Gå til innhold

Fibromyalgi og årsaker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 294
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

24

• frosken

11

• Bookworm

11

• hidi, the scorpion

8

Gjest alvende

Tar da erfaring fra min egen skolegang - Jentene som alltid ropte høyest og som alltid fikk med seg alle andre, som gjerne hadde meget høye tanker om seg selv (iallefall utad), og var svært populære fordi de virka "kule" og tøffe. Det er ikke disse jentene som har holdt seg best med åra... Husker fra en reunion jeg var med på at det var overraskende å se hvem som nå var de flotteste damene :) Det var de som var hyggelige og greie i skoletida, og som ikke nødvendigvis var de mest "hippe" og "kule" ;)

Hehehe, dette stemmer nødvendigvis ikke med de jeg vet om med fibromyalgi i alle fall. :-)

Annonse

Gjest alvende

Ok - ikke de som fikk diagnosen i tredveåra heller? For det er der jeg føler skillet ligger;)

Nope!

Og så må du huske på at det sikkert er flere som skjuler diagnosen sin og sier det feiler dem noe annet - for å slippe mistenkeliggjøring om at de er negative unnasluntrere. Det er mange fordommer ute og går om fibromyalgi.

Gjest togli

Kan det være at de som har høyere status får andre diagnoser? Jeg kjenner forøvring en stå-på-dame, hun reiser mye rundt i verden og holder foredrag for folk de aller fleste i verden bare kan drømme om. Hun har fibromyalgi og klager svært lite.

Jeg har to søstre i slekta der begge har fibromyalgi.... Den ene fikk diagnosen i 40-åra, den andre først i 60-åra... Den yngste har alltid vært av den "klagete" typen og alltid vært bedagelig av seg (før diagnosen også). Den eldste klager sjelden og står på som vanlig. Det er godt mulig de har helt ulike symptomer! Sånt er vanskelig å måle... men tanken har slått meg om at det kan være tankemønsteret som også påvirker? (igjen - er redd for å såre de med virkelige smerter, for det er ikke min hensikt!)

Gjest togli

Nope!

Og så må du huske på at det sikkert er flere som skjuler diagnosen sin og sier det feiler dem noe annet - for å slippe mistenkeliggjøring om at de er negative unnasluntrere. Det er mange fordommer ute og går om fibromyalgi.

Det er jeg klar over! Leit for de som føler seg mistrodd :(

Gjest alvende

Jeg har to søstre i slekta der begge har fibromyalgi.... Den ene fikk diagnosen i 40-åra, den andre først i 60-åra... Den yngste har alltid vært av den "klagete" typen og alltid vært bedagelig av seg (før diagnosen også). Den eldste klager sjelden og står på som vanlig. Det er godt mulig de har helt ulike symptomer! Sånt er vanskelig å måle... men tanken har slått meg om at det kan være tankemønsteret som også påvirker? (igjen - er redd for å såre de med virkelige smerter, for det er ikke min hensikt!)

Tror du overdriver den sammenhengen.

Men mye klaging er uansett gørt å høre på - uansett grunn.

Annonse

Gjest alvende

At det å være bedagelig anlagt og har lett for å klage disponerer for fibromyalgi før fylte 30 år, men det er annerledes for de som får det senere i livet? Øh... Beklager, jeg tror du er litt ute å svømme her.

Gjest togli

At det å være bedagelig anlagt og har lett for å klage disponerer for fibromyalgi før fylte 30 år, men det er annerledes for de som får det senere i livet? Øh... Beklager, jeg tror du er litt ute å svømme her.

Poenget er at det kanskje ikke alltid er fibromyaligi man har, men en eller annen psykisk diagnose som har kommet av oppvekstvilkår etc.. og plager av pyskisk underforliggende årsaker vil vel gjerne oppstå i forholdsvis ung alder?

Gjest Nickløsheletida

Ok - ikke de som fikk diagnosen i tredveåra heller? For det er der jeg føler skillet ligger;)

Det kan handle om psyke og det kan gå i arv som mange andre sykdommer.

Det må jo være provoserende og lese denne tråden for de som virker sliter seg gjennom hverdagen, men jeg ser ikke bort i fra at smerter oppleves forskjellig og kan ha en sammenheng med psyke i noen tilfeller.

Gjest alvende

Poenget er at det kanskje ikke alltid er fibromyaligi man har, men en eller annen psykisk diagnose som har kommet av oppvekstvilkår etc.. og plager av pyskisk underforliggende årsaker vil vel gjerne oppstå i forholdsvis ung alder?

Siden det foreløpig ikke finnes en test som f.eks blodprøve som kan påvise fibromyalgi, vil det være en samlesekk av smertetilstander med både fysiske og psykiske årsaker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...