Gjest togli Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg var aldri dronning på skolen - heller hakkekylling vil jeg si. Mine plager begynte da jeg var rundt 25, men fikk ikke diagnosen FM før 10 år senere. Jeg har utdanning på det tidligere mellomfagsnivå så jeg er ikke lavt utddannet heller. Nå må du ikke komme her og ødelegge min mulige teori! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197737 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Hva er hensikten din? Hva mener du? Jeg er menneske som interesserer meg for slikt fordi jeg har mennesker som står meg nær som sliter med fibromyalgi, og tror jeg kan være disponert for det selv også - så jeg synes det er et ok tema å være bevisst på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Det med d-vitaminer tror jeg på eller jeg vet det virker. Jeg hadde fryktelig lavt D-vitamin og fikk noen sterke hos legen 11000IE som jeg skulle ta to ganger i uka. Jeg har lett for å få vondt i hender og armer og hvis jeg får det nå og tar en slik kapsel så blir jeg faktisk bra. Det er helt utrolig. Trenger kanskje å ta det en gang annenhver måned. Det har vist seg at D-vitamin er mye viktigere enn vi tror, og vi klarer ofte ikke å få i oss nok pga at vi spiser for lite fisk og får for lite sol. Jeg spiste Omega 3 hver dag og kalk + d-vitamin og enda hadde jeg altfor lite. ''Jeg spiste Omega 3 hver dag og kalk + d-vitamin og enda hadde jeg altfor lite'' Jeg tar også Omega 3 hver dag og det har gitt meg mye mykere hud. Prøver å mase på sønnen om at han skal ta fordi det skal være bra mot eksem også, men har ikke lykkes helt med han. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest åæou Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Hva mener du? Jeg er menneske som interesserer meg for slikt fordi jeg har mennesker som står meg nær som sliter med fibromyalgi, og tror jeg kan være disponert for det selv også - så jeg synes det er et ok tema å være bevisst på. Fibromyalgi er ikke et tema, det er en sykdom. Jeg spurte deg hva som var hensikten med dette innlegget, siden du generaliserer veldig mennesker med denne sykdommen gjennom din beskrivelse av de du kjenner med den. Og du sier gjentatte ganger at det ikke er meningen å hverken generalisere/fordømme eller mistro de med denne diagnosen, men det er allikevel det du gjør i hovedinnlegget ditt. Jeg kjenner mange med denne sykdommen gjennom et par kurs i smertehåndtering. De er mennesker som har en kronisk smertelidelse og bortsett fra det har de lite eller ingenting til felles. Kanskje det kan hjelpe deg litt i forhold til ditt syn på at fibromyalgi rammer typisk dronninger på skolen, uten utdannelse pga uvilje mot å ta den etcetc. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197750 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 ''Jeg spiste Omega 3 hver dag og kalk + d-vitamin og enda hadde jeg altfor lite'' Jeg tar også Omega 3 hver dag og det har gitt meg mye mykere hud. Prøver å mase på sønnen om at han skal ta fordi det skal være bra mot eksem også, men har ikke lykkes helt med han. Jeg fikk ikke lov å spise omega3 da jeg gikk på de sterke d-vitaminene. Og så har jeg glemt det etterpå. Kanskje jeg skal kjøpe meg nye for nå tar jeg de ikke fast. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197752 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Fibromyalgi er ikke et tema, det er en sykdom. Jeg spurte deg hva som var hensikten med dette innlegget, siden du generaliserer veldig mennesker med denne sykdommen gjennom din beskrivelse av de du kjenner med den. Og du sier gjentatte ganger at det ikke er meningen å hverken generalisere/fordømme eller mistro de med denne diagnosen, men det er allikevel det du gjør i hovedinnlegget ditt. Jeg kjenner mange med denne sykdommen gjennom et par kurs i smertehåndtering. De er mennesker som har en kronisk smertelidelse og bortsett fra det har de lite eller ingenting til felles. Kanskje det kan hjelpe deg litt i forhold til ditt syn på at fibromyalgi rammer typisk dronninger på skolen, uten utdannelse pga uvilje mot å ta den etcetc. Vet du... nå tror jeg du skal roe deg noen hakk ned Det må være lov å stille spm og diskutere ting uten å føle at man blir hugget ned. Er det ikke bedre at jeg får bekrefta at jeg tar feil enn å fortsette å ha den teorien jeg har da? Jeg føler jeg prøvde å være så skånsom som mulig, og har flere ganger sagt at jeg tror fibromyalgi er en reell sykdom. Hadde jeg hatt den sykdommen selv, så hadde jeg jaggu ønska all forskning og diskusjon velkommen - så fikk jeg sagt hva mine erfaringer var. Men det er sikkert flere som deg - som helst bare vil legge lokk over slike ting, så kan folk heller la fordommene blomstre i fred! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg kjenner lite til denne sykdommen,men har forstått at det finnes mange fordommer. Selv har jeg en nær slektning med denne diagnosen og jeg var igjenom en periode med noen utredninger pga ulike "vondter". Da jeg forteller legen at jeg har en meget nær slektning med fibromyalgi,bare avfeier legen meg med at jeg kunne bare slappe av dersom jeg trodde at det kunne være det jeg hadde. Hun sier følgende: det kan jeg si det deg.det er bare spesielle typer mennesker som får denne diagnosen,og du er ikke slik....Hm... Men nok om det-idag søkte jeg litt på nettet angående d vitamin mangel. Og fant en del interessant stoff,og deriblant står det at muligens d vitamin mangel kan utløse fibromyalgi. Ikke at jeg vet,men legger ved linken. Var en del andre sykdommer også som kunne oppstå av for lite d vitamin,deriblant diabetes. http://www.matoghelse.no/helse/2010/04/19/vitamin-d-er-doenn-noedvendig.aspx Det var en interessant link! Man skal jo helst ikke ta D-vitamintilskudd når man samtidig tar Omega 3? Hm... vanskelig å vite hva som er lurt å gjøre :/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg synes at de aller fleste med diagnose fibromyalgi får en annen dose etterhver, flere jeg kjenner som har fått diagnosen Sjøgrens syndrom. Og jeg har en venninne som først fikk diagnose fibromyalgi, så Bechterews, så sovesyke, deretter ME og tilslutt MS. Og ting har ikke forandret seg for henne og vi har kjent hverandre i 30 år. En annen jeg kjenner fikk først fibromyalgi, så Sjøgrens syndrom, og tilslutt MS. Jeg gikk på smerteklinikk i 1990 og da fikk jeg beskjed om at jeg sikkert hadde fibromyalgi og at jeg antagelig var seksuelt misbrukt. Jeg blånektet på begge deler, jeg visste det var feil diagnose, men sykehuset hadde forlagt den gamle journalen min og de var helt overbevist om at folk med fibro var blitt misbruk seksuelt. Jeg er garantert ikke misbrukt seksuelt, det verste som skjedde meg som barn i den banen var at jeg traff en blotter da jeg var sju år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg synes at de aller fleste med diagnose fibromyalgi får en annen dose etterhver, flere jeg kjenner som har fått diagnosen Sjøgrens syndrom. Og jeg har en venninne som først fikk diagnose fibromyalgi, så Bechterews, så sovesyke, deretter ME og tilslutt MS. Og ting har ikke forandret seg for henne og vi har kjent hverandre i 30 år. En annen jeg kjenner fikk først fibromyalgi, så Sjøgrens syndrom, og tilslutt MS. Jeg gikk på smerteklinikk i 1990 og da fikk jeg beskjed om at jeg sikkert hadde fibromyalgi og at jeg antagelig var seksuelt misbrukt. Jeg blånektet på begge deler, jeg visste det var feil diagnose, men sykehuset hadde forlagt den gamle journalen min og de var helt overbevist om at folk med fibro var blitt misbruk seksuelt. Jeg er garantert ikke misbrukt seksuelt, det verste som skjedde meg som barn i den banen var at jeg traff en blotter da jeg var sju år. Herlighet..... satser på at verden har gått iallefall litt framover Hun ene i slekta mi har fått diagnosen fibromyalgi etter at de har vært inne på tanken om både Sjøgrens og borreliasmitte... så jeg tror igrunnen hun er usikker på hva hun egentlig har... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest åæou Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Vet du... nå tror jeg du skal roe deg noen hakk ned Det må være lov å stille spm og diskutere ting uten å føle at man blir hugget ned. Er det ikke bedre at jeg får bekrefta at jeg tar feil enn å fortsette å ha den teorien jeg har da? Jeg føler jeg prøvde å være så skånsom som mulig, og har flere ganger sagt at jeg tror fibromyalgi er en reell sykdom. Hadde jeg hatt den sykdommen selv, så hadde jeg jaggu ønska all forskning og diskusjon velkommen - så fikk jeg sagt hva mine erfaringer var. Men det er sikkert flere som deg - som helst bare vil legge lokk over slike ting, så kan folk heller la fordommene blomstre i fred! ''Vet du... nå tror jeg du skal roe deg noen hakk ned ;)'' Jeg er fullstendig avslappet ''Det må være lov å stille spm og diskutere ting uten å føle at man blir hugget ned. Er det ikke bedre at jeg får bekrefta at jeg tar feil enn å fortsette å ha den teorien jeg har da?'' Hvorfor føler du deg hugget ned? Jeg fortalte deg at din teori er feil. At jeg også synes det er vanvittig at voksne mennesker bås-setter syke mennesker står jeg inne for. Man skulle