Gå til innhold

panikkanfall, hjertet eller hva?

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer litt på dette i dag

Ved 2 tilfeller i det siste, har jeg fått smerter i brystet (ikke muskelsmerter for det vet jeg hva er). Den ene gangen strålte det opp i halsen, men ga seg etter et par minutter. I dag skjedde det igjen, men nå strålte det ikke opp i halsen og gikk raskere over.

Jeg har en klump i halsen som kommer og går. Jeg har vært i god psykisk (stort sett med noen unntak pga ytre påkjenninger) Har ikke høyt blodtrykk, er ikke overvektig, men har litt høyt stoffskifte i følge en lege, men ikke i følge en annen lege. 1.5 og 20.5.

Hvordan arter et panikkanfall seg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367228-panikkanfall-hjertet-eller-hva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Et panikkanfall kan arte seg slik du beskriver, og på mange andre måter også. Har man hjerteproblemer vil smerten vedvare. De fleste med panikkangst tror de har hjerteproblemer,ihvertfall første gangen dette oppstår. Det er viktig å puste godt å (prøve) slappe av.

Et panikkanfall kan arte seg slik du beskriver, og på mange andre måter også. Har man hjerteproblemer vil smerten vedvare. De fleste med panikkangst tror de har hjerteproblemer,ihvertfall første gangen dette oppstår. Det er viktig å puste godt å (prøve) slappe av.

Men hvis det er det, hvordan kan det plutselig oppstå uten at det er noe en gruer seg for? Forrige gang det skjedde skjedde det i bilen akkurat i det jeg fant frem pcèn.

I dag skjedde det i det jeg var ferdig med å pakke bagen, skulle til å gå ut av døren for å dra på badestranda.

Jeg forstår det ikke. Jeg hadde forstått det hvis det var noe jeg gikk og grudde meg for.

Onsdag1365380628

Men hvis det er det, hvordan kan det plutselig oppstå uten at det er noe en gruer seg for? Forrige gang det skjedde skjedde det i bilen akkurat i det jeg fant frem pcèn.

I dag skjedde det i det jeg var ferdig med å pakke bagen, skulle til å gå ut av døren for å dra på badestranda.

Jeg forstår det ikke. Jeg hadde forstått det hvis det var noe jeg gikk og grudde meg for.

Det er det som er det merkelige med panikkangst, det kommer uten forvarsel og er så ubehagelig at man gjør alt for å unngå at noen slikt skjer igjen. Får man et slikt anfall på bussen assosierer man busser med ubehag, og unngår dermed å ta bussen. Man syns man kjenner det snører seg i brystet kanskje bare med tanken. I utgangspunktet er det jo ikke bussen man er redd for, men åstedet for de ubehagelige følelsene. Neste gang kan det være i butikken, eller i en folkemasse. Og man unngår stadig flere ting.

Enkelt forklart.

Sorry for at jeg svarer deg med noe annet, men har du sjekket deg for Graves? Høyt stoffskiftet gir ofte anfall som kan minne om angst.

http://no.wikipedia.org/wiki/Graves_sykdom

Bedriftslegen tenkte på Graves fordi hun mente 20.5 var litt høyt, men bilder av skjoldbrukskjertelen viser at den er normal. Fastlegen sier at 20.5 _ikke_ er forhøyt, så da vet jeg ikke hvem jeg skal tro på. Jeg var hos øre/nese/hals-lege også som sa at stoffskiftet var høyere enn normalt.

Jeg føler meg som en hypokonder for tiden jeg. Jeg har ikke vært hos lege på årevis og nå har jeg tatt det igjen i fullt mon, tror jeg. Jeg har en føflekk ved øyekroken som har dukket opp de siste ukene som vokser og en "eksemflekk" på brystet som egentlig har vært der i flere år, men ble litt nervøs da jeg leste om hudkreft på nettet hvor de viste frem en flekk som ligner på min.

Nå vet jeg ikke om jeg tør å gå til legen mer. Hvis jeg kommer til legen nå med alt dette, tror han vel jeg er et psykisk tilfelle og sender meg til psykiater.

Annonse

Gjest Lurer litt på dette i dag.

Bedriftslegen tenkte på Graves fordi hun mente 20.5 var litt høyt, men bilder av skjoldbrukskjertelen viser at den er normal. Fastlegen sier at 20.5 _ikke_ er forhøyt, så da vet jeg ikke hvem jeg skal tro på. Jeg var hos øre/nese/hals-lege også som sa at stoffskiftet var høyere enn normalt.

Jeg føler meg som en hypokonder for tiden jeg. Jeg har ikke vært hos lege på årevis og nå har jeg tatt det igjen i fullt mon, tror jeg. Jeg har en føflekk ved øyekroken som har dukket opp de siste ukene som vokser og en "eksemflekk" på brystet som egentlig har vært der i flere år, men ble litt nervøs da jeg leste om hudkreft på nettet hvor de viste frem en flekk som ligner på min.

