Gå til innhold

FU: Ønsker du at hasj skal bli lovlig?

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

For det første: jeg ser ikke hvordan legalisering av hasj skal motvirke de tingene du sier.

For det andre: Det du sier om rekruttering til miljøet er direkte feil, dvs., det er sikkert riktig der du bor, men slik er det ikke nødvendigvis overalt. Jo, noen er "dømt" til å havne i miljøet, men flesteparten av de som kommer borti narkotika er overhode ikke i det som kalles "risikosonen" i utgangspunktet. Og ikke har de det ille hjemme heller, ikke sliter de med seg selv. Tvert imot har de et veldig velfungerende liv i utgangspunktet, men tilfeldig tilgang og spenningssøkning er det som får dem til å prøve.

Så sent som i går var jeg på en konferanse hvor vi fikk oppdatering på status her i byen, fra flere hold og instanser (og brukersiden, bare så det er sagt), og det du sier stemmer ikke her.

Det du skal få rett i, da, er det at de fleste starter med alkohol. Det er den første smaken på rus for de fleste. Allikevel er det ikke slik at om man har smakt alkohol så går man videre. De fleste stopper der.

Jeg kan ikke forestille meg hva godt legalisering av hasj skulle gjøre. Overhode ikke.

Altså: Det du skriver er direkte feil. Du kan selv søke opp en hvilken som helst forskningsrapport og se hvem som havner i narkotikamiljøer. Miljø og oppvekstforhold har alt å si. Nå snakker jeg om narkotikamiljøer. Ikke miljøer der studenter (eller annen normal ungdom) utforsker ymse dop. Dette gjøres overalt. Men det er ikke disse som havner på kjøret. Når det snakkes om narkotikamiljøer snakkes det altså om tunge misbrukere.

Jeg baserer ikke det jeg skriver på det jeg har sett, men det jeg har lest. Det jeg har sett stemmer derimot veldig godt med det jeg har lest.

Om legalisering er veien å gå er naturligvis en helt annen sak. Det vet jeg ikke. Det jeg derimot vet er at vi må forsøke noe nytt, for vår vei fungerer ikke, og det er mange gode argumenter for legalisering, men det er naturligvis mange gode argumenter mot legalisering også.

Fortsetter under...

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

20

• Dorthe

19

• Mammantil3

15

• hidi, the scorpion

6

Ja, det er vel liten uenighet om at alkohol er ille, men jeg tror fokus er feil når det legges på rusmiddelet. Det burde legges på oss alle. Foreldre, venner, skolesystem, pedagoger i ymse etater. Og ikke bare foreldre til egne barn, men foreldre til andres barn. Dette burde være et samfunnsansvar, for vi ser det alle sammen fra ungene er små. Kanskje til og med andres foreldre og venner ser det bedre enn det aktuelle barnets foreldre. Enkelte er heller ikke egna som foreldre.

Dette må tas tak i før ungen begynner å ruse seg. Det er årsaken til behovet som må fjernes.

Og derfor er det også så jævlig vanskelig, og enklere blir det ikke i en tid der vi stadig mer fokuserer på oss selv og oss selv og oss selv.

En bekjent av meg, han er et par år yngre enn meg, ble mobba fra han var liten. Han hadde hareskår som ikke kunne gjøres noe med før han ble større. Altså et yndet mobbeobjekt fra dag 1. Han var ikke gamle karen da han begynte å ta igjen, og han kom selvfølgelig i feil miljø. Ble kjent med alle tøffingene. Han er nå på grensen til narkoman, noe han har vært i mange år. Jeg tror hans sprøyteskrekk er eneste årsaken til at det ikke har gått helt galt. Halve vennegjengen hans, og hans bror, er døde av overdoser eller narkotikarelaterte skader. Det kan være så mangt.

Husker en av lærerne hans forsøkte så godt hun kunne. Han knakk armen hennes engang da han rabla med en stol, men de ordnet opp uten etterspill fordi hun ville hjelpe.

Samme lærer hadde jeg, og en annen kompis, og han her ble også veldig mye mobbet i barndommen, men fikk utrolig hjelp av denne dama. Det gikk bra med ham, og han sier i dag at hun reddet livet hans. Hun gjorde alt for ham fra 1-6-klasse da vi hadde henne. Han sleit i mange år, men han kom seg bort fra det samme destruktive miljøet av typen fyren nevnt over var i. Han har aldri brukt narkotika, og denne læreren var nok skyld i at han holdt seg unna.

