" for to/flere voksne i sommer..

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

Takk for info!

Jeg er også usikker på om jeg gidder å fly så langt for mindre enn to uker, så sånn sett hadde det vært greit å være i Europa..

Jeg gidder ikke blande meg inn i værdebatten, men du kan generelt ikke stole på værmeldinger fra Thailand, ei heller det som skrives på ymse steder. Det er generelt lite regn i regntiden, og er det spådd en halvtimes regn en kveld, kommer dette fram som en regndag på statistikken. I regntiden er det en del byger om kvelden, men det er sjelden det er hele dager med regn. Stort sett er det mye sol også i regntiden.

Men for sikker værvarsling fra Phuket kan jeg hjelpe.

I tråden under har en person skrevet daglig om været på Phuket i snart 2 år. Finn august - og sjekk.

I år var man for øvrig ikke garantert pent vær selv i den pene tiden. Jeg kom til Phuket 8. februar (tror jeg det var) i år, og da hadde det vært ustabilt vær i et par måneder.

Men dette var unormalt. Regn i en uke er også svært unormalt, uansett når på året vi snakker om, men det skjer det også.

Jeg ville vært mer bekymret for bølgene på Phuket på denne tiden. De er høye og strømningene er farlige, og det dør turister på de store strendene hele sommeren som følge av dette.

For sikrest vær i august er det området rundt Bangkok man burde se seg ut, men her er ikke strendene i nærheten av hva de er i sør.

Koh Samui har også litt spesielt vær, men jeg husker ikke når det anses som et sikkert sted. Det er mulig det er på denne tiden. Sannsynligvis er det det. Men der har jeg ikke vært, så jeg kan ikke uttale meg om stedet. Det er naturligvis grunner til at jeg ikke har vært verken der eller i Hua Hin eller i Pattaya eller i Jomptien. ;)

Koh Chang er for øvrig ikke så langt unna (time i propellfly fra Bangkok eller 4 timer i taxi), og der likte jeg meg, men det ligger knotete til når man kun har en uke til rådighet.

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

11

• Sør

7

• mariaflyfly

2

• Dark-Angel 82

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Gjest togli

Problemet med begynnelsen av august og Syden, er at det er den definitive høysesong. Da er det ikke så greit å finne rimelige billetter - kanskje med unntak av hopp-på-turer. Men jeg vet ikke hvor enkelt det er å finne denne typen turer før skolestart. Det avhenger kanskje av været her hjemme. Er det supersommer burde det være mulig å finne rimelige billetter.

Og det å slippe unna folk på denne tiden er nok enda vanskeligere. ;)

Jeg har kun vært i Syden etter at skolen har startet i Norge, og da er det i følge baransatte og den slags ordentlig rolig. Men for meg er det de kaller rolig hundre ganger verre enn det mest yrende folkelivet jeg har sett på selv de mest befolka strender i Thailand midt i høysesongen.

Det er fordelen med å dra lengre. Selv i den absolutte høysesong vil man selv på Phuket finne paradisstrender man har nesten for seg selv. Og i august er det nok dødt mange steder (selv om jeg tror august er av de mer hektiske månedene i lavsesongen, da mange har ferie på denne tiden).

Men jeg ville heller ikke reist så langt for en uke, og for så kort tid blir det uansett dyrt. Det er grenser for hva dere sparer inn på rimelig mat og rimelige hoteller når dere kun er borte en uke, og dere vil knapt rekke noe av det dere har vil få lyst til å gjøre. Som førstegangsreisende vil dere også svi av masse penger på det reneste tullball dere kjøper av ymse selgere mest for å være snille. ;)

Så jeg ville også valgt Europa, men jeg ville styrt unna de kjente greske øyene. Det må jo fortsatt finnes paradisøyer charterfolket holder seg unna. :)

Jeg prøver å finne ei gresk øy som ikke er altfor turistifisert, men tror det skal la seg godt gjøre (hm..heter det det?:P)..

Må nok reise i beg. av august uansett siden det er i skoleferien jeg kan dra, og det er da ungene er bortreist... men skal nok være fornøyd bare jeg får sol, vann og varme ;)

Gjest togli

Phuket i August bør være rimelig uaktuelt, da det er i verste regntid.

