Gå til innhold

Greit å hate kollega?


Gjest Nevertheless

Anbefalte innlegg

Gjest Nevertheless

Var en kollega av meg som syntes en e-post jeg sendte til noen gjennom jobben ble sendt før all informasjonen var på plass, så han mente det ble litt rotete.

Nå føler jeg sterk avsky for denne kollegaen, og lurer på om det er greit å reagere på sånne ting? Blir så sinnssykt forbannet jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 267
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    29

  • Mandolaika

    22

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    9

  • tonie

    6

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis du skal hate for en bagatell eller en evt begrunnet tilbakemelding, hva skal du da gjøre om du blir utsatt for noe som virkelig er ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

Hvis du skal hate for en bagatell eller en evt begrunnet tilbakemelding, hva skal du da gjøre om du blir utsatt for noe som virkelig er ille?

Godt spørsmål. Jeg blir ofte utsatt for virkelige ille ting, og det skjærer jo i hjertet på meg. Blant annet det at jeg ikke kan skrive om diagnosen min her slik som andre kan skrive om sin. Det forteller meg at i deres øyne er jeg mindre verdt enn alle andre her og at i deres øyne burde jeg helst ikke vært på jorden.

Jeg vil kanskje trekke tilbake "hate", det blir litt for sterkt kanskje. Men jeg tar meg så nær når noen tillater seg å si noe sånt negativt, fordi jeg tenker at de ikke ville gjort det til andre mer respekterte folk. Handler det da om mitt selvbilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Merlen

Godt spørsmål. Jeg blir ofte utsatt for virkelige ille ting, og det skjærer jo i hjertet på meg. Blant annet det at jeg ikke kan skrive om diagnosen min her slik som andre kan skrive om sin. Det forteller meg at i deres øyne er jeg mindre verdt enn alle andre her og at i deres øyne burde jeg helst ikke vært på jorden.

Jeg vil kanskje trekke tilbake "hate", det blir litt for sterkt kanskje. Men jeg tar meg så nær når noen tillater seg å si noe sånt negativt, fordi jeg tenker at de ikke ville gjort det til andre mer respekterte folk. Handler det da om mitt selvbilde?

Hvem sier at du ikke kan skrive om den diagnosen? Du har jo gjort det flere ganger, og fått svar. Alle kan google...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

Godt spørsmål. Jeg blir ofte utsatt for virkelige ille ting, og det skjærer jo i hjertet på meg. Blant annet det at jeg ikke kan skrive om diagnosen min her slik som andre kan skrive om sin. Det forteller meg at i deres øyne er jeg mindre verdt enn alle andre her og at i deres øyne burde jeg helst ikke vært på jorden.

Jeg vil kanskje trekke tilbake "hate", det blir litt for sterkt kanskje. Men jeg tar meg så nær når noen tillater seg å si noe sånt negativt, fordi jeg tenker at de ikke ville gjort det til andre mer respekterte folk. Handler det da om mitt selvbilde?

Og når jeg skriver "dere" så mener jeg ikke brukerne her, for de har vært utrolig snille og hjelpsomme. Sorry men jeg må bare si det som det er, sov kun 3 timer i natt pga avvisningen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

Hvem sier at du ikke kan skrive om den diagnosen? Du har jo gjort det flere ganger, og fått svar. Alle kan google...

Får ikke lov lengre. Jeg er ikke et menneske i deres øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Var en kollega av meg som syntes en e-post jeg sendte til noen gjennom jobben ble sendt før all informasjonen var på plass, så han mente det ble litt rotete.

Nå føler jeg sterk avsky for denne kollegaen, og lurer på om det er greit å reagere på sånne ting? Blir så sinnssykt forbannet jeg!''

Det hørtes da ut til å være en konstruktiv tilbakemelding. Sånt må du nesten kunne takle.

