Dorthe Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Og med "den delen av oss som kom fra overklassen" mente jeg "oss" som i meg og mine klassekompiser. Ikke at jeg kom fra noen overklasse. Det gjorde jeg såvisst ikke. Jeg er en det burde gått galt med. Men jeg vet ikke riktig jeg, du havnet på dol, det er vel nesten like avhengighetsskapende ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180271 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Men jeg vet ikke riktig jeg, du havnet på dol, det er vel nesten like avhengighetsskapende ;o) Det er neimen ikke godt å vite hva som er verst, nei. Men jeg får ikke dolabstinenser, og jeg har solgt kroppen min til alt for få dolkvinner for å stilne suget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 Det er neimen ikke godt å vite hva som er verst, nei. Men jeg får ikke dolabstinenser, og jeg har solgt kroppen min til alt for få dolkvinner for å stilne suget. ROFL 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 8. juni 2011 Del Skrevet 8. juni 2011 '' Å lulle seg inn i en fantasi om at ens barn er forskånet fra mulig rusbruk selv om man har et "møblert hjem" er svært dumt ifølge de som snakket der jeg var i går. '' Jeg har ikke skrevet noe sånt. Med det ene unntaket jeg nevnte har alle kommet fra møblerte hjem. Mange fra særdeles møblerte hjem. Jeg vokste selv opp i et relativt rimelig blokkmiljø med arbeiderklasse, men det er få av oss det gikk galt med. Brorparten av mine klassekompiser, og det samme gjaldt kullene både over og under meg, kom derimot fra særdeles møblerte hjem. De aller fleste eksemplene jeg kan komme med er faktisk fra den delen av oss som kom fra det som pent kan kalles overklassen. Og alle - absolutt alle - rundt de det gikk galt med, vil påstå at de kom fra særdeles velfungerende hjem. Ordførerne oppigjennom kan sannsynligvis gå god for flere av dem. Det vil ikke si at det er sant. Velfungerende for alle rundt, ja, helt klart. Alle vil si det. Men det var nok noen barn som ikke opplevde det sånn. Med suksessfulle foreldre følger nok en del press. Uansett er dette kun en del av dem. Det hjelper ikke å komme fra aldri så møblerte hjem når skolen oppleves som helvete på jord, og ingen gjør noe med problemer alle ser allerede fra 1. klasse. ''Det vil ikke si at det er sant. Velfungerende for alle rundt, ja, helt klart. Alle vil si det. Men det var nok noen barn som ikke opplevde det sånn. Med suksessfulle foreldre følger nok en del press. '' Jeg tror mer på foreldrenes innsats og det å lytte til barna betyr mest. Jeg kommer fra en arbeiderfamilie, som det etterhvert har blitt til skikkelig storfamile;) Ikke èn i min familie har brukt narkotika og ingen har vært arrestert eller under mistanke om noe som helst! Ingen av mine tre barn ville ha noe som helst kontakt, med de, som de kalt "dophauer"! Så de kjente til miljøet, men nektet å gå sammen med "dem". Vi er kanskje en "heldig" familie, eller vi har tatt opp temaet dop, alkohol og nikotin ved flere anledninger. Barn som ikke blir "oversett", har større vanskligheter med å ikke bli tatt! Foreldre bør ha mye bedre oversikt over sine unge, enn mange har i dag! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 ''Det vil ikke si at det er sant. Velfungerende for alle rundt, ja, helt klart. Alle vil si det. Men det var nok noen barn som ikke opplevde det sånn. Med suksessfulle foreldre følger nok en del press. '' Jeg tror mer på foreldrenes innsats og det å lytte til barna betyr mest. Jeg kommer fra en arbeiderfamilie, som det etterhvert har blitt til skikkelig storfamile;) Ikke èn i min familie har brukt narkotika og ingen har vært arrestert eller under mistanke om noe som helst! Ingen av mine tre barn ville ha noe som helst kontakt, med de, som de kalt "dophauer"! Så de kjente til miljøet, men nektet å gå sammen med "dem". Vi er kanskje en "heldig" familie, eller vi har tatt opp temaet dop, alkohol og nikotin ved flere anledninger. Barn