Foreldre som kjenner folk som dette forteller sine barn at de skal holde seg unna dem. Poden kan jo komme i trøbbel. Problemet er at disse trenger noen de også, og de finner likesinnede veldig raskt. Så blir de pøblene, dophuene, voldsmennene, kriminelle, osv.

Husker et worst case-scenario jeg vokste opp med der rusmoren bandt ham fast da han var barn fordi hun ikke fikk barnevakt. Jeg visste dette. Alle visste dette. Hvor mye håp hadde den ungen? Både han og hans bror er junkier i dag. Her kom barnevernet også inn i bildet, men hun hadde fortsatt ansvaret for dem.

Vi var noen som ikke holdt oss unna han det gikk bra med tross foreldres formaninger om å holde oss unna dette vanskelige barnet, og det gikk bra med ham. Han andre var mye mer ødelagt av alt for mye faenskap, så her holdt ikke det.

Jeg har vokst opp med mange av disse, og det er det samme over hele linja. En eller annen form for svikt, enten det er fra foreldre, skole- eller dårlige (mangel på) venner, mobbing, osv. Jeg har ikke sett en eneste som har slitt med narkotika uten at underliggende problemer.

Men vi har (nesten) alle prøvd det, og noen har brukt det i ulike sammenhenger i ungdomstida/studietida. Ingen av disse - ingen - har det gått galt med.

Det er ikke dopen som tar livet av disse, men det som sender dem inn i dopen.

Og det er her vi lukker øya. Det er så utrolig mye enklere å plassere skylden på hasjen enn på seg selv, og vi så hvordan det ville ende alle sammen, voksne, lærere, venner, lenge før de i det hele tatt rusa seg.

Men i dag er det enda verre, for i dag er også kokain blitt vanlig. De som bruker dette begynte aldri med hasj. De bruker kokain fordi det er kult i helt andre miljøer. De har ikke nødvendigvis opplevd faenskap heller. Mange av dem er tvert imot vellykkede. Men dette er også et ekstremt mye mer vanedannende stoff. Dette er ikke plata-narkomane, dog, og de har ofte penger til å betale for skikkelig behandling når behovet er der.

En annen kompis, som også hadde sitt, sa det engang: Du må aldri, aldri prøve kokain. Det er det dummeste jeg har gjort. Jeg klarer ikke å bli kvitt lykkefølelsen det ga meg.

Det gikk som det måtte gå også med ham. Men også her var tegna her. Vi som festa med ham fra vi begynte å drikke som rundt 18-åringer så det jo. Fyren tålte ikke rus, og når problemene kom, og de kommer for de fleste mennesker, for ham mer enn andre, dog, ble det ikke akkurat mindre dop.

Fokus er helt feil i denne debatten. Den er på et tullete nivå der dopen er fiende. Fienden er ikke dopen, men tvert imot deres medisin. Fienden er det som sender dem i retning dopen, og det nekter folk å innse. Spesielt pårørende, men det er nok enklere å stikke hue i sanden i stedet for å se egne feil, og for mange er de der. Ikke alltid, moren til han fyren jeg nevnte over med hareskår har alltid gjort sitt beste med to utfordrende barn, utfordrende fordi andre ødela dem, men det kan også være foreldre.

Vi tåler også ulikt, så det trenger ikke være det aller største svikt i omsorg som skal til. For noen er det kanskje et generelt press om å prestere, leve opp til andres ønsker, osv. Sett det også, men foreldrene visste det nok ikke. Det er ikke alt vi forteller dem. Noen forteller ingenting.

De fleste som havner i rusmiljøet kommer fra helt ordinære, velfungerende familier.

Altså: Det du skriver er direkte feil. Du kan selv søke opp en hvilken som helst forskningsrapport og se hvem som havner i narkotikamiljøer. Miljø og oppvekstforhold har alt å si. Nå snakker jeg om narkotikamiljøer. Ikke miljøer der studenter (eller annen normal ungdom) utforsker ymse dop. Dette gjøres overalt. Men det er ikke disse som havner på kjøret. Når det snakkes om narkotikamiljøer snakkes det altså om tunge misbrukere.

Jeg baserer ikke det jeg skriver på det jeg har sett, men det jeg har lest. Det jeg har sett stemmer derimot veldig godt med det jeg har lest.

Om legalisering er veien å gå er naturligvis en helt annen sak. Det vet jeg ikke. Det jeg derimot vet er at vi må forsøke noe nytt, for vår vei fungerer ikke, og det er mange gode argumenter for legalisering, men det er naturligvis mange gode argumenter mot legalisering også.

