Gå til innhold

Sur vaskemaskin

Anbefalte innlegg

Jeg fikk også det tipset her inne - i alle fall fikseres lukta i såkalt "mekanisk treningstøy", men jeg har en følelse av at det er grunnen til at det raskt lukter av mine to favorittbukser også. Skyllemiddel er egentlig noe tull altså!

''Jeg fikk også det tipset her inne - i alle fall fikseres lukta i såkalt "mekanisk treningstøy"''

Hehe - selv jeg som sjelden trener (og ikke eier slike plagg) humrer litt - tipper du mener teknisk treningstøy?

Fortsetter under...

''Jeg fikk også det tipset her inne - i alle fall fikseres lukta i såkalt "mekanisk treningstøy"''

Hehe - selv jeg som sjelden trener (og ikke eier slike plagg) humrer litt - tipper du mener teknisk treningstøy?

''Hehe - selv jeg som sjelden trener (og ikke eier slike plagg) humrer litt - tipper du mener teknisk treningstøy?''

*hahahahahahaha* Jepp. ;o)

Vanligvis bruker Lillemus Keiserens Nye Treningstøy, men det er det selvsagt ingen som forteller henne! ;-)

Med vennlig hilsen

Vanligvis bruker Lillemus Keiserens Nye Treningstøy, men det er det selvsagt ingen som forteller henne! ;-)

Med vennlig hilsen

''Vanligvis bruker Lillemus Keiserens Nye Treningstøy, men det er det selvsagt ingen som forteller henne! ;-)''

Det er praktisk skal jeg si deg - da slipper jeg å vaske svett treningstøy etterpå! ;o)

Gjest Shira :o)

Som du sier merker jeg det spesielt på mørke plagg. Mannen klager stadig vekk over at det lukter surt av de svarte og mørke t-skjortene. og mørke, litt tykkere gensere til vinterbruk. Jeg merker ikke det samme og jeg bruker mest lyse klær.

Samme her, sambo som merker det, han har mørke klær, jeg har mest lyse.

Jeg fikk også det tipset her inne - i alle fall fikseres lukta i såkalt "mekanisk treningstøy", men jeg har en følelse av at det er grunnen til at det raskt lukter av mine to favorittbukser også. Skyllemiddel er egentlig noe tull altså!

Sambo sine t-skjorter (jobb) er i noe sånn teknisk stoff greier. Da skal jeg kutte alt skyllemiddel på den type vask!

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1309603785' post='4608264]

Nå har jeg prøvd med eddik, men skal ha sitronsaft i bakhodet.

Så får jeg heller kaste klærene, men det rare er at jeg har kjent sur lukt, vasket dem på nytt, luktet rent, så surt igjen ved senere anledning. Er derfor jeg mistenker at vaskemaskinen har sur lukt i seg.

Jeg får prøve meg litt frem.

Jeg tror de lukter mest surt når de blir litt fuktig. Slik at du kanskje ikke kjenner noe før du har hatt de på deg en stund. Men eddik er gull når det gjelder å fjerne lukt :)

Jeg tror de surlukta kommer mer frem når klærne blir våte. Prøv eddik i skyllevannet.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1309599238' post='4608227]

Da skal jeg sjekke om jeg har eddik i skapet. Takker og bukker! :o)

Hei,

Vaskepulver er akalisk, og oppløser visstnok ikke alltid "svette-komponenter". Da trenger man noe slikt som eddik, som bryter disse ned. Man kan også bruke sitronsyre, men jeg :tror: det er litt hardere på tøyet, og at det er derfor man vanligvis bruker eddik.

Med vennlig hilsen

Hei,

Vaskepulver er akalisk, og oppløser visstnok ikke alltid "svette-komponenter". Da trenger man noe slikt som eddik, som bryter disse ned. Man kan også bruke sitronsyre, men jeg :tror: det er litt hardere på tøyet, og at det er derfor man vanligvis bruker eddik.

Med vennlig hilsen

''Vaskepulver er akalisk, og oppløser visstnok ikke alltid "svette-komponenter". Da trenger man noe slikt som eddik, som bryter disse ned.''