som ikke blir "oversett", har større vanskligheter med å ikke bli tatt! Foreldre bør ha mye bedre oversikt over sine unge, enn mange har i dag! Men nå må vi også huske på at de fleste vi kaller "dopskaller" ikke er stort annet enn hardcore Jim Morrison-fans. For disse er det ofte en livsstil som ungdom/ung voksen, og noe de raskt legger av seg. Omtrent samme som utforskinga til oss andre, men de gjorde det nok over litt lengre perioder enn oss andre. De holdt seg også (stort sett) til utelukkende gress. Dette er nok ganske harmløst, men alt med måte. Det er forskjell på å røyke en joint hver lørdag og å ødelegge seg med ørten joint hver eneste dag i årevis. Disse jointhuene jeg har kjent har holdt seg til jointen, og de la det i vesentlig grad av seg etter at skolen var over. Mulig de tar seg en i godt lag en gang i skuddåret nå som voksne. De som begynte da jeg kom i kontakt med sånt på slutten av nittitallet, begynte for øvrig aldri med hasj. Det var amfetamin det startet med. Amfetamin var også det første jeg prøvde. På samme måte var Extacy veldig inn på denne tiden, noe det også florerte av. Mange forsøkte også dette. Det gjorde aldri jeg, dog. Likte ikke det jeg så. Men ingen av oss følte noen trang mot denne typen rus, eller rus i det hele tatt. De som havna på kjøret startet mange år før vår utforskning. De startet allerede med bensintanken på ymse mopeder før vi fylte 16, og det var ikke pga noen livsstil. Du havner ikke på plata fordi du leker deg litt med diverse dop som tjueåring. Når jeg tenker etter kjenner jeg en som gikk på trynet uten noen bakenforliggende problemer. Han og noen andre tyllet i seg en haug med bær av en eller annen type (noen er veldig oppfinnsomme, men jeg mistenker at han ene av dem bomma litt og mente fleinsopp, for det vet jeg at de spiste litt av ...), og jeg tror aldri han kom ned igjen. Det er 10 år siden sist jeg så ham, men jeg antar han fortsatt er i psykiatrien. Han gikk i hvert fall fra en normal tjueåring til en ødelagt tjuåring som ringte politiet fordi noen grevlinger hadde spist opp foreldrene hans på en kveld. Det var full rabling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180301 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Men nå må vi også huske på at de fleste vi kaller "dopskaller" ikke er stort annet enn hardcore Jim Morrison-fans. For disse er det ofte en livsstil som ungdom/ung voksen, og noe de raskt legger av seg. Omtrent samme som utforskinga til oss andre, men de gjorde det nok over litt lengre perioder enn oss andre. De holdt seg også (stort sett) til utelukkende gress. Dette er nok ganske harmløst, men alt med måte. Det er forskjell på å røyke en joint hver lørdag og å ødelegge seg med ørten joint hver eneste dag i årevis. Disse jointhuene jeg har kjent har holdt seg til jointen, og de la det i vesentlig grad av seg etter at skolen var over. Mulig de tar seg en i godt lag en gang i skuddåret nå som voksne. De som begynte da jeg kom i kontakt med sånt på slutten av nittitallet, begynte for øvrig aldri med hasj. Det var amfetamin det startet med. Amfetamin var også det første jeg prøvde. På samme måte var Extacy veldig inn på denne tiden, noe det også florerte av. Mange forsøkte også dette. Det gjorde aldri jeg, dog. Likte ikke det jeg så. Men ingen av oss følte noen trang mot denne typen rus, eller rus i det hele tatt. De som havna på kjøret startet mange år før vår utforskning. De startet allerede med bensintanken på ymse mopeder før vi fylte 16, og det var ikke pga noen livsstil. Du havner ikke på plata fordi du leker deg litt med diverse dop som tjueåring. Når jeg tenker etter kjenner jeg en som gikk på trynet uten noen bakenforliggende problemer. Han og noen andre tyllet i seg en haug med bær av en eller annen type (noen er veldig oppfinnsomme, men jeg mistenker at han ene av dem bomma litt og mente fleinsopp, for det vet jeg at de spiste litt av ...), og jeg tror aldri han kom ned igjen. Det