Som sagt, jeg var på konferanse så sent som i går som omhandlet bl.a. dette, og jeg vet hva jeg hørte. Jeg har svært vanskelig for å tro at det stedlige politiet, barnevernet, barn- og ungeenheten og Norsk Narkotikapolitiforening i fellesskap lager presentasjoner basert på oppspinn.

ShitDiddelyDo

Som sagt, jeg var på konferanse så sent som i går som omhandlet bl.a. dette, og jeg vet hva jeg hørte. Jeg har svært vanskelig for å tro at det stedlige politiet, barnevernet, barn- og ungeenheten og Norsk Narkotikapolitiforening i fellesskap lager presentasjoner basert på oppspinn.

Da synes jeg du skal legge ut en link. Jeg kan finne hauger, men du kommer til å si at jeg velger mine kilder. Altså gidder jeg ikke.

Alle jeg har sett sier det samme, så derfor er det bedre at du søker selv, for det er ikke veldig stor uenighet om hvem som havner i tunge narkotikamiljøer.

F.eks. sier en rapport (som Dorthe kan finne linken til) fra Pro-senteret at nesten 100 % av gatehorene (junkiene, altså de norske) har opplevd en eller annen form for overgrep.

Det samme, altså en eller annen form for omsorgssvikt, finner du blant nesten alle i tunge rusmiljøer.

Det vi derimot har fått de siste årene er en del skader som følger av E-bruk på nittitallet og framover, og dette er ikke tradisjonelle junkier. Det samme ser man i kokainmiljøet, men dette er heller ikke mennesker som går fra kontorene på Aker Brygge til Plata.

Dette er altså miljøer utenfor de tradisjonelle dopmiljøene, og disse vil komme i tillegg (og sannsynligvis i hopetall i årene som kommer) til den vanlige junkien.

ShitDiddelyDo

De fleste som havner i rusmiljøet kommer fra helt ordinære, velfungerende familier.

'' De fleste som havner i rusmiljøet kommer fra helt ordinære, velfungerende familier.''

Og de fleste familier jeg har kjent på nært hold der det har gått galt, og det er ganske mange, ville definitivt blitt omtalt som "velfungerende".

Den eneste unormale familier der jeg vet det har gått galt, og det var derfor jeg kalte den et "worst-case-scenario", var den jeg skrev om over.

Samtlige av de andre har vært "velfungerende". I hvert fall for utenforstående.

Annonse

Nord og ned

Politiet har ren økonomisk, prestisjemessig og ressursmessig gevinst av at den nåværende narkopolitikken videreføres, og er null troverdig som kilde.

Skal man først lytte til politiet omkring hva legalisering av cannabis medfører får man reise til Amsterdam. Derfra er talen klar: De ordensmessige problemene knyttet til hasj kontra alkohol er ikke engang 1:100

Også på norske sykehus er antallet akutte innleggelser som følge av cannabis knapt målbart. Hva vedrører alkohol er det gigantisk, og står for en betydelig del av helseutgiftene i landet generelt sett.

Jeg tror ikke ett sekund på det du sier om skadevirkningen, det stemmer ikke overens med det jeg har lest i rapporter og ikke minst det legestanden sier. Jeg har vært på mange kurs narkotika og skadevirkninger har vært en del av temaene, og jeg velger å tro det jeg hører der.

Beklager.

Du kan tro akkurat hva du vil, jeg har jobbet med narkomane i flere år og jeg mener SDD har rett i det han skriver om problemene. Dessuten kjenner jeg mange som bruker medisinsk marihuana som smertestillende og får det på resept. Man må ikke lenger til Danmark og det kommer nok hit også.

Ingen går vel rundt og tror at det er sunnere å ta morfin enn å bruke marihuana.

For det første: jeg ser ikke hvordan legalisering av hasj skal motvirke de tingene du sier.

For det andre: Det du sier om rekruttering til miljøet er direkte feil, dvs., det er sikkert riktig der du bor, men slik er det ikke nødvendigvis overalt. Jo, noen er "dømt" til å havne i miljøet, men flesteparten av de som kommer borti narkotika er overhode ikke i det som kalles "risikosonen" i utgangspunktet. Og ikke har de det ille hjemme heller, ikke sliter de med seg selv. Tvert imot har de et veldig velfungerende liv i utgangspunktet, men tilfeldig tilgang og spenningssøkning er det som får dem til å prøve.

