Gå til innhold

Hva bør jeg tenke på når jeg skal kjøpe hytte?

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen uerfaren kjøper

Har planer om å kjøpe meg en liten hytte/fritidsbolig i troms fylke. Har sett etter dette lenge, men har ikke funnet noe ennå. den kan ikke være for dyr. De jeg liker går fort og ofte til høyere pris enn det jeg har råd til. Er det noe en må være påpasselig å tenke over før man kjøper hytte? Jeg har ingen erfaring med kjøp av den slags.

Fortsetter under...

Gjest campingvognentusiasten

Kjøp heller campingvogn og sett der du skal ha hytta. Så har du alt, og slipper vedlikehold :o) Billig er det også.

Vi vurderte også å bygge hytte på en tomt vi har. Men nå har vi kjøpt oss vogn i stedet. Og den kan vi jo ta med oss hvor som helst også :o) Perfekt :o)

Vognen vår er helt ny. Vi har importert den selv fra Tyskland, og er kjempefornøyd. Og vi sparte masse!

God sommer!

Gjest Elextra

Kjøp heller campingvogn og sett der du skal ha hytta. Så har du alt, og slipper vedlikehold :o) Billig er det også.

Vi vurderte også å bygge hytte på en tomt vi har. Men nå har vi kjøpt oss vogn i stedet. Og den kan vi jo ta med oss hvor som helst også :o) Perfekt :o)

Vognen vår er helt ny. Vi har importert den selv fra Tyskland, og er kjempefornøyd. Og vi sparte masse!

God sommer!

''Vognen vår er helt ny. Vi har importert den selv fra Tyskland, og er kjempefornøyd. Og vi sparte masse!

''

Men om 20 år har hytta høyst sannsynlig steget betydelig i verdi - hvordan er det da med vognen?

Gjest Nickløsheletiden

''Vognen vår er helt ny. Vi har importert den selv fra Tyskland, og er kjempefornøyd. Og vi sparte masse!

''

Men om 20 år har hytta høyst sannsynlig steget betydelig i verdi - hvordan er det da med vognen?

Tenkte det samme og det blir ikke helt det samme med en campingvogn da ;o)

Gjest campingvognentusiasten

''

Du kan da investere i annet enn hytte, vel?

Man investerer da ikke i arbeid man skal gjøre i ferien? Det gjør ikke jeg i alle fall. Jeg har pengene mine stående i aksjer og fond. Jeg har stort hus og garasje. Når jeg har ferie vil jeg ha fri. Ikke fikse på en hytte, eller styre med hyttetomt.

I tillegg kan man bytte vogn annehvert år. Og da tjener man jo på det også, om man ikke er så dum å kjøpe hos en forhandler i Norge.

Men hver sin smak Jeg jobber nok når jeg er på jobb.

Annonse

Gjest Elextra

Du kan da investere i annet enn hytte, vel?

Man investerer da ikke i arbeid man skal gjøre i ferien? Det gjør ikke jeg i alle fall. Jeg har pengene mine stående i aksjer og fond. Jeg har stort hus og garasje. Når jeg har ferie vil jeg ha fri. Ikke fikse på en hytte, eller styre med hyttetomt.

I tillegg kan man bytte vogn annehvert år. Og da tjener man jo på det også, om man ikke er så dum å kjøpe hos en forhandler i Norge.

Men hver sin smak Jeg jobber nok når jeg er på jobb.

Jeg skjønner det, hver sin smak, og godt vi er forskjellige. Ellers ville det blitt trangt på campingplassene ;).

Selv kunne jeg ikke tenke meg å tilbringe feriene i en "boks", og som investering er det som sagt ikke noe å rope hurra for.

Skjønner vedlikeholdet ved en hytte ikke passer for alle, men var det opp til meg ville jeg reist til ulike steder og leid meg inn på hotell enn å bo i campingvogn. Men som sagt, smak og behag.... osv :-).

Jeg skjønner det, hver sin smak, og godt vi er forskjellige. Ellers ville det blitt trangt på campingplassene ;).

Selv kunne jeg ikke tenke meg å tilbringe feriene i en "boks", og som investering er det som sagt ikke noe å rope hurra for.

Skjønner vedlikeholdet ved en hytte ikke passer for alle, men var det opp til meg ville jeg reist til ulike steder og leid meg inn på hotell enn å bo i campingvogn. Men som sagt, smak og behag.... osv :-).

Enig, campingvogn kan fort bli trangt! Vi har hytte på fjellet, og det har vært endel ganger barna har hatt med seg venner og det har striregnet ute at jeg har satt STOR pris på at vi kan bevege oss innedørs ja! To voksne og fire-fem tenåringer i en campingvogn? :-)

mvh

Jeg er hytteentusiast, så jeg syns det er en super ide! Det finnes ikke noe mer avkoblende enn å komme frem på hytta en fredag kvel :-) Jeg syns det aller viktigste med en hytte er beliggenhet. Både i forhold til hjemmet og tomten i seg selv. Med max et par timers kjøring blir det lett å bruke hytta hver eneste ledige helg. Andre viktige ting er kommunens reguleringsplan og andre begrensinger i området, f.eks. når det gjelder uslipp og bygging (er det LNF-område f.eks). Tilgang på vann og en OK do-løsning er også viktig. Og sist men ikke minst, de bygningstekniske tingene som gjelder like mye for hytte som for hus.

