Gå til innhold

Lavkarbo er en spiseforstyrrelse.

Anbefalte innlegg

Gjest mamma2011
Skrevet

Ja, det mener i alle fall jeg etter å ha sittet og lest på lakarboforumet.

En dame med et spebarn, skulle i alle fall ikke bruke grøten til Nestle, den var full av karbohydrater, og kunstig sukker og gudene vet hva. Nei hun skulle koke sin egen grøt, hun. Lavkarbogrøt av et eller annet frø.

Tror du at Nestle lager mat for å skade barna våres?

Hennes barn skulle vokse opp med lavkarbo sunn mat, med en stor klatt smør på. Omsorgssvikt, spør du meg. Hvorfor skal du tvinge din egen spiseforstyrrelse over på barnet ditt?

Barn trenger sunn allsidig kost, og karbohydrater for å vokse som de skal. De skal ikke tvinges til å spise et svært selektivt utvalg av all den gode maten vi har. De skal lære seg å spise frukt, og ris og poteter og grovbrød. De skal få en is på 17 mai, og pølse i lompe, og de skal få sjokoladekake når de er i bursdagsselskap hos klassevennene. De skal da virkelig ikke sitte og spise kanelkake og cottage cheese med lettsyltetøy.

Hvis dette lavkarbo opplegget er så fantastisk og riktig, hvorfor anbefaler ikke helsemyndighetene det? Hvorfor er det ikke skrevet om på matportalen.no

INGEN og da mener jeg ingen vet på sikt hva dette kostholdet kan føre til. Når du spiser karbohydrater igjen, så legger du på deg alt det du mistet og kanskje litt mer til.

Like ille som en pulverkur, hvor du også går i ketose.

Livsstil, påstår du? Spiseforsyrrelse påstår jeg. Du kan ikke spise så snevert for resten av livet. No way.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

''Livsstil, påstår du? Spiseforsyrrelse påstår jeg. Du kan ikke spise så snevert for resten av livet. No way.''

Det er jeg ikke enig med deg i. Noen av de menneskene som velger dette kostholdet har slitt med voldsom overvekt i mange år. Dersom de får normal vekt med et slikt kosthold, vil noen av dem ha så sterk motivasjon at de også klarer å fortsette med et smalt kosthold. For noen handler det om å velge mellom sterk overvekt eller et noe snevert kosthold; da de gjerne har prøvd utallige andre løsninger før.

Når det derimot gjelder små barn, så er jeg kritisk til de som velger lavkarbo til sine barn. Synes dog du er litt naiv i din omtale av Nestle.

Gjest lav karbo
Skrevet

Lavkarbo er ikke ensformig og det er ikke usunt. I gamle dager brukte man smør uten at man ble utsatt for omsorgsvikt. Tror ingen lider av mareritt om smøret de måtte spise som barn. At lavkarbo er en spiseforstyrrelse er reneste vrøvl.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Lavkarbo er ingen spiseforstyrrelse, men det kan nok diskuteres om ikke mange av ymse dietters fans har spiseforstyrrelser. De er jo mer fanatisk opphengt i mat enn fitnessutøvere som skal deffe før en konkurranse, men ofte uten å forstå stort om verken kropp eller kosthold.

For mange er dette langt fra sunt.

Med mindre man av medisinske årsaker er nødt til å følge visse dietter, er jeg motstander av alle dietter man innretter livet sitt etter. Det bør være omvendt. Man bør velge kosthold utifra livet man lever.

Da vil man nok lykkes også.

Gjest nei! fy
Skrevet

Syns det kan bli litt vel hysterisk, at de ikke kan unne seg noe som helst karbo.

Jo, man bør være forsiktig med for mye sukker, hvitt brød osv,

men man trenger ikke unngå det helt.

Og noe annet med lavkarbo er at de skal hive i seg alt av fett, også mettet og lettprodukter er fy.

Jeg mener allsidig kost er viktig, det er viktig med fiber i kosten for fordøyelsen,

litt karbo for rask energi.

Til små barn vil jeg si lavkarbo er fy, de trenger karbohydrater for å vokse og bli store.

