Gå til innhold

Er jeg tykkere enn henne?

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Kaufmann

Det spørsmålet fikk jeg i dag, og det satte meg i en klemme. For jeg ser jo at hun er det, og jeg antar at det skiller rundt 20 kg mellom de to, men jeg ble litt satt ut. Det endte med at jeg mumlet noe om at de har veldig forskjellig kroppsfasong, så det var litt vanskelig å svare på, men. Bla, bla..

Burde jeg egentlig sagt sannheten? Var det er ærlig svar hun var ute etter tror dere, eller ville hun ha løgner? Reaksjonen på mumlesvaret var vansklig å tolke. Det så kanskje ut som jeg bekreftet det hun trodde, men jeg er ikke sikker. Kan også nevne at jeg kjenner henne godt, og har litt ymse erfaringer når det gjelder veldig direkte tale. Men hun spurte jo så direkte som det går an, og jeg føler meg litt som en feiging. Tenk om det var en slags bønn om hjelp til å gjøre noe med situasjonen. Det er snakk om rundt 40 kg overvekt, så hadde hun spurt meg "er jeg kraftig eller tykk" kunne jeg ikke sagt annet enn det siste. Hva burde jeg svart her?

Av diverse årsaker dropper jeg nicket i dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367095-er-jeg-tykkere-enn-henne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest spiseforstyrra_nok

Du burde latt være å svare, og være med på å kjempe mot kroppsfokuset som herjer så sterkt.

Et svar i retning "Slike ting prøver jeg å unnlate å ha oppmersomhet på, derfor vil jeg helst ikke svare deg på dette - for da må jeg jo faktisk begynne å fokusere på temaet."

Gjest Ms. Kaufmann

Du burde latt være å svare, og være med på å kjempe mot kroppsfokuset som herjer så sterkt.

Et svar i retning "Slike ting prøver jeg å unnlate å ha oppmersomhet på, derfor vil jeg helst ikke svare deg på dette - for da må jeg jo faktisk begynne å fokusere på temaet."

Men noen ganger er det jo sånn at folk selv ikke er klar over hvor mye de har lagt seg ut. Jeg har en annen venninne som var regelrett forbanna fordi ingen hadde gjort henne oppmerksom på at hun var blitt tykk. Det var ikke før hun så noen bilder fra en sammenkomst hun var på at det gikk opp for henne. Hun hadde trodd at hun bare var litt kraftig. Hun bebreider oss fortsatt for det...:)

Jeg hater å få slike spørsmål! Jeg skulle ønske folk kunne la være å spørre om ting man må ha diplomatbakgrunn for å vri seg ut av.

Gjest bare tull det der

Men noen ganger er det jo sånn at folk selv ikke er klar over hvor mye de har lagt seg ut. Jeg har en annen venninne som var regelrett forbanna fordi ingen hadde gjort henne oppmerksom på at hun var blitt tykk. Det var ikke før hun så noen bilder fra en sammenkomst hun var på at det gikk opp for henne. Hun hadde trodd at hun bare var litt kraftig. Hun bebreider oss fortsatt for det...:)

Jeg hater å få slike spørsmål! Jeg skulle ønske folk kunne la være å spørre om ting man må ha diplomatbakgrunn for å vri seg ut av.

Det er jo bare å lempe skyen over på andre. Bare forbasket tull at folk ikke ser det selv. Og de kjenner det jo på klærne!

Er selv overvektig, og kan dessverre ikke skylde på andre enn meg selv..nytter ikke å si at man ikke har sett det, nei..

Annonse

Gjest Støtt opp, ikke skap falske illusjoner

Så lenge det er henne selv som spør, som tar initiativet, synes jeg man kan svare ærlig.

40 kilo overvektig er jo et helseproblem, og hun trengte nok en bekreftelse på at hun er så stor som hun mistenker.

Hva er feil med å kalle en spade for en spade?

Jeg ville sikkert gjort som deg, mumlet noe om kroppsfasong osv. Det er jo tross alt ikke så lett å vurdere hvem som er tykkest av to personer, det kommer jo an på hvordan man måler, og om høyde og kroppsfasong kommer med i betraktningen.

Men hvis saken var åpenbar og den ene var _veldig_ mye tykkere enn den andre, så tror jeg faktisk jeg ville ha sagt sannheten. Når man spør et direkte spørsmål, så må man tåle et ærlig svar.

Gjest grublendeikveld

Det er jo bare å lempe skyen over på andre. Bare forbasket tull at folk ikke ser det selv. Og de kjenner det jo på klærne!

Er selv overvektig, og kan dessverre ikke skylde på andre enn meg selv..nytter ikke å si at man ikke har sett det, nei..

det stemmer ikke for alle. jeg måtte gå ned i vekt, fikk streng beskjed av legen. fikk sjokk da jeg så at jeg hadde 30 kg overvekt. visste at jeg var tjukk, men ikke såå tjukk. har klart å fjerne de 30 kg på ett år, med god hjelp av diett fra legen, men jeg var faktisk ikke klar over at det stod så galt til....ikke alle som går på vekta...

Annonse

Gjest togli

det stemmer ikke for alle. jeg måtte gå ned i vekt, fikk streng beskjed av legen. fikk sjokk da jeg så at jeg hadde 30 kg overvekt. visste at jeg var tjukk, men ikke såå tjukk. har klart å fjerne de 30 kg på ett år, med god hjelp av diett fra legen, men jeg var faktisk ikke klar over at det stod så galt til....ikke alle som går på vekta...

Men handler ikke det om at man ikke "vil" se det eller om at man velger å ls være å tenke på det fordi tanken er for "skummel"?

En av mine beste venninner er stor - hun bruker iallefall str- 56 i klær.. Hun synes det er pinlig å gå i butikker for de som er store, som om ikke alle ser at hun er stor? Det synes jeg er vanskelig å forstå :)

Gjest Hulderen

Å ta bort kropsfokus gjør det ikke sunnere å være overvektig. Selv om man kan godta utseendet, så vil man like fullt være utsatt for å kunne få Diabetes 2 og belastningsskader på knær, rygg og hofte. Det er usunt å være meget tykk. Så om et ærlig svar på et direkte spørsmål er det som skal til for å gi det lille puffet som motiverer til slanking, så vil det være dårlig vennskap å la være.

Gjest Linnea79

Det blir vel litt sånn som med de kvinnene som spør mannen sin om: "Ser jeg tykk ut i denne kjolen"? De er kanskje usikre og (tror de) vil ha et ærlig svar. Men likevel blir de skuffet og såret om mannen svarer ja.

Jeg synes du svarte veldig bra ved å verken bekrefte eller avkrefte spørsmålet til venninna di. Hvite løgner eller pynting på sannheten føles best for folk flest. Hadde du svart ærlig, hadde hun kanskje blitt svært såret innerst inne.Uansett hvor mye hun kanskje la opp til svaret selv. Og hvem vil vel såre vennen sin? Det er ikke din oppgave som venninne å påpeke hvorvidt hun er overvektig eller ei. Dette problemet får legen ta opp med henne.

Hun er mest sannsynlig fullt klar over at hun er overvektig. Men når alt kommer til alt er det viktigste at hun har det bra med seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...