Gå til innhold

Fibromyalgi og årsaker

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Muligens fordi noen (ikke du og ikke alle, men noen) lett setter likhetstegn mellom at "dette er psykisk" og "dette blir du kvitt hvis du vil"?

Det står noe om "vondt i viljen" i et annet svar her - det er vel også en oppfatning noen har om alt som klassifiseres som psykisk?

Har man møtt en bestemt type fordom mot eller feiloppfatning av tilstanden man sliter med, mange nok ganger, er det vel forståelig at man forsøker å "forebygge" den litt.

Jeg husker da vi strevde med å få barn nr. to, at jeg var klar til å si en god del om årsaken hvis jeg dermed kunne slippe en ny runde med "råd" av typen "du tenker for mye på det, slapp av så ordner det seg". Uten sammenlikning forøvrig, men jeg kjenner igjen trangen til å presisere at "det ER faktisk noe GALT".

Jeg har hatt diagnosen depresjon og angst. Jeg vet mye om stigmatisering av psykiske lidelser, og det stikker at mine venninner med ME og fibromyalgi 'hevet' seg over meg fordi de hadde noe annet.

Jeg måtte og må slåss med mine egne fordommer pga. psykiske diagnoser hele tiden. Jeg ble forsøkt tvinget ut av arbeidsmarkedet og mange om ikke de fleste trodde at jeg hadde vondt i viljen den gangen, men likevel var det enklest å få meg på attføring som ingen visste hva skulle føre til og da var veien grei til uføretrygd. Norsk samfunn tar vare på de late (ja jeg er ironisk siden dette gjaldt meg selv).

Fortsetter under...

• Svar 294
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

24

• frosken

11

• Bookworm

11

• hidi, the scorpion

8

Gjest togli

Jeg har lang erfaring av hvor mye det fysiske og psykiske påvirker hverandre. Hva med prolaps f.eks.? Ryggsmerter har i høyeste grad mye med psyke å gjøre. Smerter i nakke og skuldre? Jeg kunne lagd en lang liste.

Det er sant... men som f.eks. Bookworm sier, så er det trasig om man bare gir syke piller mot depresjoner hvis det er andre ting som ligger til grunn for sykdommen..

[quote name=Shira :o)' timestamp='1310633236' post='4613409]

Slitenheten gir jo også plager eller tilleggsdiagnoser.

Vi må jo ha lover og regler, selvsagt, men det er en kamp for mange å finne veien til målet.

Nå er ikke dette bare NAV som skal ha "skyld", det sitter mange leger rundtom som ikke skriver gode nok erklæringer! Eller leverer dem alt for sent.

Jeg er litt opptatt av at den biten skal frem også, for det er sammensatt system, som det jo må være.

Så til sist, du er så god Angustia, for du skriver rett fra hjertet og virker som en utrolig god person. *skvisemoseklem*

''Slitenheten gir jo også plager eller tilleggsdiagnoser.

Vi må jo ha lover og regler, selvsagt, men det er en kamp for mange å finne veien til målet. Nå er ikke dette bare NAV som skal ha "skyld", det sitter mange leger rundtom som ikke skriver gode nok erklæringer! Eller leverer dem alt for sent.

Jeg er litt opptatt av at den biten skal frem også, for det er sammensatt system, som det jo må være.''

Signerer på alt du skriver her, det er veldig viktige poenger.

''Så til sist, du er så god Angustia, for du skriver rett fra hjertet og virker som en utrolig god person. *skvisemoseklem*''

Tusen takk, Shira, nå blei jeg rørt! *Knuskoser* tilbake til deg :-)

Jeg har hatt diagnosen depresjon og angst. Jeg vet mye om stigmatisering av psykiske lidelser, og det stikker at mine venninner med ME og fibromyalgi 'hevet' seg over meg fordi de hadde noe annet.

Jeg måtte og må slåss med mine egne fordommer pga. psykiske diagnoser hele tiden. Jeg ble forsøkt tvinget ut av arbeidsmarkedet og mange om ikke de fleste trodde at jeg hadde vondt i viljen den gangen, men likevel var det enklest å få meg på attføring som ingen visste hva skulle føre til og da var veien grei til uføretrygd. Norsk samfunn tar vare på de late (ja jeg er ironisk siden dette gjaldt meg selv).

Jeg vil bare si at "vi med FM" ikke er en homogen gruppe, og det betyr at selv om du har venninner som mener det er viktig å heve seg over psykiatriske diagnoser, så gjelder ikke dette alle - deriblant meg:-)

Gjest Har ME

Du har nok riktig i at de har depresjon og angst ofte som bidiagnoser, men de prøver å heve seg opp med den fysiske for å møte sine egne og andres fordommer mot det psykiske.

