Gå til innhold

spise 1600 kalorier? Må jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Humma

Jeg er 162 høy og veier 76 kilo.

Målet er å komme i trivselsvekten på 65 kilo.

Fått anbefalt av vektklubben hos Grete Roede at jeg skal spise 1600 kalorier pr dag. Men jeg spiser ca 1000-1200.

Rett og slett fordi jeg trenger ikke mer, jeg blir mett på det.

Vil jeg fortsatt gå ned i vekt, eller må jeg liksom opp på 1600 for å klare det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366825-spise-1600-kalorier-m%C3%A5-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bella Dotte

Det er lettere å få i seg nok næringsstoffer om man spiser mer mat. Uansett vil du gå ned i vekt, hvis du spiser mindre enn du forbruker, og uansett vil det ta tid å gå ned i vekt, selv om du spiser veldig lite. Og om du ikke føler deg sulten nå, kan det tenkes du vil bli det om en stund på en sultekur, og da er det lett å "sprekke".

Gjest Humma

Føler ikke jeg fikk svar på spørsmålet.

Jeg spiser nemlig etter Libra metoden, og der teller man ikke kalorier, men veier maten.

Jeg bruker bare GR sin vektklubb side fordi det er gratis i motsetning til VG sin, men der operer de altså med kaloritelling.

Ifølge Libra sin måte så vil jeg gå ned i vekt ved å spise det jeg spiser nå (som ligger på 1200 kalorier), men altså "mangler" jeg 400 kalorier i forhold til Grete Roede sin måte.

Så vil jeg gå ned i vekt selv om jeg ikke spiser til 1600 kalorier? Er ikke 1600 det jeg MÅ holde meg til, dvs ikke over grensen, men det gjør ingenting om det er litt under grensen?

Bella Dotte

Føler ikke jeg fikk svar på spørsmålet.

Jeg spiser nemlig etter Libra metoden, og der teller man ikke kalorier, men veier maten.

Jeg bruker bare GR sin vektklubb side fordi det er gratis i motsetning til VG sin, men der operer de altså med kaloritelling.

Ifølge Libra sin måte så vil jeg gå ned i vekt ved å spise det jeg spiser nå (som ligger på 1200 kalorier), men altså "mangler" jeg 400 kalorier i forhold til Grete Roede sin måte.

Så vil jeg gå ned i vekt selv om jeg ikke spiser til 1600 kalorier? Er ikke 1600 det jeg MÅ holde meg til, dvs ikke over grensen, men det gjør ingenting om det er litt under grensen?

Jeg vet ikke mer om Libra-metoden enn det du fortalte meg nå.

Ja, du vil gå ned i vekt om du ligger på 1200 kalorier om dagen.

1600 eller 1800 eller 2000 kalorier blir ikke anbefalt fordi det er mer effektivt på kort sikt, men fordi det på lengre sikt er lettere å holde seg der, ha overskudd til å trene, humør, helse.

ShitDiddelyDo

1000-1200 for en på 76 kilo høres lite ut. Du vil med et sånt inntak ganske sikkert gå ned i vekt i starten, men det er lite sannsynlig at du vil miste fett. Når du mister muskler vil også forbrenningen reduseres. En ond sirkel.

Det burde ikke være noe problem å spise 1600 kcal/dag. Fordel det på 5 måltider, og ha ca. 3 timer mellom hvert måltid. Det blir ganske lite per måltid.

Hvis du lå på 1000-12000 kcal før du begynte på GR, kan det forklare hvorfor du ikke har gått ned i vekt. Her ville jeg hørt på Roede.

Gjest Humma

1000-1200 for en på 76 kilo høres lite ut. Du vil med et sånt inntak ganske sikkert gå ned i vekt i starten, men det er lite sannsynlig at du vil miste fett. Når du mister muskler vil også forbrenningen reduseres. En ond sirkel.

Det burde ikke være noe problem å spise 1600 kcal/dag. Fordel det på 5 måltider, og ha ca. 3 timer mellom hvert måltid. Det blir ganske lite per måltid.

Hvis du lå på 1000-12000 kcal før du begynte på GR, kan det forklare hvorfor du ikke har gått ned i vekt. Her ville jeg hørt på Roede.

