Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noe jeg lurer på.

1. Hvilken diagnosesystem er føtalt alkohol syndrom/føtalt alkohol effekter i?

2. Er det i samme diagnosesystemet som autisme eller i samme diagnosesystemet som adhd eller er det ikke i noe diagnosesystem?

3. Hadde det ikke vært mye lettere hvis foreksempel adhd, add, føtalt alkohol syndrom og føtalt alkohol effekter også hadde vært i diagnosesystemet som autisme.

Det jeg vill fram til hvis du forstår er at med adhd kunne det stått adhd med autisme eller autisme adhd, og med føtalt alkohol syndrom/føtalt alkohol effekter kunne det stått føtalt alkohol autisme adhd syndrom.

4. Hadde ikke det vært bedre for mange siden autisme/autistiske trekk kan følge med slike diagnoser?

Håper N.H.D. Kan svare meg på det.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bruker begrepene feil. Vi har to diagnosesystemer i psykiatrien: ICD-10 og DSM-IV.

Det du snakker om er diagnosegrupper. Hva som hører sammen i diagnosegrupper, diskuteres av verdens fremste spesialister basert på hvilke lidelser en mener hører sammen/er beslektet. Dette endres kun ca hver 20-25 år når diagnosesystemene revideres.

Skrevet

Du bruker begrepene feil. Vi har to diagnosesystemer i psykiatrien: ICD-10 og DSM-IV.

Det du snakker om er diagnosegrupper. Hva som hører sammen i diagnosegrupper, diskuteres av verdens fremste spesialister basert på hvilke lidelser en mener hører sammen/er beslektet. Dette endres kun ca hver 20-25 år når diagnosesystemene revideres.

Er føtalt alkohol syndrom/føtalt alkohol effekter i ICD-10 eller er den i DSM-IV?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...