Gå til innhold

Generalforsamling midt i ferien?? Er det lov??

Anbefalte innlegg

Gjest dette liker jeg dårlig

Jeg var hjemom nå midt i ferien min og så at sameiet jeg bor i har innkalt til ekstraordinær generalforsamling om få dager. De har riktignok sendt varselet innenfor det som kreves av tid, og har klart å samle nok underskrifter (det kreves 20 prosent av sameierne, men vi er ikke så veldig mange), men både brevet og møtet kommer jo midt i ferien. Det var tilfeldig at jeg i det hele tatt var hjemom.

Det gjelder noe de mener haster veldig, reparasjoner som vil føre til en vesentlig husleieøkning, som er stor nok fra før. Det er to ulike alternativer da, en som vil være dyrere på kort sikt og en dyrere på lang sikt. Det vil derfor få ulike utslag på husleien, som jo gjelder alle.

Poenget er: Har de virkelig lov til å innkalle til et slikt møte midt i ferien? Veldig mange er bortreist nå og vil ikke kunne møte, veldig mange har antakelig ikke fått brevet engang. Utifra papirene ser jeg at de visste om reparasjonsbehovet allerede i slutten av mai. De kunne altså innkalt før ferien hvis det hadde hastet sånn.

Fortsetter under...

Haha, jeg tror ikke det er det som er problemet. Problemet er vel mer at man ikke har anledning til å møte opp og at viktige beslutninger da tas uten at en selv er tilstede.

Ja selvsagt, det er jo det som er problemet.

Annonse

Hei,

Så lenge nok folk møter opp til at generalforsamlingen er beslutningsdyktig, så er den beslutningsdyktig.

Med vennlig hilsen

Hvor mange må det være for at den er beslutningsdyktig da? Er det ikke bare noen ganske få?

Dessuten, er ikke det mulig å forlange at de utsetter møtet?

Hvor mange må det være for at den er beslutningsdyktig da? Er det ikke bare noen ganske få?

Det avhenger jo av vedtektene, som du har skrevet under på.

Hva står det i dem?

Med vennlig hilsen

Dette reguleres av lov om eierseksjoner samt vedtekter i ditt sameie. Såvidt jeg kan se, så er det ingen bestemmelser i eierseksjonsloven som forhindrer at det innkalles til ekstraordinært sameiermøte midt i ferien (såfremt dette er gjort på korrekt måte), og det er heller ingen krav om at et bestemt antall sameiere møter opp.

Annonse

Styret kan fint innkalle til ekstraordinær generalforsamling når som helst. Spørsmålet er om det dukker opp nok beboere til at generalforsamlinga er beslutningsdyktig.

''Spørsmålet er om det dukker opp nok beboere til at generalforsamlinga er beslutningsdyktig.''

Såvidt jeg har forstått, så er det ingen krav om antall fremmøtte for at sameiermøtet skal være beslutningsdyktig?

Såfremt det ikke står noe bestemt om dette i sameiets vedtekter, så er det ikke krav om at et visst antall skal møte opp for at sameiermøtet skal være beslutningsdyktig.

Jeg har lest svarene under.

Men er det noen som er enig med meg i at dette i alle fall er nokså dårlig folkeskikk? Det er jo ganske urettferdig mot alle de som er på ferie og ikke får vært med og bestemme.

Jeg har lest svarene under.

Men er det noen som er enig med meg i at dette i alle fall er nokså dårlig folkeskikk? Det er jo ganske urettferdig mot alle de som er på ferie og ikke får vært med og bestemme.

Det er jo litt klossete, men det er nå en gang en ekstraordinær generalforsamling fordi de mener det er noe som haster veldig. De gjør nok ikke dette for å være jævlige da.

''Spørsmålet er om det dukker opp nok beboere til at generalforsamlinga er beslutningsdyktig.''

Såvidt jeg har forstått, så er det ingen krav om antall fremmøtte for at sameiermøtet skal være beslutningsdyktig?

Ikke i loven. Det er en vedtektssak.

Ikke i loven. Det er en vedtektssak.

''Ikke i loven. Det er en vedtektssak''

De sameiene jeg har hatt med å gjøre, har ikke hatt noen bestemmelse om dette i vedtektene. Vi avholdt flere årsmøter med kun styret tilstede (og var alltid usikre på hvordan vi skulle tolke det dårlig fremmøte t;-))

mariaflyfly

Slike ting står visst alltid spesifisert i vedtektene. Hos oss (borettslag) er det såvidt jeg husker ikke noen slik hindring. Hos kjæresten (sameie) må de ha 2/3 flertall f.eks når de har med å gjøre store økonomiske endringer eller vedtektendringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...