Gå til innhold

Overvektige møtes med fordommer og hån

Anbefalte innlegg

Jeg tror på at overvektige diskrimineres. Men jeg vet ikke om overvektige diskrimineres mer enn andre som kanskje skiller seg ut.

Jeg tror det er det som gir det økte fokuset på dem: At de skiller seg ut. At det er overvekt og ikke andre synlige, fysiske egenskaper som gir dem denne negative oppmerksomheten, vet jeg ikke om er tilfeldig eller ikke, men overvektige er mange, og derfor blir det mer fokus på dem enn andre.

Og her vil jeg gjette på at det er folkeskikk og menneskesyn som er det store problemet, noe jeg vil tro svært mange grupper får erfare, også overvektige.

''At de skiller seg ut. At det er overvekt og ikke andre synlige, fysiske egenskaper som gir dem denne negative oppmerksomheten, vet jeg ikke om er tilfeldig eller ikke, men overvektige er mange, og derfor blir det mer fokus på dem enn andre.

''

Jeg tror dette er en forenkling. Noe av hovedproblematikken rundt overvektige er at det i så stor grad er forbundet med fordømmelse av manglende karakterstyrke, grådighet, manglende evne til å utvise måtehold osv. Til syvende og sist koker det ned til at overvekt anses som noe den enkelte burde kunne unngå, og overvekten blir således bevis på at individet ikke gjør det vedkommende burde gjøre. Det at så mange frykter selv å bli overvektige, gjør det legitimt å fordømme overvekt, da dette kanskje bidrar til at en selv holder seg på den smale sti...

Overvektige er langt fra de eneste som diskrimineres, og kanskje heller ikke de som utsettes for den verste diskrimineringen. Men at fordømming og avstandstagen til overvektige stadig blir mer akseptabelt, tror jeg er et faktum.

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

9

• laban

9

• ShitDiddelyDo

9

• Dorthe

6

Mest aktive i denne tråden

''Jeg er sikker på at hadde du trent nok, dvs. hengt nok i ribbeveggen i gymtimene på skolen, så hadde du vært 1,70 i dag!''

Nja, da måtte hun ha hengt oppned helst,- ellers hadde det vel vært gorilla-armer hun hadde erhvervet seg ;-)

''Nja, da måtte hun ha hengt oppned helst,- ellers hadde det vel vært gorilla-armer hun hadde erhvervet seg ;-)''

Hmmm.... tror du ikke tyngdekraften kunne ha forårsaket litt benforlengelse også?

''At de skiller seg ut. At det er overvekt og ikke andre synlige, fysiske egenskaper som gir dem denne negative oppmerksomheten, vet jeg ikke om er tilfeldig eller ikke, men overvektige er mange, og derfor blir det mer fokus på dem enn andre.

''

Jeg tror dette er en forenkling. Noe av hovedproblematikken rundt overvektige er at det i så stor grad er forbundet med fordømmelse av manglende karakterstyrke, grådighet, manglende evne til å utvise måtehold osv. Til syvende og sist koker det ned til at overvekt anses som noe den enkelte burde kunne unngå, og overvekten blir således bevis på at individet ikke gjør det vedkommende burde gjøre. Det at så mange frykter selv å bli overvektige, gjør det legitimt å fordømme overvekt, da dette kanskje bidrar til at en selv holder seg på den smale sti...

Overvektige er langt fra de eneste som diskrimineres, og kanskje heller ikke de som utsettes for den verste diskrimineringen. Men at fordømming og avstandstagen til overvektige stadig blir mer akseptabelt, tror jeg er et faktum.

Enig - men det kom nok ikke som noen bombe. Godt formulert!

ShitDiddelyDo

''

''Overvektige er langt fra de eneste som diskrimineres, og kanskje heller ikke de som utsettes for den verste diskrimineringen. Men at fordømming og avstandstagen til overvektige stadig blir mer akseptabelt, tror jeg er et faktum.''

