Gå til innhold

Lesebrett

Anbefalte innlegg

Caloni Makaroni

Er det noen som har noen erfaringer å dele angående slike lesebrett? Det jeg har forstått er at lesebrett har spesialtilpasset skjerm, slik at det ikke er anstrengende for øynene å lese på den, i motsetning til om man leser på en PC, iPad eller liknende.

Jeg kjenner lite til dette, men tenker at det må være smart for meg, ettersom jeg bor i utlandet og ikke har tilgang på norske bøker, og svært begrenset tilgang på engelske bøker.

Hvis noen har noen erfaringer, tips om lesebrett som er bedre enn andre, og andre råd og vink, så tar jeg gjerne i mot!

Jeg har også lest noe om at forskjellige lesebrett er til for forskjellige nettsteder å laste ned fra, og at noen kan ha sperrer mot enkelte nettsteder? Leste et leserinnlegg et sted om noen som klagde på at de ikke fikk tilgang til norsk litteratur pga et eller annet, iallfall. Jeg vil ha et lesebrett som gir meg tilgang på norske bøker, det er det som er poenget. Men de vil bli lastet ned via utenlandsk nettforbindelse. Vil det være et problem?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367301-lesebrett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Caloni Makaroni

Jeg er spent på hva du får av svar, for jeg er interessert i det samme. Jeg har sett og prøvde lesebrettet de selger fra Amazon, det er veldig bra og behagelig å lese på. Men hva slags begrensninger har de?

Kindle kan ikke lese bøker fra digitalbok.no, såvidt jeg forstår. Jeg vet så lite om dette, men jeg er bare i Norge noen dager nå, og lurer litt på et impulskjøp før jeg snur nesa sørover igjen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367301-lesebrett/#findComment-3199381
Del på andre sider

''Det jeg har forstått er at lesebrett har spesialtilpasset skjerm, slik at det ikke er anstrengende for øynene å lese på den, i motsetning til om man leser på en PC, iPad eller liknende.''

Nå har ikke jeg prøvd lesebrett, så det er mulig den type skjerm er bedre å lese på enn iPad, som jeg er vant til. Jeg syns overhodet ikke det er anstrengende å lese bøker på iPad, og det er definitivt en fordel med tanke på at den støtter både bøker for kindle og bøkene fra digitalbok.no.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367301-lesebrett/#findComment-3199403
Del på andre sider

Lesebrett er vanligvis et slikt brett som bruker "elektronisk blekk", dvs svart hvitt og uten bakgrunnsbelysning og er derfor ganske likt å lese på som på papir. Det finnes flere typer, den mest brukte er nok Kindle som er Amazon sitt brett og hvor du enklest kjøper bøker fra Amazon hvor lite er på norsk, men veldig stort utvalg på engelsk. Du kan imidlertid kjøpe bøker fra norske bokhandler hvis de ikke har kopisperre og konvertere dem til Kindle-format, det er fort gjort og virker helt greit. Du kan selvfølgelig også fjerne kopisperre fra resten av de norske bøkene, men det er vel i grenseland av hva som er lovlig.

Norske bøker leses best på Sony sitt lesebrett tror jeg.

Alle typer bøker kan leses på nettbrett som Ipad hvis du synes det er greit å lese på skjerm med bakgrunnsbelysning.

Personlig synes jeg å lese på lesebrett er bedre enn vanlig bok, den er like god å lese på, men lettere å holde og bla og du trenger bare en enhet for å ha med deg all verdens bøker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367301-lesebrett/#findComment-3199498
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Lesebrett er vanligvis et slikt brett som bruker "elektronisk blekk", dvs svart hvitt og uten bakgrunnsbelysning og er derfor ganske likt å lese på som på papir. Det finnes flere typer, den mest brukte er nok Kindle som er Amazon sitt brett og hvor du enklest kjøper bøker fra Amazon hvor lite er på norsk, men veldig stort utvalg på engelsk. Du kan imidlertid kjøpe bøker fra norske bokhandler hvis de ikke har kopisperre og konvertere dem til Kindle-format, det er fort gjort og virker helt greit. Du kan selvfølgelig også fjerne kopisperre fra resten av de norske bøkene, men det er vel i grenseland av hva som er lovlig.

