Gå til innhold

Søke råd eller bare fortelle hvordan en har det. DOL som offentlig dagbok.

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det har vært et økende antall innlegg hvor personer ikke søker råd, men kun forteller hvordan de har det.

DOL er først og fremst et nettsted hvor en søker råd fra andre brukere og fra fagfolk.

DOL er i utgangspunktet ikke tenkt som en offentlig dagbok hvor hvem som helst skal dele sine følelser med andre. Ofte tror jeg det vil være mer hensiktsmessig at en holder seg til den opprinnelige formen for dagbok som en oppbevarer i nattbordskuffen utigjengelig for andre.

Jeg ber derfor brukerne om i størrre grad å søke råd og veiledning her, og i mindre grad bruke dette forum som en offentlig dagbok.

Dette også fordi mye av "dagbokinnholdet" er svært destruktivt og lett fører andre disponerte inn i en tilsvarende destruktiv spiral.

Fortsetter under...

Jeg er enig i at noe av innholdet i noen innlegg kan bli destruktive. Men jeg er uenig i at man ikke skal få skrive om hvordan en har det her. Det er det jeg bruker DOL til! Men samtidig så søker jeg også råd med mine innlegg, selv om jeg ikke sier "vær så snill og gi meg et råd" hver gang. Noen ganger er det ting som er vanskelige å si, og jeg klarer ikke si ting rett ut, og noen leser mellom linjene og forstår hva jeg mener.

Jeg er enig i at noe av innholdet i noen innlegg kan bli destruktive. Men jeg er uenig i at man ikke skal få skrive om hvordan en har det her. Det er det jeg bruker DOL til! Men samtidig så søker jeg også råd med mine innlegg, selv om jeg ikke sier "vær så snill og gi meg et råd" hver gang. Noen ganger er det ting som er vanskelige å si, og jeg klarer ikke si ting rett ut, og noen leser mellom linjene og forstår hva jeg mener.

Det er langt fra snakk om et forbud.

Jeg ville kun advare mot en negativ trend jeg har observert de siste måneder. Enkelte bør være noe mer selvkritiske - spesielt med det mest destruktive innholdet.

Selv om lysten til å meddele seg offentlig kan være stor i øyeblikket, kan det i ettertid medføre vanskeligheter å vite at ens innerste kroker ligger blottet for hele verden.

Gjest (Anonymous)

Det der synes jeg var svært unødvendig og lite gjennomtenkt av deg å skrive. For noen passer det best å be direkte om råd, for andre hjelper det bedre bare å få luftet problemene med andre, og kansje få noen råd uten å spørre om det. At noen innlegg er svært destruktive er en ting, men det gir da enda større grunn til at en bør få luftet tankene. Det føles ofte bra å lese andres innlegg og finne ut at en ikke er alene. Hva slags psykiater er du egentlig? Du burde i hvert fall vite at noen ganger hjelper det å bare få ut tankene, dele dem med noen andre enn en ensom dagbok. Dette forumet er for folk som sliter, og det får oss ikke akkurat til å føle oss velkomne med slike innlegg, fra psykiateren selv.

Gjest svinging

Jeg ville kun advare mot en negativ trend jeg har observert de siste måneder. Enkelte bør være noe mer selvkritiske - spesielt med det mest destruktive innholdet.

Selv om lysten til å meddele seg offentlig kan være stor i øyeblikket, kan det i ettertid medføre vanskeligheter å vite at ens innerste kroker ligger blottet for hele verden.

Dette med at innleggene har vært destruktive har påvirket meg i ganske stor grad og jeg har flere ganger reagert her på dol på det. Da har bl.a. du svart med "ytringsfriheten" og at jeg fikk jo bare hoppe over de innleggene som var for drøye for meg. Nå gjelder tydeligvis en annen lov.

Mange av innleggene er jo dagboknotater som mange får respons på i form av varme ord og kozer og klemmer.... Jeg tror dette gjelder særlig unge mennesker som trenger en slik fotm for utprøving av tankene sine her på dol, før de kommer ut i RL. Og det har jeg tro på at kan være bra!

Jeg er lite fremme på kozefronten; til det føler jeg meg for gammel, samtidig som det nok også er litt av mitt problem. Men jeg har også hatt innlegg her på dol om dette. Det er vel bra å kunne debattere slik? Den gangen etterlyste flere av de som svarte hva din mening var, men du responderte ikke....

