Gå til innhold

Gir opp narkojakt på asylsøkere

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 93
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

32

• Dorthe

14

• ShitDiddelyDo

12

• megler Smekk

11

Mest aktive i denne tråden

Men å bure inne (enten det er "bure inne" eller "bure inne" ;-) ) uskyldige mennesker er aldri noen løsning. Det er jo nettopp det vi pleier kritisere regimer som Syria for, og jeg synes virkelig ikke at vi skal begynne med det her.

Politiet i Norge er til for å ta kriminelle i Norge, og da er det egentlig ikke forskjell på hva man skal gjøre enten det dreier seg om asylsøkere eller ei.

Norge bør absolutt ikke bli noen politistat, hvor folk blir låst inne fordi det kunne tenkes at de kom til å begå kriminalitet.

Med vennlig hilsen

Nei, ikke buret inne fordi de kunne tenkes å begå kriminalitet. Men være i lukkede mottak til identiteten var avklart og fram til asylsøknaden ble behandlet. På den måten vil man også lettere kunne sende ut de som ikke skal være her, da vil de ikke ha muligheten til å "forsvinne" (sånn som mange gjør i dag).

Nei, ikke buret inne fordi de kunne tenkes å begå kriminalitet. Men være i lukkede mottak til identiteten var avklart og fram til asylsøknaden ble behandlet. På den måten vil man også lettere kunne sende ut de som ikke skal være her, da vil de ikke ha muligheten til å "forsvinne" (sånn som mange gjør i dag).

Hvorfor skal man bure inne folk som søker om noe de har rett til å søke på?

Altså, det er en tankegang om jo er helt "opp-ned". Man blir så oppslukt med anklager om kriminalitet at man faktsk glemmer at dette gjerne er normale mennesker, som selvsagt ikke skal bures inne. De kriminelle bør man arrestere og dømme på vanlig vis.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo

Altså, jeg er enig med deg i at de som begår alvorlige ulovligheter (asylsøkere eller ei) skal "vekk fra gaten", men da har man jo fengsel?

Ellers så vil jo megler Smekk bure ALLE inn:

''Derfor er den beste løsningen at asylsøkere plasseres på lukkende mottak.''

og det er det jeg opponerer mot.

Med vennlig hilsen

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg i at vi ikke skal bure inn alle asylsøkere. Jeg snakker om kriminelle asylsøkere.

Annonse

Jeg er bura inne i leiligheten min hver vinter og har ikke engang selskap av mange andre ;o)

De gjør jo det med de som er spesielt farlige! ;-)

Det er en skam for landet at det skal være slik. Enten det så skyldes manglende snøfjerning, eller annet.

Med vennlig hilsen

Nåja, de gjør det sikkert for å forsikre seg om at dere i rullestol ikke skal falle for fristelsen til å ta en utepils og dermed kjøre stol med promille. Føre var vett'u :P

Det er bare å ta dobbelt så mange om sommeren når det ikke regner slik som i dag. Jeg ringte til dattera mi i dag og så var hun på tur med Hurtigruta uten at jeg visste om det...

Annonse

Da er det jo lovverket generelt som må endres, hvis narkotikasalg skal være forbudt. Dette gjelder jo like mye for ikke-asylsøkere.

Med vennlig hilsen

Så du Dagrevyen i dag, de står utenfor den gamle leiligheten min

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7716351

Hvorfor skal man bure inne folk som søker om noe de har rett til å søke på?

Altså, det er en tankegang om jo er helt "opp-ned". Man blir så oppslukt med anklager om kriminalitet at man faktsk glemmer at dette gjerne er normale mennesker, som selvsagt ikke skal bures inne. De kriminelle bør man arrestere og dømme på vanlig vis.

Med vennlig hilsen

Men poenget - og problemet - er jo at det er en forholdsmessig stor andel av disse som enten a) ikke får asyl og/eller B) begår kriminalitet i perioden før søknaden er avklart c) forsvinner i Norge og begår kriminialitet og/eller oppholder seg her ulovlig. Noe må man gjøre for å få bukt med dette synes jeg. Jeg mener at disse ødelegger for de som oppfører seg skikkelig og har krav på å bli her.

Men poenget - og problemet - er jo at det er en forholdsmessig stor andel av disse som enten a) ikke får asyl og/eller B) begår kriminalitet i perioden før søknaden er avklart c) forsvinner i Norge og begår kriminialitet og/eller oppholder seg her ulovlig. Noe må man gjøre for å få bukt med dette synes jeg. Jeg mener at disse ødelegger for de som oppfører seg skikkelig og har krav på å bli her.

''Noe må man gjøre for å få bukt med dette synes jeg. Jeg mener at disse ødelegger for de som oppfører seg skikkelig og har krav på å bli her.''

