Gå til innhold

Greit å hate kollega?


Gjest Nevertheless

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 267
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Colette

    29

  • Mandolaika

    22

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    9

  • tonie

    6

Gjest Nevertheless

Sån som du plager deg selv i dette innlegget bl.a.

Destruktivt selvhat sikter du til?

Jeg tror det er sånn at hvis man ikke føler seg hatet, så hater man seg heller ikke selv. Er det ikke litt sånn? Jeg får et sterkt behov for å føle omsorg og at jeg ikke er hatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

Sån som du plager deg selv i dette innlegget bl.a.

Nå har jeg forresten lest om narsissistisk personlighetsforstyrrelse på wikipedia og begynner å lure på om du har rett :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonefallet var litt sånn små-irritert kanskje. Jeg føler at jeg er stygg og patetisk, og at de ikke respekter meg. Jeg vil ikke være den som alle tør å si negative ting til.

Hvordan reagerer dere på kritikk da? Overser dere det, eller sier dere tilbake?

''Hvordan reagerer dere på kritikk da? Overser dere det, eller sier dere tilbake?''

Konstruktiv kritikk er en kilde til læring, det samme å lytte til andres synspunkter. Man trenger ikke nødvendigvis være enig, men det kan åpne for nye perspektiver og nyttig informasjon. I jobbsammenheng setter jeg spesielt stor pris på konstruktiv kritikk, det kan gi meg mulighet til å gjøre en stadig bedre jobb.

Er kritikken usaklig eller kun meint for å såre, må du prøve å heve deg over det, vel vitende om at du har rett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Destruktivt selvhat sikter du til?

Jeg tror det er sånn at hvis man ikke føler seg hatet, så hater man seg heller ikke selv. Er det ikke litt sånn? Jeg får et sterkt behov for å føle omsorg og at jeg ikke er hatet.

Det vil nok variere hva som skal til for og føle seg hatet. Hat er et sterkt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

''Hvordan reagerer dere på kritikk da? Overser dere det, eller sier dere tilbake?''

Konstruktiv kritikk er en kilde til læring, det samme å lytte til andres synspunkter. Man trenger ikke nødvendigvis være enig, men det kan åpne for nye perspektiver og nyttig informasjon. I jobbsammenheng setter jeg spesielt stor pris på konstruktiv kritikk, det kan gi meg mulighet til å gjøre en stadig bedre jobb.

Er kritikken usaklig eller kun meint for å såre, må du prøve å heve deg over det, vel vitende om at du har rett ;)

Ja, jeg har heller ikke noe i mot konstruktiv kritikk. Og hvis sjefen min f.eks. klager på at jeg kommer for sent, så beklager jeg veldig. Men når de som ikke er "over" meg gjør sånt, så tåler jeg det lite.

Får lyst til å ta igjen med samme mynt da, men det tør jeg ikke,hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nevertheless

Det vil nok variere hva som skal til for og føle seg hatet. Hat er et sterkt ord.

Sant. Men jeg tenker hele tiden på om dere/andre hater eller avskyr meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forresten lest om narsissistisk personlighetsforstyrrelse på wikipedia og begynner å lure på om du har rett :S

Det er ikke noe poeng for meg og ha rett. Men jeg har levd med 2 personer med eupf-diagnose, og begge har hatt sterke narsisstiske trekk.

Forkjellen mellom deg og meg er at jeg også opplever slike irrasjonnelle følelser som du gjør. Men jeg vet de er irrasjonelle, og at de går over. Mens du skriver inn for og få bekreftet/avkreftet om de er normale eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

Det er ikke noe poeng for meg og ha rett. Men jeg har levd med 2 personer med eupf-diagnose, og begge har hatt sterke narsisstiske trekk.

Forkjellen mellom deg og meg er at jeg også opplever slike irrasjonnelle følelser som du gjør. Men jeg vet de er irrasjonelle, og at de går over. Mens du skriver inn for og få bekreftet/avkreftet om de er normale eller ikke.

Du er flink til å lese meg, det må jeg innrømme. Visste ikke at det var så lett å se, for du har kanskje rett.

Men jeg leser og kjenner meg igjen i så mye, men som er veldig vanskelig å innrømme for seg selv, fordi jeg ikke vil se min svakhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Sant. Men jeg tenker hele tiden på om dere/andre hater eller avskyr meg.