Derfor virker innlegget ditt i dag forvirrende på meg. Hva slags forum er dette egentlig? Hvor går grensene og hvem bestemmer det?

Gjest svinging

Dette med at innleggene har vært destruktive har påvirket meg i ganske stor grad og jeg har flere ganger reagert her på dol på det. Da har bl.a. du svart med "ytringsfriheten" og at jeg fikk jo bare hoppe over de innleggene som var for drøye for meg. Nå gjelder tydeligvis en annen lov.

Mange av innleggene er jo dagboknotater som mange får respons på i form av varme ord og kozer og klemmer.... Jeg tror dette gjelder særlig unge mennesker som trenger en slik fotm for utprøving av tankene sine her på dol, før de kommer ut i RL. Og det har jeg tro på at kan være bra!

Jeg er lite fremme på kozefronten; til det føler jeg meg for gammel, samtidig som det nok også er litt av mitt problem. Men jeg har også hatt innlegg her på dol om dette. Det er vel bra å kunne debattere slik? Den gangen etterlyste flere av de som svarte hva din mening var, men du responderte ikke....

Derfor virker innlegget ditt i dag forvirrende på meg. Hva slags forum er dette egentlig? Hvor går grensene og hvem bestemmer det?

Innleggene jeg viser til på overstående innlegg er skrevet ca. 10. september og handler om hvordan man oppfører seg som psyiatrisk pasient og om internett og selvdestruktivitet. Det kunne jo være av interessse?

Annonse

Jeg vil be om at en prøver å se nyansert på dette og ikke som et sort/hvitt.

Ytringsfriheten skal en ta vare på. Det er en vanskelig avveining mellom den enkeltes behov og nytte av å meddele tankene sine, og den skadevirkning det er har på andre.

Vi har regler for dette, og webmasters vurdering i øyeblikket er det som bestemmer hva som er tillatt og ikke tillatt.

Mitt første innlegg var en oppfordring til enkelte av brukerne om kanskje å være noe mer selvkritisk både hva gjelder innhold og hyppighet av innlegg hvor en kun meddeler seg om destruktive tanker.

Jeg ville foretrekke at brukerne er med i denne kritiske vurdering slik at webmaster i minst mulig grad trenger å slette innlegg.

Hva gjelder koozzze/trøsteinlegg, er det heller ikke et enten eller. Det er heller et spørsmål om mengde og hyppighet. Det er noe som heter et gode, det kan bli "for mye av det gode" og det finnes en "gylden middelvei".

Det samme gjelder for dikt.

Synes du har et godt poeng der.

Akkurat det med "grenseløshet" kan jo i noen tilfeller være en del av problemet. (Som f.eks. med tvangsspising, der dette kommer til uttrykk på flere plan, også sosialt.)

Og så har man det, som du sier, ikke så særlig ok etterpå. Når man har "vrengt" sjela si og ikke kan ta noe tilbake.

På den annen side blir man jo "kjent" og bruker dol som en slags selvhjelpsgruppe. Og det kan jo være positivt!

Vanskelig balansegang det der. Flott at sånne "advarsler" gis generelt og at deltakerne blir gitt både ansvar og tillit på den måten.

Mvh

Gjest svinging

Ytringsfriheten skal en ta vare på. Det er en vanskelig avveining mellom den enkeltes behov og nytte av å meddele tankene sine, og den skadevirkning det er har på andre.

Vi har regler for dette, og webmasters vurdering i øyeblikket er det som bestemmer hva som er tillatt og ikke tillatt.

Mitt første innlegg var en oppfordring til enkelte av brukerne om kanskje å være noe mer selvkritisk både hva gjelder innhold og hyppighet av innlegg hvor en kun meddeler seg om destruktive tanker.

Jeg ville foretrekke at brukerne er med i denne kritiske vurdering slik at webmaster i minst mulig grad trenger å slette innlegg.

Hva gjelder koozzze/trøsteinlegg, er det heller ikke et enten eller. Det er heller et spørsmål om mengde og hyppighet. Det er noe som heter et gode, det kan bli "for mye av det gode" og det finnes en "gylden middelvei".

Dette er jeg faktisk helt enig med deg i !!!

Støtter anonym sitt innlegg..