Jeg tror det er vanskelig å skille mellom fysisk og psykisk og synes det er en uting hvor opptatt man er av å rangere sykdommer.

Vel - jeg syns ikke det er vanskelig å skille mellom fysiske og psykiske symptomer...

Mine fysiske symptomer var vondt i lungene, slim i lungene, vondt i halsen/ørene. Smerter og stivhet/melkesyre i muskler av "ingenting" (og jeg var svært godt trent), svimmelhet, tretthet, smerter i leddene. Store synlige muskelkramper over hele kroppen til stadighet.

Lurer forresten på hvorfor du og andre er så opptatt av å tillegge ME og fibro pasienter psykiske lidelser? Jeg er enig i at man må være ganske sterk psykisk for ikke å bli litt deprimert om man har mange plager legene ikke finner ut av. Og over at livskvaliteten har blitt så mye verre. Men dette vil jo forsvinne fort når man blir bedre/frisk?

Selv hadde jeg bla en kronisk infeksjon som fastlegen ikke fant. Pga alle de fysiske symptomene mine godtok jeg ikke at lege og andre ville stemple det som "psykisk". Men jeg måtte gå privat og bruke masse penger for å finne ut hva som feilte meg. Med en gang jeg så mye som antydet ME for fastlegen hadde jeg fått "psykisk" stemplet i panna. Hun tror ikke på den diagnosen i det hele tatt. Ingen god følelse - det var som om jeg slett ikke ble trodd - som om jeg satt der og løy. Selv om jeg hadde vært til tre fysioterapeuter som sa de ikke kunne hjelpe - de hadde aldri sett muskler som oppførte seg på den måten.

Heldigvis hadde jeg altså psyke sterk nok til ikke å gi opp og økonomi bra nok til å betale for hjelp selv.

Annonse

Gjest segunda

Vel - jeg syns ikke det er vanskelig å skille mellom fysiske og psykiske symptomer...

Mine fysiske symptomer var vondt i lungene, slim i lungene, vondt i halsen/ørene. Smerter og stivhet/melkesyre i muskler av "ingenting" (og jeg var svært godt trent), svimmelhet, tretthet, smerter i leddene. Store synlige muskelkramper over hele kroppen til stadighet.

Lurer forresten på hvorfor du og andre er så opptatt av å tillegge ME og fibro pasienter psykiske lidelser? Jeg er enig i at man må være ganske sterk psykisk for ikke å bli litt deprimert om man har mange plager legene ikke finner ut av. Og over at livskvaliteten har blitt så mye verre. Men dette vil jo forsvinne fort når man blir bedre/frisk?

Selv hadde jeg bla en kronisk infeksjon som fastlegen ikke fant. Pga alle de fysiske symptomene mine godtok jeg ikke at lege og andre ville stemple det som "psykisk". Men jeg måtte gå privat og bruke masse penger for å finne ut hva som feilte meg. Med en gang jeg så mye som antydet ME for fastlegen hadde jeg fått "psykisk" stemplet i panna. Hun tror ikke på den diagnosen i det hele tatt. Ingen god følelse - det var som om jeg slett ikke ble trodd - som om jeg satt der og løy. Selv om jeg hadde vært til tre fysioterapeuter som sa de ikke kunne hjelpe - de hadde aldri sett muskler som oppførte seg på den måten.

Heldigvis hadde jeg altså psyke sterk nok til ikke å gi opp og økonomi bra nok til å betale for hjelp selv.

Hvor får du det fra at jeg er opptatt av å tillegge ME pasienter psykiske lidelser? Det er dette jeg reagerer på med ME syke, de mener hele tiden at noen tillegger dem noe som de ikke har, men andre har.

Kropp og psyke henger sammen uansett. Jeg vet mye om hvordan det er å være mistrodd i helsevesenet.

Gjest Har ME

Ja.. på tide de begynner å forske mer på denne sykdommen og på ME!

Det foregår mye forskning på ME? Bare les litt på nettet... Eller vil du helst fortsette å ha fordommene dine i fred? Du skriver at du er åpen - men fortsetter å svare full av fordommer...

Gjest Har ME

Hvor får du det fra at jeg er opptatt av å tillegge ME pasienter psykiske lidelser? Det er dette jeg reagerer på med ME syke, de mener hele tiden at noen tillegger dem noe som de ikke har, men andre har.

Kropp og psyke henger sammen uansett. Jeg vet mye om hvordan det er å være mistrodd i helsevesenet.

Det er jo du som i flere innlegg spør om hvorfor ME syke er så opptatt av å distansere seg fra psykisk syke?

Det er jo fordi det ikke ER en psykisk sykdom? Mer enn kreft er en psykisk sykdom. Man vil jo bli satt i den båsen man hører hjemme i sånn at man kan få riktig behandling - ikke sant?

