Gå til innhold

Arbeidsavklaringspenger

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvordan saksgangen er når det gjelder arbeidsavklaringspenger etter og ha vært sykemeldt i 1 år. Jeg var i samtale hos min saksbehandler ved mitt lokale Nav-kontor denne uken. Til tross for at både lege og fysioterapeut anbefaler omskolering fra mitt vanlige yrke, ble jeg da opplyst muntlig fra saksbehandleren at jeg ikke hadde krav på AAP. Hun skulle for sikkerhets skyld rådføre seg med andre før hun ga et sikkert svar. Jeg ble oppringt allerede morgenen etter, hvor hun bekreftet det hun tidligere hadde opplyst.

Jeg har ikke sendt inn søknad om AAP. Så mitt spørsmål er: Har saksbehandler rett til og avgjøre dette uten søknad, og kun gjennom muntlig kommunikasjon? Det virket som om hun allerede hadde bestemt seg før jeg kom til samtalen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367256-arbeidsavklaringspenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også opplevd at saksbehandler omternt hadde avslått saka mi før jeg i dete hele tatt hadde sendt inn et eneste papir. Sånn ble det også. Men med god hjelp fra legen min anket vi avslaget, og vant frem. Så det er ingen grunn til å gi opp!

Hvis du mener du skal ha, så sender du inn en søknad uansett. Da får du i alle fal et skriftlig svar du kan klage på.

Ja, det er slik jeg har tenkt. Men jeg fikk beskjed av den samme saksbehandleren for noen uker siden, at jeg ikke trengte og sende inn søknad. Vi skulle snakke sammen først. Og den samtalen var som nevnt overfor. Det virket nesten som hun ville forhindre at jeg sendte inn skriftelig søknad. Jeg spurte etter at hun hadde avslått muntlig om jeg kunne få avslaget skriftelig, men det kunne jeg ikke få, for jeg hadde jo ingen søknad.

Synes dette virker merkelig.

Ja, det er slik jeg har tenkt. Men jeg fikk beskjed av den samme saksbehandleren for noen uker siden, at jeg ikke trengte og sende inn søknad. Vi skulle snakke sammen først. Og den samtalen var som nevnt overfor. Det virket nesten som hun ville forhindre at jeg sendte inn skriftelig søknad. Jeg spurte etter at hun hadde avslått muntlig om jeg kunne få avslaget skriftelig, men det kunne jeg ikke få, for jeg hadde jo ingen søknad.

Synes dette virker merkelig.

Du kan selvfølgelig sende inn en søknad.

Hvilke faktorer oppga hun som årsak til at du ikke hadde krav på AAP? Det kan være greit å reflektere over begrunnelsen som evt. ble gitt, og sjekke litt videre hvilke regler som gjelder. Det vil ikke være nok at lege og fysioterapeut anbefaler omskolering.

Annonse

Hvorfor mente saksbehadleren din at du ikke oppfylte kravene til AAP?

Hva mente saksbehandler at du skulle gjøre i stedet for?

Jeg tror det er de færreste saker de lokale saksbehandlerne fatter vedtak. Her blir ihvertfall alt sendt inn til det nærmeste forvaltningskontoret.

Husker jeg slet mase selv for å få det som da var yrkesrettet attføring.

For å få det, måtte jeg sette meg inn i lovverke og argumentere etter paragrafene.

Det er mye subjektiv i ordlyden "sykdom, skade eller lyte".

Send uansett inn en søknad i samråd med lege.

Belastningsskadene jeg har fått etter mange år i den jobben jeg har hatt, har også medført at jeg ikke lenger kan utføre hva som helst av jobber. Har heller ikke erfaring fra andre yrker, og har heller derfor ikke noe annet av jobber å vise til på min cv.

Det jeg reagerer mest på oppi det hele, er hvordan saksgangen i dette har vært. Bli bedt om og ikke sende inn søknad og at det skulle foregå muntlig via et møte på en halv time hos en lokal saksbehandler. Dette møtet hadde vi på slutten av dagen og allerede morgenen etter ringte hun og sa at jeg ikke hadde rett på AAP. Vanlig behandlingstid på slike søknader er opptil 8 uker. Må også legge til at hun også virket negativ til at jeg skulle få innvilget AAP i en tlf samtale vi hadde før møtet. Dette var før hun hadde sett legeerklæring osv.

Er noe som skurrer, og jeg trodde også at dette var noe som måtte gå igjennom forvaltningen, og ikke kun muntlig via en lokal saksbehandler.

Belastningsskadene jeg har fått etter mange år i den jobben jeg har hatt, har også medført at jeg ikke lenger kan utføre hva som helst av jobber. Har heller ikke erfaring fra andre yrker, og har heller derfor ikke noe annet av jobber å vise til på min cv.

Det jeg reagerer mest på oppi det hele, er hvordan saksgangen i dette har vært. Bli bedt om og ikke sende inn søknad og at det skulle foregå muntlig via et møte på en halv time hos en lokal saksbehandler. Dette møtet hadde vi på slutten av dagen og allerede morgenen etter ringte hun og sa at jeg ikke hadde rett på AAP. Vanlig behandlingstid på slike søknader er opptil 8 uker. Må også legge til at hun også virket negativ til at jeg skulle få innvilget AAP i en tlf samtale vi hadde før møtet. Dette var før hun hadde sett legeerklæring osv.

Er noe som skurrer, og jeg trodde også at dette var noe som måtte gå igjennom forvaltningen, og ikke kun muntlig via en lokal saksbehandler.

Du har helt rett, det er ikke slik prosessen er. Jeg syns du skal finne ut hvem som er sjefen hennes, og skrive til sjefen og be om en ny saksbehandler. Forklar at vedkommende ikke følger navs prosedyre og heller ikke ser ut til å forstå alvorhetsgraden av din sykdom.

Så sender du skriftlig søknad om AAP. Antakelig er det ikke samme saksbehandler som skal behandle den engang. På mange nav-kontor er det en helt annen avdeling som behandler slike søknader.

Du har helt rett, det er ikke slik prosessen er. Jeg syns du skal finne ut hvem som er sjefen hennes, og skrive til sjefen og be om en ny saksbehandler. Forklar at vedkommende ikke følger navs prosedyre og heller ikke ser ut til å forstå alvorhetsgraden av din sykdom.

Så sender du skriftlig søknad om AAP. Antakelig er det ikke samme saksbehandler som skal behandle den engang. På mange nav-kontor er det en helt annen avdeling som behandler slike søknader.

Tusen takk for svar !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...