Mandolaika Skrevet 10. juli 2011 Skrevet 10. juli 2011 Ok, jeg er ingen en mester på kjøkkenet, især ikke på kakefronten.... Skal lage en kake og skal da starte med eggedosis. Da skiller jeg eggehvite fra eggeplommer og pisker eggeplommene? Riktig? Hva gjør jeg med eggehvitten, kan jeg bruke den til noe? Kan man lage eggedosis ved å bruke både plommene og hvitten eller må man skille? I oppskriften er kaken laget i en firkantet form på 30x30 cm. Jeg har ikke en kakeform i den størrelsen, men jeg har en ildfast form som er 35x25. Kan den brukes? Det er en ildfast form i sånn klart glass fra Ikea og jeg har tenkt å legge bakepapir i bunnen. Jeg kan vel bruke denne til å steke kake i? Takker så mye for hjelpen! 0 Siter
Bookworm Skrevet 10. juli 2011 Skrevet 10. juli 2011 Hvis det står i oppskriften at du skal lage eggedosis, skal du IKKE skille eggene, men piske egg og sukker til eggedosis... 0 Siter
Mandolaika Skrevet 10. juli 2011 Forfatter Skrevet 10. juli 2011 Hvis det står i oppskriften at du skal lage eggedosis, skal du IKKE skille eggene, men piske egg og sukker til eggedosis... ''Hvis det står i oppskriften at du skal lage eggedosis, skal du IKKE skille eggene, men piske egg og sukker til eggedosis...'' Det står at man skal skille, og det er da jeg lurer på om det er eggeplommene eller eggehvitten jeg skal piske? Regner jo med at det er eggeplommene....(?) Kan jeg bruke hvitten til noe fornuftig? Har du svar på det med forma også? Pliiiis. :-) 0 Siter
Gjest baker harepus Skrevet 10. juli 2011 Skrevet 10. juli 2011 ''Hvis det står i oppskriften at du skal lage eggedosis, skal du IKKE skille eggene, men piske egg og sukker til eggedosis...'' Det står at man skal skille, og det er da jeg lurer på om det er eggeplommene eller eggehvitten jeg skal piske? Regner jo med at det er eggeplommene....(?) Kan jeg bruke hvitten til noe fornuftig? Har du svar på det med forma også? Pliiiis. :-) Står det egg og sukker piskes hvitt (eller noe sånt)? Da er det hviten du skal piske. Om du ikke har en firkantet form kan du bruke en rund kakeform. Har du ikke en selv kan du sikkert låne av naboen. :-) 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 10. juli 2011 Skrevet 10. juli 2011 Hva står i oppskriften tro? Ser du har fått forskjellige svar her angående hva og hvordan du skal piske egg til eggedosis. Hvis det står at du skal bruke x antall egg og piske til eggedosis, så blander du eggene med sukker og lager eggedosis. Noen gjør det litt mer tungvindt, å skiller eggene og pisker det ene først, men det er slettest ikke nødvendig for et godt resultat. Hvis du bare skal bruke eggeplomme, eller eggehvite står det vel i oppskriften? 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. juli 2011 Skrevet 11. juli 2011 ''Skal lage en kake og skal da starte med eggedosis. Da skiller jeg eggehvite fra eggeplommer og pisker eggeplommene? Riktig? Hva gjør jeg med eggehvitten, kan jeg bruke den til noe? Kan man lage eggedosis ved å bruke både plommene og hvitten eller må man skille?'' Med mindre det står i oppskriften at du skal skille eggene så skal du ikke gjøre det. Knekk eggene i en bolle, hiv oppi sukkeret og pisk til eggedosis. ''I oppskriften er kaken laget i en firkantet form på 30x30 cm. Jeg har ikke en kakeform i den størrelsen, men jeg har en ildfast form som er 35x25. Kan den brukes? Det er en ildfast form i sånn klart glass fra Ikea og jeg har tenkt å legge bakepapir i bunnen. Jeg kan vel bruke denne til å steke kake i?'' Nja... Det er nok forskjell på hvordan en kakeform og en ildfast form leder varme, men det er jo bare å prøve. ) 0 Siter
