Gå til innhold

Anbefalte innlegg

''- Mange av Frp-kommunene er små distriktskommuner med lite akademisk personell. Disse kommunene er det vanskelig å rekruttere til, og deler av problemet ligger nok der, sier Lien.

Senterpartiet gjør det jevnt over best, og partileder Liv Signe Navarsete er ikke enig i at det er vanskeligere å få til gode skoler på små steder.

- Det viktigste er å prioritere skole, og bruke ressurser for å gi et godt skoletilbud. Små kommuner gir dessuten ofte et mer oversiktlig bilde, sier hun.

Hun er ikke overrasket over at Sp gjør det bra i denne undersøkelsen.

- Andre blir kanskje overrasket, men Sp har alltid opptatt av hver enkelt kommune, og skole er en svært viktig del av kommunepolitikken, sier hun.

''

Kilde: http://www.dagbladet.no/2011/07/08/nyheter/kommuneborsen/skole/kommunevalg/frp/17221402/

Det er interessant at disse skal samarbeide med Høyre, som (i hvert fall påstår at de) er fokuserer på skoleresultater.

Frp har dog selvsagt enhver interesse i å få til dårlig skolegang, dessverre.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367057-frp-har-de-d%C3%A5rligste-skolekommunene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skolelyset

Igjen : jeg stemmer ikke Frp.

Men, jeg leser år etter år (SSB) at noen av norges mest veldrevne kommuner er Frp kommuner.

Så jeg har liksom tenkt at alt de driver med er ikke så hodeløst kansje ?

Vi er så heldige at vi bor i et demokrati. Det betyr at vi kan velge hvem som skal styre.

Jeg er ikke så redd for å la Frp få prøve seg noen år jeg.

Skulle de kjøre ting i grøfta, så vil de bare bli skiftet ut.

SÅ mye bedre er det ikke hos de som sitter idag heller.

Er skolene så bra idag altså ?

Sykehusene ? (jeg våknet til 54 mrd i gjeld på sykehusene våre, og et rop om at helseministeren må gå-igjen.)

Veiene våre ?

Gjest togli

Men, jeg leser år etter år (SSB) at noen av norges mest veldrevne kommuner er Frp kommuner.

Vi er så heldige at vi bor i et demokrati. Det betyr at vi kan velge hvem som skal styre.

Sykehusene ? (jeg våknet til 54 mrd i gjeld på sykehusene våre, og et rop om at helseministeren må gå-igjen.)

Veiene våre ?

Er noen av Norges mest veldrevne kommuner FRP-kommuner? Jeg har hørt det motsatte... Jeg jobba i en FRP-kommune der de snakka mye om dette.. Folk var misfornøyde pga at kommunen scorer veldig lavt på landsgjennomsnitt både mht økonomi (stor gjeld) og svært lavt utdanningsnivå (noe som visstnok er ganske typisk for FRP-kommuner).

De mest belånte kommunene er som regel også FRP-kommuner, og en annen av mine nabokommuner er nå svartelista fordi de er belånt til langt over pipa.

Min egen kommune kom først ovenpå økonomisk når vi ble kvitt FRP-ledelsen....

Gjest Skolelyset

Er noen av Norges mest veldrevne kommuner FRP-kommuner? Jeg har hørt det motsatte... Jeg jobba i en FRP-kommune der de snakka mye om dette.. Folk var misfornøyde pga at kommunen scorer veldig lavt på landsgjennomsnitt både mht økonomi (stor gjeld) og svært lavt utdanningsnivå (noe som visstnok er ganske typisk for FRP-kommuner).

De mest belånte kommunene er som regel også FRP-kommuner, og en annen av mine nabokommuner er nå svartelista fordi de er belånt til langt over pipa.

Jeg er enig i det du skriver, for vi har en Frp kommune her i nabolaget som har snart en av Norgens høyeste gjeld.

Men det hindrer ikke det faktum at Os har vært en veldreven kommune, i mage år.

Jeg skjønner bare ikke denne totale angsten for å la noen få prøve seg.

Det omtrent eneste partiet i Norge som ikke har hatt regjeringsmakt er Frp. Men du verden så godt alle vet hvordan Norge vil se ut dersom Frp kommer til makten.

Kan de ikke bare få prøve seg da ?

Går det til helvete, så blir de kasta, og kjeften stoppes på mange.

SV satt i opposisjon i mange år, og endelig fikk de prøve seg.

Helt smertefritt er det ikke i den leiren heller.

Friskt i minne da Kristin måtte lære seg å sitte i regjering.

Give and take er ikke like lett for mange partifeller der...heller.

Jeg sier det igjen; ER stausen i vårt land så umåtelig bra idag da ?

Men nei, Frp skal jeg ikke stemme på. MEN, jeg har full forståelse OG respekt for de som velger det partiet.

På samme måte som jeg respekterer de som stemmer på det partiet som tror de er SÅ mye mere intelligente enn andre.

Gjest togli

Jeg er enig i det du skriver, for vi har en Frp kommune her i nabolaget som har snart en av Norgens høyeste gjeld.