Tar forbehold om at tonefall/stemme og kroppsspråk også var ok, siden jeg ikke var tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

''Var en kollega av meg som syntes en e-post jeg sendte til noen gjennom jobben ble sendt før all informasjonen var på plass, så han mente det ble litt rotete.

Nå føler jeg sterk avsky for denne kollegaen, og lurer på om det er greit å reagere på sånne ting? Blir så sinnssykt forbannet jeg!''

Det hørtes da ut til å være en konstruktiv tilbakemelding. Sånt må du nesten kunne takle.

Tar forbehold om at tonefall/stemme og kroppsspråk også var ok, siden jeg ikke var tilstede.

Tonefallet var litt sånn små-irritert kanskje. Jeg føler at jeg er stygg og patetisk, og at de ikke respekter meg. Jeg vil ikke være den som alle tør å si negative ting til.

Hvordan reagerer dere på kritikk da? Overser dere det, eller sier dere tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

Jeg vil gjerne beklage meg. Får dårlig samvittighet. Jeg vil ikke være en person som hater. Det var dumt ordvalg av meg. "Sinne" heter det kanskje! Det er en ekkel følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Godt spørsmål. Jeg blir ofte utsatt for virkelige ille ting, og det skjærer jo i hjertet på meg. Blant annet det at jeg ikke kan skrive om diagnosen min her slik som andre kan skrive om sin. Det forteller meg at i deres øyne er jeg mindre verdt enn alle andre her og at i deres øyne burde jeg helst ikke vært på jorden.

Jeg vil kanskje trekke tilbake "hate", det blir litt for sterkt kanskje. Men jeg tar meg så nær når noen tillater seg å si noe sånt negativt, fordi jeg tenker at de ikke ville gjort det til andre mer respekterte folk. Handler det da om mitt selvbilde?

I diagnosekriteriene for borderline i DSM-IV brukes bla begrepet "inadekvat sinne". Hva er adekvat sinne? Jo, enkelt forklart at en blir litt sint for små krenkelser og meget sint for store krenkelser. Det kan sammenlignes med rettssystemet: En får lav straff for små forbrytelser og høyere straff for alvorligere forbrytelser.

Å hate pga av en slik tilbakemelding, er inadekvat. Det blir som 10 års fengsel for å drikke på offentlig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Får ikke lov lengre. Jeg er ikke et menneske i deres øyne.

''Får ikke lov lengre. Jeg er ikke et menneske i deres øyne.''

Nå gjør du det samme igjen. Dette er en typisk borderlinefortolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvordan denne kollegaen sa det til deg. Om h*n kjeftet deg huden full og brølte og var sinna så var det i overkant voldsomt. Om h*n sa det rolig og greit og du ikke tålte den kritikken er det du som er i overkant hårsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonefallet var litt sånn små-irritert kanskje. Jeg føler at jeg er stygg og patetisk, og at de ikke respekter meg. Jeg vil ikke være den som alle tør å si negative ting til.

Hvordan reagerer dere på kritikk da? Overser dere det, eller sier dere tilbake?

"Tonefallet var litt sånn små-irritert kanskje. Jeg føler at jeg er stygg og patetisk, og at de ikke respekter meg. Jeg vil ikke være den som alle tør å si negative ting til.

Hvordan reagerer dere på kritikk da? Overser dere det, eller sier dere tilbake?"

Det hadde vært noe annet om det var totalt usaklig kritikk. Tilbakemeldingen du fikk virker konstruktiv og saklig, kan du ikke greie å bare ta det til deg. Det var helt sikkert godt ment, og ikke for å være ekkel mot deg.

Er sikkert ikke så mange som liker kritikk. Om man skal overse/overhøre det eller si noe tilbake avhenger av kritikkens saklighet og om den er konstruktiv eller bare hakking/pirking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nevertheless

I diagnosekriteriene for borderline i DSM-IV brukes bla begrepet "inadekvat sinne". Hva er adekvat sinne? Jo, enkelt forklart at en blir litt sint for små krenkelser og meget sint for store krenkelser. Det kan sammenlignes med rettssystemet: En får lav straff for små forbrytelser og høyere straff for alvorligere forbrytelser.