er 10 år siden sist jeg så ham, men jeg antar han fortsatt er i psykiatrien. Han gikk i hvert fall fra en normal tjueåring til en ødelagt tjuåring som ringte politiet fordi noen grevlinger hadde spist opp foreldrene hans på en kveld. Det var full rabling. ''Men ingen av oss følte noen trang mot denne typen rus, eller rus i det hele tatt. De som havna på kjøret startet mange år før vår utforskning. De startet allerede med bensintanken på ymse mopeder før vi fylte 16, og det var ikke pga noen livsstil. Du havner ikke på plata fordi du leker deg litt med diverse dop som tjueåring.'' Ja, jeg tror at rusmisbrukere begynner i ung alder. For meg er det helt uforståelig at ikke foreldrene mistenker noe.... Det må jo være foreldresvikt på en eller annen måte? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 ''Men ingen av oss følte noen trang mot denne typen rus, eller rus i det hele tatt. De som havna på kjøret startet mange år før vår utforskning. De startet allerede med bensintanken på ymse mopeder før vi fylte 16, og det var ikke pga noen livsstil. Du havner ikke på plata fordi du leker deg litt med diverse dop som tjueåring.'' Ja, jeg tror at rusmisbrukere begynner i ung alder. For meg er det helt uforståelig at ikke foreldrene mistenker noe.... Det må jo være foreldresvikt på en eller annen måte? Åh, jeg tror nok det er utrolig hva unge mennesker kan skjule for sine foreldre. Mange foreldre er også ekstremt blinde når det kommer til egne barn. Det er heller ikke så alt for enkelt å se på en person at han ruser seg. Du får ikke dopknekken i knærne etter et par måneder, og du ruser deg sannsynligvis ikke hjemme. Ei heller blir du avhengig med engang. Min erfaring er likevel at du har ganske rett. Det er mange som ikke ser sine barn spesielt godt. Uansett er det et ekstremt lite antall mennesker som det går så langt med at de blir junkier. Spesielt hvis du tar i betraktning hvor vannvittig mye dop som konsumeres her til lands ... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 ''Men ingen av oss følte noen trang mot denne typen rus, eller rus i det hele tatt. De som havna på kjøret startet mange år før vår utforskning. De startet allerede med bensintanken på ymse mopeder før vi fylte 16, og det var ikke pga noen livsstil. Du havner ikke på plata fordi du leker deg litt med diverse dop som tjueåring.'' Ja, jeg tror at rusmisbrukere begynner i ung alder. For meg er det helt uforståelig at ikke foreldrene mistenker noe.... Det må jo være foreldresvikt på en eller annen måte? Det er jeg forbauset over også. Jeg synes ikke akkurat det er svikt, men jeg synes folk er utrolig naive. Jeg har tatt venninners unger på fersken jeg et par ganger og da var de ikke mer enn 14-15 år og jeg har skremt livskiten ut av minstemann hvis han prøver. Akkurat nå tror jeg det er blitt ganske vanlig å prøve diverse piller. Jeg vokter over medisinskapet mitt. Men jeg hadde en 14-åring her som låste seg inn på toalettet og gikk gjennom alle skapene mine. Heldigvis ble minstemann skikkelig sint og han sto utenfor døra og skrek og lurte på hva han gjorde der inne. Men jeg har kun paracet og Ibux + allergitabletter tilgjengelig for andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Åh, jeg tror nok det er utrolig hva unge mennesker kan skjule for sine foreldre. Mange foreldre er også ekstremt blinde når det kommer til egne barn. Det er heller ikke så alt for enkelt å se på en person at han ruser seg. Du får ikke dopknekken i knærne etter et par måneder, og du ruser deg sannsynligvis ikke hjemme. Ei heller blir du avhengig med engang. Min erfaring er likevel at du har ganske rett. Det er mange som ikke ser sine barn spesielt godt. Uansett er det et ekstremt lite antall mennesker som det går så langt med at de blir junkier. Spesielt hvis du tar i betraktning hvor vannvittig mye dop som konsumeres her til lands ... Men som jeg skriver til Hidi så er det piller som er in nå. Vanlige piller som