Gå til innhold

Redningsvest - hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest familiepappa'n

Jeg skjønner ikke hvorfor folk har problemer med å bruke redningsvest i båt, spesielt ikke når man ser hvor man som mister livet på sjøen hvert år.

De siste døgnene har igjen mange mistet livet, men man må ha lov til å spørre seg hvor mange som hadde beholdt det hvis de hadde tatt på seg redningsvest.

Jeg har siden jeg var liten brukt det, og vil for alltid fortsette med det.

Trist at han sprudlende Kiwi-Burud nå mest sannsynlig har omkommet i den ulykken på Tjøme :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367174-redningsvest-hvorfor-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig, Lillemus.

Hos oss får ingen være med ut i båten uten å ha en eller annen form for flyteplagg. Uansett alder. Ungene har redningsvester og vi voksne har seilervester.

Husker jeg ble tilbudt å låne et par sikkert 30 år gamle redningsvester til mine. Kjøpte nye jeg. :o) Koster ærlig talt ikke så mye.

Det har jeg lurt på mange ganger. Nå som det finnes så mange snertne typer vester. Noen av dem ser man jo ikke engang nesten. Og i diskret farger. Jeg går aldri ut i båt uten vest på meg.

''Noen av dem ser man jo ikke engang nesten. Og i diskret farger.''

Og det er egentlig litt dumt. For det er jo mye lettere å finne en som ligger i bølgene om vedkommende har på seg en knalloransje redningsvest fremfor en mørkeblå.

Seilervestene våre er mørk blå på utsiden og knallfarget på innsiden! Helt snodig egentlig.

Annonse

ShitDiddelyDo

Fordi vi synes vi er så flinke til å svømme at vi ikke vil få noen problemer hvis vi ramler til sjøs. At vi i fallet kan dunke hodet og svime og dermed like relativt dårlig an, bryr vi oss ikke om å tenke på.

Det er selvfølgelig idiotisk.

Like = ligge

''Noen av dem ser man jo ikke engang nesten. Og i diskret farger.''

Og det er egentlig litt dumt. For det er jo mye lettere å finne en som ligger i bølgene om vedkommende har på seg en knalloransje redningsvest fremfor en mørkeblå.

Seilervestene våre er mørk blå på utsiden og knallfarget på innsiden! Helt snodig egentlig.

De oppblåsbare er vel bare diskrete i uoppblåst form - regner med at de synes bedre når de har blåst seg opp.

Ang. vanlige seilervester - det er nok bedre at de er diskrete og at folk (les: tenåringer) bruker dem enn at de ligger i båten ubrukt.

Fordi vi synes vi er så flinke til å svømme at vi ikke vil få noen problemer hvis vi ramler til sjøs. At vi i fallet kan dunke hodet og svime og dermed like relativt dårlig an, bryr vi oss ikke om å tenke på.

Det er selvfølgelig idiotisk.

Sant nok. Men hvis man tøffer av gårde i treg snekke-fart i relativt rolig vær er det nok veldig mye mindre risiko for at noe skjer enn ved f.eks. bilkjøring... Jeg bruker heller ikke vest på vanlige snekke-turer.

De oppblåsbare er vel bare diskrete i uoppblåst form - regner med at de synes bedre når de har blåst seg opp.

Ang. vanlige seilervester - det er nok bedre at de er diskrete og at folk (les: tenåringer) bruker dem enn at de ligger i båten ubrukt.

''Ang. vanlige seilervester - det er nok bedre at de er diskrete og at folk (les: tenåringer) bruker dem enn at de ligger i båten ubrukt.''

Så sant, så sant.

Annonse

Det er ikke tøft nok for gutta å bruke redningsvest. Og så er de ikke tøffe nok til å stå imot presset fra de andre, i form av kommentarer og latterliggjøring hvis man bruker vest.

Har mye å gjøre med kjønnsroller dette. Den beste måten å forebygge det på, er at vi (især pappaene) lærer guttene ansvar og at det er lov å være forsiktig.

Men hva om de ikke rekker å blåse dem opp, før de svimer av?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...