Gå til innhold

Kyssesyken?


saga

Anbefalte innlegg

Kjaere doktor online!jeg er for tiden student i australia, og har vaert her i i litt over 2 mnd. foer jeg dro hit var jeg ganske daarlig, men fikk vite det kun var streptokokker, saa jeg dro. etter aa ha vaert daarlig 3 ganger i loepet av denne tiden, dro jeg til legen her nede. han sa jeg"hadde hatt kyssesyken fr ca en mnd siden"dvs. regner med det var da jeg var hjemme.fikk beskjed om aa ta d m ro-that's it.dette var to uker siden.etter det har jeg foelt meg helt fin, og kanskje ikke tatt det saa med ro..har blitt en del(ganske mye..mye festing) alkohol siden jeg kom ned hit, er det farlig?grunnen jeg skriver, er at naa er jeg daarlig igjen! og lurer paa hvor lenge kyssesyken er i kroppen? jeg foeler meg helt fin, drar ut-og blir syk. over 40 i feber, sjelvninger og sengeliggende i flere dager av gangen.er dette normalt?og hvor lenge maa jeg da ta det med ro for at jeg skal bli frisk?og hva er/gjoer kyssesyken med kroppen? noe jeg burde/ikke burde gjoere?og smitter det?hvor lenge smitter det? haaper noen kan gjoere meg litt klokere her paa andre siden av jord-kloden.paa forhaand takk, hilsen saga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er mest smittsom når du har sykdommen, men forøvrig er du smittebærer hele livet etterpå. Sykdommer smitter ved spyttkontakt (kyss, dele flaske etc.)

Du skal _ikke_ drikke alkohol når du har kyssesyken. Sykdommen går på leveren, og alkohol og paracet er to ting du derfor skal holde deg unna. Når leverprøvene igjen blir normale, kan du begynne med dette igjen.

Videre må du ikke trene de første månedene. Jeg fikk treningsforbud i seks måneder etterpå. Mannen min fikk vite at han kunne trene etter tre måneder, men da han gjorde så, fikk han tilbakefall. Korte, lette gåturer er nok den beste formen for fysisk aktivitet nå.

Onkelen til venninnen min var treningsnarkoman og tok det ikke med ro. Det førte til at milten sprakk, og han døde faktisk av skadene.

Så rådet er: Ta det med ro, sov mye og lev sunt. Da blir du fortere frisk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Saga vedr kyssesken. Kyssesyke og streptokokk-halsbetennelse kan være vanskelige å skille i starten. Begge kan gi hovne kjertler, vond hals og feber. Streptokokker går raskt over med en penicillin-kur, mens kyssesyken skyldes et virus som heter Epstein Barr. Dette viruset setter seg i alt lymfevev i kroppen; altså i kjertler, lever og milt. Det er vanlig å bli veldig slapp, det kan vare i flere måneder. Det er viktig å hvile mye, drikke mye og holde på døgnrytmen. Alkohol og Paracet-holdige tabletter nedbrytes i leveren som fra før er sliten av viruset. Festing med alkohol, paracet og det å ikke lytte til kroppens hvilebehov vil forlenge sykdomstiden. I Norge pleier vi å kontrollere lever- og infeksjonsprøver jevnlig utover i forløpet. Plutselig høy ny feber kan bety at du har fått en annen infeksjon på toppen; kroppens immunforsvar er nedsatt i flere måneder etter kyssesyken. Sykdommen regnes som lite smittsom; det må nærkontakt med spytt fra person til person til i starten av sykdommen. Jo mer du hviler, jo fortere blir du bra. Synes du kan kontakte lege for ny sjekk dersom denne akutte feber-episoden vedvarer. Lykke til!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...