Gå til innhold

Amming av allergikere


multi

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ammer tvillingpiker på snart 8 måneder. De var begge veldig plaget med atopisk eksem fra de var 3 mnd og fikk påvist eggeallergi. Siden den tid har jeg unngått egg, fisk, sitrus, nøtter, jordbær og skalldyr

Jentene får nå grøt og middag som jeg lager selv. De har etterhvert fått ganske mange matsorter i repertoaret sitt uten at de har møtt noen reaksjoner. Det er tatt blodprøve på dem og total IgE lå på 22 og 40. Jeg har derfor inntrykk av at de ikke er ekstreme matvareallergiker. Er det en feil antakelse så langt?Vi smører med Tyrolersalve ca 1x annen/tredjehver dag og dette gjør at de knapt har noe eksem. De har heller ingen andre plager.

Det jeg lurer på er om jeg etterhvert kan tillate meg å spise fisk. Jeg har fått beskjed om at jeg kan begynne å gi de fisk fra 10-12 mnd alder, og lurer derfor på om det ikke er best at de får litt fisk gjennom morsmelka så de får bygd opp toleransen. Takker veldig for svar, for jeg føler meg litt usunn som ike rører fisk/fiskeprodukter. Men jeg gjør delvsagt det som er tryggest for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære multi

Det høres ut som du har gjort alt helt riktig for jentene dine, og det var lurt å leve på diet så lenge du ammet dem og de var små. Men nå de er blitt såpass store og det ikke er påvist noen fiskeallergi hos dem kan du trygt begynne å spise litt fisk selv, og så prøve å gi dem fisk selv når de er passert året. Det er riktig som du sier at det er fint å få litt fiskeprotein gjennom morsmelka før de får det i ren form. Det er nok lurt av deg å fortsatt unngå egg så lenge du ammer, og også nøtter som du ikke bør ha i huset i det hele tatt før jentene er blitt over 2 år (gjelder også peanøtter). Det er vanskelig å si noe sikkert om matreaksjoner ut fra Total IgE nivået, men det at de spiser mye forskjellig uten reaksjoner og at eksemet er under kontroll tyder bra. Grunnen til at det er gått så bra er nok at du har ammet mens du har gitt dem nye matvarer. Lykke til videre.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...