Gå til innhold

Når blir paranoia psykotisk?

Anbefalte innlegg

Gjest Grenselandet
Skrevet

Jeg lurer på hvor grensen går mellom paranoia og psykotisk paranoia? Jeg har en "kronisk" paranoia hvor jeg er redd for alt fra telefonselgere til enkelte kolleger og venner.

Nå nylig ble jeg til og med redd for min beste venn fordi jeg ikke hadde tid til å møte han en dag. Var redd for hva han kunne finne på siden jeg ikke kunne komme.

Har hatt 2 perioder hvor jeg har tenkt på selvmord fordi jeg er blitt så deprimert av de fæle tankene, og hvor følelsen av å gå å vente på å bli drept er uutholdelig.

Går jeg og vipper mellom en psykotisk og ikke-psykotisk paranoia, og hvordan kan jeg evt. forebygge en psykose? For jeg blir så redd for å få slike selvmordstanker igjen.

Gjest SMIRnøff
Skrevet

Skjønner ikke hva dette har med paranoia å gjøre...

Gjest slitsomt ja
Skrevet

Jeg er ingen psykiater, men for meg høres det mer ut som du har angst. Da jeg var psykotisk var jeg livredd mennesker, hus, biler og bygninger fordi det utstrålte vibrasjoner som kunne drepe meg om jeg kom innenfor en radius på ca. 200 meter. Når en er psykotisk blir virkelighetsbilde vrengt.

Gjest Grenselandet
Skrevet

Skjønner ikke hva dette har med paranoia å gjøre...

Da vet du ikke hva paranoia er.

Gjest Grenselandet
Skrevet

Jeg er ingen psykiater, men for meg høres det mer ut som du har angst. Da jeg var psykotisk var jeg livredd mennesker, hus, biler og bygninger fordi det utstrålte vibrasjoner som kunne drepe meg om jeg kom innenfor en radius på ca. 200 meter. Når en er psykotisk blir virkelighetsbilde vrengt.

Forskjellen på angst og paranoia er vel realismen i det man frykter. Når man mistenker at omtrent alle er ute etter å drepe deg, så er det paranoia og ikke angst. Spørsmålet mitt var derimot når paranoia går over til å bli psykotisk.

Gjest slitsomt ja
Skrevet

Forskjellen på angst og paranoia er vel realismen i det man frykter. Når man mistenker at omtrent alle er ute etter å drepe deg, så er det paranoia og ikke angst. Spørsmålet mitt var derimot når paranoia går over til å bli psykotisk.

Tror det er glidendes overganger og ingen klare grenser. Antipsykotika kan også hjelpe om en har mye angst og paranoide tanker.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En psykose kjennetegnes ved vrangforestillinger.

En vrangforestilling er en absolutt feil, vrang eller uriktig oppfatning, som for den enkelte har absolutt sannhetsverdi. Den er upåvirkelig av fornuft, logikk og argumentasjon. Pasientens kulturbakgrunn må tas i betraktning.

Nøtteskall
Skrevet

Forebygge psykose ja..... spør du en psykiater så er jo svaret klinkende klart... øk dosen psykose medisin. Men det er flere muligheter etter mitt syn. Synes mange ganger at psykologer blir diltende etter legene og ikke får muligheten til å gå i dybden av følelser og tanker til en pasient.

Er du så redd at du ikke greier å fungere sosialt er vel det et varselstegn på at noe må gjøres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...