sterke smertestillende og beroligende og slike ting. Sønnen til en bekjent av meg døde av overdose på piller for noen år siden, 20 år gammel. Hun visste det hun altså at han var pillenarkoman og fløy beina av seg for å få hjelp, men det var ikke hjelp å få, han var for ung. Helt sykt. Og han hadde aldri røkt i hele sitt liv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Men som jeg skriver til Hidi så er det piller som er in nå. Vanlige piller som sterke smertestillende og beroligende og slike ting. Sønnen til en bekjent av meg døde av overdose på piller for noen år siden, 20 år gammel. Hun visste det hun altså at han var pillenarkoman og fløy beina av seg for å få hjelp, men det var ikke hjelp å få, han var for ung. Helt sykt. Og han hadde aldri røkt i hele sitt liv. Jeg har lest i avisa om alle disse nymotens greier som visstnok tar hauger av liv i ungdomsmiljøer. Ting som snekres sammen på kjøkkenbenken og overgår tradisjonelt narkotikum i farlighet. Det var enklere før. Vi visste hva som var hva. Vi prøvde litt hasj på nachspiel, litt amfetamin før byturen. Dette var før kokainen tok over scenen. LSD fantes også, og E. Dagens greier er verre, for man vet ikke hva ting er lenger, man bare dytter i seg noe piller eller væske en eller annen har dratt med seg hjemmefra, og som ingen egentlig vet hva gjør. Vi visste i hvert fall hva ting var. I hvert fall hvis man skal tro avisene. Dessuten er det visstnok mye verre nå enn for bare få år siden. Jeg syntes det fløt rimelig åpenlyst på nittitallet, så hvis det er verre nå er det ganske ille. Jeg fatter ikke at noen tør å sette unger til verden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180307 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Åh, jeg tror nok det er utrolig hva unge mennesker kan skjule for sine foreldre. Mange foreldre er også ekstremt blinde når det kommer til egne barn. Det er heller ikke så alt for enkelt å se på en person at han ruser seg. Du får ikke dopknekken i knærne etter et par måneder, og du ruser deg sannsynligvis ikke hjemme. Ei heller blir du avhengig med engang. Min erfaring er likevel at du har ganske rett. Det er mange som ikke ser sine barn spesielt godt. Uansett er det et ekstremt lite antall mennesker som det går så langt med at de blir junkier. Spesielt hvis du tar i betraktning hvor vannvittig mye dop som konsumeres her til lands ... ''Mange foreldre er også ekstremt blinde når det kommer til egne barn. Det er heller ikke så alt for enkelt å se på en person at han ruser seg. Du får ikke dopknekken i knærne etter et par måneder, og du ruser deg sannsynligvis ikke hjemme. Ei heller blir du avhengig med engang. '' Jeg ser fint forskjell på fyll og dop (har jobbet i politietetaten), og kjenner tegn på øyne som er resultat av fyll eller dop... Og det du sier bare bekrefter min mistanke, at foreldre kjenner ikke barna sine skikkelig... Jeg har hatt/har en tenåring igjen, utrolig mange tenåringer i mitt hjem. Og det har ikke vært narkotika eller alkohol i mitt hjem, så lenge de har vært under 18 år. De har vært opptatt med å spille (lan) og grandiosa:( Ungdommen gikk opp og ned , for å steke pizza, ta den ut eller legge inn en ny eller å gå på toalettet:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Jeg har lest i avisa om alle disse nymotens greier som visstnok tar hauger av liv i ungdomsmiljøer. Ting som snekres sammen på kjøkkenbenken og overgår tradisjonelt narkotikum i farlighet. Det var enklere før. Vi visste hva som var hva. Vi prøvde litt hasj på nachspiel, litt amfetamin før byturen. Dette var før kokainen tok over scenen. LSD fantes også, og E. Dagens greier er verre, for man vet ikke hva ting er lenger, man bare dytter i seg noe piller eller væske en eller annen har dratt med seg hjemmefra, og som ingen egentlig vet hva gjør. Vi visste i hvert fall hva ting var. I hvert fall hvis man skal tro avisene. Dessuten er det visstnok mye verre nå enn for bare få år