Forutsett at diagnoen er satt etter riktige kriterier (Canada kriteriene er nevnt)

Gjest togli

Det foregår mye forskning på ME? Bare les litt på nettet... Eller vil du helst fortsette å ha fordommene dine i fred? Du skriver at du er åpen - men fortsetter å svare full av fordommer...

Hm...hadde egentlig ikke tenkt å svare mer i denne tråden siden den ble mer negativt ladet enn det som var min intensjon..

Uansett - du har ME, ja -og jeg vet utmerket godt at ME er en reell sykdom som er forferdelig. Har sett det med egne øyne. Poenget var å få fram at _noen_ tilfeller av ME kanskje ikke er det allikevel? Er det ikke bare bra for dere som virkelig har ME at disse tilfellene blir luket ut og får andre diagnoser?

Gjest Har ME

Hm...hadde egentlig ikke tenkt å svare mer i denne tråden siden den ble mer negativt ladet enn det som var min intensjon..

Uansett - du har ME, ja -og jeg vet utmerket godt at ME er en reell sykdom som er forferdelig. Har sett det med egne øyne. Poenget var å få fram at _noen_ tilfeller av ME kanskje ikke er det allikevel? Er det ikke bare bra for dere som virkelig har ME at disse tilfellene blir luket ut og får andre diagnoser?

jo - helt enig med deg i det du skriver her - men i svar til andre kommer det fremdeles fordommer fram.

Jeg mener jo at Me er en sekkediagnose og at vi/de egentlig feiler noe annet bare at fastlegene ikke tar nok/riktige prøver. Som oftest er det sammensatt, hos meg fant de jo "alt mulig" og da blir det for avansert for fastlegene... som muligens har vanskelig for å se ting i sammenheng.

Og antageligvis finnes det personer som har fått ME diagnose og kanskje enda vanligere - Fibro diagnose - som egentlig ikke har disse sykdommene. Derfor jeg henviser til Canada kriteriene hele tiden.

Jeg har ikke så greie på Fibro men føler en trang til å svare i tråden siden ME ble dratt inn på linje med Fibro.

jo - helt enig med deg i det du skriver her - men i svar til andre kommer det fremdeles fordommer fram.

Jeg mener jo at Me er en sekkediagnose og at vi/de egentlig feiler noe annet bare at fastlegene ikke tar nok/riktige prøver. Som oftest er det sammensatt, hos meg fant de jo "alt mulig" og da blir det for avansert for fastlegene... som muligens har vanskelig for å se ting i sammenheng.

Og antageligvis finnes det personer som har fått ME diagnose og kanskje enda vanligere - Fibro diagnose - som egentlig ikke har disse sykdommene. Derfor jeg henviser til Canada kriteriene hele tiden.

Jeg har ikke så greie på Fibro men føler en trang til å svare i tråden siden ME ble dratt inn på linje med Fibro.

''Og antageligvis finnes det personer som har fått ME-diagnose og kanskje enda vanligere - Fibro-diagnose - som egentlig ikke har disse sykdommene. ''

Akkurat det er du og togli veldig enige om ;-)

Gjest Har Me

''Og antageligvis finnes det personer som har fått ME-diagnose og kanskje enda vanligere - Fibro-diagnose - som egentlig ikke har disse sykdommene. ''

Jo etter hvert kommer det fram at hun aksepterer at noen faktisk HAR fibro/Me, men hadde ingen med greie på Fibro/Me svart så hadde ikke akkurat dette hovedinnlegget hjulpet på "myten" om disse sykdommene - sant?

litt dårlig formulert - ser den - er på vei ut døren...

Annonse

Gjest togli

Jeg stilte et spm basert på egne erfaringer, men fem tilfeller er jo absolutt ikke nok statistisk materiale ;)

Jeg mener så absolutt jeg ikke har fordommer mot verken FIB eller ME, da jeg selv har sett hva dette kan gjøre med mennesker. Det er mulig jeg har formulert meg kronglete eller at enkelte med FIB eller ME er ute med piggene med det samme noen stille spm de gjerne vil diskutere....

Hovepoenget mitt var at de fem jeg kjenner som fikk FIB i ung alder (dvs i begynnelsen av tredveåra) har disse felles kjennetegnene. Dette syntes jeg var påfallende merkelig og tenkte med en gang på noe psykisk. Det betyr selvsagt ikke at alle som får FIB i så ung alder får det av psykiske årsaker, men disse fem hadde tidlige "særtrekk" som jeg tenker kan ha vært psykisk betinget. Jeg kunne selvsagt latt være å ta det opp, men jeg er et nysgjerrig menneske som gjerne vil lære og erfare, så da blir det for dumt at man ikke skal våge seg på å spørre om ting man undrer seg over.

Og igjen - jeg VET at både FIB og ME er reelle sykdommer, og jeg tror heller ikke at de er psykisk betinget - men at det er fysiske tilstander i kroppen som fører til sykdommene.

