Gå til innhold

Redde inneplanter i ferien

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Har du ingen naboer som kan vanne dem 1-2 ganger i uka?

Nå har vi omtrent ikke inneplanter lenger, men da vi hadde det, pleide vi å få en nabo til å komme og vanne dersom vi skulle være borte lenger enn en uke om sommeren.

Vi har alarm i huset og ønsker ikke å overlate ansvaret for huset til hverken naboer eller familie i ferien. Mye innbrudd der jeg bor...

Fortsetter under...

Gjest togli

''Jeg trodde du skulle redde "implantatene" dine i ferien......... *ikke helt våken ennå* ;)''

Jeg trodde først det var snakk om redsel hos inneplantene ;-) Lurte nesten på om Elextra hadde hivd seg på en slags fen shui-variant eller noe ;-)

Hehe, godt det ikke bare var jeg som leste feil her ;)

..og nå når jeg åpna tråden din (hadde glemt hva den handla om), så trodde jeg du var bekymra for høreimplantatene mine i ferien :P

Jeg hadde satt dem på verandaen i ly under tak, det ser jo ut til å være ganske fuktig her for tida og så satt bøtter under med garn eller hyssing fra blomsten til bøtta. Det har funket for meg tidligere.

Jeg har en ildtopp på svalgangen som sikkert har stått der en mnd og pga fuktigheten har jeg ikke vannet den enda. Og den står under tak og har kun morgensol.

Gjest Elextra

Jeg hadde satt dem på verandaen i ly under tak, det ser jo ut til å være ganske fuktig her for tida og så satt bøtter under med garn eller hyssing fra blomsten til bøtta. Det har funket for meg tidligere.

Jeg har en ildtopp på svalgangen som sikkert har stått der en mnd og pga fuktigheten har jeg ikke vannet den enda. Og den står under tak og har kun morgensol.

Takk for tips - kanskje noe å prøve :-)

Gjest badekar og tomflasker

Jeg plasserer alle plantene mine i badekaret, setter korken i, og heller ca 5 cm vann i. Da holder det seg bra.

Vel og merke har jeg vindu på badet så de får lys.

Erfaringen har lært meg å først legge en plastsekk i bunnen av badekaret (klipper den opp) eller to ved siden av hverandre, fordi badekaret ellers blir veldig brunt. Men nå tar jeg bare plastsekkene vekk etterpå og badekaret er fortsatt nesten helt rent.

Når det gjelder de største plantene kan du dytte en brusflaske (hel eller halv liter) fylt med vann, opp-ned nedi jorden (altså uten kork, slik at jorden blir en kork). Da tar planten det vannet den trenger.

Sistnevnte gjør jeg også i verandakassene (da må jeg ha flere flasker bortetter).

Billig og enkelt, og virker fullstendig bra

Gjest Elextra

Jeg plasserer alle plantene mine i badekaret, setter korken i, og heller ca 5 cm vann i. Da holder det seg bra.

Vel og merke har jeg vindu på badet så de får lys.

Erfaringen har lært meg å først legge en plastsekk i bunnen av badekaret (klipper den opp) eller to ved siden av hverandre, fordi badekaret ellers blir veldig brunt. Men nå tar jeg bare plastsekkene vekk etterpå og badekaret er fortsatt nesten helt rent.

Når det gjelder de største plantene kan du dytte en brusflaske (hel eller halv liter) fylt med vann, opp-ned nedi jorden (altså uten kork, slik at jorden blir en kork). Da tar planten det vannet den trenger.

Sistnevnte gjør jeg også i verandakassene (da må jeg ha flere flasker bortetter).

Billig og enkelt, og virker fullstendig bra

takk for tips, tror jeg får prøve meg på brusflasketrikset, alt. terrassen, atter alt. begge deler :-)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...