Det omtrent eneste partiet i Norge som ikke har hatt regjeringsmakt er Frp. Men du verden så godt alle vet hvordan Norge vil se ut dersom Frp kommer til makten.

Men nei, Frp skal jeg ikke stemme på. MEN, jeg har full forståelse OG respekt for de som velger det partiet.

På samme måte som jeg respekterer de som stemmer på det partiet som tror de er SÅ mye mere intelligente enn andre.

Skulle faktisk til å nevne Os kommune :)

Nå har jo FRP fått prøvd seg i bl.a. min kommune, og i mange andre kommuner - og vi ser jo hvordan det gikk... frister ikke med en gjentagelse for å si det sånn ;)

Problemet er jo at det er skummelt om de får for mye å si på Stortinget fordi dette vil ramme de svakeste i samfunnet... Ikke alle som har råd til å ta sjansen på det...

megler Smekk

''Er noen av Norges mest veldrevne kommuner FRP-kommuner?''

Vel, Frp kommuner kommer ikke spesielt dårlig ut i følge Statistisk sentralbyrås Levekårsindeks. Ap og SV-styrte kommuner kommer forøvrig dårligst ut.

1. KrF 4,79

2. Sp 4,97

3. Frp 5,09

4. H 5,23

5. V 5,72

6. Ap 5,93

7. SV 6,5

http://www.nettavisen.no/innenriks/article1289774.ece

''De mest belånte kommunene er som regel også FRP-kommuner, ''

Nåja, de røde bastionene Trondheim og Tromsø er gode eksempler på at sosialist-styrte kommuner også sliter med mye gjeld.

http://www.dagbladet.no/2009/11/01/nyheter/politikk/innenriks/kommuneokonomi/8809068/

Høyre-styrte kommuner har vel generelt best orden på økonomien.

Annonse

Veiene våre ?

En av de sanne tragediene i Norge er hvordan Frp har klart å få folk til å tro at det er så ille her, sammenlighet med andre land. Her er status:

Førsteplass i Human Development Index (UNDP, Sammenhengende 2001-2007, og igjen 2009 og 2010)

Verdens fredeligste land (Global Peace Index, 2007)

Verdens best fungerende land (Foreign Policy Magazine, 2009)

Og ikke glem, verdens beste land for pressefrihet (sammen med Island). (Reporters Without Borders, 2007)

Verdens beste land for mødre (Redd Barna, 2010)

====

Og vedr. Frp-kommuner:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7631093

Med vennlig hilsen

''Men du verden så godt alle vet hvordan Norge vil se ut dersom Frp kommer til makten.''

Selvsagt - man kan jo bare se utenlands hvordan det går i land som har "Fr-politikk".

Vi trenger ikke la dem ødelegge landet vårt også for å bevise det.

Med vennlig hilsen

Gjest Skolelyset

''Men du verden så godt alle vet hvordan Norge vil se ut dersom Frp kommer til makten.''

Selvsagt - man kan jo bare se utenlands hvordan det går i land som har "Fr-politikk".

Vi trenger ikke la dem ødelegge landet vårt også for å bevise det.

Med vennlig hilsen

Jeg er ikke like sikker som du, og synes de skal få prøve seg.

Det er ikke bare idioter som sitter i Frp heller.

Tar jeg mye feil hvis du er en SV mann som gjerne vil ut av NATO, og omtrent åpne alle landegrenser for fri flyt av mennesker ?

Vi er alle barn av regnbuen kansje...

Nå begynte du innlegget om skolepolitikk, så jeg hopper inn der igjen.

Idag, så er lærerne rimelig frustrerte over skolepolitikken og alle de reformene som er innført i årenes løp.

De er misfornøyde med lokale, regionale og deretter nasjonale prøver.

En lærer trenger ikke alt dette, for læreren vet når lille Ola ikke kan lese, eller skrive.

Jeg synes politikerne bør gå litt i seg selv, og heller lytte på hva lærerne bør gjøres i skolen.

Hva var så galt i den gamle skolen, med krav til elevene og respekt for lærerne ?

Jeg er ikke like sikker som du, og synes de skal få prøve seg.

Det er ikke bare idioter som sitter i Frp heller.

Tar jeg mye feil hvis du er en SV mann som gjerne vil ut av NATO, og omtrent åpne alle landegrenser for fri flyt av mennesker ?

Vi er alle barn av regnbuen kansje...

Nå begynte du innlegget om skolepolitikk, så jeg hopper inn der igjen.

Idag, så er lærerne rimelig frustrerte over skolepolitikken og alle de reformene som er innført i årenes løp.

De er misfornøyde med lokale, regionale og deretter nasjonale prøver.

En lærer trenger ikke alt dette, for læreren vet når lille Ola ikke kan lese, eller skrive.

Jeg synes politikerne bør gå litt i seg selv, og heller lytte på hva lærerne bør gjøres i skolen.

Hva var så galt i den gamle skolen, med krav til elevene og respekt for lærerne ?

Jeg er liberalistisk, med respekt for Menneskerettigheter og frihet. Jeg er nok mer "for åpnere grenser" enn de fleste, fordi jeg selv har flyttet mye, og ser at problemene med nasjonalisme over tid er langt større enn problemene med at folk flytter på seg.