MEN.. noen får nok disse diagnosene fordi legene ikke greier å finne andre årsaker, og i slike tilfeller kan det nok være endel psykiske faktorer som ligger bak.

Nå håper jeg da virkelig jeg blir forstått her ;)

Gjest alvende

Jo etter hvert kommer det fram at hun aksepterer at noen faktisk HAR fibro/Me, men hadde ingen med greie på Fibro/Me svart så hadde ikke akkurat dette hovedinnlegget hjulpet på "myten" om disse sykdommene - sant?

litt dårlig formulert - ser den - er på vei ut døren...

Hun har vel akseptert at FM er en reel sykdom. Det var det om (negative) personlighetsfaktorer kunne være grunn eller medvirkende til OM man fikk FM.

Hvilket ikke er tilfelle, og jeg håper det er oppklart nå. :-)

Gjest togli

Presis! *svett*

Heretter skal jeg virkelig sørge for at spørsmålene mine blir veid grundig opp og ned, for og imot - og med særdeles kraftige understrekinger - slik at ingen kan misforstå med vilje ;)

Hun har vel akseptert at FM er en reel sykdom. Det var det om (negative) personlighetsfaktorer kunne være grunn eller medvirkende til OM man fikk FM.

Hvilket ikke er tilfelle, og jeg håper det er oppklart nå. :-)

''Det var det om (negative) personlighetsfaktorer kunne være grunn eller medvirkende til OM man fikk FM.

Hvilket ikke er tilfelle, og jeg håper det er oppklart nå. :-)''

Så bastant som du er her, tror jeg ikke du har grunnlag for. Mennesker er ikke laget med et vanntett skille mellom kropp og psyke, og både måten vi tenker på og måten vi lever våre liv på vil kunne medvirke til utvikling av sykdom.

Problemed med denne "båssettingen" er ikke at vi ikke ønsker en psykisk diagnose fordi vi mener at det skal være mindre verdt enn en fysisk. Poenget er behandlingen! Hvis vi får en psykisk diagnose, får vi tilbud om antidepressiva og terapi - det hjelper ikke mot symptomene vi har (hvis vi ikke har depresjoner i tillegg)...

Hvis jeg hadde hatt en depresjon (som jeg også har hatt tidligere), så kan jeg gjerne ta imot behandling mot depresjon, bare det gjør meg bedre - men så lenge dette ikke hjelper, blir jeg frustrert over å bli kalt deprimenert og at noen påstår at sykdommen min sitter i hodet. Håper du skjønner forskjellen på dette...

'''Hvis vi får en psykisk diagnose, får vi tilbud om antidepressiva og terapi - det hjelper ikke mot symptomene vi har (hvis vi ikke har depresjoner i tillegg)...

Hvis jeg hadde hatt en depresjon (som jeg også har hatt tidligere), så kan jeg gjerne ta imot behandling mot depresjon, bare det gjør meg bedre - men så lenge dette ikke hjelper, blir jeg frustrert over å bli kalt deprimenert og at noen påstår at sykdommen min sitter i hodet. Håper du skjønner forskjellen på dette...''

Dette er en kompleks lidelse som ikke har noen klar årsak.

Hvordan vet du/dere at dette ikke kan være en utypisk psykisk lidelse? Om det så var en psykisk lidelse så trenger ikke det å bety at dette er noe du har skapt selv. Det kan også skje biologiske forandringer i hjernen. Hjernesvinn og andre nevrologiske lidelser kan også starte med psykiske symptomer.

Men jeg forstår frustrasjonen over at det kan bli en ensformig fokusering på 'en årsaksfaktor. Her bør man forsøke ulike fremgangsmåter for å se hva som fungerer for den enkelte.

Gjest segunda

Det er jo du som i flere innlegg spør om hvorfor ME syke er så opptatt av å distansere seg fra psykisk syke?

Det er jo fordi det ikke ER en psykisk sykdom? Mer enn kreft er en psykisk sykdom. Man vil jo bli satt i den båsen man hører hjemme i sånn at man kan få riktig behandling - ikke sant?

Forutsett at diagnoen er satt etter riktige kriterier (Canada kriteriene er nevnt)

Ja jeg lurer veldig på hvorfor ME pasienter er så opptatt av å fortelle omverdenen at dette ikke er psykisk sykdom. De får ikke noe mer adekvat behandling selvom de bruker sine krefter på å overbevise meg om at de ikke er psykisk syke. Hvordan kan de vite det så lenge forskningen er ikke kommet så langt å vite grunnene?

Det viktigste må være å finne årsak og derfra riktig behandling, ikke overbevise gud og hvermansen om at de er 'ordentlig' syke i motsetning til de som er psykisk syke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...