Skjønner ikke hvorfor det sees på så lite? Måten jeg spiser på følger Libra sin metode. som er å spise 5 måltider iløpet av dagen, hver 3dje time.

F.eks et måltid:

30 gram polarbrød

20 gram hvitost lett

litt smør

1.5 dl skummet melk.

agurk/paprika.

Middag idag var:

150 gr pølse

75 gr kokt ris

ketchup

løk

krydder

Annonse

ShitDiddelyDo

Skjønner ikke hvorfor det sees på så lite? Måten jeg spiser på følger Libra sin metode. som er å spise 5 måltider iløpet av dagen, hver 3dje time.

F.eks et måltid:

30 gram polarbrød

20 gram hvitost lett

litt smør

1.5 dl skummet melk.

agurk/paprika.

Middag idag var:

150 gr pølse

75 gr kokt ris

ketchup

løk

krydder

Jeg orker ikke gå inn i kaloritabeller og finne ut av hva de ulike matvarene inneholder av kalorier fra henholdsvis proteiner, fett og karbohydrater, men kroppen din har behov for et visst antall kalorier per dag. Behovet avhenger av flere ting, og din vekt er en av disse faktorene.

Får du i det mindre enn dette vil kroppen din bli stressa og begynne å lagre, og det den lagrer er fett. Samtidig mister den muskler. I og med at muskler veier mer enn fett vil altså fettprostenten gå opp - selv om vekta reduseres. I tillegg er muskler viktig for fettforbrenningen, så når du mister muskler vil forbrenninga reduseres. Dette er det siste du vil, selv om vekta skulle reduseres.

Mange som sliter med noen kilo for mye spiser nok ikke for mye, men for lite.

Gjest Humma

Jeg orker ikke gå inn i kaloritabeller og finne ut av hva de ulike matvarene inneholder av kalorier fra henholdsvis proteiner, fett og karbohydrater, men kroppen din har behov for et visst antall kalorier per dag. Behovet avhenger av flere ting, og din vekt er en av disse faktorene.

Får du i det mindre enn dette vil kroppen din bli stressa og begynne å lagre, og det den lagrer er fett. Samtidig mister den muskler. I og med at muskler veier mer enn fett vil altså fettprostenten gå opp - selv om vekta reduseres. I tillegg er muskler viktig for fettforbrenningen, så når du mister muskler vil forbrenninga reduseres. Dette er det siste du vil, selv om vekta skulle reduseres.

Mange som sliter med noen kilo for mye spiser nok ikke for mye, men for lite.

Hmm. Jeg holder meg til det jeg har lært på Libra. Fikk svaret på spørsmålet da, jeg vil gå ned i vekt hvis jeg spiser det jeg spiser nå.

ShitDiddelyDo

Hmm. Jeg holder meg til det jeg har lært på Libra. Fikk svaret på spørsmålet da, jeg vil gå ned i vekt hvis jeg spiser det jeg spiser nå.

Du får prøve deg fram. Fungerer det også, selv om det tar litt tid. Men husk at det er enkelt å ta av vekt. Det som er vanskelig(ere) er å ta av fett.

Gjest Humma

Det høres ut som du har problemer med spising. Dersom du spiser så lite står du i stor fare for å få for lite næringsstoffer. Det går et program på tv om dette. Hvor en superfeit møter en supertynn. Begge spiser feil.

Nei, jeg spiser ikke feil. Dere får sjekke opp Libra kostholdet hvis dere tror det. Alt handler ikke om antall kalorier.

Annonse

Nei, jeg spiser ikke feil. Dere får sjekke opp Libra kostholdet hvis dere tror det. Alt handler ikke om antall kalorier.

Jo mindre du spiser, jo mer venner kroppen seg til mindre mat. Du ødelegger forbrenningen. Det burde være bedre å finne det punktet der du kan spise mest mulig og sunnest mat, men likevel gå ned. Libra og VG vektklubb, setter et lavt kaloritak for at du skal kunne gå ned et kilo i uka, og de kan tjene mest mulig penger. Hva som skjer etterpå driter de i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...