Har vært i Malaysia i august og det regna, men bare styrtregn en times tid hver ettermiddag, ellers nydelig:) Uansett tror jeg det blir for langt å reise pga kort ferie...

ShitDiddelyDo

Jeg prøver å finne ei gresk øy som ikke er altfor turistifisert, men tror det skal la seg godt gjøre (hm..heter det det?:P)..

Må nok reise i beg. av august uansett siden det er i skoleferien jeg kan dra, og det er da ungene er bortreist... men skal nok være fornøyd bare jeg får sol, vann og varme ;)

Ja, jeg skjønner at du ikke kan vente til skolestart. ;)

Mediene kjører jo ofte sånne "se de ukjente øyene i Hellas", osv, men problemet med å følge dette er kanskje at de ikke lenger er urørte når selv media i Norge har skrevet om dem. ;)

Hvor er Gemini? Hun var jo reneste Hellas-eksperten. Hun kunne hjulpet deg.

Gjest togli

Jeg gidder ikke blande meg inn i værdebatten, men du kan generelt ikke stole på værmeldinger fra Thailand, ei heller det som skrives på ymse steder. Det er generelt lite regn i regntiden, og er det spådd en halvtimes regn en kveld, kommer dette fram som en regndag på statistikken. I regntiden er det en del byger om kvelden, men det er sjelden det er hele dager med regn. Stort sett er det mye sol også i regntiden.

Men for sikker værvarsling fra Phuket kan jeg hjelpe.

I tråden under har en person skrevet daglig om været på Phuket i snart 2 år. Finn august - og sjekk.

I år var man for øvrig ikke garantert pent vær selv i den pene tiden. Jeg kom til Phuket 8. februar (tror jeg det var) i år, og da hadde det vært ustabilt vær i et par måneder.

Men dette var unormalt. Regn i en uke er også svært unormalt, uansett når på året vi snakker om, men det skjer det også.

Jeg ville vært mer bekymret for bølgene på Phuket på denne tiden. De er høye og strømningene er farlige, og det dør turister på de store strendene hele sommeren som følge av dette.

For sikrest vær i august er det området rundt Bangkok man burde se seg ut, men her er ikke strendene i nærheten av hva de er i sør.

Koh Samui har også litt spesielt vær, men jeg husker ikke når det anses som et sikkert sted. Det er mulig det er på denne tiden. Sannsynligvis er det det. Men der har jeg ikke vært, så jeg kan ikke uttale meg om stedet. Det er naturligvis grunner til at jeg ikke har vært verken der eller i Hua Hin eller i Pattaya eller i Jomptien. ;)

Koh Chang er for øvrig ikke så langt unna (time i propellfly fra Bangkok eller 4 timer i taxi), og der likte jeg meg, men det ligger knotete til når man kun har en uke til rådighet.

Vært i Malaysia i regntida og opplevde det som helt greit siden det var kraftige, men korte regnskyll...

Uansett... tror jeg heller tar Thailand når jeg har mer ferie til rådighet :)

Annonse

Fly til Aten, ta ferge til Milos. Koselig øy å dra med en (knulle)kompis. Ikke så dyrt heller.

Feil igjen. Sakset herfra: http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10013439

Om Phuket-området:

August-oktober er de våteste månedene, med opptil 400 mm pr. måned på det meste.

Nederst er en oversikt over været på ulike dager i august i fjor. Såvidt jeg han se 19 dager med regn: http://www.wunderground.com/history/airport/VTSP/2010/8/5/MonthlyHistory.html?req_city=NA&req_state=NA&req_statename=NA

Har du vært der i august?

Gjest togli

Ja, jeg skjønner at du ikke kan vente til skolestart. ;)

Mediene kjører jo ofte sånne "se de ukjente øyene i Hellas", osv, men problemet med å følge dette er kanskje at de ikke lenger er urørte når selv media i Norge har skrevet om dem. ;)

Hvor er Gemini? Hun var jo reneste Hellas-eksperten. Hun kunne hjulpet deg.

Det verste med Hellas er at det er så vanskelig å søke på turene... søker man på en bestemt øy, så bruker man så lang tid pga at man ikke vet hvilken dag i uka det går fly fra Gardermoen til akkurat denne øya f.eks...