Å hate pga av en slik tilbakemelding, er inadekvat. Det blir som 10 års fengsel for å drikke på offentlig sted.

Skjønner. Men har da amerikanerne inadekvat sinne som fengsler for livet etter 3 forbrytelser?

Men er jeg et vanlig menneske i dine øyne, som er verdt det samme som alle andre? Jeg føler ikke det, og er lei av å ha klump i halsen døgnet rundt. Jeg tror du vet hvorfor...

Hva kan man gjøre med sinnet da? Føler ikke jeg trenger sinnemestringskurs heller, for jeg er for redd og paranoid til å være sint overfor andre. Bare eksploderer og koker inni meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

''Får ikke lov lengre. Jeg er ikke et menneske i deres øyne.''

Nå gjør du det samme igjen. Dette er en typisk borderlinefortolkning.

Jeg får ikke snakke om min psykiatriske diagnose på et forum for psykiatri, med en psykiater til stede som kan svare og hjelpe.

Jeg håper du tåler at jeg blir sint da, men jeg håper også du ser det fra min side. Jeg vet ikke hva jeg har gjort for å fortjene all dritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Skjønner. Men har da amerikanerne inadekvat sinne som fengsler for livet etter 3 forbrytelser?

Men er jeg et vanlig menneske i dine øyne, som er verdt det samme som alle andre? Jeg føler ikke det, og er lei av å ha klump i halsen døgnet rundt. Jeg tror du vet hvorfor...

Hva kan man gjøre med sinnet da? Føler ikke jeg trenger sinnemestringskurs heller, for jeg er for redd og paranoid til å være sint overfor andre. Bare eksploderer og koker inni meg.

''Hva kan man gjøre med sinnet da?''

Reflektere: Hva var det han egentlig gjorde? Stod min reaksjon i forhold til dette? Er ordvalget adekvat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Jeg kan fortelle deg at det er litt slitsom med kolleager som ikke kan ta i mot en tilbakemelding uten og ta det som kritikk også. Disse kan stagnere i arbeidet sitt fordi man etterhvert blir redd for å lære bort.

Tilbakemeldingen du fikk var helt harmløs. Her kunne du bare enkelt ha sagt: Ja, beklager dette ble rotete. Jeg sender mailien på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg får ikke snakke om min psykiatriske diagnose på et forum for psykiatri, med en psykiater til stede som kan svare og hjelpe.

Jeg håper du tåler at jeg blir sint da, men jeg håper også du ser det fra min side. Jeg vet ikke hva jeg har gjort for å fortjene all dritten.

Det er sikkert en grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

Det kommer an på hvordan denne kollegaen sa det til deg. Om h*n kjeftet deg huden full og brølte og var sinna så var det i overkant voldsomt. Om h*n sa det rolig og greit og du ikke tålte den kritikken er det du som er i overkant hårsår.

Det var ikke brøling og sånn. Men litt irritert tonefall synes jeg, litt sånn sukkende.

Hadde tatt det helt fint om det var sånn: Jeg synes kanskje det gikk litt fort i svingene nå men, det ordner seg jo!

Syntes nesten han hadde litt borderline som giddet å kritisere det, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

''Hva kan man gjøre med sinnet da?''

Reflektere: Hva var det han egentlig gjorde? Stod min reaksjon i forhold til dette? Er ordvalget adekvat?

Den som tier samtykker NHD? Jeg vil føle at jeg er verdt det samme som andre! At jeg er velkommen på jorden.

Jeg følte at det han gjorde, var å la sinne og irritasjon gå utover meg pga en filleting, og hvis noen andre på jobben hadde gjort det, hadde han ikke reagert sånn i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...