Gå til innhold

Galdhøpiggen med barn

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Om barna har gode vinterstøvler som puster er det beste alternativet til fjellstøvler.

Jeg var selv mye i høyfjellet i ferier i oppveksten, men hadde ikke fjellstøvler før føttene mine var utvokst. Varierte vel mellom joggesko og gummistøvler. Synes det er noe stort tull at en ikke skal knne ha glede av fjellet uten fjellstøvler.

Fortsetter under...

Gjest Hulderen

For noe tull, man kan da ha mye glede av fjellet i ikke-perfekt fottøy også. De som er besteforeldre i dag (f.eks. mine) gikk masse i fjellet i gummistøvler i ungdommen.

For det første er det forskjell på å "gå i fjellet" og å bestige Galdhøgpiggen. For det andre så skriver jeg av erfaring. Som nevnt annet sted i tråden, så har jeg gått mye i fjellet som barn og ungdom med gummistøvler, så jeg vet hva det er.

I dag finnes det mye godt skotøy som gjør opplevelsen mye bedre. Hvorfor ikke benytte seg av det? Du kjøper kanskje ny bil, selv om dine besteforeldre klarte seg med gammel teknologi?

Gjest Elextra

For det første er det forskjell på å "gå i fjellet" og å bestige Galdhøgpiggen. For det andre så skriver jeg av erfaring. Som nevnt annet sted i tråden, så har jeg gått mye i fjellet som barn og ungdom med gummistøvler, så jeg vet hva det er.

I dag finnes det mye godt skotøy som gjør opplevelsen mye bedre. Hvorfor ikke benytte seg av det? Du kjøper kanskje ny bil, selv om dine besteforeldre klarte seg med gammel teknologi?

Selvfølgelig er det bedre med fjellstøvler, men det er tull å si at man må ha slike for å ha glede av å gå Galdhøpiggen.

Ja - jeg så de kostet en god del ja :(

Blir vel jeg og mannen som kommer til å ha sekker og ikke sønnen min.

HM - får tenke litt på hva vi skal gjøre

Hvis det ikke er veldig vått, så tipper jeg det går fint med joggesko ev. goretex vintersko. Jeg vet jo ikke hvor langt det er dere skal gå da, men viktig å forebygge gnagsår og ev. gå inn nye sko.

Gjest Hulderen

Hvis det ikke er veldig vått, så tipper jeg det går fint med joggesko ev. goretex vintersko. Jeg vet jo ikke hvor langt det er dere skal gå da, men viktig å forebygge gnagsår og ev. gå inn nye sko.

Det står jo i tittelen hvor langt de skal: bestige Galdhøpiggen. Det er Ingen liten tur for en niåring. Turen fra Juvasshytta til Galdhøpiggen står beskrevet her: http://www.juvasshytta.no/generelt.htm

Annonse

Det står jo i tittelen hvor langt de skal: bestige Galdhøpiggen. Det er Ingen liten tur for en niåring. Turen fra Juvasshytta til Galdhøpiggen står beskrevet her: http://www.juvasshytta.no/generelt.htm

15 km, og tar 6-7 timer. Det er jo ikke såå langt. Men ser de skal over en bre, da er det sikkert smart med vintersko/goretex terrengsko/terrengjoggesko.

Gjest fjelltur i sommer

Jeg tok et lite googlesøk, og fant ut at fjellsko kan leies på Juvasshytta. Det er en bedre løsning enn joggesko (som de fraråder) og støvler.

Her ser du anbefaling om bekledning: http://www.juvasshytta.no/bekledning.htm

Se der ja - tusen takk :)

Da tror jeg vi går for det - og heller kjøper når han er litt mer utvokst i beina

Mannen min er en erfaren fjellvandrer, og har gått ruta dere tenker å gå flere ganger.

I følge han er det ikke tilrådelig å gå med joggesko. Gutten trenger skotøy med hard såle, og som er så og si vanntette. Turen over breen er våt, og med vanlige joggesko, vil han være gjennomvåt på null tid.

Men kanskje dere kan kjøpe fjellsko som etter turen kan brukes som vintersko? Jeg kjøpte meg akkurat nye fjellsko på G-sport på salg. Kanskje dere kan sjekke ut om det finnes dette tilbudet i deres nærområde også.

Gjest fjelltur i sommer

Mannen min er en erfaren fjellvandrer, og har gått ruta dere tenker å gå flere ganger.

I følge han er det ikke tilrådelig å gå med joggesko. Gutten trenger skotøy med hard såle, og som er så og si vanntette. Turen over breen er våt, og med vanlige joggesko, vil han være gjennomvåt på null tid.

Men kanskje dere kan kjøpe fjellsko som etter turen kan brukes som vintersko? Jeg kjøpte meg akkurat nye fjellsko på G-sport på salg. Kanskje dere kan sjekke ut om det finnes dette tilbudet i deres nærområde også.

Hei - og takk for svar og informasjon.

Jeg skal sjekke noen sportsforretninger i nærområdet i morgen - se hva de har, da rekker vi også å gå de inn før turen. Ellers fikk jeg også tips om at de leide ut fjellsko ved juvasshytta

Gjest gravide fjell

Jeg er visst litt trøtt. Trodde du mente i overskriften at Galhøpiggen er med barn. Forstilte meg, i min halvdøsende tilværelse, at kanksje forskerne har oppdaget et mindre fjell som henger sammen med det, eller noe som har sprengt seg fram aller noe....ja så fablet jeg videre, og så åpnet jeg innlegget ditt og leste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...