Så sent som i går var jeg på en konferanse hvor vi fikk oppdatering på status her i byen, fra flere hold og instanser (og brukersiden, bare så det er sagt), og det du sier stemmer ikke her.

Det du skal få rett i, da, er det at de fleste starter med alkohol. Det er den første smaken på rus for de fleste. Allikevel er det ikke slik at om man har smakt alkohol så går man videre. De fleste stopper der.

Jeg kan ikke forestille meg hva godt legalisering av hasj skulle gjøre. Overhode ikke.

Det viser seg at 90% av kvinnelige, prostituerte heroinister er seksuelt misbrukte. Det er det gjort en undersøkelse på og den kan du sikkert søke opp på google.

Da synes jeg du skal legge ut en link. Jeg kan finne hauger, men du kommer til å si at jeg velger mine kilder. Altså gidder jeg ikke.

Alle jeg har sett sier det samme, så derfor er det bedre at du søker selv, for det er ikke veldig stor uenighet om hvem som havner i tunge narkotikamiljøer.

F.eks. sier en rapport (som Dorthe kan finne linken til) fra Pro-senteret at nesten 100 % av gatehorene (junkiene, altså de norske) har opplevd en eller annen form for overgrep.

Det samme, altså en eller annen form for omsorgssvikt, finner du blant nesten alle i tunge rusmiljøer.

Det vi derimot har fått de siste årene er en del skader som følger av E-bruk på nittitallet og framover, og dette er ikke tradisjonelle junkier. Det samme ser man i kokainmiljøet, men dette er heller ikke mennesker som går fra kontorene på Aker Brygge til Plata.

Dette er altså miljøer utenfor de tradisjonelle dopmiljøene, og disse vil komme i tillegg (og sannsynligvis i hopetall i årene som kommer) til den vanlige junkien.

Jeg ler meg ihjel, jeg skriver det samme som deg uten å ha sett ditt innlegg.

Å lulle seg inn i en fantasi om at ens barn er forskånet fra mulig rusbruk selv om man har et "møblert hjem" er svært dumt ifølge de som snakket der jeg var i går.

Jeg har linker, men jeg tror heller ikke du kommer til å "anerkjenne" dem - slik du mistror meg i forhold til dine linker.

Dette handler om hva du og jeg tror. Jeg tror på de som jobber med dette daglig her jeg bor. Jeg har ikke sett noe selv, ingen av mine venner har brukt eller bruker narkotika, så jeg har ingen egne opplevelser. Jeg støtter meg som sagt til det som blir fortalt. Jeg har ingen grunn til å mistro disse.

Jeg bor ikke i Oslo.

Ingen vet hva som foregår bak hjemmets fire vegger uansett hvor møblert det er. Det er f.eks flere fra vestkanten enn fra østkanten som bruker heavy dop i Oslo, men de fleste er fra småbyer, særlig nedover i Vestfold.

Du kan tro akkurat hva du vil, jeg har jobbet med narkomane i flere år og jeg mener SDD har rett i det han skriver om problemene. Dessuten kjenner jeg mange som bruker medisinsk marihuana som smertestillende og får det på resept. Man må ikke lenger til Danmark og det kommer nok hit også.

Ingen går vel rundt og tror at det er sunnere å ta morfin enn å bruke marihuana.

Du stoler på dine, jeg på mine, og kun etterpåklokskapen vil vise hva som var riktig.

Verken morfin eller marihuana står på lista over sunne ting.

Annonse

Ingen vet hva som foregår bak hjemmets fire vegger uansett hvor møblert det er. Det er f.eks flere fra vestkanten enn fra østkanten som bruker heavy dop i Oslo, men de fleste er fra småbyer, særlig nedover i Vestfold.

Det jeg prøver å si er at de fleste som havner i rusmiljøet verken er mishandlet, neglisjert, misbrukt eller lever med rusmisbrukere som foreldre.

Du stoler på dine, jeg på mine, og kun etterpåklokskapen vil vise hva som var riktig.

Nei, men folk trenger smertestillende og da velger man helst mellom to onder og da er det kjipt når man må velge det verste.

Jeg har unger jeg så jeg kan ikke forestille meg å gå ut på gata og handle, tenk om jeg ble tatt da. Da er det sosialt bedre å bruke morfin hver eneste dag som er gratis på apoteket på resept

ShitDiddelyDo

Å lulle seg inn i en fantasi om at ens barn er forskånet fra mulig rusbruk selv om man har et "møblert hjem" er svært dumt ifølge de som snakket der jeg var i går.