Dol blir av mange brukt som en selvhjelpsgruppe.. man møter andre mennesker som gjennkjenner det nettopp du sliter med.

Gjennom gjennkjenning, støtte, råd og en varm klem kan det være at man klarer å holde hodet over vannet enda en stund... Det er så mange som har fått hjelp gjennom dette forumet.. ...Mange er redd for å søke hjelp. Ved at andre deler sin erfaring kan det kanskje bli enklere for dem å ta det første steget..

Vi deler erfaringer.. ingenting kan da være bedre.

For de som reagerer på at en klem blir gitt.. vil jeg bare si at...

kanskje det er vel drøyt å kalle de som gir hverandre klemmer for umodne.. Det er faktisk ikke så vanskelig å forstå at av og til finner man ikke de rette ordene... eller ord i det hele tatt.. ord blir i enkelte situasjoner fattige..

Du svarer sjelden eller aldri på diverse destruktive og "tøffe" innlegg nils håvard men konsentrer deg hovedsaklig om det medisinske..

Du av alle burde vite at psykiatri er mer enn medisiner...

jeg er redd dette forumet kan bli litt vel "teknisk" etterhvert om du får det slik du vil.

dette innlegget var fint..

for som oftest er det et kaos av tanker.. og det da å forumlere det til et spørsmål tror jeg faktisk få..om noen..klarer.

destruktive innlegg.. ja.. når tankene forsvinner og lengselen etter å forsvinne..etter å dø begynner å spire å gro.... da er det vanskelig å ikke skrive destruktivt. jeg mener at disse innleggene er vel så viktige som de andre, men at man kanskje skulle merke dem i overskriften... slik at enkelte unngår å bli trigget.

å lette på trykket... skrive ned tanker følelser er så inderlig viktig for disse menneskene som har det vondt og som er så sårbare..

man er anonym når man skriver her...og å bli blottlagt, vel..man bestemmer jo selv hvor mye man ønsker å skrive.. det er et eller annet med å bli personlig uten å bli privat..

Annonse

å lette på trykket... skrive ned tanker følelser er så inderlig viktig for disse menneskene som har det vondt og som er så sårbare..

man er anonym når man skriver her...og å bli blottlagt, vel..man bestemmer jo selv hvor mye man ønsker å skrive.. det er et eller annet med å bli personlig uten å bli privat..

Dette ble uklart for meg. Her ble det endel formaninger fra NHD ang. hvordan forumet er ment å bruke. Litt av typen; på den ene siden....derimot på den andre siden.... ?

Det oppfordres til å være selvkritisk. Jeg tror mange av de som skriver her er selvkritiske nok i RL. De trenger neppe påminnelser på dette området.

Jeg tenker at det akkurat dette forumet trenger er helt klare rammer for hvordan det er tenkt brukt av brukerene. På bakgrunn av NHDS innledende innlegg fremstår forumet utydelig. For meg blir dette forvirrende.

Jeg skjønner ikke problemet med å dele dikt, klemmer, tanker og støtteærlæringer. Særlig positivt er det å lese når man gir konstruktive tilbakemeldinger til hverandre. De trenger ikke være kozete hele tiden, men brukerene her trenger kanskje en smule mer støtte på ting enn andre?

Når det er sagt vil jeg understreke at konkrete destruktive innlegg av typen: Nå sitter jeg og skjærer osv. selvsagt ikke er heldig. Der mener jeg det er riktig å fjerne disse, med den standardhenvisning webmaster gir.

Jeg er fersk bruker av psyk.forumet er på DOL. Jeg ønsker å bruke det i fremtiden. På meg virker det som dette forumet nærmest er i en identitetskrise der det er viktig å avklare rammene for bruken. Da vil det også bli tryggere å skrive her.

Vennlig hilsen

Theos.

Dette ble uklart for meg. Her ble det endel formaninger fra NHD ang. hvordan forumet er ment å bruke. Litt av typen; på den ene siden....derimot på den andre siden.... ?

Det oppfordres til å være selvkritisk. Jeg tror mange av de som skriver her er selvkritiske nok i RL. De trenger neppe påminnelser på dette området.

Jeg tenker at det akkurat dette forumet trenger er helt klare rammer for hvordan det er tenkt brukt av brukerene. På bakgrunn av NHDS innledende innlegg fremstår forumet utydelig. For meg blir dette forvirrende.