Nå vet jeg ikke om jeg tør å gå til legen mer. Hvis jeg kommer til legen nå med alt dette, tror han vel jeg er et psykisk tilfelle og sender meg til psykiater.

Og en annen ting er at jeg i mange år har vært så plaget med løs mage at det virkelig er et problem og da må jeg slippe alt jeg har i hendene for å lete etter en do. Det kan skje på butikken eller hvor som helst. gjerne flere ganger om dagen og da har jeg panikk. Dette nevnte jeg ikke for legen en gang da jeg kom dit med klumpen i halsen, fordi jeg følte at det ble for mye på en gang.

Siden du gjennom lengre tid har hatt en del uklare symptomer, så synes jeg du skal ta en tur innom fastlegen igjen. Når det gjelder stoffskiftet ditt, så er jeg overrasket hvis en lege har sagt det er for høyt, da verdiene ved forrige prøvetagning ligger innenfor referanseområdet. Be om å få tatt nye stoffskifteprøver hvis du er i tvil, verdiene kan endre seg ganske raskt.

Siden du gjennom lengre tid har hatt en del uklare symptomer, så synes jeg du skal ta en tur innom fastlegen igjen. Når det gjelder stoffskiftet ditt, så er jeg overrasket hvis en lege har sagt det er for høyt, da verdiene ved forrige prøvetagning ligger innenfor referanseområdet. Be om å få tatt nye stoffskifteprøver hvis du er i tvil, verdiene kan endre seg ganske raskt.

Ja, jeg får vel gjøre det da. Får prøve ikke tenke på at jeg maser, for det er det jeg føler at jeg gjør nå. Synes i grunnen det er litt flaut.

Og en annen ting er at jeg i mange år har vært så plaget med løs mage at det virkelig er et problem og da må jeg slippe alt jeg har i hendene for å lete etter en do. Det kan skje på butikken eller hvor som helst. gjerne flere ganger om dagen og da har jeg panikk. Dette nevnte jeg ikke for legen en gang da jeg kom dit med klumpen i halsen, fordi jeg følte at det ble for mye på en gang.

Jeg tror det ofte er litt slik at det for noen er det normalt å ligge litt høyere eller litt lavere enn referanseverdiene så kanskje du burde ligge litt lavere. Men det kan du jo diskutere med legen som mener du ligger høyt. Jeg har hatt det og det plagsomt. Men skjoldbrukskjertelen min har tre knuter så den er større enn normalt.

Men bare husk en ting at hvis du skulle ha Graves så bør du ikke ta radioaktivt jod slik som jeg har gjort for da kan du bli dårlig. Men dette er en ting jeg kan lite om, men du kan be om en henvisning til hormonlaben på Aker, det er lang ventetid men jeg tror faktisk de er de flinkeste til å bedømme slike ting.

Gjest Lurer litt på dette

Jeg tror det ofte er litt slik at det for noen er det normalt å ligge litt høyere eller litt lavere enn referanseverdiene så kanskje du burde ligge litt lavere. Men det kan du jo diskutere med legen som mener du ligger høyt. Jeg har hatt det og det plagsomt. Men skjoldbrukskjertelen min har tre knuter så den er større enn normalt.

Men bare husk en ting at hvis du skulle ha Graves så bør du ikke ta radioaktivt jod slik som jeg har gjort for da kan du bli dårlig. Men dette er en ting jeg kan lite om, men du kan be om en henvisning til hormonlaben på Aker, det er lang ventetid men jeg tror faktisk de er de flinkeste til å bedømme slike ting.

Se hva hun på psykiatri skriver. Kanskje jeg ligger litt for høyt rett før og under mens?

Jeg sliter med depresjon også når jeg har pms, har vann i kroppen og jeg bader i svette om natta. Jeg har vært inne på tanken om at jeg er i overgansalderen, men det får jeg ikke til å stemme, da jeg har nattesvetten kun denne perioden i måneden og aldri om dagen.

Dessuten er jeg stabil i humøret utenom denne uka¨såfremt ingen ytre faktorer gjør meg deprimert.

Gjest Shira :o)

Det med magen kan gjøre at du kan utvikle litt panikk, også i andre situasjoner. Selv om magen ikke trøblet akkurat da.

Jeg har dessverre litt for mye erfaring med akkurat det.

Uansett så synes jeg du skal skrive ned alle symptom og ta deg en legetime, bestill dobbeltime. Si at du føler at det er mye, men gjerne vil ta alt på en gang.

Magen din er det mulig at det kan gjøres noe med, første bud er noen enkle blodprøver. Så kan du evnt rope på meg senere, jeg har endel tips og råd du kan teste ut, men siden det har vedvart lenge bør du ta noen blodprøver først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...