ShitDiddelyDo

Takk for info!

Jeg er også usikker på om jeg gidder å fly så langt for mindre enn to uker, så sånn sett hadde det vært greit å være i Europa..

Forresten: Det jeg skrev om ustabilt vær i Thailand i høysesongen i år. Jeg kom med det fine været - som burde ha vart i flere måneder allerede. Like etter at jeg dro forsvant også det fine været. :)

Så - følg meeeeijjj. ;)

Neida. Det var rare greier i år. Jeg satt og frøys ved bassenget i Bangkok da jeg satt der med laptopen for å benytte meg av det trådløse nettet i år, og vi hadde ingen problemer med å gå rundt i byen i mange timer. Vanligvis møter man veggen der så fort man går ut, og det å gå 100 meter er ille. Det var helt utrolig rart å komme fra kuldegrader i Norge, gå ut - og ikke møte veggen. I stedet var det normal norsk sommervarme.

Det er nok tilbake til normalt neste år. :)

Uansett: Jeg er enig med deg i at dette blir for langt og knotete. Det vil også gå tid til å flytte seg fra Bangkok til et strandsted. Selv om det bare er en time med fly blir fort dagen splitta opp.

Gjest togli

Forresten: Det jeg skrev om ustabilt vær i Thailand i høysesongen i år. Jeg kom med det fine været - som burde ha vart i flere måneder allerede. Like etter at jeg dro forsvant også det fine været. :)

Så - følg meeeeijjj. ;)

Neida. Det var rare greier i år. Jeg satt og frøys ved bassenget i Bangkok da jeg satt der med laptopen for å benytte meg av det trådløse nettet i år, og vi hadde ingen problemer med å gå rundt i byen i mange timer. Vanligvis møter man veggen der så fort man går ut, og det å gå 100 meter er ille. Det var helt utrolig rart å komme fra kuldegrader i Norge, gå ut - og ikke møte veggen. I stedet var det normal norsk sommervarme.

Uansett: Jeg er enig med deg i at dette blir for langt og knotete. Det vil også gå tid til å flytte seg fra Bangkok til et strandsted. Selv om det bare er en time med fly blir fort dagen splitta opp.

Du får ta meg med neste gang, så er jeg sikra bra vær :P

Annonse

Hehe, godt mulig det blir to kompiser og jeg som reiser, og jeg er ikke med på trekant - så det er nok bare to gode venner :P

Takk for tips!

Hehe, det fine med å fly til Aten er at du får billige turer, samt at det er flere flyvninger hver dag. Ferge til de nærmeste øyene tar bare et par timer.

ShitDiddelyDo

Vært i Malaysia i regntida og opplevde det som helt greit siden det var kraftige, men korte regnskyll...

Uansett... tror jeg heller tar Thailand når jeg har mer ferie til rådighet :)

Tror det er lurt. Dessuten er luftfuktigheten høy på den tiden.

Det er noe av det jeg liker best ved Thailand kontra Syden: Den tiden jeg er der er det nesten ikke luftfuktighet i det hele tatt. Jeg kan ikke fordra høy luftfuktighet. Denne slipper man (ved normale forhold) helt i Thailand fra desember til februar, men i slutten av februar, når jeg reiser hjem, har jeg merket at den sakte men sikkert har kommet den siste uka.

Så - følg meeeeijjj. ;)

Enig, selv i april i år var det uvanlig "kjølig" i Bangkok. Det var veldig fint å gå rundt i gatene.

Med vennlig hilsen

Gjest togli

Tror det er lurt. Dessuten er luftfuktigheten høy på den tiden.

Det er noe av det jeg liker best ved Thailand kontra Syden: Den tiden jeg er der er det nesten ikke luftfuktighet i det hele tatt. Jeg kan ikke fordra høy luftfuktighet. Denne slipper man (ved normale forhold) helt i Thailand fra desember til februar, men i slutten av februar, når jeg reiser hjem, har jeg merket at den sakte men sikkert har kommet den siste uka.

Husker det fra Malaysia... Var konstant våt i klærne og håret... til tross for at jeg egentlig ikke følte jeg svetta...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...