Jeg ville unngått ord som "fordømmelse", men at overvektige har en tøff tid tviler jeg ikke på. Fokuset på dem har vært enormt i noen år nå.

Men det går seg nok til når flertallet blir overvektige, og vi nærmer oss.

''Overvektige er langt fra de eneste som diskrimineres, og kanskje heller ikke de som utsettes for den verste diskrimineringen. Men at fordømming og avstandstagen til overvektige stadig blir mer akseptabelt, tror jeg er et faktum.''

Jeg ville unngått ord som "fordømmelse", men at overvektige har en tøff tid tviler jeg ikke på. Fokuset på dem har vært enormt i noen år nå.

Men det går seg nok til når flertallet blir overvektige, og vi nærmer oss.

Hvorfor mener du at fordømmelse ikke er det rette ordet?

ShitDiddelyDo

Hvorfor mener du at fordømmelse ikke er det rette ordet?

Fordi det er et fryktelig sterkt ord. Jeg tviler på at det er så mange som går rundt og fordømmer overvektige.

Jeg tror derimot det er mange som mener mange er skyld i overvekten selv, men det er det heller ingen tvil om at mange er. Det at jeg mener det vil derimot ikke si at jeg fordømmer dem, men det er nå engang et ubestridt faktum at vi spiser som tullinger og beveger oss lite - og det er vår skyld.

Annonse

* fnis *

Jeg er ikke høy og slank, nei. Rager vel over Lillemus og etpar til her, men ikke mer enn det.

(Hvorfor tror noen butikker at 34 og til nød 32 er den eneste bukselengden i verden? Det finnes faktisk folk som bruker 30 eller 36, og man kan ikke trene eller spise seg til en annen beinlengde.)

Men jeg rekker ned til bakken og de beina jeg har, feiler det ingenting. Så det går helt greit :-)

''Jeg er ikke høy og slank, nei. Rager vel over Lillemus og etpar til her, men ikke mer enn det.'

Pøh. Med dine 160 cm er du rene flaggstanga.

Jeg er sikker på at hadde du trent nok, dvs. hengt nok i ribbeveggen i gymtimene på skolen, så hadde du vært 1,70 i dag! (Jfr. diskusjonene om egen skyld tidligere i dag...*s*)

''Jeg er sikker på at hadde du trent nok, dvs. hengt nok i ribbeveggen i gymtimene på skolen, så hadde du vært 1,70 i dag! (Jfr. diskusjonene om egen skyld tidligere i dag...*s*)''

Da jeg var baby og min mor var på spebarnskontroll med meg nektet legen å tro at jeg var så liten og fikk min mor til å holde meg i føttene mens han selv dro meg i armene for å sjekke at jeg virkelig ikke var lengre... *hehe*

* fnis *

Jeg er ikke høy og slank, nei. Rager vel over Lillemus og etpar til her, men ikke mer enn det.

(Hvorfor tror noen butikker at 34 og til nød 32 er den eneste bukselengden i verden? Det finnes faktisk folk som bruker 30 eller 36, og man kan ikke trene eller spise seg til en annen beinlengde.)

Men jeg rekker ned til bakken og de beina jeg har, feiler det ingenting. Så det går helt greit :-)

Jeg bruker 36 i bukselengde og det er helt umulig å finne og jeg tviler ikke på at det er vanskelig med 30 heller. 28-36 er tydelig en svært ukurant størrelse.

Jeg bruker 36 i bukselengde og det er helt umulig å finne og jeg tviler ikke på at det er vanskelig med 30 heller. 28-36 er tydelig en svært ukurant størrelse.

''Jeg bruker 36 i bukselengde og det er helt umulig å finne og jeg tviler ikke på at det er vanskelig med 30 heller. 28-36 er tydelig en svært ukurant størrelse.''

Prøv å finne 29w 30l du...

''Jeg bruker 36 i bukselengde og det er helt umulig å finne og jeg tviler ikke på at det er vanskelig med 30 heller. 28-36 er tydelig en svært ukurant størrelse.''