Gjest indiah
Skrevet

Som jeg skulle sagt det selv! Disse lavkarbotilbederne er som sektmedlemmer.

Skrevet

Enig med deg, lavkarbo virker ekstremt til tider. Tror heller på et sunt kosthold, men ikke fanatisk. Må være lov å spise kaker og sjokolade innimellom. Når det gjelder barn er det også en annen sak. Selvfølgelig må de få lov å spise is, sjokolade og andre ting når det er noe spesielt (ikke hver dag , selvfølgelig)

Skrevet

God, gammeldags hjemmelaget barnegrøt med smørklatt er mye bedre enn Nestlé.

Skrevet

''Livsstil, påstår du? Spiseforsyrrelse påstår jeg. Du kan ikke spise så snevert for resten av livet. No way.''

Det er jeg ikke enig med deg i. Noen av de menneskene som velger dette kostholdet har slitt med voldsom overvekt i mange år. Dersom de får normal vekt med et slikt kosthold, vil noen av dem ha så sterk motivasjon at de også klarer å fortsette med et smalt kosthold. For noen handler det om å velge mellom sterk overvekt eller et noe snevert kosthold; da de gjerne har prøvd utallige andre løsninger før.

Når det derimot gjelder små barn, så er jeg kritisk til de som velger lavkarbo til sine barn. Synes dog du er litt naiv i din omtale av Nestle.

''Synes dog du er litt naiv i din omtale av Nestle.''

Enig

Skrevet

Joda, noen blir sikkert fanatiske, men jeg skjønner ikke helt den massive kritikken din.

Nestlè sine barnegrøter er ikke særlig sunne. De er nok ikke skadelige for barna, men sunne er de ikke. Det er bedre å gi barna hjemmelaget grøt med skikkelige fettkilder.

Når det gjelder lavkarbo så er det mange som mener det er mye forskjellig. Noen likestiller lavkarbo med LCHF (Low carb, high fat) som er et kosthold med særlig lite karbohydrater og mye fett, også animalt.

Andre definerer lavkarbo som et kosthold med begrensede mengder sukker, hvitt mel, pasta, poteter og hvit ris.

De fleste som mener et kosthold med mindre mengder karbohydrater er fornuftig, er ikke ekstremister som nekter hverken ungene eller seg selv is på 17.mai og kaker i bursdager.

Gjest Elextra
Skrevet

Enig med fanatikerne i at hjemmelaget grøt og annen mat nok er sunnere enn Nestlés. Om man altså er påpasselig med å få i barna tilstrekkelig vitaminer etc., som Nestlé tilsetter grøten.

Å gi barna sunn og naturlig mat er vel aldri negativt, men om de overfokuserer på sunnheten eller den slanke linje overfor barna er det neppe bra.

Forøvrig er ikke jeg blant dem som er veldig skeptisk til Nestlémat, jeg hadde dog et par legevenninner som i spedbarnsperioden omtalte Nestlé som "designermat for barna" :P (dog litt ironisk, men de så ikke helt behovet for/kapasiteten til å styre med koking fra grunnen hele tiden selv).

Skrevet

Enig med fanatikerne i at hjemmelaget grøt og annen mat nok er sunnere enn Nestlés. Om man altså er påpasselig med å få i barna tilstrekkelig vitaminer etc., som Nestlé tilsetter grøten.

Å gi barna sunn og naturlig mat er vel aldri negativt, men om de overfokuserer på sunnheten eller den slanke linje overfor barna er det neppe bra.

Forøvrig er ikke jeg blant dem som er veldig skeptisk til Nestlémat, jeg hadde dog et par legevenninner som i spedbarnsperioden omtalte Nestlé som "designermat for barna" :P (dog litt ironisk, men de så ikke helt behovet for/kapasiteten til å styre med koking fra grunnen hele tiden selv).

Spedbarnsmat er et uegnet tema for leger - særlig yngre leger.

Skrevet

Karbohydrater er selvfølgelig kjempebra for barn. Det er bare unge kvinnfolk som kan resonnere i motsatt retning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...