Gå til innhold

Fibromyalgi og årsaker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 294
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

24

• frosken

11

• Bookworm

11

• hidi, the scorpion

8

Beklager trykkleif. Smile or Die er riktig.

http://www.oktober.no/nor/boeker/sakboeker/livets_lyse_sider

Anbefales!

Kanskje jeg trenger å lese den da jeg tror jeg har pådratt meg øresus på kveldstid pga for mye smiling;-) , muligens.

Har du sett filmen Kunsten å tenke negativt? Morsom!

Gjest alvende

Kanskje jeg trenger å lese den da jeg tror jeg har pådratt meg øresus på kveldstid pga for mye smiling;-) , muligens.

Har du sett filmen Kunsten å tenke negativt? Morsom!

Jeg har desverre ikke fått sett filmen, men det burde jeg absolutt gjøre. Takk for påminnelsen!

Gjest segunda

Og for kreftpasienter. Og diabetespasienter.

Jeg skrev at jeg gjerne skulle sett slike undersøkelser om ME og fibromyalgi. Siden jeg nevnte ingenting om diabetes eller kreft så er det ingen grunn til å anta at jeg også ønsker å se slike undersøkelser.

Annonse

matildes mor

Jeg kjenner lite til denne sykdommen,men har forstått at det finnes mange fordommer. Selv har jeg en nær slektning med denne diagnosen og jeg var igjenom en periode med noen utredninger pga ulike "vondter". Da jeg forteller legen at jeg har en meget nær slektning med fibromyalgi,bare avfeier legen meg med at jeg kunne bare slappe av dersom jeg trodde at det kunne være det jeg hadde. Hun sier følgende: det kan jeg si det deg.det er bare spesielle typer mennesker som får denne diagnosen,og du er ikke slik....Hm...

Men nok om det-idag søkte jeg litt på nettet angående d vitamin mangel. Og fant en del interessant stoff,og deriblant står det at muligens d vitamin mangel kan utløse fibromyalgi. Ikke at jeg vet,men legger ved linken. Var en del andre sykdommer også som kunne oppstå av for lite d vitamin,deriblant diabetes. http://www.matoghelse.no/helse/2010/04/19/vitamin-d-er-doenn-noedvendig.aspx

Gjest alvende

Jeg kjenner lite til denne sykdommen,men har forstått at det finnes mange fordommer. Selv har jeg en nær slektning med denne diagnosen og jeg var igjenom en periode med noen utredninger pga ulike "vondter". Da jeg forteller legen at jeg har en meget nær slektning med fibromyalgi,bare avfeier legen meg med at jeg kunne bare slappe av dersom jeg trodde at det kunne være det jeg hadde. Hun sier følgende: det kan jeg si det deg.det er bare spesielle typer mennesker som får denne diagnosen,og du er ikke slik....Hm...

Men nok om det-idag søkte jeg litt på nettet angående d vitamin mangel. Og fant en del interessant stoff,og deriblant står det at muligens d vitamin mangel kan utløse fibromyalgi. Ikke at jeg vet,men legger ved linken. Var en del andre sykdommer også som kunne oppstå av for lite d vitamin,deriblant diabetes. http://www.matoghelse.no/helse/2010/04/19/vitamin-d-er-doenn-noedvendig.aspx

Møkkalege, uvitenhet og fordommer.

Ja, jeg mener den er motbevist.

Jeg synes det er fint å være positiv, men det amerikaniserte positivitetstyranniet kan jeg virkelig styre meg for. Å fortelle alvorlig syke mennesker at det veeeeeeldig viktig at de tenker positivt for å bli friske tilfører dem bare skyldfølelse de slettes ikke trenger.

