Gå til innhold

Astma og syden. Småbarn??


Gjest Aina E

Anbefalte innlegg

Atle er 3,5 år og jeg synes det passer med en sydentur nå som det blir kaldere her, ja...!

Han har astma og pollenallergi.

Stort sett reagerer han ved forkjølelse eller ekstremt varm/fuktig luft.

Min mor som også har astma er i Hellas nå, der vi skal møte henne om tre dager. Jeg fikk nylig beskjed om at hun hadde blitt dårlig, spesielt i pusten, men fikk ikke vite noe mer.

Hun er i Hellas et par ganger i året og HVER gang mister hun stemmen etter noen dager. Selv regner hun med at det er fordi hun røyker mye og det blir en del alkohol der, men jeg er liksom ikke så sikker på den teorien der lengre.

Det jeg nå er redd for er at min sønn skal reagere med astmaanfall der nede, selv om han har vært frisk nesten i hele sommer her hjemme.

Hva bør vi ta med av medisiner? Holder det med det vi har liggende? (En flaske ventoline og en med flutide)? Ellers har jeg noen zyrtec-tabletter jeg selv bruker mot allergi.

Trenger jo svar rimelig hurtig, da vi reiser onsdag kveld.

Takknemlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Aina

De fleste småbarn med astma blir mye bedre i syden - men for sikkerhets skyld bør du ta med de medisinene du har brukt til ham og gi ham forebyggende hvis han blir forkjølet.

God tur og lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke turt å ta med datteren min ned til syden, jeg.. Rett og slett fordi jeg er litt bekymra for hvilken måte hun vil reagere. Sannsynligvis ville hun hatt godt, av det, slik sannsyligvis gutten din også vil! :o)

Selv har jeg hatt reaksjoner i syden (Marokko), på høy luftfuktighet og på varmen. Hvis han til vanlig ikke reagerer på luftfuktighet, så er det vel ikke sannsynlig at han vil det nå heller. Varme derimot, dvs mye sterk sol på ryggen og brystet, kan gjøre ham tettere i pusten, det er derfor lurt å passe at det ikke blir for varmt for ham.

Ta med alt du har av remedier for sikkerhetsskyld, i tillegg burde du kanskje ha med en legeerklæring på engelsk. (Det bruker vi når vi reiser til utlandet, både til vesla og til meg. Det er ikke alltid man snakker flytende fremmedlandsk hvis det skulle bli noe problem, vet du! :o) )

Mest sannsynlig kommer det til å gå strålende! :o)

...Det er enkelte som har det, altså..rømme til syden i det triste regnværet vi har nå... Fytti bøtta, jeg er bare LITT misunnelig... :o)

Kos dere!!

:oD

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...