Gå til innhold

Kyssesyken?


saga

Anbefalte innlegg

Kjaere doktor online!jeg er for tiden student i australia, og har vaert her i i litt over 2 mnd. foer jeg dro hit var jeg ganske daarlig, men fikk vite det kun var streptokokker, saa jeg dro. etter aa ha vaert daarlig 3 ganger i loepet av denne tiden, dro jeg til legen her nede. han sa jeg"hadde hatt kyssesyken fr ca en mnd siden"dvs. regner med det var da jeg var hjemme.fikk beskjed om aa ta d m ro-that's it.dette var to uker siden.etter det har jeg foelt meg helt fin, og kanskje ikke tatt det saa med ro..har blitt en del(ganske mye..mye festing) alkohol siden jeg kom ned hit, er det farlig?grunnen jeg skriver, er at naa er jeg daarlig igjen! og lurer paa hvor lenge kyssesyken er i kroppen? jeg foeler meg helt fin, drar ut-og blir syk. over 40 i feber, sjelvninger og sengeliggende i flere dager av gangen.er dette normalt?og hvor lenge maa jeg da ta det med ro for at jeg skal bli frisk?og hva er/gjoer kyssesyken med kroppen? noe jeg burde/ikke burde gjoere?og smitter det?hvor lenge smitter det? haaper noen kan gjoere meg litt klokere her paa andre siden av jord-kloden.paa forhaand takk, hilsen saga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er mest smittsom når du har sykdommen, men forøvrig er du smittebærer hele livet etterpå. Sykdommer smitter ved spyttkontakt (kyss, dele flaske etc.)

Du skal _ikke_ drikke alkohol når du har kyssesyken. Sykdommen går på leveren, og alkohol og paracet er to ting du derfor skal holde deg unna. Når leverprøvene igjen blir normale, kan du begynne med dette igjen.

Videre må du ikke trene de første månedene. Jeg fikk treningsforbud i seks måneder etterpå. Mannen min fikk vite at han kunne trene etter tre måneder, men da han gjorde så, fikk han tilbakefall. Korte, lette gåturer er nok den beste formen for fysisk aktivitet nå.

Onkelen til venninnen min var treningsnarkoman og tok det ikke med ro. Det førte til at milten sprakk, og han døde faktisk av skadene.