siden. Jeg syntes det fløt rimelig åpenlyst på nittitallet, så hvis det er verre nå er det ganske ille. Jeg fatter ikke at noen tør å sette unger til verden. Mine er her allerede så jeg har ikke noe valg. Men jeg er så streng med minstemann. Jeg gidder ikke å krangle om snusen hans altså, da bare sier jeg at det er dyrt og dumt og ikke sunt, men jeg både røyker og snuser sjøl. Men jeg har hørt mye om piller i det siste. De dytter i seg blå Valium og Rivotril og det de ellers får tak i så her er det bare å være obs. Jeg kjenner at jeg er stressa fordi jeg bor her jeg bor, men antagelig er det like ille på landet. Men nå blir han 15 og jeg føler at jeg ikke har samme kontrollen som da han var yngre. Jeg har prøvd å snakke med ham for en stund siden, men da var han helt uvitende og visste ikke forskjell på de forskjellige stoffene. Men han blir jo spurt hele tida da om han skal handle. Men han har bare minibankkort og ikke cash og jeg følger med på hvor han handler og han har ikke tatt ut penger enda og han har aldri så mye på kortet heller, jeg setter inn lite og ofte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180310 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Det er jeg forbauset over også. Jeg synes ikke akkurat det er svikt, men jeg synes folk er utrolig naive. Jeg har tatt venninners unger på fersken jeg et par ganger og da var de ikke mer enn 14-15 år og jeg har skremt livskiten ut av minstemann hvis han prøver. Akkurat nå tror jeg det er blitt ganske vanlig å prøve diverse piller. Jeg vokter over medisinskapet mitt. Men jeg hadde en 14-åring her som låste seg inn på toalettet og gikk gjennom alle skapene mine. Heldigvis ble minstemann skikkelig sint og han sto utenfor døra og skrek og lurte på hva han gjorde der inne. Men jeg har kun paracet og Ibux + allergitabletter tilgjengelig for andre. Om du ikke vet at ungen din går på dop, så er det foreldresvikt! Godt du holder medisinene dine på en egnet plass. Men så er du Dorthe, og tar alltid dine forhåndsregler;) Og det tror jeg mange foreldre burde bli mye bedre på! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Om du ikke vet at ungen din går på dop, så er det foreldresvikt! Godt du holder medisinene dine på en egnet plass. Men så er du Dorthe, og tar alltid dine forhåndsregler;) Og det tror jeg mange foreldre burde bli mye bedre på! Men det er skummelt. Jeg skulle ønske jeg kunne lukke øynene og at han var 20 år og mer voksen. Han drar jo rundt til kompiser hele tida og jeg har snakket med foreldrene, men jeg kjenner dem ikke, men de virker jo veldig ok på telefonen i hvert fall. Og han overnatter hos dem fordi jeg synes det er mer skummelt at han drar hjem seint og da hører jeg at de spiller eller ser på film og foreldrene er hjemme. Men det er ikke så mye mer man kan gjøre. Når man bor i Oslo så kjenner man jo ikke foreldrene til ungene heller, det er for store forhold. Han drar jo rundt hele byen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180315 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Men det er skummelt. Jeg skulle ønske jeg kunne lukke øynene og at han var 20 år og mer voksen. Han drar jo rundt til kompiser hele tida og jeg har snakket med foreldrene, men jeg kjenner dem ikke, men de virker jo veldig ok på telefonen i hvert fall. Og han overnatter hos dem fordi jeg synes det er mer skummelt at han drar hjem seint og da hører jeg at de spiller eller ser på film og foreldrene er hjemme. Men det er ikke så mye mer man kan gjøre. Når man bor i Oslo så kjenner man jo ikke foreldrene til ungene heller, det er for store forhold. Han drar jo rundt hele byen. Tro meg, Dorthe, sønnen din blir voksen! Vi kan ikke "gjete" barna våre, men vi kan være oppmerksomme når de kommer hjem. Og, noen ganger må man bare stole på at andre foreldre føler det samme! Jeg kjenner ihvertfall ingen foreldre, som overser barns misbruk, enten det gjelder alkohol eller narkotika! Tror du kan føle deg