Norske bøker leses best på Sony sitt lesebrett tror jeg.

Alle typer bøker kan leses på nettbrett som Ipad hvis du synes det er greit å lese på skjerm med bakgrunnsbelysning.

Personlig synes jeg å lese på lesebrett er bedre enn vanlig bok, den er like god å lese på, men lettere å holde og bla og du trenger bare en enhet for å ha med deg all verdens bøker.

Takk for informativt svar! Så det blir helst Sony jeg bør gå for, eller? Vet du hvor jeg fysisk kan kjøpe det? (Oslo-området.) Det var Sony som var det eneste Elkjøp hadde i sortimentet, men det var bestillingsvare.

Tror ikke jeg orker å sette meg inn i kopisperrer og omgåing av disse, har mest lyst på bøker på enklest mulig vis, jeg! Jeg synes det er anstrengende å lese mye på skjerm, derfor har jeg overhodet ikke vurdert e-bøker før, før jeg hørte at det var en annen type skjerm, og at det er som å lese på papir. Trives med å alltid gå med en bok i veska og ta den enkelt frem og lese noen sider når det er litt ventetid noe sted. Jeg hadde nok ikke vurdert lesebrett engang om det ikke hadde vært for at det blir mer lettvint tilgang nå som jeg ikke bor i Norge.

Hvordan er det å ha med seg disse lesebrettene ut i sterkt sollys? Går det an å lese da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367301-lesebrett/#findComment-3199540
Del på andre sider

Annonse

Caloni Makaroni

''Det jeg har forstått er at lesebrett har spesialtilpasset skjerm, slik at det ikke er anstrengende for øynene å lese på den, i motsetning til om man leser på en PC, iPad eller liknende.''

Nå har ikke jeg prøvd lesebrett, så det er mulig den type skjerm er bedre å lese på enn iPad, som jeg er vant til. Jeg syns overhodet ikke det er anstrengende å lese bøker på iPad, og det er definitivt en fordel med tanke på at den støtter både bøker for kindle og bøkene fra digitalbok.no.

Jeg merker det er mer anstrengende for mine øyne å lese på PC, iPod eller liknende, enn å lese fra papir. Derfor er jeg interessert i lesebrett dersom det er som noen sier, som å lese på papir.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367301-lesebrett/#findComment-3199545
Del på andre sider

Takk for informativt svar! Så det blir helst Sony jeg bør gå for, eller? Vet du hvor jeg fysisk kan kjøpe det? (Oslo-området.) Det var Sony som var det eneste Elkjøp hadde i sortimentet, men det var bestillingsvare.

Tror ikke jeg orker å sette meg inn i kopisperrer og omgåing av disse, har mest lyst på bøker på enklest mulig vis, jeg! Jeg synes det er anstrengende å lese mye på skjerm, derfor har jeg overhodet ikke vurdert e-bøker før, før jeg hørte at det var en annen type skjerm, og at det er som å lese på papir. Trives med å alltid gå med en bok i veska og ta den enkelt frem og lese noen sider når det er litt ventetid noe sted. Jeg hadde nok ikke vurdert lesebrett engang om det ikke hadde vært for at det blir mer lettvint tilgang nå som jeg ikke bor i Norge.

Hvordan er det å ha med seg disse lesebrettene ut i sterkt sollys? Går det an å lese da?

Jeg tror de fleste store bokhandler nå selger lesebrett, jeg ser at Norli selger et brett som heter Papercaster som i hvertfall virker på norske bøker. Du kan bruke alle lesebrett som kan lese filtypen Epub.

Alle lesebrett med elektronisk blekk (e-ink) oppleves på samme måte som en vanlig papirbok, dvs. at jo bedre lys, jo bedre er den å lese. Ved dårlig lys kan man justere opp skriftstørrelsen, noe som gjør at man trenger mindre lys for å kunne bruke den. Det finnes også omslag med lys til brettene. Ettersom det ikke er noen bakgrunnsbelysning av skjermen, brukes det bare batteri når du blar, og batteriet varer lenge. Jeg lader min ca. hver 14. dag og leser daglig.