tro at folk forstod bedre. ''Jeg føler jeg prøvde å være så skånsom som mulig, og har flere ganger sagt at jeg tror fibromyalgi er en reell sykdom. Hadde jeg hatt den sykdommen selv, så hadde jeg jaggu ønska all forskning og diskusjon velkommen - så fikk jeg sagt hva mine erfaringer var. Men det er sikkert flere som deg - som helst bare vil legge lokk over slike ting, så kan folk heller la fordommene blomstre i fred!'' Jeg tror alle med fibro ønsker forskning velkommen. Diskusjon, som gjerne utarter seg til generalisering/stigmatisering tror jeg de er best tjent med at ikke forekommer. Selv om du er av en oppfatning av at du er skånsom, fordi du åpnet spørr om det kan være slik at skolens dronninger, med uvilje mot utdanning, sutrete/klagende osv er typiske for fibromyalgi-pasienter? Er det et snev av sannhet i uttrykket death and dumb? Skjønner du greia? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 ''Vet du... nå tror jeg du skal roe deg noen hakk ned ;)'' Jeg er fullstendig avslappet ''Det må være lov å stille spm og diskutere ting uten å føle at man blir hugget ned. Er det ikke bedre at jeg får bekrefta at jeg tar feil enn å fortsette å ha den teorien jeg har da?'' Hvorfor føler du deg hugget ned? Jeg fortalte deg at din teori er feil. At jeg også synes det er vanvittig at voksne mennesker bås-setter syke mennesker står jeg inne for. Man skulle tro at folk forstod bedre. ''Jeg føler jeg prøvde å være så skånsom som mulig, og har flere ganger sagt at jeg tror fibromyalgi er en reell sykdom. Hadde jeg hatt den sykdommen selv, så hadde jeg jaggu ønska all forskning og diskusjon velkommen - så fikk jeg sagt hva mine erfaringer var. Men det er sikkert flere som deg - som helst bare vil legge lokk over slike ting, så kan folk heller la fordommene blomstre i fred!'' Jeg tror alle med fibro ønsker forskning velkommen. Diskusjon, som gjerne utarter seg til generalisering/stigmatisering tror jeg de er best tjent med at ikke forekommer. Selv om du er av en oppfatning av at du er skånsom, fordi du åpnet spørr om det kan være slik at skolens dronninger, med uvilje mot utdanning, sutrete/klagende osv er typiske for fibromyalgi-pasienter? Er det et snev av sannhet i uttrykket death and dumb? Skjønner du greia? Beklager... burde skjønt at ikke alle tåler fornuftige diskusjoner, uansett hvor mye man forsøker å la være å tråkke noen på tærne... Uansett synes jeg diskusjonen her inne ble interessant - og satte igang tankeprosessene mine - så får jeg heller riste av meg den ubehagelige følelsen jeg fikk av svaret ditt... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg fikk ikke lov å spise omega3 da jeg gikk på de sterke d-vitaminene. Og så har jeg glemt det etterpå. Kanskje jeg skal kjøpe meg nye for nå tar jeg de ikke fast. Ok, jeg tar Møllers hvor en skal ta 2 tabletter hver dag. Den ene er Omga 3 og den andre inneholder forskjellige vitaminer, mineraler og antioksydanter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Herlighet..... satser på at verden har gått iallefall litt framover Hun ene i slekta mi har fått diagnosen fibromyalgi etter at de har vært inne på tanken om både Sjøgrens og borreliasmitte... så jeg tror igrunnen hun er usikker på hva hun egentlig har... Jeg tviler heller ikke på at folk er syke, men jeg kaller fibro og ME for sekkediagnoser. Det er ting ingen vet svaret på, som ikke slår ut på noen prøver så ingen vet. Og folk har utrolig forskjellige symptomer på både fibro og ME og noen ganger så er det så jeg tror folk har ME og så har de fibro og omvendt. Og jeg tenker at de kunne like gjerne kalt begge diagnosene for "snill pike syndrom". Det er så kjekt for legene å bruke disse diagnosene for da kan de bare gi folk smertestillende ev beroligende og så er de kvitt pasienten. Ingen flere prøver for å finne ut hva de egentlig feiler. Folk gir seg ofte når de får disse diagnosene og det burde de ikke gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg tviler heller ikke på at folk er syke, men jeg kaller fibro og ME for sekkediagnoser. Det er ting ingen vet svaret på, som ikke slår ut på noen prøver så ingen vet. Og folk har utrolig forskjellige symptomer på både fibro og ME og noen ganger så er det så jeg tror folk har ME og så har de fibro og omvendt. Og jeg tenker at de kunne like gjerne kalt begge diagnosene for "snill pike syndrom". Det er så kjekt for legene å bruke disse diagnosene for da kan de bare gi folk smertestillende ev beroligende og så er de kvitt pasienten. Ingen flere prøver for å finne ut hva de egentlig feiler. Folk gir seg ofte når de