Gå til innhold

Berøres ikke dette av NAVs taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Gjest AAP-mottaker

Hvis man bor i en liten kommune, og så blir innkalt til et gruppemøte hos NAV ang hva AAP går ut på (fordi man nå er gått over på det), berøres ikke det egentlig av taushetsplikten? Selv om det er et informasjonsmøte og man skal ikke gå i detalje på den enkelte. Det er jo ikke sikkert man vil at andre skal vite at man er syk eller arbeidsledig for tiden, kanskje man treffer kjente der.

Kan man isteden kreve en-til-en samtale om dette isteden?

Fortsetter under...

Du er ikke pliktig til å møte. Kontakt din saksbehandler og få info av vedkommende personlig. Flott om du også sier at du ikke ønsker hele byen skal vite at du går på AAP, viktig tilbakemelding for Nav å få. Jeg kan ikke begripe hvorfor de gjør det på den måten.

Gjest AAP-mottaker

Du er ikke pliktig til å møte. Kontakt din saksbehandler og få info av vedkommende personlig. Flott om du også sier at du ikke ønsker hele byen skal vite at du går på AAP, viktig tilbakemelding for Nav å få. Jeg kan ikke begripe hvorfor de gjør det på den måten.

Det står i brevet at møtet er obligatorisk, og jeg må sende en skriftlig svarslipp med begrunnelse dersom jeg ikke møter.

?!?

Det står i brevet at møtet er obligatorisk, og jeg må sende en skriftlig svarslipp med begrunnelse dersom jeg ikke møter.

?!?

Da skriver du at du ikke ønsker at hele byen skal få vite at du går på AAP, det er MER enn god grunn nok. Så kontakter du din saksbehandler og ber om et møte ang dette og forteller at slike forsamlinger er du ikke intr i.

Gjest personvern

?!?

Du kan likevel ta kontakt og si at du stiller spørsmål ved personvernet. At du ønsker møte på egenhånd. Eventuelt ring datatilsynet og spør, selv om man ikke alltid får klare svar derfra.

Synes det er veldig bra at man stiller spørsmål rundt personvernet.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er grenser for hvor langt en kan strekke taushetsplikten. Kan du kreve at hjemmesykepleier kommer hjem til deg i en nøytral bil og at vedkommende dekker til ansiktet minst 500 meter fra hjemmet ditt?

Å bli sett på et NAV-kontor, et legekontor eller på sykehuset er innenfor det en må akseptere.

Annonse

Gjest personvern

Det er grenser for hvor langt en kan strekke taushetsplikten. Kan du kreve at hjemmesykepleier kommer hjem til deg i en nøytral bil og at vedkommende dekker til ansiktet minst 500 meter fra hjemmet ditt?

Å bli sett på et NAV-kontor, et legekontor eller på sykehuset er innenfor det en må akseptere.

Om du blir sett på et legekontor eller et sykehus, er det ikke slik at folk vet hvorfor du er der. Blir du innkalt på et møte vedrørende en hvis type trygd er det klart hvorfor du er der.

Selv fikk jeg kvittering på at jeg hadde vært til time på en avdeling. De stemplet den med klinikk for helseskadelig overvekt eller noe sånt. Det synes jeg ikke er i tråd med personvernet. Synes du det er ok?

Gjest AAP-mottaker

Ville du likt det selv? Å sitte der på et AAP-møte, kanskje i lag med pasienter du har hatt? Kanskje jeg har samme slags yrke som deg for eksempel? Noen av oss har yrker hvor dette faktisk kjenns enda mer ugreit enn ellers, med den hvisking og tiskin det kan medføre, selv om det er ugreit nok for folk flest også. Jeg syns ikke noe om dette.

Den informasjonen man får, er uansett noe man kan klare å lese seg til i informasjonsskriv, hvis man er noenlunde oppegående i hodet.

Når det gjelder hjemmesykepleien og likn, har jeg aldri forstått hvorfor kommunenes biler må ha "Kommunen" skrev overalt. Det burde være nøytrale biler. Nettopp av hensyn til personvernet.

Gjest AAP i en liten evighet...

Jeg kan ikke tenke meg at de bryter taushetsplikten, men ta gjerne kontakt med riktig instans og spør.

Forøvrig kan jeg ikke helt skjønne hvorfor det er så skambelagt å gå på AAP. Jeg møter masse mennesker som har samme ordning, meg selv inkludert, men jeg stempler da ikke folk som tullinger allikevel? Og ikke hører jeg noen tisker og hvisker om det heller.

