Gå til innhold

Svigermor fra helvete?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

tzatziki1365380058

Tja... En del av punktene var jo selvfølgelig temmelig på trynet - hvor mange her inne sendte et håndskrevet kort og takket for seg etter å ha besøkt svigermor for første gang?!

Andre punkter kan det jo være noe i... Kanskje.

Om det er noe i punktene, eller ei, er vel strengt tatt ikke så relevant. Tonen i mailen + formuleringer som "freddie er dessverre forelsket i deg", " det er vanlig å legge til side penger til barnas bryllup" osv osv osv, sier i grunnen sitt. Og når man kan komme til å sende en slik mail, i første omgang, er det vel ganske sannsynlig at hun ikke akkurat har tolket den kommende svigerdatteren i beste mening, heller.

Men jeg kan liksom ikke helt se for meg evig lykke for freddie og hans utkårede etter at denne mailen har gått sin seiersgang på nettet :)

ShitDiddelyDo

Om det er noe i punktene, eller ei, er vel strengt tatt ikke så relevant. Tonen i mailen + formuleringer som "freddie er dessverre forelsket i deg", " det er vanlig å legge til side penger til barnas bryllup" osv osv osv, sier i grunnen sitt. Og når man kan komme til å sende en slik mail, i første omgang, er det vel ganske sannsynlig at hun ikke akkurat har tolket den kommende svigerdatteren i beste mening, heller.

Men jeg kan liksom ikke helt se for meg evig lykke for freddie og hans utkårede etter at denne mailen har gått sin seiersgang på nettet :)

'' Men jeg kan liksom ikke helt se for meg evig lykke for freddie og hans utkårede etter at denne mailen har gått sin seiersgang på nettet :)''

Hehe, nei, nå tror jeg både Freddie og hans kjære har mer å stri med enn manglende manerer. :)

Annonse

Tja, tonen i mailen var jo ikke akkurat veldig hyggelig. Man kan vel trygt si at hun heller ikke omtaler sønnen i rosende ordlag, kanskje ikke drømmemamma heller..

Kunne gått foran med et godt eksempel og skrevet et håndskrevet skikk&bruk-brev framfor mail. Jeg har da aldri skrevet takkekort etter besøk hos svigers. Selvfølgelig takkekort etter store begivenheter, men tror ikke det er tilfelle her.

Tviler sterkt på at dette bedrer forholdet deres. Jeg ville sikkert på trass gjort alt hun skriver man ikke skal og litt til...

Kunne med fordel ordlagt seg annerledes, men jeg er ikke uenig i alt hun skriver heller.

''Når du er gjest i et annet hjem blir du ikke liggende lenge i sengen når resten av husstanden står tidlig opp, du faller inn i husets normer.

''

Er vel vanlig folkeskikk å stå opp til frokost? Bidra med å ta oppvasken eller lage mat. Gjøre noe, hjelpe til.

''Når du er gjest i en annen persons hus, sier du ikke hva du vil og ikke vil spise så sant du ikke er allergisk.''

Her ville jeg nok ikke gjort det. Men min mor ble oppriktig lei seg da hun etter flere år skjønte at ene svigeredatteren ikke liker fisk. Om sommeren fisker vi mye og har sikkert fiskt til middag nesten hver dag. Spurte meg om hun var en "slem" svigermor man ikke kunne snakke med stakkar. Går nok heller på blyghet og høflighet at svigerinnen min ikke har sagt noe. Synes min bror burde fortalt det. Vet ikke hvor mange ferier hun har levd på fisk.

For meg gjelder dette i formelle settinger. Og ved varm mat skal man ikke vente.

''Du starter ikke før alle andre.

Du forsyner deg ikke mer uten at du først er blitt nødet av vertskapet. ''

Tonen i brevet blir nærmest en parodi av snerpete snobb. Men svigermor har noen gode poeng synes jeg:

''Når du er gjest i en annen persons hus, sier du ikke hva du vil og ikke vil spise så sant du ikke er allergisk.

Du bemerker ikke at du ikke har nok mat.

Du starter ikke før alle andre.

Når du er gjest i et annet hjem blir du ikke liggende lenge i sengen når resten av husstanden står tidlig opp, du faller inn i husets normer.

Du må absolutt aldri fornærme familien du er i ferd med å bli en del av og definitivt ikke foran andre. Jeg går ut fra at du avskriver dette som en spøk, men på puben reagerte folk med sjokk, ikke latter.''

Taler ikke til den kommende svigerdatterens fordel at hun har sørget for å få e-posten spredd på internett.

mvh

Tonen i brevet blir nærmest en parodi av snerpete snobb. Men svigermor har noen gode poeng synes jeg:

''Når du er gjest i en annen persons hus, sier du ikke hva du vil og ikke vil spise så sant du ikke er allergisk.

Når du er gjest i et annet hjem blir du ikke liggende lenge i sengen når resten av husstanden står tidlig opp, du faller inn i husets normer.

