Gå til innhold

Er liv her nå.

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

''Det er ihvertfall påfallende at "det grisen sier" er veldig ulikt fra et språk til et annet, mens kua eller hunden sier omtrent det samme på alle språk. ;-)''

Grisen grynter, hester vrinsker, kuer møer, hunden bjeffer og katten mjauer:) På alle språk;)))

Beljur baula, hestar hneggja, kindur jarma, kettir mjalma og hundar gelta.

Fortsetter under...

• Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

18

• hidi, the scorpion

13

• morsan

9

• tonie

7

hidi, the scorpion

Jeg tror de fleste barn på 4 kan dette mye bedre enn oss, for de kan sangen. Og kua sier mø, og sauen sier bæ, og hesten sier prrrroooo og katten sier mjæææu og poltergeisten sier bø!

Og demoner inntar mennesker...

Jeg har aldri skremt mine barn hverken med nøkken eller troll, likevel husker min datter "nøkken"?

hidi, the scorpion

Barn lærer fra andre enn foreldrene også, men jeg tror ikke det er noen grunn til å holde nøkken skjult for barn. :)

''Barn lærer fra andre enn foreldrene også, men jeg tror ikke det er noen grunn til å holde nøkken skjult for barn. :)''

Hvorfor ikke? Min mor fortalte meg at vann var farlig, men vi undersøkte jo likevel bekken, men vi var forsiktige, fordi vi ikke ønsket at mamma skjønte at vi hadde vært i bekken! (Igjen!)

Min datter sa i dag, at hun var redd for nøkken i sin barndom. Jeg har aldri nevnt det for henne, me4n hun sa at de ofte var ved bekken etter skoletid, men langt unna det dypeste, fordi de så bobler der og trodde det var nøkken.... Da løp de hjem.

Alt jeg ikke vet som mor....? Er det skummelt eller godt for barna?

Annonse

ShitDiddelyDo

''Barn lærer fra andre enn foreldrene også, men jeg tror ikke det er noen grunn til å holde nøkken skjult for barn. :)''

Hvorfor ikke? Min mor fortalte meg at vann var farlig, men vi undersøkte jo likevel bekken, men vi var forsiktige, fordi vi ikke ønsket at mamma skjønte at vi hadde vært i bekken! (Igjen!)

Min datter sa i dag, at hun var redd for nøkken i sin barndom. Jeg har aldri nevnt det for henne, me4n hun sa at de ofte var ved bekken etter skoletid, men langt unna det dypeste, fordi de så bobler der og trodde det var nøkken.... Da løp de hjem.

Alt jeg ikke vet som mor....? Er det skummelt eller godt for barna?

Det er bra for barna å lære om norske folkeeventyr og sagn, selv om de kan være litt skumle.

Du må heller aldri se bort fra muligheten om at datteren din møtte på nøkken.

Du kan gjerne tulle med facebook, tlf og tv, men de som ikke vil bruke facebook er på linje med de som ikke ville snakke i tlf da den kom først for ikke å snakke om de som aldri ville se på tv og trodde at det var starten på verdens undergang....

Oisann! Nesten fristende å komme med et trebokstavers dol-svbar etterfulgt av spørsmålstegn.

hidi, the scorpion

Det er bra for barna å lære om norske folkeeventyr og sagn, selv om de kan være litt skumle.

Du må heller aldri se bort fra muligheten om at datteren din møtte på nøkken.

''Det er bra for barna å lære om norske folkeeventyr og sagn, selv om de kan være litt skumle.

Du må heller aldri se bort fra muligheten om at datteren din møtte på nøkken.''

Eventyr og sagn, bør alle barn høre!

Nøkken er tom på google;( Så klart min datter har sett det hele...;)

''Det er bra for barna å lære om norske folkeeventyr og sagn, selv om de kan være litt skumle.

''Eventyr og sagn, bør alle barn høre!''

Spesielt Asbjørnsen og Moes eventyr "Vesle-Per og Store-Per". Der kan barna lære mye god moral, f eks om hvordan man behandler moren sin. ;-)

http://runeberg.org/folkeven/133.html

ShitDiddelyDo

Under OL i 94 satt vi og så på åpningsfestivalen. Eller avslutningsfestivalen. Husker ikke. I hvert fall drev nøkken og dansa rundt der, og en kompis hang seg opp i at noen rundt bordet kalte det nøkken. Han påsto hardnakket at det ikke var nøkken, men en dykker! Han hadde aldri hørt om nøkken, og mente vi var helt på bærtur. Han var så sikker på at vi kødda at han skulle vedde og alt. :)

Annonse

Du kan gjerne tulle med facebook, tlf og tv, men de som ikke vil bruke facebook er på linje med de som ikke ville snakke i tlf da den kom først for ikke å snakke om de som aldri ville se på tv og trodde at det var starten på verdens undergang....

Jeg kunne vært litt enig i deler av det der, hvis FB hadde kommet _før_ telefonen...

TV er stort sett et enveis medium og kommer etter min mening i en litt annen kategori.

Gjest segunda

Jeg kunne vært litt enig i deler av det der, hvis FB hadde kommet _før_ telefonen...

TV er stort sett et enveis medium og kommer etter min mening i en litt annen kategori.

fb er sosial media. Jeg bruker den til å lese og bli informert om artikler som mange jeg kjenner skriver. Jeg forstår ikke poenget ditt med forskjellen om fb hadde kommet før tlf. Det var jo aldeles umulig.

fb er sosial media. Jeg bruker den til å lese og bli informert om artikler som mange jeg kjenner skriver. Jeg forstår ikke poenget ditt med forskjellen om fb hadde kommet før tlf. Det var jo aldeles umulig.

Det var denne påstanden jeg reagerte på:

''...de som ikke vil bruke facebook er på linje med de som ikke ville snakke i tlf da den kom''

Jeg er uenig i det - siden vi nå engang har telefon, e-post og diverse. Å ikke ville være på facebook nå, er etter min mening svært langt unna å ikke ville snakke i telefonen da den ble vanlig.

Jeg vet det ikke kunne kommet i omvendt rekkefølge, jeg mente bare at det hadde vært annerledes å "nekte" å bruke FB hvis dette hadde vært vårt eneste medium for direkte kommunikasjon.

Gjest segunda

Det var denne påstanden jeg reagerte på:

''...de som ikke vil bruke facebook er på linje med de som ikke ville snakke i tlf da den kom''

Jeg er uenig i det - siden vi nå engang har telefon, e-post og diverse. Å ikke ville være på facebook nå, er etter min mening svært langt unna å ikke ville snakke i telefonen da den ble vanlig.

Jeg vet det ikke kunne kommet i omvendt rekkefølge, jeg mente bare at det hadde vært annerledes å "nekte" å bruke FB hvis dette hadde vært vårt eneste medium for direkte kommunikasjon.

Den gangen tlf. kom hadde menneskene brukt andre kommunikajsonsmidler fra opprinnelsen. Det var mange som ble svært skeptiske til dette fenomenet. Det er det jeg sikter til. Hvorvidt vi har tlf. email osv. forandrer ikke på at fb er et sosialt media med andre funksjoner.

Selv har jeg ikke behov for mere enn en eller to tv-kanaler -bare slik at jeg kan se på noe annet enn sport- men jeg tror ikke alle er enig med meg;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...