Gå til innhold

IgE-verdier


Gjest ung atopiker

Anbefalte innlegg

Gjest ung atopiker

Hei!

Jeg lurer på flere ting som jeg håper du kan hjelpe meg med. Allergikere har jo et forhøyet nivå av IgE i blodet, men er dette nivået tilnærmet konstant, eller vil det øke i perioder når man er mye plaget/dårlig eller utsettes for andre irritanter? Bruker man referanseområder for IgE-verdier for å klassifisere styrken av en allergi ved blodprøve? (slik som +'er ved hud-testen)

Vil jeg også ha et konstant forhøyet nivå av eosinofile granulocytter ved differensialtelling, eller vil dette også variere med sykdomstilstanden?

Ellers har jeg to ganger visstnok hatt noe jeg tror ble kalt Quinke's ødem. Er dette en slags anafylaktisk reaksjon? Ansiktet mitt ble veldig hovent, jeg så ingenting på grunn av voldsomme hevelser av øyeslimhinnen og jeg ble temmelig tett, men har hatt verre astmaanfall tidligere. Begge gangene har jeg vært på legevakten uten særlig stor dramatikk, men kan jeg risikere at jeg får en mer alvorlig reaksjon senere? eller er det slik at jeg bør ha noe i beredskap hvis jeg allerede har fått dette et par ganger? Hvor stor må egentlig en reaksjon være før den karakteriseres som anafylaksi? (gjelder det bare hvis man går i sjokk?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære ung atopiker

IgE verdiene har mer sammenheng med hvor stort organ som er "mål" for allergien enn hvor alvorlig allergien er. F.eks. har personer med atopisk eksem oftest veldig høye IgE verdier (huden er et stort organ) mens de med høysnue har lett eller ingen forhøyet IgE (nese/øyne er små organer).

IgE verdiene varierer med årstiden, hvor utsatt man er for allergener (pollen, dyr osv) og med sykdomsaktivitet. Det samme gjelder for eosinofile blodceller.

Anafylaksi heter det bare når det går mot eller er et allergisk sjokk - Quinckes ødem kan være en begynnelse på anafylaksi, men behøver ikke være det.

Hvis du har en tendens til ødem etter visse matvarer f.eks. kunne det kanskje være riktig å la deg ha en Epipen (adrenalinsprøyte), men dette er noe du må vurdere sammen med legen din. Det er alltid vanskelig å forutsi hvor sterk reaksjonen skulle bli neste gang, men de fleste får en slags erfaring på hvordan de reagerer. Det er ingen regel som sier at neste gang blir reaksjonen sterkere. Hvordan man reagerer har sammenheng med så mange ting, bl.a. dagsformen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...