Jeg har linker, men jeg tror heller ikke du kommer til å "anerkjenne" dem - slik du mistror meg i forhold til dine linker.

Dette handler om hva du og jeg tror. Jeg tror på de som jobber med dette daglig her jeg bor. Jeg har ikke sett noe selv, ingen av mine venner har brukt eller bruker narkotika, så jeg har ingen egne opplevelser. Jeg støtter meg som sagt til det som blir fortalt. Jeg har ingen grunn til å mistro disse.

Jeg bor ikke i Oslo.

'' Å lulle seg inn i en fantasi om at ens barn er forskånet fra mulig rusbruk selv om man har et "møblert hjem" er svært dumt ifølge de som snakket der jeg var i går. ''

Jeg har ikke skrevet noe sånt. Med det ene unntaket jeg nevnte har alle kommet fra møblerte hjem. Mange fra særdeles møblerte hjem. Jeg vokste selv opp i et relativt rimelig blokkmiljø med arbeiderklasse, men det er få av oss det gikk galt med. Brorparten av mine klassekompiser, og det samme gjaldt kullene både over og under meg, kom derimot fra særdeles møblerte hjem.

De aller fleste eksemplene jeg kan komme med er faktisk fra den delen av oss som kom fra det som pent kan kalles overklassen.

Og alle - absolutt alle - rundt de det gikk galt med, vil påstå at de kom fra særdeles velfungerende hjem. Ordførerne oppigjennom kan sannsynligvis gå god for flere av dem.

Det vil ikke si at det er sant. Velfungerende for alle rundt, ja, helt klart. Alle vil si det. Men det var nok noen barn som ikke opplevde det sånn. Med suksessfulle foreldre følger nok en del press.

Uansett er dette kun en del av dem. Det hjelper ikke å komme fra aldri så møblerte hjem når skolen oppleves som helvete på jord, og ingen gjør noe med problemer alle ser allerede fra 1. klasse.

Det jeg prøver å si er at de fleste som havner i rusmiljøet verken er mishandlet, neglisjert, misbrukt eller lever med rusmisbrukere som foreldre.

Undersøkelsen sier at 90% er seksuelt misbrukt. Jeg vokste opp sammen med en av jentene og jeg trodde hun kom fra et møblert hjem, isteden fikk hun barn med faren da hun var 13 år. Hun er død nå, hun tok livet av seg for mange år siden.

ShitDiddelyDo

'' Verken morfin eller marihuana står på lista over sunne ting.

''

Det gjør ikke sukker heller, men du kan ganske sikkert rangere de tre.

Nummer en på farlighetsskalaen er definitivt morfin.

Nummer 2 er jeg neimen ikke sikker på hvis begge deler tas i moderate former hver lørdag.

ShitDiddelyDo

'' Å lulle seg inn i en fantasi om at ens barn er forskånet fra mulig rusbruk selv om man har et "møblert hjem" er svært dumt ifølge de som snakket der jeg var i går. ''

Jeg har ikke skrevet noe sånt. Med det ene unntaket jeg nevnte har alle kommet fra møblerte hjem. Mange fra særdeles møblerte hjem. Jeg vokste selv opp i et relativt rimelig blokkmiljø med arbeiderklasse, men det er få av oss det gikk galt med. Brorparten av mine klassekompiser, og det samme gjaldt kullene både over og under meg, kom derimot fra særdeles møblerte hjem.

De aller fleste eksemplene jeg kan komme med er faktisk fra den delen av oss som kom fra det som pent kan kalles overklassen.

Og alle - absolutt alle - rundt de det gikk galt med, vil påstå at de kom fra særdeles velfungerende hjem. Ordførerne oppigjennom kan sannsynligvis gå god for flere av dem.

Det vil ikke si at det er sant. Velfungerende for alle rundt, ja, helt klart. Alle vil si det. Men det var nok noen barn som ikke opplevde det sånn. Med suksessfulle foreldre følger nok en del press.

Uansett er dette kun en del av dem. Det hjelper ikke å komme fra aldri så møblerte hjem når skolen oppleves som helvete på jord, og ingen gjør noe med problemer alle ser allerede fra 1. klasse.

Og med "den delen av oss som kom fra overklassen" mente jeg "oss" som i meg og mine klassekompiser. Ikke at jeg kom fra noen overklasse. Det gjorde jeg såvisst ikke. Jeg er en det burde gått galt med. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...