Gjest Hulderen Skrevet 11. juli 2011 Skrevet 11. juli 2011 For å lage eggedosis, så kan du piske hele eggene med sukker. Men da blir ikke eggedosisen så stiv. Siden den skal brukes i en kakeoppskrift, skal den sikkert være stiv. Da gjør du på denne måten: Skill hvite og plomme. Pisk bare hviten sammen med sukkeret. Når det er blitt ganske stivt, heller du tilbake plommene, og pisket forsiktig, og bare til du har fått en jevn gulfarge. 0 Siter
Gjest mormora Skrevet 11. juli 2011 Skrevet 11. juli 2011 ''Hvis det står i oppskriften at du skal lage eggedosis, skal du IKKE skille eggene, men piske egg og sukker til eggedosis...'' Det står at man skal skille, og det er da jeg lurer på om det er eggeplommene eller eggehvitten jeg skal piske? Regner jo med at det er eggeplommene....(?) Kan jeg bruke hvitten til noe fornuftig? Har du svar på det med forma også? Pliiiis. :-) Det er ikke lurt å bruke glassform til kake. Det skal helst være en tynn vanlig kakeform, ellers ledes varmen annerledes og kaken blir ikke som den skal. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Skrevet 15. juli 2011 ''Skal lage en kake og skal da starte med eggedosis. Da skiller jeg eggehvite fra eggeplommer og pisker eggeplommene? Riktig? Hva gjør jeg med eggehvitten, kan jeg bruke den til noe? Kan man lage eggedosis ved å bruke både plommene og hvitten eller må man skille?'' Med mindre det står i oppskriften at du skal skille eggene så skal du ikke gjøre det. Knekk eggene i en bolle, hiv oppi sukkeret og pisk til eggedosis. ''I oppskriften er kaken laget i en firkantet form på 30x30 cm. Jeg har ikke en kakeform i den størrelsen, men jeg har en ildfast form som er 35x25. Kan den brukes? Det er en ildfast form i sånn klart glass fra Ikea og jeg har tenkt å legge bakepapir i bunnen. Jeg kan vel bruke denne til å steke kake i?'' Nja... Det er nok forskjell på hvordan en kakeform og en ildfast form leder varme, men det er jo bare å prøve. ) Det står følgende i oppskriften-. "Separer eggeplommene fra eggehvite. Hell sukker i en bolle sammen med eggeplommene. Pisk dette i ca. 5 min. til du får en fin og fluffy eggedosis." Da er det jo kun eggeplommene jeg skal bruke. Kan jeg bruke hvitten til noe fornuftig? Takk for tipset ang. det med forma, skal få tak i en ordentlig kakeform jeg da. Vil ikke mislykkes med den ildfaste forma i glass. 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 15. juli 2011 Skrevet 15. juli 2011 Det står følgende i oppskriften-. "Separer eggeplommene fra eggehvite. Hell sukker i en bolle sammen med eggeplommene. Pisk dette i ca. 5 min. til du får en fin og fluffy eggedosis." Da er det jo kun eggeplommene jeg skal bruke. Kan jeg bruke hvitten til noe fornuftig? Takk for tipset ang. det med forma, skal få tak i en ordentlig kakeform jeg da. Vil ikke mislykkes med den ildfaste forma i glass. ''Kan jeg bruke hvitten til noe fornuftig?'' Den kan du lage deilig marengs av. 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. juli 2011 Skrevet 16. juli 2011 Det står følgende i oppskriften-. "Separer eggeplommene fra eggehvite. Hell sukker i en bolle sammen med eggeplommene. Pisk dette i ca. 5 min. til du får en fin og fluffy eggedosis." Da er det jo kun eggeplommene jeg skal bruke. Kan jeg bruke hvitten til noe fornuftig? Takk for tipset ang. det med forma, skal få tak i en ordentlig kakeform jeg da. Vil ikke mislykkes med den ildfaste forma i glass. Med eggehvitene kan du lage en deilig nøttebunn, der bruker man vel bare hvitene såvidt jeg husker. ) 0 Siter
Mandolaika Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Skrevet 17. juli 2011 Takker for alle svar. Det sto litt lengre ned i oppskriften hva man skulle bruke eggehvittene til, så den saken løste seg lett. Gikk også til innkjøp av en egen kakeform i riktig størrelse. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.