Jeg så deler av et tv-program for noen uker siden. Der refererte man til en undersøkelse hvor det var påvist at folks selvoppfatning i forhold til helse så ut til nærmest å være "selvoppfyllende". Folk var blitt undersøkt med det man hadde av objektive målemetoder, samtidig som de var blitt bedt om selv å vurdere sin helsetilstand. Noen år senere viste det seg at de som hadde hatt "negativ" oppfatning av sin helse, hadde utviklet vesentlig mer sykdom enn de som hadde en mer positiv oppfatning; sammenligningen ble gjort mellom folk som "objektivt" sett hadde like god helse.

Gjest alvende

Jeg så deler av et tv-program for noen uker siden. Der refererte man til en undersøkelse hvor det var påvist at folks selvoppfatning i forhold til helse så ut til nærmest å være "selvoppfyllende". Folk var blitt undersøkt med det man hadde av objektive målemetoder, samtidig som de var blitt bedt om selv å vurdere sin helsetilstand. Noen år senere viste det seg at de som hadde hatt "negativ" oppfatning av sin helse, hadde utviklet vesentlig mer sykdom enn de som hadde en mer positiv oppfatning; sammenligningen ble gjort mellom folk som "objektivt" sett hadde like god helse.

Det tar jeg med en klype salt.

Når det gjelder ME er det vel ofte motsatt etter som jeg har merket meg - det er ofte de veldig aktive og ærekjære som blir rammet - de pusher seg gjerne over en grense etter en langvarig sykdom sånn at det blir mer eller mindre kronisk...

''Når det gjelder ME er det vel ofte motsatt etter som jeg har merket meg - det er ofte de veldig aktive og ærekjære som blir rammet - de pusher seg gjerne over en grense etter en langvarig sykdom sånn at det blir mer eller mindre kronisk...''

Dette har ofte blitt sagt å være tilfellet også for de som utvikler fibromyalgi.

Annonse

''Når det gjelder ME er det vel ofte motsatt etter som jeg har merket meg - det er ofte de veldig aktive og ærekjære som blir rammet - de pusher seg gjerne over en grense etter en langvarig sykdom sånn at det blir mer eller mindre kronisk...''

Dette har ofte blitt sagt å være tilfellet også for de som utvikler fibromyalgi.

Ah, ok - jeg har lest/hørt mer om ME enn FM...

Gjest miramarmora

Mener du at den forskningen jeg henviste til er motbevist?

Jeg har ikke lest boken du nevner, men har lest om den - og siden jeg ikke akkurat er av de som trives med overdrevent fokus på "positiv tenkning", så vil det sikkert være en bok for meg ;-)

Les gjerne denne: http://www.gyldendal.no/Fakta-og-dokumentar/Helse-kropp-og-sinn/Uflaks

Gjest åæou

Jeg har to søstre i slekta der begge har fibromyalgi.... Den ene fikk diagnosen i 40-åra, den andre først i 60-åra... Den yngste har alltid vært av den "klagete" typen og alltid vært bedagelig av seg (før diagnosen også). Den eldste klager sjelden og står på som vanlig. Det er godt mulig de har helt ulike symptomer! Sånt er vanskelig å måle... men tanken har slått meg om at det kan være tankemønsteret som også påvirker? (igjen - er redd for å såre de med virkelige smerter, for det er ikke min hensikt!)

Hva er hensikten din?

Gjest Nickløsheletida

Det er vel egentlig det samme som hevdes her i tråden, at det kan ha med oppvekst og gener og gjøre. Psyke kan også ha med gener og gjøre.

Det med d-vitaminer tror jeg på eller jeg vet det virker. Jeg hadde fryktelig lavt D-vitamin og fikk noen sterke hos legen 11000IE som jeg skulle ta to ganger i uka. Jeg har lett for å få vondt i hender og armer og hvis jeg får det nå og tar en slik kapsel så blir jeg faktisk bra. Det er helt utrolig. Trenger kanskje å ta det en gang annenhver måned.

Det har vist seg at D-vitamin er mye viktigere enn vi tror, og vi klarer ofte ikke å få i oss nok pga at vi spiser for lite fisk og får for lite sol. Jeg spiste Omega 3 hver dag og kalk + d-vitamin og enda hadde jeg altfor lite.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...