Du blir ikke hatet så lenge du ikke forgriper deg på barn, men du må forstå at folk ikke ville brukt deg som barnevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Men jeg tenker hele tiden på om dere/andre hater eller avskyr meg.

Det er ingenting ved deg som framkaller hat/avsky. Så lenge du ikke praktiserer en diagnose som går ut over uskyldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

Du blir ikke hatet så lenge du ikke forgriper deg på barn, men du må forstå at folk ikke ville brukt deg som barnevakt.

Men det er nok til å føle at jeg blir avskydd på en måte. Da føler jeg en sterk mistillit til meg som menneske, bare pga en diagnose. Vanskelig å forklare men..du ville kanskje følt det ille hvis noen så på deg som uegnet som barnevakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er flink til å lese meg, det må jeg innrømme. Visste ikke at det var så lett å se, for du har kanskje rett.

Men jeg leser og kjenner meg igjen i så mye, men som er veldig vanskelig å innrømme for seg selv, fordi jeg ikke vil se min svakhet.

For all del:-) For den som har levd med slike personlighetstrekk i årevis, så lukter man dem på lang avstand:-) Sånn er det bare, dessverre. Og det er ikke ment som kritikk av deg, på noe som helst vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nevertheless

Det er ingenting ved deg som framkaller hat/avsky. Så lenge du ikke praktiserer en diagnose som går ut over uskyldige.

Takk, det er veldig godt å høre. Tenker ofte på hvordan jeg hadde tenkt om jeg ikke var slik selv, og om jeg hadde sett på de som umenneskelige "freaks".eller hva. Jeg håper virkelig jeg ville sett på det som noe annet enn det. Men det blir veldig hypotetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

For all del:-) For den som har levd med slike personlighetstrekk i årevis, så lukter man dem på lang avstand:-) Sånn er det bare, dessverre. Og det er ikke ment som kritikk av deg, på noe som helst vis.

Oppfattet det ikke som kritikk :) Har begynt å akseptere at jeg har mine problemer og "forstyrrelser" (hater det ordet). Men skal jeg be om utredning for narsissistik PF, eller blir det dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletiden

Men det er nok til å føle at jeg blir avskydd på en måte. Da føler jeg en sterk mistillit til meg som menneske, bare pga en diagnose. Vanskelig å forklare men..du ville kanskje følt det ille hvis noen så på deg som uegnet som barnevakt?

Ja, jeg ville også blitt krenket, men dette må du bare godta. Hvis du sa til meg at du ikke ville forgrepet deg på mine barn, så ville ikke det ha hjulpet. Usikkerheten ville likevel ha vært der og jeg hadde ikke tatt sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det er veldig godt å høre. Tenker ofte på hvordan jeg hadde tenkt om jeg ikke var slik selv, og om jeg hadde sett på de som umenneskelige "freaks".eller hva. Jeg håper virkelig jeg ville sett på det som noe annet enn det. Men det blir veldig hypotetisk.

Vanskelig for meg og sette meg inn i. Men det er klart at noen diagnoser kvalifiserer mer for avsky enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

Ja, jeg ville også blitt krenket, men dette må du bare godta. Hvis du sa til meg at du ikke ville forgrepet deg på mine barn, så ville ikke det ha hjulpet. Usikkerheten ville likevel ha vært der og jeg hadde ikke tatt sjansen.

Skjønner, alle vil jo beskytte sin barn. Men tingen er at jeg ikke er en fare, som gjør at noen trenger å beskyttes fra meg. Det føles ekstremt urettferdig. Men som du sier, må jeg kanskje bare finne meg i det. Jeg ville respektert deres ønsker om vi kjente hverandre liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nevertheless

Vanskelig for meg og sette meg inn i. Men det er klart at noen diagnoser kvalifiserer mer for avsky enn andre.

Men må man avsky noen for en diagnose, er det ikke bedre å se personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfattet det ikke som kritikk :) Har begynt å akseptere at jeg har mine problemer og "forstyrrelser" (hater det ordet). Men skal jeg be om utredning for narsissistik PF, eller blir det dumt?

Jeg er bare en amatør. som har vært gift med en narsisstisk psykolog noen år:-) Jeg skjønner ikke hvorfor diagnoser er alfa og omega, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...