Da skal jeg prøve en runde med eddikvann før jeg kasserer buksene mine. :o)

Jeg tror de lukter mest surt når de blir litt fuktig. Slik at du kanskje ikke kjenner noe før du har hatt de på deg en stund. Men eddik er gull når det gjelder å fjerne lukt :)

Ja, det kan stemme med fukt. For det er når de er våte etter å att klærene har vært på en stund.

Jeg har vasket med eddik nå, hatt en kokvask etterpå, så nå håper jeg at ting blir gullende rent! Kommer også til å teste uten skyllemiddel på disse klærene, for det er kun noen typer klær nemlig, ikke mine klær som er lyse og lettere i stoffet. I hovedsak tykke joggeklær og sånne tekniske greier.

Hei,

Med vennlig hilsen

Da skal jeg vaske opp igjen klærene jeg og ha litt eddik.

Alt hva man lærer! :o)

Annonse

Gjest sitronsaft

[quote name=Shira :o)' timestamp='1309603785' post='4608264]

Nå har jeg prøvd med eddik, men skal ha sitronsaft i bakhodet.

Så får jeg heller kaste klærene, men det rare er at jeg har kjent sur lukt, vasket dem på nytt, luktet rent, så surt igjen ved senere anledning. Er derfor jeg mistenker at vaskemaskinen har sur lukt i seg.

Jeg får prøve meg litt frem.

Nei, den sure lukta sitter i fibrene. Så det er ikke vaskemaskina. Spesiellt er det akryl som kan holde på lukta. Og da er det kroppsvarmen som får den ut av dvalen.

De som driver med vintage-klær har lang erfaring i akkurat den biten, og bruker ofte sitronsaft til å få bort lukten.

Nei, den sure lukta sitter i fibrene. Så det er ikke vaskemaskina. Spesiellt er det akryl som kan holde på lukta. Og da er det kroppsvarmen som får den ut av dvalen.

De som driver med vintage-klær har lang erfaring i akkurat den biten, og bruker ofte sitronsaft til å få bort lukten.

Ja, jeg har funnet ut det, samt at flere sier at skyllemiddel kan være med å fiksere lukten. Jeg skal teste sitronsaft, så tusen takk for tipset. :o) Det er sånn gul flaske fra dagligvaren sant?

Disse t-skjortene er nok akryl, de holder svært fint på fasongen, men sambo skal slippe å gå i klær som lukter. ;o)

Når jeg tenker meg om så er det en joggedress til guttungen som også ble slik, den er også noe annet enn bomull, sikkert akryl det også.

Vet du hva som gjør det? Annet enn da at skyllemiddel kan forsterke det? Klærene har nok ligget litt i vaskemaskina, men aldri lenge, men det skal kanskje ikke så mye til?

Onsdag1365380628

Visse typer fleece og syntetiske plagg, typisk treningstøy, blir lett surlukt av. Og som du sier, man kjenner lukta komme når klærne er hatt på en stund.

Jeg endte opp med å kaste flere plagg, jeg syntes lukta hang i nesen, jeg vasket nøye og hengte opp straks de var ferdige, men lukta var der. I kombinasjon med skyllemidler var det enda verre.

Det er ihvertfall ikke maskinen din det er feil med. Ha en fortsatt fin dag!

Visse typer fleece og syntetiske plagg, typisk treningstøy, blir lett surlukt av. Og som du sier, man kjenner lukta komme når klærne er hatt på en stund.

Jeg endte opp med å kaste flere plagg, jeg syntes lukta hang i nesen, jeg vasket nøye og hengte opp straks de var ferdige, men lukta var der. I kombinasjon med skyllemidler var det enda verre.

Det er ihvertfall ikke maskinen din det er feil med. Ha en fortsatt fin dag!

Lukta henger seg i nesen ja. I går synes jeg at jeg kjente den når jeg la meg, men det var kun i nesen for plaggene som er sure er 2 etg ned. ;o)

Greitt at maskina er i orden, for jeg har ikke lyst på bruke penger på ny, har så mye annet jeg heller vil ha, he he.

Ha en fin dag du også! :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...