Gjest trådstarter

Om du blir sett på et legekontor eller et sykehus, er det ikke slik at folk vet hvorfor du er der. Blir du innkalt på et møte vedrørende en hvis type trygd er det klart hvorfor du er der.

Selv fikk jeg kvittering på at jeg hadde vært til time på en avdeling. De stemplet den med klinikk for helseskadelig overvekt eller noe sånt. Det synes jeg ikke er i tråd med personvernet. Synes du det er ok?

Helt uakseptabelt, spør du meg. Du burde insistert på å få en mer nøytral kvittering.

Gjest AAP-mottaker

Jeg kan ikke tenke meg at de bryter taushetsplikten, men ta gjerne kontakt med riktig instans og spør.

Forøvrig kan jeg ikke helt skjønne hvorfor det er så skambelagt å gå på AAP. Jeg møter masse mennesker som har samme ordning, meg selv inkludert, men jeg stempler da ikke folk som tullinger allikevel? Og ikke hører jeg noen tisker og hvisker om det heller.

Skambelagt? Tullinger?

Jeg kan ikke se at noen innlegg her, aller minst mitt, nevner dette. Vennligst ikke tillegg folk meninger de ikke har.

Å ville skjerme sitt privatliv, er ikke det samme som at man føler skam eller at man tror noen er tullinger.

For en merkelig insinuering.

''Om du blir sett på et legekontor eller et sykehus, er det ikke slik at folk vet hvorfor du er der. ''

Husker jeg satt på venteværelset til en lege som var spesialist i "hudsykdommer og veneriske sykdommer", hvilket det også sto opplyst om på et gedigent skilt. Jeg hadde litt lyst til å bedrive intens kløing på underarmen eller lignende slik at andre på venteværelset ikke skulle tro jeg var der for "det andre"... ;-)

Annonse

Gjest Merlen

Det handler overhodet ikke om skam men at man ønsker et privatliv. Alle trenger ikke vite alt.

Om du har ting i ditt privatliv du ikke ønsker at "alle" skal vite om så har du selvsagt en grunn for det.

Den mest nærliggende og opplagte grunnen er at du skammer deg. Derfor trodde jeg dette.

Om du har ting i ditt privatliv du ikke ønsker at "alle" skal vite om så har du selvsagt en grunn for det.

Den mest nærliggende og opplagte grunnen er at du skammer deg. Derfor trodde jeg dette.

Jo men hvorfor anta når du ikke vet? Kanskje trådstarter har et yrke som gjør det vanskelig for ham/henne å være så åpen. Det kan være hundre grunner til at man ønsker et privatliv, kan ikke sammenlignes med å sitte på et legekontor - noe alle gjør fra tid til annen.

Å bli sett på et nav kontor eller legekontor er helt greit, men å delta i en gruppe på et info møte om AAP penger er noe helt annet.

Gjest AAP i en liten evighet...

Skambelagt? Tullinger?

Jeg kan ikke se at noen innlegg her, aller minst mitt, nevner dette. Vennligst ikke tillegg folk meninger de ikke har.

Å ville skjerme sitt privatliv, er ikke det samme som at man føler skam eller at man tror noen er tullinger.

For en merkelig insinuering.

Du skriver:

''Det er jo ikke sikkert man vil at andre skal vite at man er syk eller arbeidsledig for tiden, kanskje man treffer kjente der.''

Man går ikke over på AAP før man har vært sykemeldt ett år. Hvis omverdnen, altså de som man bryr seg om/man kjenner/man kjenner til, i løpet av det året ikke har fått vite at man ikke er i arbeid så er det jo noe som ikke henger på greip. Hvilke motiver skal man ha for å holde slikt skjult?!

Det er sjelden man har sterkt behov for å skjule noe man er stolt av eller ikke bryr seg så hardt om. Det er da nærliggende å tro at du skammer deg over å gå på AAP.

Jeg har ikke insinuert at du er en tulling, jeg skrev at verken jeg eller de jeg kjenner i samme situasjon ser på andre med AAP som tullinger. Et folkelig uttrykk som betyr at sjansen for at noen du treffer der skal mene noe negativt om deg og din situasjon er svært liten. Det er så mange grunner til at man går på AAP og det vet folk i samme situasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...