Du må absolutt aldri fornærme familien du er i ferd med å bli en del av og definitivt ikke foran andre. Jeg går ut fra at du avskriver dette som en spøk, men på puben reagerte folk med sjokk, ikke latter.''

Taler ikke til den kommende svigerdatterens fordel at hun har sørget for å få e-posten spredd på internett.

mvh

''Taler ikke til den kommende svigerdatterens fordel at hun har sørget for å få e-posten spredd på internett. ''

Signerer.

Men tror du hun på noen måte kunne klart å komme inn i varmen egentlig? Hvis hun virkelig hadde prøvd.

''

Dorthe: Du får sende denne til laguna. ;)''

Hysj da! Du må da ikke vekke konflikten til live igjen ;-)

''Du må da ikke vekke konflikten til live igjen ;-)''

Eller det kan har motsatt effekt; laguna går i sjokk over artikkelen og priser seg lykkelig over en svigermor-in-spe som framstår som en gudegave sendt fra himmelen sammenlikna med den godeste fru Bourne ;)

Ser jeg nemlig for meg en renessanse av svigerdøtre med utsøkte manerer som ikke belemrer familien med tåpelige svakheter som f.eks diabetes siden de har investert tid i ladylike-skolering mens svigerforeldrene teller medgiften - et interessant scenario. Og håndskrevne takkekort etter visitter bidrar til å styrke disse uselviske svigerdøtrenes korrekte estetiske sans ;-)

Setter min lit til laguna som frihetsgudinne til bekjempelse av svigersslaveriet!

''Taler ikke til den kommende svigerdatterens fordel at hun har sørget for å få e-posten spredd på internett. ''

Signerer.

Men tror du hun på noen måte kunne klart å komme inn i varmen egentlig? Hvis hun virkelig hadde prøvd.

''Signerer. Men tror du hun på noen måte kunne klart å komme inn i varmen egentlig? Hvis hun virkelig hadde prøvd.'' Etter diverse år og bukking og skraping.

Personlig tviler jeg på at dette er en type ''varme'' jeg ville ønsket å komme inn i....

mvh

mvh

''Når du er gjest i en annen persons hus, sier du ikke hva du vil og ikke vil spise så sant du ikke er allergisk. ''

Ja, det bruker å være temmelig stor tilsutning til det her på dol, og i særdeleshet når det gjelder grønnsaker og fisk.

Men aspic/cabaret er det helt akseptabelt å ikke like, ja nærmest forventet at man har såpass finesse at man ikke liker det, og det selv om den skulle inneholde både grønnsaker og fisk ;-)

Annonse

Gjest Hulderen

mvh

Den kommende svigerdatteren har diabetes. Da er det ikke rart at hun sier i fra hva hun kan spise.

mvh

''Taler ikke til den kommende svigerdatterens fordel at hun har sørget for å få e-posten spredd på internett.''

Vel, sørget for å spre?: ''Den sjokkerte svigerdatteren, som jobber i helsevesenet i Storbritannia, sendte e-posten videre til et par venner, som igjen sendte den videre til noen av sine venner. Internett-ballen rullet og nå er e-posten lest av titusenvis av mennesker.''

Internett er en fantastisk kilde til utveksling av informasjon på godt og vondt, og dette er en påminning om at man ikke bør skrive / videresende ting som ikke tåler dagens lys, og derfor egner seg best ansikt til ansikt

Og ja, jeg er svigermor sjøl - på ingen måte perfekt - men praktiserer at de er voksne nok til å styre eget liv til tross for at jeg av og til tenker noe slik som "Hah, dere har ikke peiling, det & det & det & det er feil.."Og noen ganger slumper det til at jeg har rett, hehe. Andre ganger enes vi om å være uenige, sjøl om jeg selvfølgelig alltid har det avgjørende poenget ;-)

''Når du er gjest i en annen persons hus, sier du ikke hva du vil og ikke vil spise så sant du ikke er allergisk. ''

Ja, det bruker å være temmelig stor tilsutning til det her på dol, og i særdeleshet når det gjelder grønnsaker og fisk.

Men aspic/cabaret er det helt akseptabelt å ikke like, ja nærmest forventet at man har såpass finesse at man ikke liker det, og det selv om den skulle inneholde både grønnsaker og fisk ;-)

Dette handler ikke om hva du spiser eller ikke, men hva du sier.

Man må gjerne misslike og la være å spise fisk og grønnsaker, men det går an å holde kjeft om det mens man sitter ved bordet.

mvh

Jeg tror dette er et skikkelig erkebritisk kultur- og generasjonskræsj. (Sende et håndskrevet kort?)

Freddie har nok blitt tiltrukket av noe som er veldig annerledes enn de stive, kjedelige jentene moren hans anså som passende.

Men nå vil jeg tro forholdet går rett i rennestenen (min utsøkte oppdragelse forbyr meg å skrive "dass").

''Men aspic/cabaret er det helt akseptabelt å ikke like, ja nærmest forventet at man har såpass finesse at man ikke liker det''

Ja, aspic er helt "ut" å like. Ellers er det kult å like de rareste ting ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...