får disse diagnosene og det burde de ikke gjøre. Tror nok du har mye rett i det, ja.... Slektningen min med fibrom har iallefall ikke ME. Hun er i full vigør og har travle dager hun takler helt fint 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Ok, jeg tar Møllers hvor en skal ta 2 tabletter hver dag. Den ene er Omga 3 og den andre inneholder forskjellige vitaminer, mineraler og antioksydanter. Jeg har akkurat tatt blodprøver nå så jeg aner ikke hvor jeg ligger på verken det ene eller det andre og hva jeg slags tilskudd jeg skal ta. Akkurat nå tar jeg soyaproteintilskudd, fordi jeg alltid er på underskudd med protein og sink og kalsium med vit D. Men jeg har osteopeni som er forstadiet på osteoporose fordi jeg ikke går. Og det har jeg lyst å utsette så lenge som mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest åæou Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Beklager... burde skjønt at ikke alle tåler fornuftige diskusjoner, uansett hvor mye man forsøker å la være å tråkke noen på tærne... Uansett synes jeg diskusjonen her inne ble interessant - og satte igang tankeprosessene mine - så får jeg heller riste av meg den ubehagelige følelsen jeg fikk av svaret ditt... Hadde du ønsket en fornuftig diskusjon burde du utelatt midtdelen av innlegget ditt. Jeg håper også svarene du har fått setter i gang tankeprosesser hos deg og at du har fått svar på at ditt syn på hvem de er de bak fibromyalgien, ikke er riktig. Med tanke på de som har sykdommen/diagnosen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Tror nok du har mye rett i det, ja.... Slektningen min med fibrom har iallefall ikke ME. Hun er i full vigør og har travle dager hun takler helt fint Det er den ene venninna mi som har fått diagnosen MS også. Den andre har ganske mye fatigue og orker lite. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg har akkurat tatt blodprøver nå så jeg aner ikke hvor jeg ligger på verken det ene eller det andre og hva jeg slags tilskudd jeg skal ta. Akkurat nå tar jeg soyaproteintilskudd, fordi jeg alltid er på underskudd med protein og sink og kalsium med vit D. Men jeg har osteopeni som er forstadiet på osteoporose fordi jeg ikke går. Og det har jeg lyst å utsette så lenge som mulig. ''Men jeg har osteopeni som er forstadiet på osteoporose fordi jeg ikke går. Og det har jeg lyst å utsette så lenge som mulig. '' Kan det måles? (jeg er blånn på alt dette nemlig) Jeg kom på nå at pga det teite blodet mitt så er jeg i faresonen tidlig, kanskje jeg snart burde tenke litt på det. Om evnt tilskudd osv. Vit D skal jeg få sjekket, skal notere det med en gang. Du har bedt meg om det før, men legen ville ikke, så var det så mye annet da, men nå har jeg ny lege og sitter og lager liste over ting jeg må få sjekket igjen (er tilbake der jeg var før sist oprasjon og da får jeg jo litt mangler, slik er det jo bare ) ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197773 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Jeg har akkurat tatt blodprøver nå så jeg aner ikke hvor jeg ligger på verken det ene eller det andre og hva jeg slags tilskudd jeg skal ta. Akkurat nå tar jeg soyaproteintilskudd, fordi jeg alltid er på underskudd med protein og sink og kalsium med vit D. Men jeg har osteopeni som er forstadiet på osteoporose fordi jeg ikke går. Og det har jeg lyst å utsette så lenge som mulig. Det forstår jeg. Blodprøvene mine viser at jeg har det jeg trenger (eller jeg er usikker på om alt ble sjekket), men når jeg tenker etter har jeg jammen ikke hatt den sedvanlige vårbronkitten min i år som pleier å vare i ukevis. Tror jeg kan skylde Omega 3 tablettene for det også. *Banker hardt i bordet* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197774 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Hadde du ønsket en fornuftig diskusjon burde du utelatt midtdelen av innlegget ditt. Jeg håper også svarene du har fått setter i gang tankeprosesser hos deg og at du har fått svar på at ditt syn på hvem de er de bak fibromyalgien, ikke er riktig. Med tanke på de som har sykdommen/diagnosen... Det var jo nettopp midtdelen av innlegget mitt jeg ønsket å få klarhet i??? Og hadde jeg ikke spurt, så hadde jeg vel kanskje sittet med de fordommene ennå? Ikke det at det er motbevist, men jeg skjønner jo at det finnes litt flere nyanser enn de jeg ser hos de fem jeg kjenner - og er ikke det ok at jeg har funnet ut det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/367149-fibromyalgi-og-%C3%A5rsaker/page/5/#findComment-3197775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.