Lykke til!

tzatziki1365380058

''men var det opp til meg ville jeg reist til ulike steder og leid meg inn på hotell enn å bo i campingvogn''

Enig! Og jeg kan tilføye "heller enn å reise til samme hytte" år etter år.

Gjest Elextra

''men var det opp til meg ville jeg reist til ulike steder og leid meg inn på hotell enn å bo i campingvogn''

'' Og jeg kan tilføye "heller enn å reise til samme hytte" år etter år''

Da sier jeg ja takk, begge deler!

Hytte om sommeren og i diverse sommerhelger, turer og reiser andre tider på året! :-)

Først til en del av svarerne: Les spørsmålet! Trådstarter ber ikke om råd hytte vs campingvogn.

1. Du skal se etter det rent bygningstekniske slik flere har påpekt.

2. Innlagt vann er en fordel, likeså strøm. WC er best, men et bra alternativ kan være viktig om vannet er frosset om vinteren. Dusj er et klart gode. Kjøretid på maks 2 timer gjør at hytta blir brukt mer. Nærhet til vei er en fordel. Fint å kunne kjøre helt frem. Selveiertomt trekker verdien opp. Sjøutsikt trekker opp båd ved sjø og ferskvann. Naust/naustrett trekker også oppover.

For fjellhytter øker verdien med høyde over havet. Gode skiløyper og fiskevann trekker også opp.

Annonse

'' Og jeg kan tilføye "heller enn å reise til samme hytte" år etter år.

''

Der jeg uenig med deg :-)

Fins ikke noe bedre enn å komme på hytta, helg etter helg, år etter år! Gir ro i sjelen... Men drar gjerne til utlandet en gang eller to i året, også!

tzatziki1365380058

'' Og jeg kan tilføye "heller enn å reise til samme hytte" år etter år''

Da sier jeg ja takk, begge deler!

Hytte om sommeren og i diverse sommerhelger, turer og reiser andre tider på året! :-)

Jada, hvis man har økonomi til det. Vi måtte ha valgt mellom hytte og utenlandsferier,og kunne aldri falt meg inn og valgt bort utenlandsferien til fordel for hytte.

tzatziki1365380058

'' Og jeg kan tilføye "heller enn å reise til samme hytte" år etter år.

''

Der jeg uenig med deg :-)

Fins ikke noe bedre enn å komme på hytta, helg etter helg, år etter år! Gir ro i sjelen... Men drar gjerne til utlandet en gang eller to i året, også!

''Der jeg uenig med deg :-) Fins ikke noe bedre enn å komme på hytta, helg etter helg, år etter år! Gir ro i sjelen... ''

Jeg synes helgene hjemme gir ro i sjelen! Men så bor vi fint til, turmuligheter og bademuligheter i fleng, både sommer som vinter.

Men hadde kanskje likt hytte hvis jeg hadde vært vant til det fra jeg var liten.

Nå er det uaktuelt å skaffe seg hytte, ikke sjans til å ha penger til det, dersom vi vil reise utenlands en gang i året, og det vil vi. Og jeg tror neppe vi hadde gjort det uansett.Måtte ev. blitt en leilighet på fjellet, med alle fasiliteter.

''Der jeg uenig med deg :-) Fins ikke noe bedre enn å komme på hytta, helg etter helg, år etter år! Gir ro i sjelen... ''

Jeg synes helgene hjemme gir ro i sjelen! Men så bor vi fint til, turmuligheter og bademuligheter i fleng, både sommer som vinter.

Men hadde kanskje likt hytte hvis jeg hadde vært vant til det fra jeg var liten.

Nå er det uaktuelt å skaffe seg hytte, ikke sjans til å ha penger til det, dersom vi vil reise utenlands en gang i året, og det vil vi. Og jeg tror neppe vi hadde gjort det uansett.Måtte ev. blitt en leilighet på fjellet, med alle fasiliteter.

''Jeg synes helgene hjemme gir ro i sjelen!''

Det er et uttrykk som heter "når du kommer fram på hytta, så er det mer enn bare ryggsekken du tar av deg". Jeg syns all hverdag og stress blir borte :-) Jeg liker helger hjemme, men på hytta er hverdagen HELT borte!

Overskrifter man leser feil eller en "freudian slip", ikke vet jeg. Men jeg måtte se en gang til når jeg leste "Hva bør jeg tenke på ved konebytte.."

*gremmes*

''konebytte''

*flirer* her må vi nok bruke Feuds teorier, ja!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...