Gå til innhold

Mer spm om bankkort...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

8

• Sør

3

• Dorthe

2

• Holmes

2

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Jeg ser at Visa Reservekort tar 1,5 % rente pr mnd. Dvs at dersom jeg bruker 10 000 kroner på en mnd, så må jeg betale tilbake 150 kroner i tillegg...Den er grei...

I tillegg står det at det koster 27 kroner hver gang man bruker minibanken i utlandet.... Det er ikke akkurat billig... Koster det 27 kroner om man betaler med kortet på resturanter og i butikker også? Blir det det samme som uttak i vanlig minibank?

Du kan opprette konto hos Landkreditt og be om VISA-kortet deres. Dette er (så vidt jeg vet) den eneste banken som tillater kontantuttak uten gebyrer eller renter.

Jeg bruker Landkreditt og Gebyrfri (Santander), men jeg ville ikke tatt ut kontanter med Gebyrfri da rentene i så fall løper umiddelbart.

Kredittkort er utrolig praktisk så sant du husker å betale regningen før forfall. Jeg bruker knapt annet. :)

Gjest togli

Jeg er vant til å tilbringe mye tid alene i utlandet med norske bankkort;-). Gebyrfri Visa er gunstig pga at det er gebyrfritt, men de har høye renter hvis du ikke betaler neste måned. Å ha mastercard på bankregningen eller via fagforeningen er gunstig i forhold til renter.

Debetkortet (visa) mitt sluttet å virke engang da jeg var flere måneder i USA og da var det godt å ha flere kredittkort. Det er ikke mulig å få sendt nytt bankkort til utlandet.

Det er også forskjell på valutautregningene på forskjellige kort, men det har jeg aldri giddet å bry meg noe særlig om.

Det er også viktig å ha både visa og mastercard siden det ikke er selvfølge at begge er akseptert overalt. Dog har jeg aldri hatt problemer med det i USA, kun i Europa.

Takk for info! Jeg har til og med fått faren min til å forstå at det ikke nødvendigvis holder med bare Visa i utlandet ;)

Annonse

Gjest Høstløv

Du kan opprette konto hos Landkreditt og be om VISA-kortet deres. Dette er (så vidt jeg vet) den eneste banken som tillater kontantuttak uten gebyrer eller renter.

Jeg bruker Landkreditt og Gebyrfri (Santander), men jeg ville ikke tatt ut kontanter med Gebyrfri da rentene i så fall løper umiddelbart.

Kredittkort er utrolig praktisk så sant du husker å betale regningen før forfall. Jeg bruker knapt annet. :)

Skandiabanken tar heller ikke gebyr verken på kontantuttak eller kortkjøp ved bruk av debetkort, eneste er Visa sitt valutapåslag.

Gjest togli

Dette er noe du må avklare med banken, men etter det jeg husker er du rimelig godt dekket i begge tilfeller så lenge du ikke oppbevarte PIN-koden sammen med kortet.

Hvis jeg var deg ville jeg tatt ut X hundre EUR på flyplassen, og brukt dem til å betale for iskrem, brus, lunsj, og slikt. Da kan du også la kortet ligge i safen på rommet på hotellet, og kun ta med deg noen få euro hvis du skal på stranden.

Dette reduserer også antall butikker man legger igjen kredittkortdetaljene sine, og derfor sjansen for svindel.

Med vennlig hilsen

Snakka med banken idag:)

Og takk for tips! Skal ta med meg det...

Gjest togli

Hvis du tar ut kontanter på et kredittkort (ikke debittkort) så løper rentene fra dag 1, samt det er et gebyr på rundt 30 kr.

Noen banker (sjekk din) har også det gebyret i butikker, men det er sjeldnere nå enn før.

Skulle noe skje, så er det jo ikke verre enn at du går inn på din norske nettbank og overfører penger til de(n) du reiser sammen med.

