Gå til innhold

Monstervepser invaderer landet!

Anbefalte innlegg

Gjest fra halden

http://www.ha-halden.no/nyheter/article5658934.ece

''Er du redd for veps? Da har du grunn til å bli skremt: Denne uka ble nemlig den svært sjeldne og giftige monstervepsen geithams funnet ved Iddefjorden.

– Den stikker noe forferdelig.Den har mer gift enn en vanlig veps. Hvis man blir stukket, kan man dø. Også hvis man ikke er allergisk. ''

Nå må grensekontrollen bli bedre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366817-monstervepser-invaderer-landet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest grublendeikveld

oi. rart at ikke myndighetene er på trappen nå med oppfordring om å ta en vaksine som kan forhindre at du dør hvis du blir stukket. for det er jo myye bedre å ta en vaksine som en ikke vet noe særlig om, enn å bli en del av statistikken som dør....

tzatziki1365380058

oi. rart at ikke myndighetene er på trappen nå med oppfordring om å ta en vaksine som kan forhindre at du dør hvis du blir stukket. for det er jo myye bedre å ta en vaksine som en ikke vet noe særlig om, enn å bli en del av statistikken som dør....

''for det er jo myye bedre å ta en vaksine som en ikke vet noe særlig om, enn å bli en del av statistikken som dør''

Ja, det vil jeg si er ganske opplagt!

Gjest Liker_ikke_veps

Det finnes ikke en enkel vaksine mot veps. Sønnen min er veldig allergisk og har gjenomgått et vasineringsprogram. Dette går over 5 år, hvor du blir stukket gjentatte ganger i disse årene. Til og begynne med flere ganger i uken, så bli hyppigheten langsomt trappet ned, før du må stikkes hver 6 uke i flere år. Behandlingen er ingen garanti for at du blir frisk. Noen blir bedre, andre ikke i det hele tatt. Dette er veldig kostbart og blir bare gitt til de som risikerer å dø av et stikk og som har påvist alvorlige reaksjoner på vepsestikk. Det året sønnen min ble satt på programmet var det kun 4 i hele landet som fikk dette.

Annonse

Gjest Liker_ikke_veps

Det finnes ikke en enkel vaksine mot veps. Sønnen min er veldig allergisk og har gjenomgått et vasineringsprogram. Dette går over 5 år, hvor du blir stukket gjentatte ganger i disse årene. Til og begynne med flere ganger i uken, så bli hyppigheten langsomt trappet ned, før du må stikkes hver 6 uke i flere år. Behandlingen er ingen garanti for at du blir frisk. Noen blir bedre, andre ikke i det hele tatt. Dette er veldig kostbart og blir bare gitt til de som risikerer å dø av et stikk og som har påvist alvorlige reaksjoner på vepsestikk. Det året sønnen min ble satt på programmet var det kun 4 i hele landet som fikk dette.

Det står i VG at denne vepsen som er utryddet i Norge har vært i Sverige hele tiden. Den krysser altså ikke grensa? Snodig veps!

Nei det er ikke så snodig, det er jo ikke helt likt klima i Sverige som i Norge. Det samme gjelder flere andre dyrearter, feks noen fugler vet jeg.

ShitDiddelyDo

Nei det er ikke så snodig, det er jo ikke helt likt klima i Sverige som i Norge. Det samme gjelder flere andre dyrearter, feks noen fugler vet jeg.

Men da må det ekstremt små variasjoner i klima til før vepsen ikke takler det? Det er jo ikke de helt store forskjellene på Norge og Sverige.

Dette er sikkert bare en skapning som snuste litt for mye på svenskenes mjød under midtsommernattsfesten for noen dager siden, og som tok en blund i en harrybil fra Halden. Før han visste ordet av det hadde han krysse grensa ulovlig.

Men da må det ekstremt små variasjoner i klima til før vepsen ikke takler det? Det er jo ikke de helt store forskjellene på Norge og Sverige.

Dette er sikkert bare en skapning som snuste litt for mye på svenskenes mjød under midtsommernattsfesten for noen dager siden, og som tok en blund i en harrybil fra Halden. Før han visste ordet av det hadde han krysse grensa ulovlig.

Det som gjelder for enkelte fugleslag i alle fall, er at de finnes i Sverige samt i grensetraktene og lavlandet nærmest Sverige. Gjennomsnittlig ligger vel Norge noe høyere og nærmere nord enn sverige, selv om det overlapper.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...