help my Skrevet 16. juli 2011 Skrevet 16. juli 2011 Det er noe jeg lurer på. 1. Hvilken diagnosesystem er føtalt alkohol syndrom/føtalt alkohol effekter i? 2. Er det i samme diagnosesystemet som autisme eller i samme diagnosesystemet som adhd eller er det ikke i noe diagnosesystem? 3. Hadde det ikke vært mye lettere hvis foreksempel adhd, add, føtalt alkohol syndrom og føtalt alkohol effekter også hadde vært i diagnosesystemet som autisme. Det jeg vill fram til hvis du forstår er at med adhd kunne det stått adhd med autisme eller autisme adhd, og med føtalt alkohol syndrom/føtalt alkohol effekter kunne det stått føtalt alkohol autisme adhd syndrom. 4. Hadde ikke det vært bedre for mange siden autisme/autistiske trekk kan følge med slike diagnoser? Håper N.H.D. Kan svare meg på det. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. juli 2011 Skrevet 16. juli 2011 Du bruker begrepene feil. Vi har to diagnosesystemer i psykiatrien: ICD-10 og DSM-IV. Det du snakker om er diagnosegrupper. Hva som hører sammen i diagnosegrupper, diskuteres av verdens fremste spesialister basert på hvilke lidelser en mener hører sammen/er beslektet. Dette endres kun ca hver 20-25 år når diagnosesystemene revideres. 0 Siter
help my Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Skrevet 17. juli 2011 Du bruker begrepene feil. Vi har to diagnosesystemer i psykiatrien: ICD-10 og DSM-IV. Det du snakker om er diagnosegrupper. Hva som hører sammen i diagnosegrupper, diskuteres av verdens fremste spesialister basert på hvilke lidelser en mener hører sammen/er beslektet. Dette endres kun ca hver 20-25 år når diagnosesystemene revideres. Er føtalt alkohol syndrom/føtalt alkohol effekter i ICD-10 eller er den i DSM-IV? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.