Gå til innhold

Sannsynlighet - sønn eller datter?

Anbefalte innlegg

Miss Marple

Kan noen forklare meg litt angående sannsynlighet her?

En slektning har 3 sønner. Ønsket om jente er stort. Sjansen for at et barn er en gutt, er vel ca 50%. Samtidig - jo større barneflokken er, jo større sjanse er det for at begge kjønn er representert - eller? Altså, kombinasjonen fire gutter eller fire jenter er mer uvanlig enn 3-1, 2-2 eller 1-3? Eller om det er sånn at uansett om man har 3,4 eller 10 barn av samme kjønn, er det fremdeles 50% sjanse for å få samme kjønn neste gang?

Dette kan jeg lite om, merker jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367190-sannsynlighet-s%C3%B8nn-eller-datter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

4

• Lillemus

3

• Miss Marple

3

• Sofline

2

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Om du allerede har kastet tre 6-ere på rad, er sannsynligheten for 6 på neste kast 1/6.

Om du allerede har 3 sønner, er sannsynligheten for sønn nr 4 fortsatt 50% - helt teoretisk.

Faktisk er sannsynligheten større enn 50% ,fordi et par som allerede har produsert tre sønner, har mer enn 50% sannsynlighet for at barn nr fire blir samme kjønn som de tre foregående.

Gjest tuttiyu

Det er alltid 50/50 sjanse uansett om du har 100 sønner fra før og ingen døtre :-)

Hvis du har 4 barn så er det akkurat like stor sjanse for at det er 4 gutter, 4 jenter, 2+2, 3+1 eller 1+3.

Grunnen til at det blir født cirka like mange gutter og jenter i verden er jo at det er 50/50 sjanse. Men i noen familier kan det være at det blir veldig mange flere av det ene kjønnet.

Gjest Høstløv

Om du allerede har kastet tre 6-ere på rad, er sannsynligheten for 6 på neste kast 1/6.

Om du allerede har 3 sønner, er sannsynligheten for sønn nr 4 fortsatt 50% - helt teoretisk.

Faktisk er sannsynligheten større enn 50% ,fordi et par som allerede har produsert tre sønner, har mer enn 50% sannsynlighet for at barn nr fire blir samme kjønn som de tre foregående.

''Faktisk er sannsynligheten større enn 50% ,fordi et par som allerede har produsert tre sønner, har mer enn 50% sannsynlighet for at barn nr fire blir samme kjønn som de tre foregående.''

Det har jeg faktisk også hørt, men trodde bare at det var "ammestuehistorier".

Foreldrene mine produserte fem jenter før de fikk en sønn. Jeg har selv fått fire sønner og en datter.

Annonse

Gjest tuttiyu

Hehe. Og jeg som skrev rett etter deg at det er 50/50 sjanse selv når man har 100 barn av det ene kjønnet. Da er det nok relativt sannsynlig at det blir 101 av det samme kjønnet vil jeg tro ;-) Hihi!

Gjest Høstløv

Det er alltid 50/50 sjanse uansett om du har 100 sønner fra før og ingen døtre :-)

Hvis du har 4 barn så er det akkurat like stor sjanse for at det er 4 gutter, 4 jenter, 2+2, 3+1 eller 1+3.

Grunnen til at det blir født cirka like mange gutter og jenter i verden er jo at det er 50/50 sjanse. Men i noen familier kan det være at det blir veldig mange flere av det ene kjønnet.

Det blir faktisk født litt fler gutter enn jenter.

Miss Marple

Det visste jeg ikke :-)

Familien til min slektning (sviger) er en "guttefamilie" når jeg tenker etter.

Gjest Guttefamilie

Vet ikke helt om sannsynlighet, men vet iallefall at noen familier er overrepresenter med det ene eller andre kjønnet. På farssiden til mine sønner er det overrepresentert med gutter. Oldefar - 7 gutter 2 jenter, farfar - 5 g 3 j, far 4 g 2j, mine barn 3 g. Disse tre har hvert sitt barn hvorav to er gutter.

Da jeg var gravid sist sa min lege til meg at det var stor sannsynlighet for at tredjemann også var gutt fordi jeg hadde to gutter fra før. Og det stemte.

Annonse

Gjest kjønn kan påvirkes

Hvilket kjønn det er på de barna man allerede har fått, har ingen innvirkning på hvilket kjønn fremtidige barn vil få.

Jo det har det. Det har jeg lest flere steder. Det har noe med hormonelle endringer eller noe sånt, som skjer i livmoren når den har produsert et guttebarn. Selv om sædcellene er kjønnet, så er det ulike "klima" i livmoren som gjør det lettere eller vanskeligere for den ene eller andre typen sædceller å overleve.

Gjest kjønn kan påvirkes

Det var derfor jeg skrev "cirka" ;) Dessuten er det veldig mange aborter av jentefostre, men det handler jo ikke om genetikk da...

Hva mener du med at det er flere aborter av jentefostre? Hvis du mener spontanaborter (som naturen gjør selv pga defekte fostre) så er det langt flere guttefostre enn jentefostre. Derfor skapes det opprinnelig flere guttefostre enn jentefostre, det er naturens måte å kompensere på. Det fødes nær 51 prosent gutter, men flere gutter dør i småbarnsalderen enn jenter. Den samme tendensen skjer oppigjennom årene. Det er vel derfor naturen kompenserer ved at det fødes flere gutter.

Gjest Høstløv

Jo det har det. Det har jeg lest flere steder. Det har noe med hormonelle endringer eller noe sånt, som skjer i livmoren når den har produsert et guttebarn. Selv om sædcellene er kjønnet, så er det ulike "klima" i livmoren som gjør det lettere eller vanskeligere for den ene eller andre typen sædceller å overleve.

Jeg har lest om noen teorier om at hvis det er fersk egg og gamle spermier, blir det jente og hvis det er fersk egg og nye spermier blir det gutt.

Teoriene er mange og innfløkte.

Det at det er ca 50/50 med gutter og jenter betyr ikke at de blir jevnt fordelt på familiene. :D

Gjest kjønn kan påvirkes

Det finnes forskning og artikler om hvordan påvirke barnets kjønn ved unnfangelsen, man kan google dette emnet og finne masse.

Selv om det er kjønnet på sædcellen som bestemmer kjønnet på babyen, så er det miljøet i skjeden og livmoren som bestemmer hvilken sædcelle som vil vinne.

Mange mener at man kan påvirke dette miljøet på ulike måter, bl.a. ved kosthold, og at også timingen (hvor tett opptil eggløsningen) og samleiestillingen (hvor nær eller langt fra egget sæden utløses som påvirker hvor langt sæden må svømme) og endog om kvinnen får orgasme eller ikke (orgasmen påvirker surhetsgraden i skjeden).

I korthet: Samleie tett opptil eggløsningen, og ved dyp inntrengning antas å øke sjansen for gutt, mens samleie et par dager før eggløsning, og utløsning langt ute, øker sjansen for jente.

Årsaken skal være at gutte-sædcellene svømmer fortere, men lever ikke mer enn ett døgn, mens jente-sædcellene svømmer saktere men kan leve opptil 3 døgn.

Her er en av mange linker som gir råd om dette.

http://ezinearticles.com/?What-Determines-the-Sex-of-A-Baby%3f&id=1815809

Men husk, det er ingen garanti.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...