Men her er du på gyngende grunn, og tynn is! ;-)

For det første så ligger det jo implisitt i det du skriver at man aksepterer at asylsøkere er kollektivt ansvarlige for hverandres kriminelle adferd. Det er de vel ikke? Og hvis man mener de er individer (og det skal man jo) så kan de vel ikke ødelegge for hverandre.

Altså, man sier ikke at man skal bure inne "alle fra Alvdal" for å forhindre at nordmenn får et dårlig rykte! (Sånn, satt på spissen.) Folk forstår at hvis en nordmann gjør noe galt, så er det noe gale med den individuelle nordmannen, og ikke de andre.

Og derfor blir det så riv-ruskende galt å bure folk inne, for å forhindre dem fra å gjøre noe galt. Det strider mot så mange prinsipper som bør være fundamentale i samfunnet vårt.

Med vennlig hilsen

''Noe må man gjøre for å få bukt med dette synes jeg. Jeg mener at disse ødelegger for de som oppfører seg skikkelig og har krav på å bli her.''

Men her er du på gyngende grunn, og tynn is! ;-)

For det første så ligger det jo implisitt i det du skriver at man aksepterer at asylsøkere er kollektivt ansvarlige for hverandres kriminelle adferd. Det er de vel ikke? Og hvis man mener de er individer (og det skal man jo) så kan de vel ikke ødelegge for hverandre.

Altså, man sier ikke at man skal bure inne "alle fra Alvdal" for å forhindre at nordmenn får et dårlig rykte! (Sånn, satt på spissen.) Folk forstår at hvis en nordmann gjør noe galt, så er det noe gale med den individuelle nordmannen, og ikke de andre.

Og derfor blir det så riv-ruskende galt å bure folk inne, for å forhindre dem fra å gjøre noe galt. Det strider mot så mange prinsipper som bør være fundamentale i samfunnet vårt.

Med vennlig hilsen

Men hvordan skal man da håndtere de grupperingene blant asylsøkerne som jeg nevnte? For dagens håndtering funker jo ikke.

Men hvordan skal man da håndtere de grupperingene blant asylsøkerne som jeg nevnte? For dagens håndtering funker jo ikke.

Først, takk for gode og saklige innlegg! Jeg setter pris på det.

Hvorfor skal man ikke håndtere dem likt som om de var helt vanlige kriminelle nordmenn?

Hvorfor er det forskjellig at 10 asylsøkere selger narko ved Akerselva, enn at 10 nordmenn gjør det?

Det jeg reagerer på her er forskjellsbehandlingen.

Med vennlig hilsen

Først, takk for gode og saklige innlegg! Jeg setter pris på det.

Hvorfor skal man ikke håndtere dem likt som om de var helt vanlige kriminelle nordmenn?

Hvorfor er det forskjellig at 10 asylsøkere selger narko ved Akerselva, enn at 10 nordmenn gjør det?

Det jeg reagerer på her er forskjellsbehandlingen.

Med vennlig hilsen

''Hvorfor er det forskjellig at 10 asylsøkere selger narko ved Akerselva, enn at 10 nordmenn gjør det? ''

Fordi asylsøkerne kanskje ikke bor noe sted, de har ikke en fastslått identitet. Dette gjør jobben vanskeligere for politiet. I tillegg har man det momentet at hvis asylsøkere blir tatt for en kriminell handling så blir de fengslet og soner dommen sin her i Norge. De får mao. bli her selv om de ikke har lovlig opphold (asyl er ikke innvilget - ennå). De blir da her til de har sonet dommen, så sendes de ut av landet. Så kommer de tilbake, historien gjentar seg, og vi bruker masse penger og ressurser på noen som egentlig ikke skal ha disse "godene" (ja, for mange kan gratis kost og losji være et gode).

Men hvor mange dette faktisk gjelder, det vet jeg egentlig ikke.

petter smart

''Ville det ikke hjelpe å ha lukkede asylmottak?''

Det ville selvsagt hjulpet å fengsle hele befolkningen, men heldigvis bor vi i en rettsstat hvor folk er antatt uskyldige inntil det motsatte er bevist. Det gjelder også deg.

Det er forskjell på fengsel og lukkede asylmottak.

Det er et faktum at mange som kommer til Norge ikke har grunnlag for opphold. Det er også et faktum at mange asylsøkere begår kriminelle handlinger (noen spekulerer i dette og begår så mye vinningskriminalitet de kan før de blir sendt ut av landet). Det er et faktum at mange asylsøkere forsvinner fra mottakene.

Det skal en del til for å oppfyllene kravene om asyl. Bl.a. at man er i livsfare i landet man kommer fra. Dersom det er tilfelle tåler man å bo noen måneder på et lukket mottak (som for de fleste av disse menneskene vil ha en langt bedre standard enn det de er vant til).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...