Jeg regner med at det blir omtrent det samme. Synes de ser rart på meg og sier at det ikke finnes damebukser med 36 i bukselengde og vanlige bukser dvs ikke dongeri har jeg ikke hatt siden dongeribuksene kom.

''Nja, da måtte hun ha hengt oppned helst,- ellers hadde det vel vært gorilla-armer hun hadde erhvervet seg ;-)''

Hmmm.... tror du ikke tyngdekraften kunne ha forårsaket litt benforlengelse også?

'' tror du ikke tyngdekraften kunne ha forårsaket litt benforlengelse også?''

Joooo, i alle fall hvis hun hadde store/tunge føtter! :P

(begynner å få noen underlige bilder i hodet av laban - etter strekkbehandlingen....)

Annonse

Da må du kjøre mot Østersund via Åre, også stoppe på den jeansbutikken som ligger midt i ingenmannsland. DER har de absolutt alt av dongeristørrelser, en fantastisk butikk! (Nå har ikke jeg vært der på snart 7-8 år, så det kan ha blitt forandringer - men det får man jo ikke håpe!)

Da må du kjøre mot Østersund via Åre, også stoppe på den jeansbutikken som ligger midt i ingenmannsland. DER har de absolutt alt av dongeristørrelser, en fantastisk butikk! (Nå har ikke jeg vært der på snart 7-8 år, så det kan ha blitt forandringer - men det får man jo ikke håpe!)

*hehe* Skal prøve å huske det om jeg skal den veien en gang! :o) Inntil videre bruker jeg symaskina og legger opp.

*hehe* Skal prøve å huske det om jeg skal den veien en gang! :o) Inntil videre bruker jeg symaskina og legger opp.

Jeg husker bare hvor utrolig godt det var å få tak i bukser som passet hele veien - for når man legger opp får man jo ikke den fasongen på buksa som opprinnelig var. Morsomt, rett og slett. :-)

petter smart

'' Jeg synes jeg får dårligere service i butikker og andre steder. Jeg har opplevd at butikkpersonal har sagt «vi har ingenting til deg her», sier Linn Cicilie.''

Jeg er nok litt naiv, men er det virkelig noen butikker hvor en får høre sånt? Får de høre det når de kommer inn døra, eller når de spør om de har større størrelser?

Er det virkelig folk som ruller ned vinduet på bilen og roper " så tjukk du er ?

For noen år siden så gikk jeg opp ti kilo, Fra å være ganske tynn, var jeg nærmest overvektig. Folk sa ikke noe til meg da, men etterpå, når jeg var tilbake i normal vekt, så fikk jeg høre fra folk hvor bra jeg så ut. Og jeg fikk komplementer over at jeg hadde klart å gå ned i vekt. Litt sårt når jeg ikke var så opptatt av vekten min når jeg veide mer. Men jeg ser på jo på bildene fra den tiden, at jeg så ut som en liten rundt ball.

Jeg tror forøvrig at en kan kamuflere en del kilo ved å kle seg riktig. Jeg var på et farge og stilanalysekurs og fikk se mange eksempler på det.

men jeg tror nok desverre at mange er av den oppfatningen av at overvektige mangler selvdisiplin.

Ift butikker så tror jeg dette er et større problem for kvinner enn for menn. Jeg har aldri hørt om menn som har fått slike kommentarer i en butikk. Og mitt inntrykk er at de fleste som sier det selv er kvinner.

Gjest Tatjana

Ift butikker så tror jeg dette er et større problem for kvinner enn for menn. Jeg har aldri hørt om menn som har fått slike kommentarer i en butikk. Og mitt inntrykk er at de fleste som sier det selv er kvinner.

Jeg tror du har rett. "Kvinne er kvinne verst" sier man jo. Og det er helt utrolig hvor flinke enkelte kvinner kan være til å komme med små "stikk" til andre kvinner, gjerne lett kamuflert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...