Jeg har gått på elite-skole i utlandet, så jeg vet utmerket godt hvordan det fungerer i praksis. Norge har ikke råd til å produsere flere som "faller ut".

Med vennlig hilsen

Gjest Skolelyset

Jeg er liberalistisk, med respekt for Menneskerettigheter og frihet. Jeg er nok mer "for åpnere grenser" enn de fleste, fordi jeg selv har flyttet mye, og ser at problemene med nasjonalisme over tid er langt større enn problemene med at folk flytter på seg.

Jeg har gått på elite-skole i utlandet, så jeg vet utmerket godt hvordan det fungerer i praksis. Norge har ikke råd til å produsere flere som "faller ut".

Med vennlig hilsen

Det var kloke ord :-)

Det må jeg jammen si.

Ønsker deg en trivelig helg :-)

Det var kloke ord :-)

Det må jeg jammen si.

Ønsker deg en trivelig helg :-)

En trivelig helg til deg også.

Det er to hovedproblem med å la "Frp prøve seg":

1) Man kan ødelegge veldig mye av et godt fungerende system på 4 år.

2) Det vil, i all hovedsak, ramme de som har minst - de fattige, og de uten mange ressurser. Det vil jeg ikke være med på.

Jeg kritiserer gjerne den nåværende regjeringen for ikke å ha gjort nok for "de fattige", men løsningen er i hvert fall ikke å slippe løs noen som vil være mye verre.

Med vennlig hilsen, og god helg!

Gjest Skolelyset

Skulle faktisk til å nevne Os kommune :)

Nå har jo FRP fått prøvd seg i bl.a. min kommune, og i mange andre kommuner - og vi ser jo hvordan det gikk... frister ikke med en gjentagelse for å si det sånn ;)

Problemet er jo at det er skummelt om de får for mye å si på Stortinget fordi dette vil ramme de svakeste i samfunnet... Ikke alle som har råd til å ta sjansen på det...

Jeg deler ditt syn på dette togli.

MEN, jeg synes likevel de skal få prøve seg.

Får de det ikke til, så stoppers kjeften på mange for en stund.

SV satt i opposisjon i mange år, og jeg var passe lei av å høre hordan de "visste" hvordan landet skulle styres.

Den gangen håpte jeg de kom i posisjon til å styre. Og de gjorde de.

Kristin måtte etter en stund innrømme at det var lettere å sitte i opposisjon, enn å sitte i posisjon.

Den uttalelsen kom etter etter at hun ville boikotte noe varer fra Israel. Da var hun finansminister.

Denne gangen er det munnen på Siv jeg har lyst å stagnere.

For nå er det HUN som stiller på skjermen som en besserwisser hver gang hun har sjangsen.

La de prøve, for det går an å kaste de fortere enn svint om det skal vise seg at det ikke går.

Annonse

Gjest Skolelyset

En trivelig helg til deg også.

Det er to hovedproblem med å la "Frp prøve seg":

1) Man kan ødelegge veldig mye av et godt fungerende system på 4 år.

2) Det vil, i all hovedsak, ramme de som har minst - de fattige, og de uten mange ressurser. Det vil jeg ikke være med på.

Jeg kritiserer gjerne den nåværende regjeringen for ikke å ha gjort nok for "de fattige", men løsningen er i hvert fall ikke å slippe løs noen som vil være mye verre.

Med vennlig hilsen, og god helg!

Enig i det du skriver her, men jeg har så lyst å stoppe kjeften på et par FRP folk, og da helst etter at de har fått prøvd seg i praksis.

Frem til idag har de aldri hatt regjeringsmakt.

Og som sagt, så kan de kastes fortere enn svint.

Kabinettspørsmål er de jo kjent med fra før :-)

SV satt i opposisjon i mange år, og jeg var passe lei av å høre hordan de "visste" hvordan landet skulle styres.

Kristin måtte etter en stund innrømme at det var lettere å sitte i opposisjon, enn å sitte i posisjon.

Den uttalelsen kom etter etter at hun ville boikotte noe varer fra Israel. Da var hun finansminister.

For nå er det HUN som stiller på skjermen som en besserwisser hver gang hun har sjangsen.

La de prøve, for det går an å kaste de fortere enn svint om det skal vise seg at det ikke går.

Jeg forstår det - problemet er at svært mange av Frps velgere støtter dem "av prinsipp" - dvs. uansett hvor dårlig de gjør det, for det er jo alltid "noen andres feil".

Frps håndtering av diverse overgrepssaker ville "drept" de fleste partier, men flere analytikere bemerker at Frps velgere ikke lar seg affisere med slikt.

Denne artikkelen er interessant:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8474611.stm

Svært mange av Frps velgere er de som vil tape mest på Frp-politikk. Likevel støtter de dem.

Med vennlig hilsen

Gjest togli

Jo, du har kanskje rett i det... Kan være greit at de får sjansen til å bevise at de kan styre landet... Skulle bare ønske jeg var rikere, så hadde jeg sluppet å bekymre meg for privatøkonomien hvis de fikk overta styringa ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...