Jeg skjønner ikke problemet med å dele dikt, klemmer, tanker og støtteærlæringer. Særlig positivt er det å lese når man gir konstruktive tilbakemeldinger til hverandre. De trenger ikke være kozete hele tiden, men brukerene her trenger kanskje en smule mer støtte på ting enn andre?

Når det er sagt vil jeg understreke at konkrete destruktive innlegg av typen: Nå sitter jeg og skjærer osv. selvsagt ikke er heldig. Der mener jeg det er riktig å fjerne disse, med den standardhenvisning webmaster gir.

Jeg er fersk bruker av psyk.forumet er på DOL. Jeg ønsker å bruke det i fremtiden. På meg virker det som dette forumet nærmest er i en identitetskrise der det er viktig å avklare rammene for bruken. Da vil det også bli tryggere å skrive her.

Vennlig hilsen

Theos.

Jeg kan skjønne ditt spørsmål siden du er ny her.

Jeg har fulgt forumet siden det ble opprettet. Jeg følger derfor med de forskjellige strømninger som skjer her.

Visse ting må tas opp med jevne eller ujevne mellomrom.

Jeg mener å ha merket en økning av relativt destruktive innlegg den siste tiden. Ikke bare er inneholder innleggene mange destruktive tanker, de inneholder også klare meldinger om at behandling/endring/råd er uønsket. En har det jævlig, en ønsker ingen endring, behandling er uaktuelt og en ønsker ingen råd.

Når slike trender oppstår, må jeg innimellom oppfordre til at en tenker seg noe mer om både hva gjelder innleggets innhold, hyppigheten av slike innlegg fra samme person og om en på sikt alltid er tjent med å blotte sjelen sin usensurert og impulspreget på nettet.

En annen formaning jeg innimellom kommer med, er ønsket om at en legger litt arbeid i overskriftene.

Gjest abraxas

Jeg er faktisk enig med NHD, jeg. Det kommer en mengde klage/trøste-innlegg her, der de som har mange "venner" på forumet får uendelig masse støtte, mens de som har mer ukjente, ikke får særlig respons på innleggene sine.

Jeg synes også slike "dagboksinnlegg" lett kan gjøre brukere engstelige. De som svarer på innleggene lurer kanskje på om de ikke trøstet/hjalp bra nok, siden det kommer liknende innlegg gang på gang. Det kan vel hende at det blir en slags sekundærgevinst (eller hva det nå heter) i å skrive slike innlegg, "så lenge jeg skriver at jeg har det vondt hele tiden, får jeg masse oppmerksomhet og trøst."

(En ting til: Jeg veit hvordan det er å ha det jævlig - believe you me!)

Jeg kan skjønne ditt spørsmål siden du er ny her.

Jeg har fulgt forumet siden det ble opprettet. Jeg følger derfor med de forskjellige strømninger som skjer her.

Visse ting må tas opp med jevne eller ujevne mellomrom.

Jeg mener å ha merket en økning av relativt destruktive innlegg den siste tiden. Ikke bare er inneholder innleggene mange destruktive tanker, de inneholder også klare meldinger om at behandling/endring/råd er uønsket. En har det jævlig, en ønsker ingen endring, behandling er uaktuelt og en ønsker ingen råd.

Når slike trender oppstår, må jeg innimellom oppfordre til at en tenker seg noe mer om både hva gjelder innleggets innhold, hyppigheten av slike innlegg fra samme person og om en på sikt alltid er tjent med å blotte sjelen sin usensurert og impulspreget på nettet.

En annen formaning jeg innimellom kommer med, er ønsket om at en legger litt arbeid i overskriftene.

Dette ble avklarende og tydelig NHD. Mange takk.

Selv om jeg tidvis støtter opp under en del av disse negative innleggene du snakker om her, er jeg i prinsippet enig med deg. En del innlegg her hører nok mer hjemme i dagbok, og en del burde vel strengt tatt vært på Meldinger.

Problemet er jo at det er mange mennesker som kanskje ikke tør ytre seg andre steder enn her - hva skal man gjøre for at de ikke skal falle helt utenfor?

Det er jo faktisk slik at dette forumet er en livbøye for mange mennesker...og ser et helt klart problem mht. hva som kan hende i de enkeltes liv om livbøyen forsvinner.

Noen ideer om konkrete tiltak her, NHD?

MVH

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...