Gå til innhold

Redde inneplanter i ferien

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Hva gjør man mhp vanning?

Har vurdert å sette de store grønne plantene ut på verandaen, men om det da bli godvær blir de jo helt "stekt". Finnes det ikke ting man kan lage med en flaske opp ned eller noe sånt? Evt. stoffremse fra et fat?

Og hva med orkidéene??

Takknemlig for alle tips :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/366899-redde-inneplanter-i-ferien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Jeg trodde du skulle redde "implantatene" dine i ferien......... *ikke helt våken ennå* ;)

Jeg har pleid å fylle noen cm vann i badekaret og sette plantene oppi der slik at de trekker inn ønsket mengde vann fra bunnen av krukka.

''Jeg trodde du skulle redde "implantatene" dine i ferien......... *ikke helt våken ennå* ;)''

LOL - det nærmeste jeg har implantater må vel være tannfyllinger, og har ikke tenkt å gjøre noe med dem akkurat nå.

''Jeg har pleid å fylle noen cm vann i badekaret og sette plantene oppi der slik at de trekker inn ønsket mengde vann fra bunnen av krukka.

''

Det er jo ikke alle planter som tåler å stå i vann, og lys bør de også ha, så er i tvil om denne metoden. Dog er den antakelig bedre enn tre uker sol uten vann.

Gjest Elextra

Skal du være lenge borte? Min erfaring er at en uke går greit, om man setter plantene vekk fra solvarme vinduer. Og orkideer trenger vel knapt vann?

''Skal du være lenge borte? Min erfaring er at en uke går greit, om man setter plantene vekk fra solvarme vinduer. Og orkideer trenger vel knapt vann?

''

Tre uker borte, ja.

Min erfaring er at orkideer trenger mer enn ørlite vann, i hvertfall når de blomstrer, som de gjør nå. Men tror vel egentlig de overlever også uten vann en stund, men det kan ta tid før de "våkner" igjen etterpå.

Onsdag1365380628

''Skal du være lenge borte? Min erfaring er at en uke går greit, om man setter plantene vekk fra solvarme vinduer. Og orkideer trenger vel knapt vann?

''

Tre uker borte, ja.

Min erfaring er at orkideer trenger mer enn ørlite vann, i hvertfall når de blomstrer, som de gjør nå. Men tror vel egentlig de overlever også uten vann en stund, men det kan ta tid før de "våkner" igjen etterpå.

Tre uker er jo litt tid det ja. Vet ikke om jeg ville satt dem i vann i badekaret. Jeg tror personlig mine planter ikke ville likt å stått i vann på dagesvis. Eller ukesvis. Det går an å sette fulle brusflasker (med vann i selvsagt) oppned i jorden. Vannet vil gradvis trekke ned. Egner seg kanskje best for større potter.

Annonse

Gjest Elextra

Tre uker er jo litt tid det ja. Vet ikke om jeg ville satt dem i vann i badekaret. Jeg tror personlig mine planter ikke ville likt å stått i vann på dagesvis. Eller ukesvis. Det går an å sette fulle brusflasker (med vann i selvsagt) oppned i jorden. Vannet vil gradvis trekke ned. Egner seg kanskje best for større potter.

Har noen slike store potter og kunne forsøke med store flasker. Skjønner ikke helt at ikke vannet ville renne ned ganske fort, men kanskje gjør det ikke det.

Onsdag1365380628

Har noen slike store potter og kunne forsøke med store flasker. Skjønner ikke helt at ikke vannet ville renne ned ganske fort, men kanskje gjør det ikke det.

Du bør nok vanne blomsten slik at jorda er litt sånn tett og mettet med vann før du stikker flasken nedi. Er det tørt som sahara nedi vil jeg tro at vannet renner ut ja. Du må nesten ta en prøve før du reiser.

Jeg trodde du skulle redde "implantatene" dine i ferien......... *ikke helt våken ennå* ;)

Jeg har pleid å fylle noen cm vann i badekaret og sette plantene oppi der slik at de trekker inn ønsket mengde vann fra bunnen av krukka.

...og jeg trodde (det første sekundet) at plantene var engstelige i ferien ;-)

Gjest togli

''Jeg trodde du skulle redde "implantatene" dine i ferien......... *ikke helt våken ennå* ;)''

LOL - det nærmeste jeg har implantater må vel være tannfyllinger, og har ikke tenkt å gjøre noe med dem akkurat nå.

''Jeg har pleid å fylle noen cm vann i badekaret og sette plantene oppi der slik at de trekker inn ønsket mengde vann fra bunnen av krukka.

''

Det er jo ikke alle planter som tåler å stå i vann, og lys bør de også ha, så er i tvil om denne metoden. Dog er den antakelig bedre enn tre uker sol uten vann.

Jeg eier ikke grønne fingre, så igrunnen er det dumt å følge mine råd - men plantene mine har iallefall overlevd på den måten før ;)

"Spør mora di" er vel mitt beste råd!

Jeg trodde først det var snakk om redsel hos inneplantene ;-) Lurte nesten på om Elextra hadde hivd seg på en slags fen shui-variant eller noe ;-)

Annonse

Gjest Elextra

Jeg trodde først det var snakk om redsel hos inneplantene ;-) Lurte nesten på om Elextra hadde hivd seg på en slags fen shui-variant eller noe ;-)

''Jeg trodde først det var snakk om redsel hos inneplantene ;-) Lurte nesten på om Elextra hadde hivd seg på en slags fen shui-variant eller noe ''

LOL, ja, jeg så ikke den før noen kommenterte det her.

Men har ikke morsan noen tips da?? Har siste året gått til innkjøp av noen store og ganske dyre inneplanter, som jeg gjerne vil skal overleve de nærmeste ukene.

''Jeg trodde først det var snakk om redsel hos inneplantene ;-) ''

Jeg også :-)

''Jeg trodde først det var snakk om redsel hos inneplantene ;-) Lurte nesten på om Elextra hadde hivd seg på en slags fen shui-variant eller noe ''

LOL, ja, jeg så ikke den før noen kommenterte det her.

Men har ikke morsan noen tips da?? Har siste året gått til innkjøp av noen store og ganske dyre inneplanter, som jeg gjerne vil skal overleve de nærmeste ukene.

Inneplantene er Finns jobb! :-)

Hos oss har vi klart å få dem til å overleve 2 uker uten vanning, tror kanskje de fleste også har klart 3 uker, men da ser de gjerne lit pjusk ut. Så trikset er å ha planter som klarer seg selv, eventuelt med minimal vannehjelp fra familie.

Eneste unntaket er et bonsai-tre, og det tar vi med oss på ferie! ;-)

(Dvs hvis vi reiser til utlandet, plasserer vi det hos noen kjente, slik at de skal slippe å gå innom oss to ganger i uka og vanne det helsikes treet).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...