Angustia Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7687835 Hva meiner vi om dette, da? 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Det er ingen begrunnelse for at karakterene gir mer bilde av elevenes prestasjoner enn de får i dag av lærerne. Det er misforståelse å tro at lærerne er imot merarbeid. Det vil heller spare arbeid å sette et tall eller en bokstav, men det blir mye mer unøyaktig. 0 Siter
nick Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Alle de med unger som ligger under snittet er imot. Det er en selvfølge. Vi andre synes karakterer er bra. 0 Siter
Angustia Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Skrevet 26. juni 2011 Det er ingen begrunnelse for at karakterene gir mer bilde av elevenes prestasjoner enn de får i dag av lærerne. Det er misforståelse å tro at lærerne er imot merarbeid. Det vil heller spare arbeid å sette et tall eller en bokstav, men det blir mye mer unøyaktig. ''Det vil heller spare arbeid å sette et tall eller en bokstav, men det blir mye mer unøyaktig.'' Heilt enig, og dette syndes det mye mot i ungdomsskolen og vgs. Elevene lærer lite av et tall, hvert arbeid / prestasjon bør begrunnes om de skal ta lærdom av det. Jeg har god erfaring med vurdering og oppfølging i barneskolen, men dette har jeg aldri sett: ''– De får en fire-fem siders vurdering av læreren i basisfagene norsk, engelsk og matte - også får de en tilbakemelding i de andre fagene.'' 0 Siter
Angustia Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Skrevet 26. juni 2011 Alle de med unger som ligger under snittet er imot. Det er en selvfølge. Vi andre synes karakterer er bra. ''Alle de med unger som ligger under snittet er imot. Det er en selvfølge. Vi andre synes karakterer er bra.'' Aner ikke om du er seriøs nå, i så fall undervurderer du foreldre grovt... 0 Siter
frosken Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 ''Det vil heller spare arbeid å sette et tall eller en bokstav, men det blir mye mer unøyaktig.'' Heilt enig, og dette syndes det mye mot i ungdomsskolen og vgs. Elevene lærer lite av et tall, hvert arbeid / prestasjon bør begrunnes om de skal ta lærdom av det. Jeg har god erfaring med vurdering og oppfølging i barneskolen, men dette har jeg aldri sett: ''– De får en fire-fem siders vurdering av læreren i basisfagene norsk, engelsk og matte - også får de en tilbakemelding i de andre fagene.'' '' Jeg har god erfaring med vurdering og oppfølging i barneskolen, men dette har jeg aldri sett: – De får en fire-fem siders vurdering av læreren i basisfagene norsk, engelsk og matte - også får de en tilbakemelding i de andre fagene. '' De ungene jeg kjenner som går i barneskolen, får dette. Riktignok er mesteparten av teksten på arkene standardfraser og preget av "klipp og lim". 0 Siter
Gjest jeg, utlendingen Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Jeg vokste opp i et land der karakterene var en selvfølge fra 1.klasse av. Det er jo "galskap". Men jeg synes at karakterer fra f.eks. 5.klasse hadde vært helt ok. Ungene trenger å få litt mer enn klapp på skulderen og "så bra!". Ærlige tilbakemeldinger er en mangelvare her i landet. Unger skal dulles med, ingen skal skille seg ut. I alle fall ikke hvis man utmerker seg "akademisk"... 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Jeg vokste opp i et land der karakterene var en selvfølge fra 1.klasse av. Det er jo "galskap". Men jeg synes at karakterer fra f.eks. 5.klasse hadde vært helt ok. Ungene trenger å få litt mer enn klapp på skulderen og "så bra!". Ærlige tilbakemeldinger er en mangelvare her i landet. Unger skal dulles med, ingen skal skille seg ut. I alle fall ikke hvis man utmerker seg "akademisk"... Har du barn? Barn i norsk skole i dag får ganske klare tilbakemeldinger selv om det ikke er i karakterform. 0 Siter
Gjest segunda Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Jeg vokste opp i et land der karakterene var en selvfølge fra 1.klasse av. Det er jo "galskap". Men jeg synes at karakterer fra f.eks. 5.klasse hadde vært helt ok. Ungene trenger å få litt mer enn klapp på skulderen og "så bra!". Ærlige tilbakemeldinger er en mangelvare her i landet. Unger skal dulles med, ingen skal skille seg ut. I alle fall ikke hvis man utmerker seg "akademisk"... Jeg er også vokst opp i og har jobbet som lærer i et land med karakterer fra 1. klasse. Hvorvidt det er dullet med unger i norsk skole har ingenting med karakterer å gjøre. 0 Siter
Dorthe Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Alle de med unger som ligger under snittet er imot. Det er en selvfølge. Vi andre synes karakterer er bra. Det har du helt rett i. Men når man har unger som gjør det dårlig enda de gjør så godt de kan så er det kjipt å se ansiktet deres når de får en 2'er. Hvis man har unger som får 5'ere og 6'ere uten å løfte fingeren så er karakterer helt greit. Og de som ikke er så glupe, men leser seg til 5'ere og 6'ere, de er de eneste som trenger karakterer for de trenger noe å strekke seg etter. Jeg kjenner alle variantene ) 0 Siter
....AV Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 Alle de med unger som ligger under snittet er imot. Det er en selvfølge. Vi andre synes karakterer er bra. Det er feil. Jeg er i mot. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 26. juni 2011 Skrevet 26. juni 2011 En vanskelig sak, og det kommer an på hvem man spør.... Jeg ser at karakterer virker enormt motiverende på datra mi som nå var ferdig med 8.klasse. De fikk de to siste årene på barneskolen velge om de ønsket seg karakter på enkelte prøver, og hun elsket det! For elever som sliter på skolen vil det kanskje virke mot sin hensikt å gi karakterer? Men når de begynner på u.skolen får det det jo uansett... Jeg tror at å få enkelte karakterer fra 5.klasse ikke vil skade... Det vil kanskje gjøre skolen litt mer spennende og elevene får trening i dette før de begynner på u.skolen. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 27. juni 2011 Skrevet 27. juni 2011 Jeg mener at barn i 6/7 klasse godt kan få karakterer innimellom, sammen med muntlige/skriftlige tilbakemeldinger som forklaring på karakteren. Dette som en forberedelse til ungdomsskolen, hvor de jo får karakterer uansett. Jeg mener ikke at alt skal karaktersettes, men en prøve nå og da. 0 Siter
EnolaGay Skrevet 27. juni 2011 Skrevet 27. juni 2011 Jeg mener at barn i 6/7 klasse godt kan få karakterer innimellom, sammen med muntlige/skriftlige tilbakemeldinger som forklaring på karakteren. Dette som en forberedelse til ungdomsskolen, hvor de jo får karakterer uansett. Jeg mener ikke at alt skal karaktersettes, men en prøve nå og da. Enig. Han som gikk ut av 7 her nå er veldig klar for å gå over på ungdomsskolen. Han ville satt pris på å vurderes som "de store" for å se hvor han ligger og for å være litt forberedt på det. 0 Siter
Mrs D Skrevet 27. juni 2011 Skrevet 27. juni 2011 Jeg er imot karakterer, og i alle fall i barneskolen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.