rimelig trygg! Det er barn som går gatelangs, som virkelig er i faresonen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Tro meg, Dorthe, sønnen din blir voksen! Vi kan ikke "gjete" barna våre, men vi kan være oppmerksomme når de kommer hjem. Og, noen ganger må man bare stole på at andre foreldre føler det samme! Jeg kjenner ihvertfall ingen foreldre, som overser barns misbruk, enten det gjelder alkohol eller narkotika! Tror du kan føle deg rimelig trygg! Det er barn som går gatelangs, som virkelig er i faresonen. Men det gjør jeg. Mora til skolevenninna til dattera mi var veldig poppis for hun røyka med ungene. Jeg visste at hun røyka, men ikke foran ungene og i hvert fall ikke ga dem. Det falt meg virkelig ikke inn. Nå skjønner jeg jo hvorfor dattera mi nesten aldri var der. Heldigvis. Det hender jeg ser hun mora på gata og hun ser bare sliten ut og ikke har det gått så bra med dattera hennes heller. Men det er sånn hver dags opplegg og ikke sånn hvert jubelår som SDD snakker om og det visste jeg heller ikke før dattera mi fortalte det som voksen. Det har jo gått bra med de store ungene da, så jeg har antagelig gjort noe riktig. Så jeg håper jeg gjør de riktige tingene denne gangen også, men han minste er forskjellig fra de to andre. Ja, de er ganske forskjellige de to eldste også. Han minste er så aktiv kroppslig, han elsker å skate, klatre og han liker fisketurer osv, så jeg tror nok det skal gå bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180320 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Men det gjør jeg. Mora til skolevenninna til dattera mi var veldig poppis for hun røyka med ungene. Jeg visste at hun røyka, men ikke foran ungene og i hvert fall ikke ga dem. Det falt meg virkelig ikke inn. Nå skjønner jeg jo hvorfor dattera mi nesten aldri var der. Heldigvis. Det hender jeg ser hun mora på gata og hun ser bare sliten ut og ikke har det gått så bra med dattera hennes heller. Men det er sånn hver dags opplegg og ikke sånn hvert jubelår som SDD snakker om og det visste jeg heller ikke før dattera mi fortalte det som voksen. Det har jo gått bra med de store ungene da, så jeg har antagelig gjort noe riktig. Så jeg håper jeg gjør de riktige tingene denne gangen også, men han minste er forskjellig fra de to andre. Ja, de er ganske forskjellige de to eldste også. Han minste er så aktiv kroppslig, han elsker å skate, klatre og han liker fisketurer osv, så jeg tror nok det skal gå bra. '' Mora til skolevenninna til dattera mi var veldig poppis for hun røyka med ungene. Jeg visste at hun røyka, men ikke foran ungene og i hvert fall ikke ga dem. Det falt meg virkelig ikke inn. Nå skjønner jeg jo hvorfor dattera mi nesten aldri var der.'' Ser du hva god oppdragelse og nærhet til barna gjør! Viktig å vise barna at _vi_ har kontrollen, uansett hva de gjør, så kan vi være medfølende, straffe eller kjefte... Mine har lært av det første;) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 '' Mora til skolevenninna til dattera mi var veldig poppis for hun røyka med ungene. Jeg visste at hun røyka, men ikke foran ungene og i hvert fall ikke ga dem. Det falt meg virkelig ikke inn. Nå skjønner jeg jo hvorfor dattera mi nesten aldri var der.'' Ser du hva god oppdragelse og nærhet til barna gjør! Viktig å vise barna at _vi_ har kontrollen, uansett hva de gjør, så kan vi være medfølende, straffe eller kjefte... Mine har lært av det første;) Det er mye rare folk altså. Det falt meg aldri inn at hun ga ungene hasj, virkelig, det var helt utenkelig for meg. Naiv var jeg, men det gikk jo bra med min men hva med alle de andre? Jeg aner ikke hvordan det har gått med dem for dattera mi har ikke kontakt med noen av dem nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liza i London Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 '' Nei. Første skrittet på vei inn i tungt rusmisbruk, det må ikke bli enklere enn det er i dag. '' Det at dette er en vanlig innstilling er