Jeg har nettopp vært på ferie og hadde med meg brettet mitt over alt, også på stranden. Jeg hadde også en guidebok på den, veldig praktisk å ha med både romanen og guideboken i samme enhet. Jeg har også en barnebok på brettet mitt slik at ungene kan bruke den i kjedelige stunder.

Jeg ser ingen ulemper med nettbrett i forhold til papirbok og anbefaler det på det sterkeste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367301-lesebrett/#findComment-3199562
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Jeg tror de fleste store bokhandler nå selger lesebrett, jeg ser at Norli selger et brett som heter Papercaster som i hvertfall virker på norske bøker. Du kan bruke alle lesebrett som kan lese filtypen Epub.

Alle lesebrett med elektronisk blekk (e-ink) oppleves på samme måte som en vanlig papirbok, dvs. at jo bedre lys, jo bedre er den å lese. Ved dårlig lys kan man justere opp skriftstørrelsen, noe som gjør at man trenger mindre lys for å kunne bruke den. Det finnes også omslag med lys til brettene. Ettersom det ikke er noen bakgrunnsbelysning av skjermen, brukes det bare batteri når du blar, og batteriet varer lenge. Jeg lader min ca. hver 14. dag og leser daglig.

Jeg har nettopp vært på ferie og hadde med meg brettet mitt over alt, også på stranden. Jeg hadde også en guidebok på den, veldig praktisk å ha med både romanen og guideboken i samme enhet. Jeg har også en barnebok på brettet mitt slik at ungene kan bruke den i kjedelige stunder.

Jeg ser ingen ulemper med nettbrett i forhold til papirbok og anbefaler det på det sterkeste.

Takk igjen!

Ser ut til at det er litt ting å sette seg inn i, kanskje ikke de dagene jeg har i Norge er nok. Dette Sony-brettet, om jeg kjøper det i utlandet, vil det da kunne ta inn norske bøker? hadde jo vært bra om jeg hadde et lesebrett som både kunne tatt notsje, engelske og spanske bøker egentlig, men det er altså pga norske jeg vurderer å gå til anskaffelse av det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367301-lesebrett/#findComment-3199866
Del på andre sider

Takk igjen!

Ser ut til at det er litt ting å sette seg inn i, kanskje ikke de dagene jeg har i Norge er nok. Dette Sony-brettet, om jeg kjøper det i utlandet, vil det da kunne ta inn norske bøker? hadde jo vært bra om jeg hadde et lesebrett som både kunne tatt notsje, engelske og spanske bøker egentlig, men det er altså pga norske jeg vurderer å gå til anskaffelse av det.

Ja, brettet er likt og kan lese norske bøker uansett hvor du kjøper det så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367301-lesebrett/#findComment-3199882
Del på andre sider

Gjest Monicaen

'' Jeg syns overhodet ikke det er anstrengende å lese bøker på iPad,''

Har du da prøvd å lese ute i sollys? Jeg angrer på mitt kjøp av iPad, siden jeg ikke klarer å lese e-bøker på den ute.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367301-lesebrett/#findComment-3200371
Del på andre sider

Har du da prøvd å lese ute i sollys? Jeg angrer på mitt kjøp av iPad, siden jeg ikke klarer å lese e-bøker på den ute.

Bruker aldri noe som helst i direkte sollys. Je ghar rett og slett ikke øyne som tåler mye lys. I skyggen og med solbriller på fungerer iPad fint bare jeg justerer lyset på skjermen sånn at det føles behagelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367301-lesebrett/#findComment-3200422
Del på andre sider

Dessuten er ikke min iPad kjøpt primært for å lese e-bøker på, det er en grei bieffekt at det er mulig. Stort sett leser jeg i mørket etter at jeg har lagt meg. Og her på vestlandet er det deilig på lange bussturer med masse tunneller å lese på iPad i stedet for en bok.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/367301-lesebrett/#findComment-3200428
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...