Med vennlig hilsen

Remember fra Mastercard har visst rentefritt første mnd (se link NON la ved).

Gjest togli

Skjønner at jeg må begynne å orientere meg litt bedre. Jeg er livredd kredittkort :P

ShitDiddelyDo

Skandiabanken tar heller ikke gebyr verken på kontantuttak eller kortkjøp ved bruk av debetkort, eneste er Visa sitt valutapåslag.

Og rentene løper ikke hvis du går i minibank og tar ut penger med VISA-kortet?

I så fall er Skandiabanken også et alternativ.

Gjest Høstløv

Får vi bruke visa kort over alt? Vi har postbanken visa. Var på en butikk i ett shopping senter i Bremen. Skulle kjøpe sko men damen bak disken sa at vi kunne ikke bruke det. Hun snakket dårlig engelsk så vi fikk ikke noen forklaring

I Danmark er det ikke alle butikker som tar Visakort, danskene har sitt eget kort Dankort.

Annonse

Gjest Høstløv

Og rentene løper ikke hvis du går i minibank og tar ut penger med VISA-kortet?

I så fall er Skandiabanken også et alternativ.

Skandiabanken sitt Visa kredittkort beregner renter fra uttaksdagen ved kontantuttak i Norge og utlandet.

Visa beregner valutapåslag med 1,75% men dette gjelder alle Visakort.

Gjest segunda

Takk for info! Jeg har til og med fått faren min til å forstå at det ikke nødvendigvis holder med bare Visa i utlandet ;)

Jeg må innrømme at jeg er litt paranoid når det gjelder å ha mange bankkort med meg når jeg er ute og reiser;-). Jeg drar aldri med kun to kort når jeg skal på lengere reiser. Jeg har alltid to kort i lommeboka, og det holder for meg på innelandsreiser i Norge, handleturer i Sverige og muligens på danskebåten;-).

Noen steder kan jeg ikke bruke bankkort i det hele tatt og da har jeg MYE kontanter;-)

Gjest Høstløv

Nei, sønnen og en kamerat dro på ferie, visadebetkortet hans sluttet å fungere, kameraten forstrakk ham med penger fra sitt kort inntil kameraten mistet dette. Sønn hadde heldigvis et kredittkort, slik at de greidde seg med penger.

Altså to personer med tre kort i utgangspunktet og de sto igjen med ett kort som fungerte.

Gjest segunda

Nei, sønnen og en kamerat dro på ferie, visadebetkortet hans sluttet å fungere, kameraten forstrakk ham med penger fra sitt kort inntil kameraten mistet dette. Sønn hadde heldigvis et kredittkort, slik at de greidde seg med penger.

Altså to personer med tre kort i utgangspunktet og de sto igjen med ett kort som fungerte.

Det er dette jeg har erfaring med og tar derfor alltid med mange kredittkort når jeg reiser alene.

ShitDiddelyDo

Skandiabanken sitt Visa kredittkort beregner renter fra uttaksdagen ved kontantuttak i Norge og utlandet.

Visa beregner valutapåslag med 1,75% men dette gjelder alle Visakort.

''Skandiabanken sitt Visa kredittkort beregner renter fra uttaksdagen ved kontantuttak i Norge og utlandet.''

Det var det jeg trodde.

Sist jeg så en test av VISA-kort var det kun Landkreditt som ikke beregner renter ved kontantuttak.

Gjest Høstløv

''Skandiabanken sitt Visa kredittkort beregner renter fra uttaksdagen ved kontantuttak i Norge og utlandet.''

Det var det jeg trodde.

Sist jeg så en test av VISA-kort var det kun Landkreditt som ikke beregner renter ved kontantuttak.

Landkreditt beregner også renter på kontantuttak og bruk i Postens terminaler fra uttaksdato.

https://www.landkredittbank.no/Documents/LKB/Nettbank/Kredittkortavtale_2010.pdf

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...