første skrittet inn i tungt rusmisbruk. Vi skylder på stoffet i stedet for problemene. Stoffet er kun et symptom på problemene. De som i dag sitter på plata hadde enorme problemer i livet lenge før de ruset seg for første gang. Det er dette man må ta tak i, men det gjør vi ikke. I stedet skylder vi på stoffet, her symptomet på problemene. Og så bruker vi ekstreme summer på noe som åpenbart ikke fungerer. Vi binder opp store politistyrker i et arbeid som åpenbart ikke fungerer. I stedet for å ta seg av annen kriminalitet løper de etter rusmisbrukere i byene, her syke mennesker som er ute på gata en time etter at de ble taua inn. De som tjener seg styrtrike på å importere det hele får man uansett ikke tak i. I stedet får man tak i en og annen smålanger som knapt er over junkien selv på rangstigen. Det går for øvrig ikke an å gjøre det enklere å få tak i hasj enn i dag, men i dag må han som skal ha tak i et rusmiddel mindre farlig enn allerede lovlige rusmidler, oppsøke et miljø som også selger særdeles skadelige rusmidler. Denne langeren vil reklamere for andre produkter også (noe apoteket aldri ville gjort), og kjøper vet ikke hva som faktisk er blandet inn i hasjen han tror han kjøper. Ved å likestille hasj med farlige produkter, som generasjoner med unge skoleelever har fått i alle år av denne omreisende eks-junkien nevnt nedenfor, ufarliggjør man også langt farligere rusmidler, for elevene får, enten vi vil eller ikke, erfaring med hasj, enten selv eller via bekjente, og de ser at det går greit for 99.9 %. Så hvorfor ikke prøve amfetamin? Kokain? Hasjen er jo visstnok det verste, ikke sant? Det sa jo han junkien. Det sier jo våre foreldre. "Hasjen er det verste, for det er starten". Hasjen er ikke engang starten. Starten er alkohol. Starten er lim. Starten er ymse løsemiddelprodukter som kan gjøre en tolvåring svimmel. Bensintanken på en moped. Hele verden har mislyktes, men fortsetter med samme tullballet mens tusenvis av mennesker svinner hen på gata og dør. Og i Mexico dør flere i narkokrigen enn hva tilfellet er i Midtøsten om dagen. Jada, "vår vei" fungerer glimrende. Jeg driter langt i hasj og ser i utgangspunktet ikke noe poeng i å legalisere nok et rusmiddel, selv om det er mindre skadelig enn allerede lovlige rusmidler, men det er på tide å tenke nytt. Ikke pga en og annen kunstnertype som tar seg en joint hver lørdag og lar det bli med det, han får tak i det uansett, men fordi vår vei absolutt ikke fungerer, og den har ikke fungert noe sted i verden. Den gjør kriminelle bakmenn styrtrike, og hauger av mennesker dør i narkotikarelaterte kriger mens politiet bindes opp i å bekjempe det reneste idioti mens de kunne prioritert ordentlig kriminelle. På tide med fokus på problemet i stedet for symptomet, men det er mindre behagelig. Det er tross alt noens barn, noens venner, noens elever - noen man har omsorg for, som sliter, og det er mye enklere å skylde på "den jævla narkotikaen" enn problemene som sendte dem i retning narkotikaen i utgangspunktet. For i manges tilfeller kan dette problemet tilbakeskrives til dem selv, til deres behandling av venner, til deres omsorgssvikt, til deres mangel på omsorg til barn man visste at sleit. Da er det så mye enklere å si "hadde det ikke bare vært for hasjen så hadde alt vært bra". Jeg har alltid ment at du er en usedvanlig fornuftig fyr! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 9. juni 2011 Del Skrevet 9. juni 2011 Undersøkelsen sier at 90% er seksuelt misbrukt. Jeg vokste opp sammen med en av jentene og jeg trodde hun kom fra et møblert hjem, isteden fikk hun barn med faren da hun var 13 år. Hun er død nå, hun tok livet av seg for mange år siden. 90 % av de prostituerte på gata i Oslo kan hende, ja, men rusmiljøet er større enn det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/365728-fu-%C3%B8nsker-du-at-hasj-skal-bli-lovlig/page/4/#findComment-3180329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.